Linköpings universitets Studentundersökning Sophie Dufwenberg, Marina Geijer Student- och utbildningsstöd, Universitetsförvaltningen
Studentundersökningens syfte SU2015 28 December 2018 Studentundersökningens syfte Kontinuerligt mäta och kartlägga studenternas uppfattning och upplevelse av sin arbetsmiljö – studiesocial och fysisk. Kan ses som en temperaturmätare som visar vad som bör förbättras, vilka önskemål som finns och vad som avviker och bör åtgärdas direkt. Goda resultat kan användas i studentrekryterande sammanhang.
Hur började det och hur arbetar vi idag? SU2015 28 December 2018 Hur började det och hur arbetar vi idag? Initiativ från studentkårerna 2007. Gemensamt projekt med studentkårerna som bedrivs i tätt samarbete. Undersökningar genomförda 2008, 2010, 2012 och 2015. Arbetsgruppen består av representanter från: Fakulteterna Universitetsförvaltning Studentkårerna Förberedelser: tidplan, enkätfrågor, urval, marknadsföringsplan.
Urval av respondenter och utskick SU2015 28 December 2018 Urval av respondenter och utskick Campusstudenter registrerade eller omregistrerade på minst 22,5 hp (minst termin 2). E-postutskick via extern leverantör. Även utskick via Studentportal och lärplattform. Rektor som avsändare. Svarsperiod 17/3-18/4. 5 påminnelser. Studenterna svarar anonymt.
Enkätfrågorna Ca 33 frågor samt möjlighet till fritextsvar. SU2015 28 December 2018 Enkätfrågorna Ca 33 frågor samt möjlighet till fritextsvar. Tar ca 10 minuter att besvara. Frågor om: Utbildning Lika villkor för alla studenter Studentinflytande Stödtjänster och service Studiesocial och fysisk arbetsmiljö
Svarsperioden Marknadsföringsplan och material skapas av LiU. SU2015 28 December 2018 Svarsperioden Marknadsföringsplan och material skapas av LiU. LiU, studentkårer och sektioner genomför aktiviteterna i marknadsföringsplanen. Symbolisk ersättning till varje sektion (500 kr/sektion). Stort engagemang! Utan studenterna – inga svar. Tävlingsanda Resultatrapporterna används i studentkårernas påverkansarbete.
Svarsfrekvensen 8 721 studenter deltog. Svarsfrekvens 55%. SU2015 28 December 2018 Svarsfrekvensen 8 721 studenter deltog. Svarsfrekvens 55%. 4 129 fritextsvar – rikt material att arbeta vidare med. 2015 2012 2010 LiU Totalt 55% 50% 46% Filosofisk fakultet 54% 47% Medicinsk fakultet 61% 60% 59% Teknisk fakultet 51% 44% Utbildningsvetenskap 49% 39% 36%
Vad händer sen? Tack till respondenterna SU2015 28 December 2018 Vad händer sen? Tack till respondenterna Inkommande svar och analysarbete hanteras av extern leverantör. Resultatrapporter LiU totalt Campus Fakultet Institution Program Kurs Presentationer av resultatet vid varje campus.
Statistik blir praktisk handling SU2015 28 December 2018 Statistik blir praktisk handling Handlingsplaner (fakulteterna, universitetsförvaltningen, universitetsbiblioteket och strategigruppen för lika villkor). Universitetsövergripande fokusområden Specifika fokusområden Förbättringsarbete Slutrapporter Återkoppling
Resultatet då? 84% av studenterna är nöjda 28 December 2018 Resultatet då? 84% av studenterna är nöjda Studenterna ger livet som student vid LiU ett medelvärde på 4,2. 25% av programmen har en poäng på över 4,3 (1-5). Höga resultat för: Nolle-p och sociala aspekter, gemenskap Rekommendera LiU till andra Stolthet över LiU Bilden av LiU som ett framgångsrikt universitet Låga resultat för: Brist på platser för självstudier och lugna platser, matplatser och mikrovågsugnar. Avsaknad av tydliga krav och återkoppling.
För mer information www.liu.se/su