Sponsor: Black Belt: Projektdeltagare: Företag/Process/Enhet:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Advertisements

Nyttorealisering på 10 min
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Stöd för analys och förbättring
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Struktur för självförbättrande system
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
En introduktion till SEB Way
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Processer P r o resurser c styrning e s mätning förbättring mål
Processorienterat förbättringsarbete
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Kommunikationsplanens delar
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Intressenter OL108A.
Riskhantering Säkrare resultat genom systematisk riskhantering
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Titel: Agera 1. Bakgrund (varför pratar du om detta?)
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Skolutveckling genom aktionsforskning
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
Analysera mera Gunnar Gidenstam, Sveriges Kommuner och Landsting Marcel Moritz, Huddinge kommun Elisabeth Skoog Garås, Sveriges Kommuner och Landsting.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Att skriva projektplan
Bakgrund Framtida läge/ Mål Nuläge Plan (inkl. test) Grundorsaker
Navigating uncertainty
på personer i behov av hjälp
Kontinuitetsanalys Workshop 3 av 4 – Riskbedömning
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
[Förbättringsprojekt]
Kritiskt förhållningssätt
KOMMUNIKATIONSINDEX- NYTT I MEDARBETARENKÄTEN 2014
A3-metoden Introduktion till ett visuellt och effektivt verktyg vid förbättringsarbete/ problemlösning.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Sponsor: Black Belt: Projektdeltagare: Företag/Process/Enhet:
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Intern styrning och kontroll
MIS 2.0 Standardiseringsutskott
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Presentation av affärsplan
Introduktion till Lean.
Sponsor: Black/Green Belt: Projektdeltagare: Företag/Process/Enhet:
Företagets namn Affärsplan.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Gnosjö kommuns styrmodell
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Riskanalys av XXXXXXXXXXX
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Sponsor: Black Belt: Projektdeltagare: Företag/Process/Enhet: Versionsnummer: Datum: Observera! Denna mall innehåller ett stort antal bilder. Det är inte meningen att dessa ska följas slaviskt. Klipp och klistra. Använd de bilder som stödjer ditt projekt. Lägg gärna till andra saker du finner viktiga. I mallen finns ett antal bilder av mer symboliks karaktär som främst har som avsikt att påminna dig om verktyg och tekniker som kan vara relevanta. Projektets titel Välj en tydlig och beskrivande titel som gör att man enkelt kan förstå vad projektet handlar om Sponsor: Black Belt: Projektdeltagare: Företag/Process/Enhet:

DEFINIERA Bakgrund: Beskrivning av bakgrunden till det aktuella problemet samt en redogörelse för problemet och dess symtom. Figurer och foton kan ofta ge en tydlig bild. Tänk på ett en läsare/åhörare som inte är insatt skall förstå. Problemformulering: Tag fram en tydligt och klart problemformulering. Syfte och mål: Projektets huvudsakliga avsikt preciseras i ord (syfte). Inkludera gärna ett mätbart mål om möjligt. Avgränsningar: Specificera sådant som inte ingår i det aktuella projektet.

DEFINIERA Möjlig avkastning: Ekonomiskt, kundrelaterat och/eller medarbetarrelaterat. Anges kvantitativt och/eller kvalitativt. Denna kalkyl bör verifieras av verksamhetens controller/ekonom. Business Case: Varför är projektet viktigt att genomföra? Varför bör projektet omgående genomföras? Hur påverkar projektet verksamhetens resultat, mål och framgång?

DEFINIERA Tidsplan: - Bryt ned de tänkta arbetet I delaktiviteter och tidsätt dessa. - Beskriv detta i lista eller Gantschema. - Tidsplanen skall regelbundet följas upp och uppdateras vid behov.

Resursbehov: (Erforderlig tid och andra resurser) DEFINIERA Resursbehov: (Erforderlig tid och andra resurser)

DEFINIERA Riskanalys med förslag till åtgärder: (Gällande projektets genomförande) Eventuell kommunikationsplan: - Behöver projektets existens kommuniceras till berörda medarbetare? - Vilken information bör gå ut och hur skall detta ske? - Krävs löpande kommunikation under projekttiden? Använd intressentanalys, kraftfältsanalys och/eller miniriskmetoden efter behov

DEFINIERA ”Voice of the Customer” Förekommande kunder: - Vilka påverkas av det aktuella problemet internt och externt. Behov och förväntningar hos respektive kund: - Vilka behov och förväntningar finns hos de identifierade kunderna gällande det aktuella problemet. - Vid behov bör relevant kundundersökning (intervju, enkät, fokusgrupp, etc) genomföras. - Vilka av dessa faktorer är relevanta att beakta i problemlösningsarbetet. - Sträva efter att betrakta det aktuella problemet ur ett kundperspektiv.

SIPOC (Övergripande processbeskrivning med kunder och leverantörer) DEFINIERA SIPOC (Övergripande processbeskrivning med kunder och leverantörer) Leverantörer Input Process Output Kunder ______________

DEFINIERA Eventuellt flödesschema: - Krävs ofta om arbetet i bakomliggande process är oklart eller förekommer i många olika varianter.

Critical to Quality (CTQ) Projektets Y MÄTA Identifiering av projektets kritiska faktorer: - Den eller de faktorer som projektet har för avsikt att förbättra. - Mätbarhet eftersträvas om möjligt. Critical to customer Critical to process Critical to compliance Critical to Quality (CTQ) Projektets Y

MÄTA Specificera aktuella mätetal: - Vanligen kvantitativa mått men kan även utgöras av kvalitativa storheter. - Baseras på identifierade CTQ och Y. Specificera aktuell mätmetod: Specificera aktuell nivå (baseline) och målnivå:

MÄTA MÄTPLAN Vad skall mätas? Hur skall det mätas? (mätteknik, urvalsmetod, urvalsstorlek, mätperiod, etc) När skall det mätas? Vem skall mäta? Hur skall data dokumenteras? Riskanalys gällande mätningen

Test av mätmetod, MSA och/eller riskanalys: MÄTA Test av mätmetod, MSA och/eller riskanalys:

Alternativ faktainsamling (t ex Värdeflödesanalys): MÄTA Alternativ faktainsamling (t ex Värdeflödesanalys):

MÄTA Insamlad data/fakta: - Redovisning av insamlad kvantitativ och/eller kvalitativa data /data som är relevant att inkludera i denna chart.

Se boken “Ständiga förbättringar” av Lars Sörqvist ANALYSERA Val av relevant analysmetod för det aktuella problemet: (Baserat på problemtyp, situation och erfarenhet) SYSTEMBEROENDE PROBLEM INDIVIDBEROENDE Analytisk problemlösning Innovativ problemlösning Ofrivilliga fel Metodfel Medvetna fel Kommunikationsfel Kvantitativ problemlösning Kvalitativ problemlösning Felsäkring Best-practice-studie Se boken “Ständiga förbättringar” av Lars Sörqvist

ANALYSERA Identifierade hypoteser gällande tänkbara orsaker (x): (Vanlig analysmetod) Y Huvudorsak Orsak

Fastställande av mest signifikanta grundorsaker: ANALYSERA Fastställande av mest signifikanta grundorsaker:

ANALYSERA Analys – upplägg, plan och genomförande: - Behov av kompletterande data, t ex om problemets orsaker (x) - Valda tillvägagångssätt och upplägg av projektets analys - Användning av analysverktyg - Eventuell plan för analysen

ANALYSERA Analysresultat: - Klipp in relevanta Minitabdiagram eller annat av värde efter behov. - Kommentera analys och dragna slutsatser med förklarande text. - Placera dessa bilder på relevanta platser i denna presentation så läsaren/åhöraren förstår arbetets logiska gång.

Identifierade tänkbara lösningar: FÖRBÄTTRA Identifierade tänkbara lösningar:

FÖRBÄTTRA Val av lösning:

Verifiering och test av lösning: Riskanalys (FMEA) gällande lösningen: FÖRBÄTTRA Verifiering och test av lösning: Riskanalys (FMEA) gällande lösningen:

Precisering och beskrivning av vald lösning: FÖRBÄTTRA Precisering och beskrivning av vald lösning:

FÖRBÄTTRA Genomförandeplan Tillvägagångssätt Tidsplan Budget Ansvar Riskanalys gällande genomförande Uppföljning av genomförande

Verifiering av initiala resultat: FÖRBÄTTRA Verifiering av initiala resultat:

STYRA Identifierat behovet av säkring och styrning: - Vilken risk finns att den implementerade lösningen och uppnådda resultat inte blir bestående? - Finns det områden som är särskilt kritiska? - Vad kan vi göra för att säkra resultatet? - Kan felsäkring tillämpas? Metodik för kontinuerlig uppföljning och styrning: - Kvantitativ uppföljning - Kvalitativ uppföljning

STYRA Överlämnandeplan - Hur överlämnandet skall ske till ”linjen” då projektet avslutas. - Klargörande av ansvar. - Uppföljning. - Riskanalys.

STYRA Uppnådda resultat: - Uppfyllande av projektets syfte och mål. Uppnådd avkastning: Ekonomiska effekter Kundeffekter Medarbetareffekter

STYRA Viktiga erfarenheter: - Vad har vi lärt oss genom projektet? - Hur fungerade Sex Sigma-metodiken och använda verktyg? - Vad gjorde vi bra och vad skulle vi gjort annorlunda (efterklokhet)? Förslag till förbättring av Sex Sigma-programmet:

STYRA Möjligheter att sprida resultatet till andra enheter: - Kan den aktuella lösningen komma någon annan i verksamheten till godo? - Finns det liknande problem? Förslag på framtida Sex Sigma-projekt: - Idéer och problem som vi stött på under arbetet som borde hanteras.

STYRA Intern marknadsföring: (Hur synliggörs och kommuniceras projektets framgångar)

STYRA Projektets avslutande: - Faktorer som bör beaktas. - Saker som återstår att göra. - Praktiska aspekter gällande avslutandet. - Annat av värde. Sponsorns godkännande: _______________________ Sponsor _______________________ Datum