Viltolyckor i Sverige Problem Forskning och utveckling 2018-12-31 Vägverket Viltolyckor i Sverige Problem Forskning och utveckling Mål och strategi Åtgärder och Resultat
2018-12-31 Vägverket 2008 Rådjur 30.982 Älg 5.118 Hjort 916 Figur 1. Antalet älg- och rådjursolyckor under perioden 1970-2006.
Wildboar (Number of killed in vehicle-accidents in year…) 2018-12-31 Swedish Road Administration Wildboar (Number of killed in vehicle-accidents in year…) 2003 2004 2005 2006 2007 2008 755 670 987 1020 1583 2464 Reflects the increasing population of wildboar A new national monitoring system for road mortality was implemented in year 2005. Deers, moose, wildboar and the “big 4” carnivores are registrated Animal-vehicle accidents cause the society costs for approximately 150 - 300 million Euro every year.
4.2.2. Fördelningen av älgolyckor över året i de norra länen. 2018-12-31 Vägverket 4.2.2. Fördelningen av älgolyckor över året i de norra länen. Ökningen i de norra länen (Norrbotten, Västerbotten och Jämtland) inträffade nästan uteslutande i november, men det märks även en ökning i oktober (fig. 10). Figur 10. Fördelningen av älgolyckor över året i de norra länen (Norrbotten, Västerbotten och Jämtland) under perioden 2003-2006.
Beräknade viltolyckor 2018-12-31 Vägverket Beräknade viltolyckor
Problem Trafiksäkerhet Upplevelse/fritid/jakt Ekologi 2018-12-31 Vägverket Problem Trafiksäkerhet Upplevelse/fritid/jakt Ekologi Samhällskostnader
2018-12-31 Vägverket Trafiksäkerhet
Antal dödade Antal svårt skadade 2018-12-31 Vägverket Antal dödade Antal svårt skadade År 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994** 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003* 2004 2005 2006 2007 Motorfordon Rådjur/hjort Älg Ren 4 14 13 1 12 2 11 3 6 10 18 8 9 15 7 År 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003* 2004 2005 2006 2007 Motorfordon- Rådjur/hjort Älg Ren 3 75 15 85 5 12 78 1 19 95 74 70 24 86 21 8 23 66 27 77 2 28 62 25 91 4 31 105 29 84 30 65 35 92 88 14 57 11 60 63 Ca 10/år Ca 120/år
2018-12-31 Vägverket Jakt Figur 2. Antalet älgolyckor och skjutna älgar under perioden 1970 till 2006.
2018-12-31 Vägverket Jakt Figur 3. Antalet rådjurolyckor och skjutna rådjur under perioden 1970 till 2006.
2018-12-31 Vägverket Samhällskostnader 2-3 miljarder /år
Cost-benefit of fences 2018-12-31 Cost-benefit of fences Anders Sjölund, Vägverket (only traffic safety)
Cost-benefit of fences 2018-12-31 Cost-benefit of fences Anders Sjölund, Vägverket mean ratio Fencing only cost-efficient on hot-spots! BUT: many more roads are fenced to produce a safety image! Political decision rather than sound logic …
Effektivitet av viltstängsel längs E4 2018-12-31 Anders Sjölund, Vägverket Effektivitet av viltstängsel längs E4 Förväntat 80% Resultat 30% 24,9% minskning i älgolyckor i VV region Norr
Cost-efficient fences? 2018-12-31 1995-1999 Anders Sjölund, Vägverket Cost-efficient fences? Police reported ungulate-vehicle collisions in south-east Sweden during 1995-1999 Cost-efficiency threshold: (# reports per 10 km and year) MVC ~ 2 (6) RVC ~ 12 (26) We learn a lot from simply watching the spatial pattern… UVC are aggregated in certain areas, on certain roads, under certain conditions MVC hotspots are not like RVC hotspots – measures must also be made species specific … Moose Roe deer
Cost-efficient fences? 2018-12-31 Anders Sjölund, Vägverket Cost-efficient fences? Police reported ungulate-vehicle collisions in south-east Sweden during 1985-1999 Cost-efficiency threshold: (# reports per 10 km and year) MVC ~ 2 (6) RVC ~ 12 (26) We learn a lot from simply watching the spatial pattern… UVC are aggregated in certain areas, on certain roads, under certain conditions MVC hotspots are not like RVC hotspots – measures must also be made species specific …
Cost-efficient fences? 2018-12-31 Anders Sjölund, Vägverket Cost-efficient fences? Police reported ungulate-vehicle collisions in south-east Sweden during 1985-1999 Cost-efficiency threshold: (# reports per 10 km and year) MVC ~ 2 (6) RVC ~ 12 (26) Built fences We learn a lot from simply watching the spatial pattern… UVC are aggregated in certain areas, on certain roads, under certain conditions MVC hotspots are not like RVC hotspots – measures must also be made species specific … Moose Roe deer
Moose-risk model MVC Risk Traffic volume (1000 adt) 110 km/h 90 km/h 2018-12-31 Anders Sjölund, Vägverket Moose-risk model 0.0 0.1 0.2 0.3 0.4 0.5 0.6 0.7 0.8 0.9 1.0 1 2 3 4 5 6 7 8 MVC Risk 110 km/h 90 km/h 70 km/h 50 km/h FENCE 1 2 3 4 5 6 7 8 SPEED Effect of traffic volume is unimodal! Fencing may be most efficient on intermediate roads with high speeds …? Traffic volume (1000 adt)
Påverkan på naturen av vägar 2018-12-31 Vägverket Påverkan på naturen av vägar Förlust av miljöer Barriäreffekter Trafikdöd Störning Genetiska effekter Fragmentering Nya miljöer 7 4 4
Älgbeteskador Höga Kusten 2018-12-31 Anders Sjölund, Vägverket Älgbeteskador Höga Kusten 1998 1999 2000 Ackumulerade skador 0% 10% 20% 30% 40% 50% Väst Öst E4 Andel skadade tallar 1998 1999 2000 Nya skador
GPS-märkta älgar passerade regelbundet vägar E6, Rv161) 2018-12-31 Anders Sjölund, Vägverket GPS-märkta älgar passerade regelbundet vägar E6, Rv161) Oavsett viltstängsel eller ej!
2018-12-31 Vägverket Några nya rapporter:
2018-12-31 Vägverket
Den sentida utvecklingen av viltolyckorna i Sverige 2018-12-31 Vägverket Den sentida utvecklingen av viltolyckorna i Sverige Rapport till seminarium med NVR 25 maj 2007 Per Widén per.widen@kau.se Mattias Olsson mattias.olsson@kau.se Cecilia Olsson
Forskning och utvecklingsprojekt Start 2009 - 2018-12-31 Vägverket Forskning och utvecklingsprojekt Start 2009 - Stängselöppning kombinerad med viltvarning, variabel hastighet, ATK-kamera mm Åtgärder vildsvin. T ex förankrat viltstängsel kombinerat med stängselöppningar
Pågående/ Ej avrapporterat 2018-12-31 Vägverket Pågående/ Ej avrapporterat Djurs nyttjande av portar m.fl möjliga faunapassager SLU/ Grimsö och Karlstad universitet (Andreas Seiler resp Mattias Olsson. Vägars fragmentering av landskapet SLU/Grimsö Andreas Seiler. Stängselstrategi SLU/Grimsö Andreas Seiler
Stängslet styr djuren till en lämplig passagemöjlighet. 2018-12-31 Anders Sjölund, Vägverket Stängsel Ett stängsel som hindrar djuren att komma upp på vägbanan kan vara effektivt ur trafiksäkerhets-, kostnadsmässig och djuretisk synpunkt. OM Stängslet styr djuren till en lämplig passagemöjlighet.
Val av åtgärd? Ingen standardlösning! 2018-12-31 Anders Sjölund, Vägverket Val av åtgärd? Ingen standardlösning! Lokal/temporär hastighetsbegränsning? Lokal/temporär vägavstängning? Kombinera stängsel med uthopp? Kombinera stängsel med viltpassager? Automatisk viltvarning? Förarinformation? Landskapsförändringar? Sänk behov av rörelser? Minska djurpopulationer?? Various options to mitigate collisions are available – which to chose depends partly on the goal or the perspective … Why? Where? When? How?
Val av Åtgärd ? Önskemål: Effektivt (kostnader, effekt) 2018-12-31 Anders Sjölund, Vägverket Val av Åtgärd ? Önskemål: Effektivt (kostnader, effekt) Specifikt (tid och rum) Lättskött Inga onödiga barriäreffekter
Strategi ? + + + + - - + - + + + - - + + - - - Most effective 2018-12-31 Anders Sjölund, Vägverket High Need for Conven- Secured Traffic flow Exclusion Wildlife passages "open Warning Education collision sustained tional crossing and speed fences road" signs of drivers frequencies movement bridges "at grate" + + + + - - + - + Don’t forget about changing traffic and road !!!! Final system to reduce collisions with e.g. moose: Combination of fences with over- and underpasses, at-grate crossings with automated warning systems, temporary speed limits, population control (not necessarily reduction!!!!!), supplemental feeding and salt-lick stones + + - - + + - - - Most effective Can be useful Inappropriate
Vägverkets miljöarbete är samlat i FEM STRATEGIER: 2018-12-31 Vägverket Vägverkets miljöarbete är samlat i FEM STRATEGIER:
Ansvarig: Anders Sjölund anders.sjolund@vv.se 2018-12-31 Vägverket Ansvarig: Anders Sjölund anders.sjolund@vv.se
2018-12-31 Vägverket Strategi
2018-12-31 Vägverket
2018-12-31 Vägverket Förutsättningar Regeringsuppdrag förebyggande arbete för att minska viltolyckor via Nationell Viltolycks Rådet
2018-12-31 Vägverket Rikspolisstyrelsen har från 2007-01-01 efter regeringsbeslut ansvaret för samordningen inom Nationella Viltolycksrådet, som består av 12 myndigheter och organisationer. Rådets huvudinriktningar är att organisera en nationell viltolycks-organisation för eftersök av trafikskadat vilt och samordna det viltolycksförebyggande arbetet. Svenska Jägareförbundet har genom sitt allmänna uppdrag ansvaret för att tillsammans med Jägarnas Riksförbund tillhandahålla kompetenta jägare med spårhundar och kontaktmän till viltolycksorganisationen. Vägverket har ansvaret för den del i rådet som avser viltolycks-förebyggande åtgärder. www.nationellaviltolycksradet.se
Mängden trafikarbete som stöds av ATK 2018-12-31 Vägverket Antalet dödade människor i samband med viltolyckor ska till år 2018 ha minskat med 50 procent Mängden trafikarbete som stöds av ATK ska till år 2010 fördubblats jämfört med 2006 års nivå Männisors kunskap om grunderna för säker trafik och ett hållbart nyt- tjande av vägtransportsystemet ska trendmässigt öka under planperioden
Vägverket ska verka för förbättrad positionsbestämmelse av viltolyckor 2018-12-31 Vägverket Eftersök av skadat vilt ska år 2018 ske i samtliga rapporterade viltolycksfall Vägverket ska verka för förbättrad positionsbestämmelse av viltolyckor Koordinatsatta viltolycksplatser!
2018-12-31 Vägverket Samhällets kostnader för viltolyckor ska till år 2018 ha minskat med 25 procent Kostnaden för samhällets väghållning ska trendmässigt minska under planperioden, samtidigt som kunderna upplever förbättrad kvalitet År 2015 ska Vägverket säkerställa ett vägnät I samklang med omgivande natur- och kulturmiljölandskap. Genom att: - 90% av nybyggdnadsprojekt på det statliga vägnätet uppfyller projektmål för natur och kultur - Alla driftområden uppfyller driftområdesmål för natur och kultur.
2018-12-31 Swedish Road Administration Strategy, Landscape Target-orientation in environmental adaptation of infrastructure Implementation of target oriented road planning, maintenance and management. National Targets regarding Nature, Cultural Heritage values and Recreation are decided by SRA ..Means that ecological judgements must be performed during road planning…
The Swedish Road planning process 2018-12-31 Swedish Road Administration The Swedish Road planning process
Targets for nature in road planning 2018-12-31 Swedish Road Administration Targets for nature in road planning The SRA National Targets for Nature, Cultural Heritage values and Recreation Adapted as project targets in the specific project The Targets are incrisingly specified Evaluation Are the project targets fulfilled?
Vägverkets inriktningsmål för natur, kuklturmiljö och friluftsliv 2018-12-31 Vägverket Vägverkets inriktningsmål för natur, kuklturmiljö och friluftsliv
2018-12-31 Swedish Road Administration Highway E45, example Ecological judgements of E45, sections betwen Alafors and Rämje in southern Sweden Judgement: Green = OK Red = Mitigation measures must be performed. If no aktions are taken the road will not fullfill targets set by the SRA
Årgärdsbehov befintligt vägnät: 2018-12-31 Anders Sjölund, Vägverket Årgärdsbehov befintligt vägnät: Bristanalys år 2006-2008 Nationell prioritering år 2009 Åtgärdsmål till år 2017 Åtgärder år 2009 - 2017 För respektive fyra områden: Tätort Barriärer Kulturobjekt/kulturmiljöer Vägar med ny funktion
Inventering och analys 2018-12-31 Anders Sjölund, Vägverket Inventering och analys År 2006 - 2008 Varje region gör en bristanalys avseende vägars barriäreffekter Inventering Mål Åtgärdsbehov Prioritering Genomförs med indikatorgrupperna: Fisk, Groddjur, Utter KLÖVDJUR
Bristanalys Klövdjur Modellart ÄLG 2018-12-31 Anders Sjölund, Vägverket Bristanalys Klövdjur Modellart ÄLG Påverkansmodell Utgår från vägens och trafikens barriärverkan, inklusive viltolyckor, ev viltstängsel och möjliga passager (viltportar, vägportar, stängselöppningar etc) 2. Ekologisk modell Utgår från djurens behov som rörelser, arealkrav, populationsdynamik och landskapets fragmentering Utvecklas i forskningsprogram: Transport MISTRA
Indata: Vägdata (GIS skikt) 2018-12-31 Anders Sjölund, Vägverket Indata: Vägdata (GIS skikt) Vägattribut (vägkategori, bredd, …) Trafikvolym (ådt) Viltstängsel Mitträcken (wireräcke räknas inte som barriär) Eventuellt tillägg: Vägutformning (andra störningsfaktorer så som delade körfält, belysning, etc.) – används inte i piklotstudien Broar och tunnlar (BATMAN-databas, gäller enbart passager med >2m diameter) Höjd, längd, bredd, (relativ öppenhet), etc Viltolyckor eller trafikdödade djur GIS skikt på viltolyckor (koordinatsatta) Landskap (LMV data) Markanvändning (tätorter, vatten, skog, åker) Annan infrastruktur (enskilda vägar, järnvägar, vattendrag, etc) Topografi Restriktionsområden (Länsstyrelsernas GIS skikt) Naturvårdsområden (Reservat, Natura2000, Riksintressen, etc) Skogsstyrelsen och andra sektorer Skyddsvärda områden (våtmarker, sumpskogar, nyckelbiotoper, etc) Andra befintliga eller planerade hinder i vägområdet Aktuella planer på utveckling av vägnätet och vägtrafiken
Etapper Modellarbetet omfattar fem etapper 2018-12-31 Anders Sjölund, Vägverket Etapper Modellarbetet omfattar fem etapper Val av vägbarriärer (trafikvolym, stängsel, vägstandard, annan infrastruktur,…) Val av potentiella viltpassager längs de utvalda barriärerna (brobredd, brolängd, typ av bro, trafik, …) Val av bristområden för potentiella viltpassager (fördelning och typ av passage) Val av övriga konfliktområden (koncentrationer av viltolyckor) Val av prioriterings- och exklusionsområden
2018-12-31 Anders Sjölund, Vägverket Etappresultaten sammanläggs sedan i en slutlig karta som indikerar vägars åtgärdsbehov
BRISTANALYS Redovisning per region 1. Inventering 2018-12-31 Anders Sjölund, Vägverket BRISTANALYS Redovisning per region 1. Inventering Genomförda inventeringar, metoder. Bedömning av täckningsgrad/kvalité. Brister etc.. 2. Mål och målanalys Kvalitetsmål/önskvärt tillstånd – bedömning, bakgrund, brister etc... 3. Åtgärdsbehov Bedömning av åtgärdsbehov relaterat till inventering och mål. Redovisning av brister 4. Kostnader Kostnad för bedömda åtgärder för att nå uppsatt målnivå Avstämning NVR
Vad vi planerar att göra 2018-12-31 Anders Sjölund, Vägverket Vad vi planerar att göra År 2009 Nationell sammanställning och prioritering. Hk Ambitionsmål Åtgärdsmål per region fastställs 2009-2017 Avstämning NVR
Roads as barriers Need for mitigation measures, 2018-12-31 Swedish Road Administration Roads as barriers Need for mitigation measures, Preliminary data. Report will be published early 2009 Barriers in streams Amphibians Otter Moose Number 3100+VVÄ 255+VVÄ 1700 + VVÄ 239+VVÄ Cost (million Euro) 250 15 20 360 Performed Measures (No) 166 11 197 4
Realized Measures in the existing roadnetwork Year Realized Measures in the existing roadnetwork 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 N u m b. of Measures SUM Faunapassages: Moose 1 2 4 Faunapassages: Otter 5 8 6 15 25 97 197 Faunapassages: Amphibians 11 Removal of barriers in streams 10 7 9 61 14 19 24 166
Vad vi planerar att göra 2018-12-31 Anders Sjölund, Vägverket Vad vi planerar att göra År 2009 - 2017 Åtgärder genomförs enligt årlig verksamhetsplanering Årlig uppföljning mot åtgärdsmålen