Debattövning - Upphovsrätt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VAD ÄR ETT ROLLSPEL?. TRÄNA DINA FÖRMÅGOR ATT…   problematisera utrikespolitiska frågor   förstå bakgrunden till olika ställningstaganden utifrån.
Advertisements

Motivation och förändring
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Att bygga nätverk genom sociala medier
Samtalet På Arbetsplatsen.
Spelförståelse 1 ”Spelförståelse är att förstå spelet. Det handlar inte om att förstå ett speciellt spel utan spel i allmänhet – sitt eget och motståndarnas.
Repetition och tillbakablick
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Svenska p Svenska p.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna.
Ett arbetsområde om poesi
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
Kollegahandledning Siggi Òlafsson Preventions och Utvecklingsenheten
Läroplansnätverk förskola
Debattera.
Från idé till projektplan
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Elevledda utvecklingssamtal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Dans – eller rörelse till musik
Muntlig presentation.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben. LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben Målet med rollspelet är inte att testa eller utvärdera någon handledares.
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Teoretisk referensram
Forum för genusvetenskap
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
TAKT OCH RYTM -klappramsor.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
IPadpilot. Var, När och Varför? Jag arbetar i år 2 på Svanetorpskolan i Åkarp. Vi är 18 elever i klassen. Vi började arbeta med iPad i februari detta.
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Exempel på skriftligt omdöme
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Språkutvecklande arbetssätt
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
From Great To Excellent
Lära för livet!.
Självstyrt lärande (SSL) inom Morgondagens Ledare
MATEMATISK KOMMUNIKATION
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Nationella proven i svenska
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
Föräldramöte Tomtebogård
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Hur kan du påverka tonen på nätet? Om samtalsklimat.
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Spelarmöte F-11 Välkomna!
REGLER FÖR ENHÖRNA IF F-14
STUDIECIRKEL.
Argumenterande tal i en np-version
Samtal kräver interaktion
Stort hjärta – hårt arbete – mycket glädje!
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Delat beslutsfattande och SIP
Lektion Tid: 200 – 300 minuter 8 övningar
Övning Tid: 40 minuter Problemträdet.
Svårighetsgrad: Medelsvår
Upphovsrätt – Swefilmermålet
Ledarträff Nicklas är lagledare och ansvarar för administration i Laget.se och kontakt mot Störmsbro IF och fotbollsförbundet, sätter ihop.
Presentationens avskrift:

Debattövning - Upphovsrätt Tid: 40 – 80 minuter Debattövning - Upphovsrätt

Syfte med övningen Att ge fördjupad medvetenhet och kunskap om hur upphovsrättslagen ibland ställs mot folkopinionen och behov/uppfattningar i olika intressegrupper. Att öva på argumentation och på att lyssna och försöka förstå andras ställningstaganden.

Tillvägagångssätt Olika roller fördelas bland eleverna utifrån de aktörer som identifieras som viktiga. Det kan vara allt från forskare och politiker till upphovsmän- och kvinnor, fildelare, advokater, åklagare och företagsledare. Dessutom utses en programledare/debattledare. Eleverna förbereder sig i par/smågrupper genom att repetera fakta kring sina tilldelade roller, skriva stödord till repliker/frågor et cetera. Debatten genomförs som ett rollspel/forumspel. Om ni inte vill genomföra en debatt där hela klassen deltar samtidigt kan eleverna öva in kortare avsnitt i grupper/par och spela upp för varandra. Ett alternativ är att grupperna spelar in scener med sina mobiler och visar, för dig som lärare och/eller för klassen. Avsluta med gemensam reflektion. Med utgångspunkt från de eftersökningar och fördjupningar som gjorts kring Swefilmermålet genomförs ett rollspel i form av ett debattprogram av typen Agenda.