Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

KTH Medarbetarundersökningen 2016 Rapport

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "KTH Medarbetarundersökningen 2016 Rapport"— Presentationens avskrift:

1 KTH Medarbetarundersökningen 2016 Rapport
MI Inklusive undernoder

2 Så här läser du resultatet Svarsskalan är sexgradig och går från
Bakgrund I det här dokumentet kan du ta del av resultatet för hela KTH. KTH:s medarbetarundersökning genomfördes den 7 mars – 24 mars. Undersökningen genomfördes via personligt mail till alla medarbetare. Totalt svarade 2653 personer på hela undersökningen vilket ger en svarsfrekvens på 70 %. Svarsfrekvens Totalt antal medarbetare: Totalt antal svar (respondenter): Svarsfrekvens: 70 % Så här läser du resultatet Svarsskalan är sexgradig och går från ”1. Instämmer inte alls” till ”6. Instämmer helt”. Alla frågor har också alternativet ”Vet ej/Ingen åsikt”. Skala Svar och ”Vet ej” Totalt antal svar Procentandel som svarat Vet ej/Ingen åsikt Instämmer inte alls Instämmer helt Vet ej/Ingen åsikt Index Det totala Medarbetarindex för undersökningen bygger på de fyra indexområdena . Värdet kan ligga mellan Resultatet för varje fråga är också beräknat till ett indexvärde. På nästa bild finns det beskrivet hur indexvärdet har räknats fram. QuickSearch (QS) Benchmark Är ett värde som bygger på Quicksearchs mätningar år 2014 och år 2015 för följande universitet/högskolor; Högskolan i Halmstad, Chalmers, KI, Uppsala universitet spridda institutioner, Luleå Tekniska Universitet (LTU), Umeå universitet, Mittuniversitetet, Högskolan Skövde, Blekinge tekniska högskola (BTH).

3 Beskrivning av indexberäkningen
Svarsalternativ Poäng per alternativ Antal svar Poäng x antal svar Exempel Index % 1. Instämmer inte alls 12 2. 1 43 3. 2 99 198 4. 3 177 531 5. 4 179 716 6. Instämmer helt 5 36 180 5 x 36 = 180 Vet ej/Ingen åsikt 19 - 546 1668 = Totala summan i kolumnen ”Poäng x antal svar” 61% Beskrivning av indexberäkningen 1. Alla svar multipliceras med poängen för varje rad. T.ex. har 36 personer svarat ”Instämmer helt”  36 x 5 = 180 Svaren på ”Vet ej/Ingen åsikt” räknas aldrig med i indexberäkningen. 2. Alla värden i under ”Poäng x antal svar” adderas, i detta exempel blir det 1668. 3. Totalt antal svar: 546 Högsta möjliga värde: 5 x 546 = 2 730 5 är poängen för ”Instämmer helt” x 546 vilket är det totala antalet respondenter exklusive de som svarat ”vet ej/ingen åsikt” 4. Index beräknas genom av dividera den totala summan för denna fråga med det möjliga maximala summan (om alla respondenter hade svarat ”Instämmer helt” /2 730 = 61% Index för frågan i detta exempel är 61%

4 Medarbetarindex – KTH Totalt
Indexfrågorna är indelade i 4 olika indexområden; Arbetsklimat, Ledarskap, Organisation samt Mål och visioner. Trafikljusen nedan visar KTH:s totala resultat för respektive område samt det övergripande Medarbetarindexet. QS Benchmark MI total 71% Arbetsklimat 71% Ledarskap 72% Organisation 77% Mål och visioner 69% MI total Arbetsklimat Ledarskap Organisation Mål och visioner

5 Förbättringsområden på KTH
Styrkor på KTH Baserat på de frågor där störst andel har svarat ”6. Instämmer helt”. Förbättringsområden på KTH Baserat på de frågor där störst andel har svarat ”1. Instämmer inte alls”.

6 Indexområde; Arbetsklimat
QS Benchmark Arbetsinsats bidrar 76% Arbetsmängd 66% Påverka beslut 61% Återhämtning 60% Indexområde; Arbetsklimat

7 Indexområde; Arbetsklimat - följdfråga om arbetsmängd
Vad är du inte nöjd med angående din arbetsmängd? (De som svarat 1, 2 eller 3 på frågan om man är nöjd med sin arbetsmängd har fått denna följdfråga.)

8 Indexområde; Ledarskap
QS Benchmark Chef inspirerar och stödjer 70% Chef uppmuntrar att delta i beslut - Konstruktiv återkoppling 60% Stöd från chef - Indexområde; Ledarskap

9 Indexområde; Organisation
QS Benchmark Bra balans krav-kompetens 75% Engagemang 82% Förtroende för ledning 67% Rättvisa och jämlikhet 77% Indexområde; Organisation

10 Indexområde; Mål och visioner
QS Benchmark Känner till/förstår avd.mål - Stolthet 80% Tydlig koppling mellan mål 59% Indexområde; Mål och visioner

11 Chefsfrågor - frågor ställda till chefer

12 Chefsfrågor - frågor ställda till chefer

13 Chefsfrågor - frågor ställda till chefer
Jag har gått KTH:s utbildning i arbetsmiljöfrågor.

14 Doktorandfrågor - frågor ställda till doktorander

15 Doktorandfrågor - följdfråga om samarbete med handledare
Följande område (-n) behöver förbättras för ett bättre samarbete med min handledare.

16 Hälsa och balans

17 Hälsa och balans

18 Smärta/stress - Frågorna nedan handlar om hur arbetet påverkat hur du känt dig under de senaste 4 veckorna. Jag har p.g.a. min arbetssituation: OBS! Just för denna fråga presenteras resultatet omvänt. De lägre staplarna har flest svarande som uttrycker lågt omdöme för området.Exempelvis är det flest svarande som känt sig stressade pga av arbetet unde r de senaste 4 veckorna.

19 Smärta/stress

20 Smärta/stress - följdfrågor
Den negativa påverkan på grund av min arbetssituation har pågått... Jag har aktivt sökt hjälp och/eller fått hjälp för att komma tillrätta med den negativa påverkan på grund av min arbetssituation.

21 Fysisk arbetsmiljö

22 Fysisk arbetsmiljö - följdfråga om den fysiska arbetsmiljön
Följande behöver förbättras för att den fysiska arbetsmiljön ska bli bättre. (De som svarat 1, 2 eller på 3 frågan om man tycker att den fysiska arbetsmiljön är bra har fått denna följdfråga.)

23 Handlingsutrymme och egenkontroll

24 Handlingsutrymme och egenkontroll

25 Kompetens

26 Kompetens - följdfråga om förtroende för KTH:s ledning
Följande max tre åtgärder skulle förbättra mitt förtroende för KTH:s ledningsgrupp. Ledningsgruppen på KTH består av rektor, prorektor, fakultetens dekanus och prodekanus, vicerektorer, förvaltningschefen, samtliga skolchefer, samt två studeranderepresentanter. (De som svarat 1, 2 eller på 3 frågan om man har förtroende för KTH:s ledning har fått denna följdfråga.)

27 Kompetens - följdfråga om förtroende för skolas ledning
Följande max tre åtgärder skulle förbättra mitt förtroende för min skolas ledningsgrupp. (De som svarat 1, 2 eller på 3 frågan om man har förtroende för sin skolas ledning har fått denna följdfråga.)

28 Frågor angående Möten Deltar du i avdelningens/gruppens möten?

29 Frågor angående Möten

30 Motivation

31 Motivation

32 Utvecklingssamtal Jag har under den senaste 12-månadersperioden erbjudits utvecklingssamtal/medarbetarsamtal. Mitt utvecklingssamtal/medarbetarsamtal...

33 Utvecklingssamtal Mitt utvecklingssamtal/medarbetarsamtal resulterade i...

34 Övriga frågor Jag har tillgång till den information jag behöver för att utföra mitt arbete. Jag upplever att KTH underlättar för medarbetare att förena föräldraskap och yrkesarbete.

35 Övriga frågor Känner du till vem som är skyddsombud på din arbetsplats? På min arbetsplats finns det inplanerade och återkommande möten för att diskutera arbetsmiljöfrågor.

36 Övriga frågor - Jag vet…
…var jag ska anmäla arbetsskada/tillbud. …var jag ska vända mig vid krissituationer.

37 Övriga frågor - Jag vet…
…var närmaste hjärtstartare finns. …var utrymningsvägar och brandsläckare finns.

38 Employee Net Promoter Score, (eNPS)
Rekommendation; Employee Net Promoter Score, (eNPS) Employee Net Promoter Score, eNPS, är en metod för att mäta lojaliteten hos medarbetare. Kärnan i metoden utgörs av frågan ”Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera din arbetsplats till en vän eller bekant?”. Medarbetaren besvarar frågan på en skala från 0 (Inte alls troligt) till 10 (Extremt troligt). Baserat på val av svarsalternativ kategoriseras medarbetaren som Ambassadör (9-10), Passivt nöjd (7-8) eller Kritiker (0-6). Ambassadörer  (9-10) är lojala och entusiastiska medarbetare som tydligt rekommenderar företaget till andra. Passivt nöjda (7-8) är nöjda men oentusiastiska medarbetare. Kritiker (0-6) är missnöjda medarbetare som kan skada företagets varumärke genom att tala negativt om sin arbetsplats. För att räkna ut employee Net Promoter Score (eNPS), tar du andelen medarbetare som är Ambassadörer och subtraherar andelen Kritiker. Resultatet blir ett värdet mellan -100 och 100. Kommentar: Resultatet för KTH är 6 på denna fråga. Det är fler som rekommenderar KTH än som inte gör det. Andelen som har valt svarsalternativ för denna fråga är 71% vilket visar på att en stor del av anställda ställer sig positiva till KTH som arbetsgivare.

39 Employee Net Promoter Score, (eNPS) för KTH
Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera KTH som arbetsplats till en vän eller bekant? QS Benchmark eNPS 10% eNPS-värde

40 Employee Net Promoter Score, (eNPS) för KTH
Vad är det i första hand du tycker ska bli bättre för att du ska rekommendera KTH som arbetsplats? (De som svarat 0-6 på frågan om rekommendation) Vad är det i första hand som skulle ändras för att du i ännu större utsträckning skulle vilja rekommendera KTH som arbetsplats? (De som svarat 7-8 på frågan om rekommendation)

41 Employee Net Promoter Score, (eNPS) för KTH
Vad är det i första hand som gör att du skulle rekommendera KTH som arbetsplats? (De som svarat 9-10 på frågan om rekommendation)

42 Rekommendation att studera vid KTH
Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera någon att studera vid KTH? pNPS-värde


Ladda ner ppt "KTH Medarbetarundersökningen 2016 Rapport"

Liknande presentationer


Google-annonser