Basfakta för dig som coach ` - vad gäller? - vad behöver du göra nu

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Snabbguide och tips.
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Ett steg in och en ny start Statliga myndigheters skydd mot korruption
Begränsade utdrag ur belastningsregistret
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Klicka på Aktivera redigering i meddelandefältet,
E-post juni 2013.
Meritportfölj målet - CV och presentation
Sociala medier idag – några synpunkter Peter Höglund.
Personuppgiftslagen.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Elektronisk attestering och signering
Ändra till startrubrik
Patientlagen och information till patienter och närstående
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Kapitel 10 (i ISO27002) - Från dröm till verklighet Jaak Akker
Karma är resultatet av en människas handlingar, ord och tankar under dennes livstid
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Kunskap till Praktik Patientdatalag (2008:355) Sanna Othman – Landstingsjurist JLL.
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Starta bildspelet 1. Starta Bildspelet genom att klicka på Ikonen Bildspel i din webbläsare. 2. Klicka sedan, en gång, var som helst i dokumentet.
1 Forskningsetik Claes Corlin. 2 Etiska dimensioner FORSKARETIK Forskarens egen moral Hederlighet Ej plagiat Öppenhet Redovisa källor Andra kan pröva.
Vad är informationssäkerhet?
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Så berörs du av den nya europeiska dataskyddsförordningen
GDPR - General Data Protection Regulation
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Säkerhet - Vad ni kan göra
Coaching.
För en annan grupp är det den enda värld de verkligen kan
Dataskydd En prioriterad fråga.
Från databas till Excel
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
Dataskyddsförordningen
Vad innebär det för oss inom Inner Wheel?
Har du som förälder koll?
Dataskyddsförordningen
GDPR Introduktion SKOLA24 • GDPR General Data Protection Regulation
GDPR vad är det? Ny EU-lagstiftning, 25/
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Validera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
GDPR vad är det? Ny EU-lagstiftning, 25/
GDPR General Data Protection Regulation
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
PUL till GDPR - Vad gäller, vilket ansvar har man och hur gör man?
Dataskyddsutbildning för avdelningar 2018
Skärpt lösenordspolicy GDPR i praktiken
Att använda nya Olweus dataweb Uppdaterat 17e oktober 2011
Allmänna dataskyddsförordningen
GDPR – nyheter och förberedelser
GDPR Vi äger inte våra medlemmars personuppgifter, vi lånar dom.
FSO dagar 2019.
Kunskapsdagar - GDPR.
Effekterna i SWAMID av Dataskyddsförordningen
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Presentationens avskrift:

Basfakta för dig som coach ` - vad gäller? - vad behöver du göra nu GDPR Basfakta för dig som coach ` - vad gäller? - vad behöver du göra nu

Låt oss vara tydliga: Den här presentationen syfta till att på ett överskådligt sätt klargöra hur den nya data-lagen påverkar vår vardag som coacher och hur vi kan förhålla oss till den. Den kommer inte på något sätt att göra anspråk på att vara fullständig och heltäckande kring alla aspekter på GDPR eller vara komplett juridisk rådgivning. Den är tänkt som ett hjälpmedel i dina val men du har själv ansvaret för din verksamhet. GDPR är fortfarande mycket nytt och en hel del justeringar och klargöranden kan förväntas komma under tiden fram till att den träder i kraft den 25 maj och under den första tiden då den är gällande. Den här presentationen baseras på den information vi idag har tillgänglig. I slutet av presentationen hittar du länkar till den information presentationen är byggd på.

Vad behöver jag göra? När du hanterar personliga data måste du följa ett antal grundläggande principer och individers rättigheter kring sina uppgifter och hur de hanteras. The EU General Data Protection Regulation (GDPR, finns i sin helhet här).

Vad är personliga data?   Personuppgifter är all slags information som kan knytas till en fysisk person som är i livet. Typiska personuppgifter är personnummer, namn och adress. Även foton på personer klassas som personuppgifter, till och med ljudinspelningar som lagras elektroniskt kan vara personuppgifter även om det inte nämns några namn i inspelningen.

1.Lagenlighet, Rättvisa och Transparens: Sex nyckelprinciper 1.Lagenlighet, Rättvisa och Transparens: Du har ansvaret för att data hanteras enligt denna princip. I praktiken sker det tex genom att du: a. Informerar när du samlar in data hur du kommer att använda den b. Hanterar data enbart på sätt som kan rimligen förväntas c. Försäkrar dig om att du inte gör något olagligt med den data du hanterar d. Har giltig och rimlig grund för att samla och lagra den data du har i dina system

Sex nyckelprinciper 2. Syfte med lagringen Samla endast data du har ett tydligt syfte med, hantera på sätt som stämmer överens med det syftet och och var tydlig med varför, hur och till vad. Insamlad data ska sedan inte användas till annat än sitt ursprungssyfte.

Sex nyckelprinciper 3. Minimera mängden data Samla och lagra bara data du faktiskt behöver. Begränsa samlaren I dig och håll dig till data som är adekvata, relevanta och begränsade till vad du faktiskt behöver för dina processer.

Sex nyckelprinciper 4. Korrekthet Se till att din data är korrekt och uppdatera vid behov. I praktiken innebär det att du - gör bedömning av rimlig procedur för att försäkra dig om korrekt data och att det är klart och tydligt var du fått den ifrån. -har rutiner för att justera när individ påpekar felaktigheter - du tar ett aktivt och grundat beslut kring behovet att uppdatera.

Sex nyckelprinciper 5.Begränsa lagring Begränsa i både omfattning och tid – lagra bara det dina rutiner visar nödvändigt och relevant. a. Besluta rimlig längd för lagring av alla typer av data I dina system. (ju kortare detso bättre men kom ihåg att även andra lagar kan påverka, tex bokföringslagens krav på verification) b. Rensa säkert, destruera papper, se till att filer verkligen raderas Du avgör vad som är relevant för dig, dokumentera ditt beslut.

6. Integritet och konfidentialitet Sex nyckelprinciper 6. Integritet och konfidentialitet Ditt ansvar att data hos dig lagras och behandlas säkert. Se över IT-säkerheten i din verksamhet. Gå igenom möjliga risker hos just dig och anpassa säkerheten efter typen av data du lagrar och den skada det kan göra om data kommer ut. Tekniska lösningar såväl som rutiner och policies. (ex vem har tillgång till vad?)

Medgivande Det enklaste och vanligaste sättet att försäkra dig om att din datalagring är ok. Ska vara en aktiv handling. Ex kryssruta, signatur el liknande Inte längre ok med tyst medgivande eller inbakat i medgivande om annat. Individen ska tydligt kunna se vad för information du tänker spara, hur och varför. Ge alltid möjlighet att säga nej. Om 3:e person kommer att ha tillgång till data på något sätt. Berätta det och be om medgivande för detta. (Ex vid mentorcoaching, klientlogg) Gäller inte för evigt. Återkoppla och fråga igen om det är länge sedan du fick medgivandet. (kommer i vår certifieringsprocess att lösas genom ny rutin). Det ska vara enkelt att dra tillbaka sitt medgivande.

Personuppgiftsincident Ska rapporteras internt och ageras på inom 72 timmar. Generellt är uppgiften efter en upptäckt eller misstänkt störning ska företaget: 1.Stoppa skada, förhindra ytterligare spridning och återta data som förlorats 2.Identifiera riskerna med störningen och bedöma graden av allvar 3.Kontakta berörda parter om graden av störningen gör det relevant 4.Förhindra att det händer igen.   Dokumentera hur du hanterat störningen!

Individen äger rätten till sin data a.Subject Rights Access - individen kan när som helst fråga dig om vilka data du har lagrade om denne och har rätt att få informationen utan kostnad eller dröjsmål b. Rätten att bli glömd – en individ har rätten att bli helt raderad ur dina system om inte andra lagkrav säger att du måste ha uppgifterna (och i så fall bara så länge det kravet gäller) c. Rätten att få uppgifter rättade d. Rätten att få sina data begränsade e. Rätten att slippa bli behandlad. Du kan inte hur som helst samla och hantera data, ex kundprofilering. Individ som önskar slippa har rätt till det. Vid direktmarknadsföring ex i sociala media, var tydlig med att du kontaktar å yrkets vägnar och begränsa kontakterna utifrån relevans. Får du nej eller blir ignorerad bör du inte kontakta igen. f. Rätten till flyttbarhet – individen har rätt att få data insamlad hos dig (ex persontest) förflyttad till av denne utvald mottagare g. Rätten att komma med klagomål. Det ska finnas en rutin hos dig för hur klagomål på din hantering av persondata enkelt kan lämnas och till vem.

I korthet: Minimera lagrandet och öka tydligheten. Fatta aktiva beslut om vad som är relevant och nödvändigt att lagra. Kommunicera med dem du lagrar data om. Använd aktivt medgivande. Gå igenom riskerna i just din verksamhet och i ditt IT-system. Skapa rutiner för hur du hanterar datalagring och motverkar risker, vad som ska hända vid incidenter och hur du hanterar klagomål.

Din GDPR-policy Gör en förteckning över vilka typer av personuppgifter du lagrar. Var och varför. Tänk här även på kundregister, nyhetsbrev, bokningssystem, lönesystem och liknande. På www.verksamt.se finns en guide som hjälper dig se din egen verksamhet med GDPR-glasögon. Fatta aktiva beslut om hur länge det är relevant att spara olika typer av persondata hos dig och skapa rutin för hur du rensar när tiden är ute. Skriv ned dina beslut och rutinerna för att följa dem. Se över och skriv ned dina rutiner för att obehöriga inte ska se/komma åt kunduppgifter hos dig. Skapa och skriv ned rutiner för att hantera det löpande arbetet och för hur du ska hantera klagomål och incidenter. Om något händer ska det gå fort, antingen kund vill bli glömd eller ett intrång/läckage har skett. Tänk i förväg efter hur olika troliga risk-scenarion ska hanteras OM det händer och notera steg för steg-guider. Avsätt och notera i din policy tid för att återkommande se över datalagringen i din verksamhet.

Se det här som ett bra tillfälle att uppdatera dina rutiner och se till att du med respekt hanterar de personuppgifter du får förtroende att förvalta.

Bra att veta: ICF global kommer att förändra rutinerna inför certifiering så att vi inte längre skickar kopia på klientlogg vid ansökan utan de inrättar en GDPR-säkrad procedur för att hämta in svar från stickprovsklienter. För att lagra klienter i loggen behöver du fortfarande deras medgivande, och from 25 maj aktivt, ex. genom tydlig formulering i din coachöverenskommelse och en signatur eller annan form av aktivt medgivande.

Mer information om GDPR hittar du här: ICF globals rekommendationer för dig som coach: http://icfsverige.se/wp-content/uploads/2018/03/Key-GDPR-Best-Practices-for-ICF-Coaches.pdf GDPR-guide – se över vad ditt företag kan behöva tänka på https://www.verksamt.se/driva/gdpr-dataskyddsregler/gdpr-guiden Hos Företagarna finns samlad och konkret information tillsammans med FAQ, föreläsningar och kurser https://www.foretagarna.se/driva- eget-foretag/gdpr/ The EU General Data Protection Regulation (GDPR, finns i sin helhet här).