Grundläggande datavetenskap 4p

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Grundläggande datavetenskap 4p
Advertisements

Föreläsning 1 Introduktion till kursen. Algoritmer
Kursguider: Ett pedagogiskt redskap? Docent Christina Keller, Sektionen för informatik, Jönköping International Business School.
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
Datorteknik Introduction bild 1 Datorteknik Lärare Schema –Föreläsningar –Lektioner –Laborationer Undervisning Kursmaterial Kursinformation.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Namn på tillfället (kan skrivas på flera rader) Namn på den som presenterar Datum xx.xx.2016.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Välkommen! Nu ska vi komma igång med att skapa med kod.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Så fungerar en dator Mental bild av en dator
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
Svenska som andraspråk 1
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Barnets bästa i främsta rummet
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Företagspresentation
MTFD Presentationsmall: tips & tricks
Föreläsning 1 Programmeringsteknik DD1310
Att ansluta sig till en avdelning.
Excel En introduktion.
Ekonomi och samhälle Introduktion
Jaha, ska alla bli programmerare nu?
Filmanalys.
Programmeringsträff 2. Programmeringsträff 2 Lgr 11 om programmering Centrala innehållet matematik Algebra 1-3 – Hur entydiga stegvisa instruktioner.
Etik- planering.
Öka effektiviteten och produktiviteten
Från databas till Excel
Nätverk för lärare på fritidshem
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Steril såromläggning Vid steril omläggning bör helst 2 personer hjälpas åt. Sterilt material ska skyddas genom att förvaras i avdelningskartongen. Ta.
Strategier för att förstå det vi läser
Manual Styrande dokument.
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
9...
Robot- och Automatiseringsteknik grund (RAG 100)
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Datorintroduktion En introduktionskurs i datoranvändning, för nyantagna studenter till civilingenjörsprogrammet i Teknisk fysik. Erik Nordström
VIKTIGT!!! Läs tips sidorna innan du börjar med din presentation.
Närvaro Närvaro
Maskar ”finess” – viktigt!
Typiska kännetecken för instruktioner
Programmering 4-6 Allt finns i en Padlet.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Design & Utvärdering, 5 poäng
Övning Tid: 20 minuter Upphovsrätt eller fel.
000 Datavetenskap, information, allmänna verk
Nummerbyggnation & nummerbyggnationshjälp
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
Kombinatoriska byggblock
Öka effektiviteten och produktiviteten
Digitalteknik 3p - Kombinatoriska Byggblock
Introduktion till kursen Digitalteknik 3p
Algoritmer.
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Tips för det praktiska ledarskapet
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Grundläggande datavetenskap 4p (rev. Stefan Pettersson) 2004-11-04 Grundläggande datavetenskap 4p Stefan.Pettersson@mh.se http://www.itm.mh.se/~stepet Kursinformation Planering Läsanvisningar Föreläsningsbilder Övningsuppgifter Laborationer 2004-11-04 IT och Medier

Grundläggande datavetenskap 4p Övningsuppgifterna Övning inför tentan Kan skickas in för rättning Laborationer 1 maskinkodslab och 3 C++-labbar (just nu) Arbeta två och två Ett dokument per laboration med svar och kod Visa att ni förstått 2004-11-04 IT och Medier

Grundläggande datavetenskap 4p Kurslitteratur Computer science - an overview, J. Glenn Brookshear, 8:e upplagan Kompendium: Introduktion till programmering, Martin Kjellqvist (vaktmästeriet) Projekt i tal & skrift Titel med kort beskrivning av projektet skickas till mig för godkännande 2004-11-04 IT och Medier

Grundläggande datavetenskap 4p Kursen behandlar grundläggande principer för hur datorer, datakommunikation och datorprogram fungerar samt grundprinciperna för konstruktion av datorprogram. Kursen ger behörighet för kurser i programmering. 2004-11-04 IT och Medier

Planering Föreläsning Moment Kapitel 1 Introduktion 2 2 Datarepresentation, datalagring 3 Hårdvara, programexekvering 4 Operativsystem 5 Nätverk & Internet 6 Algoritmer 7 C++ 8 Programmeringsspråk 9 Programvaruutveckling 10 Dataabstraktioner 11 Databaser 12 Repetition 2004-11-04 IT och Medier

Grundläggande datavetenskap, 4p (rev. Stefan Pettersson) 2004-11-04 Grundläggande datavetenskap, 4p Kapitel 0 Introduktion och historik Utgående från boken Computer Science av: J. Glenn Brookshear 2004-11-04 IT och Medier

Innehåll Vad är Datavetenskap? Algoritmer Historik Abstraktioner 2004-11-04 IT och Medier

Datavetenskap Ämnesområdet Datavetenskap innehåller: Konstruktion av datorer Programmering av datorer Kommunikation mellan datorer Informationsbehandling Problemlösning med algoritmer Algoritmutveckling 2004-11-04 IT och Medier

Algoritmer En algoritm är ett antal steg som definierar hur en uppgift ska utföras. Exempel på algoritmer: Byggbeskrivning för ett modellflygplan Program som styr en tvättmaskin Noter att spela musik efter Noter att köra rallybil efter Anvisningar för ett korttrick 2004-11-04 IT och Medier

Algoritm för ett korttrick Trick: Magikern placerar några kort från en ordinär kortlek med framsidan neråt på ett bord. Korten blandas och magikern frågar sedan om han ska vända upp ett rött eller svart kort, varpå han vänder upp ett kort med den efterfrågade färgen. Gör så här: Välj 10 röda och 10 svarta kort från en vanlig kortlek. Lägg korten i två högar med framsidorna uppåt, de röda i den ena och de svarta i den andra högen. Tillkännage att du har valt ut några röda och svarta kort. Ta upp de röda korten. Under förevändning att göra en snygg liten hög av dem, böjer du korten lätt så att de ligger på ”magen” när du lägger ner dem på bordet med framsidan neråt. Säg: ”Här är den röda högen”. Gör på motsvarande sätt med de svarta korten men böj dem så att de ligger på ”ändarna” när du lägger dem på bordet med framsidan neråt. Säg: ”Här är den svarta högen”. 2004-11-04 IT och Medier

Algoritm för ett korttrick II Blanda korten på bordet genast efter att du lagt dit de svarta korten. Använd båda händerna och sprid ut korten på bordet sedan de är blandade. Förklara för åhörarna att du blandar korten. Upprepa följande steg så länge det finns kort med framsidan mot bordet Be åhörarna fråga om dom vill se ett rött eller ett svart kort. Om ett rött kort efterfrågas, välj ett kort som ligger ”på magen”, vänd på det och säg: ”Här är ett rött kort”. Om ett svart kort efterfrågas, välj ett kort som ligger ”på ändarna”, vänd på det och säg: ”Här är ett svart kort”. Om det är slut på den efterfrågade färgen, säg detta och vänd upp resterande kort av den andra färgen. 2004-11-04 IT och Medier

Största gemensamma divisorn Euclides algoritm för att hitta den största gemensamma divisorn till två positiva heltal Tilldela det större talet till M och det mindre till N Dividera M med N och tilldela resten till R Om R = 0 är N den största gemensamma divisorn. Om R ¹ 0 sätt M = N och N = R och gå till steg 2) 2004-11-04 IT och Medier

Algoritmfunderingar En algoritm innehåller kunskap, ”intelligens” Jfr Euklides algoritm Ett program är en algoritm skriven så att en maskin förstår den Ingen maskin är intelligentare än sin algoritm Mycket inom datavetenskapen hör ihop med utvecklingen av algoritmer Hur ”upptäcker” man en algoritm? 2004-11-04 IT och Medier

Program- och hårdvara Programvara = program (algoritmer) Software Hårdvara = maskiner Hardware 2004-11-04 IT och Medier

Historik Abacus Pascal (1623 – 1662) – additionsmaskin Kulram från Kina 500 f.kr till 1200 e.kr Pascal (1623 – 1662) – additionsmaskin Leibniz (1646 – 1716) – aritmetikmaskin Babbage (1792 – 1871) - programmerbar maskin 2004-11-04 IT och Medier

Hur definieras Datavetenskapen? Vilka problem kan lösas med algoritmer? Hur kan man göra det lättare att ta fram algoritmer? Hur kan tekniken för programmering och presentation av algoritmer förbättras? Hur kan våra kunskaper om algoritmer och teknologi användas för att förbättra våra maskiner? Hur kan karaktäristika för olika algoritmer analyseras och jämföras? 2004-11-04 IT och Medier

Algoritmers centrala roll Figur 0.5 2004-11-04 IT och Medier

Abstraktioner Köra en bil utan att veta hur den fungerar i detalj Abstraktion = man skiljer på en komponents yttre egenskaper och på dess inre detaljkonstruktion Köra en bil utan att veta hur den fungerar i detalj Använda en dator utan att veta hur den fungerar elektroniskt kunna programmera den 2004-11-04 IT och Medier

Från detaljer till abstraktion (rev. Stefan Pettersson) 2004-11-04 Från detaljer till abstraktion Från nollor och ettor till beräkningsteori Kap 1 Datalagring Kap 2 Datamanipulation Kap 3 Operativsystem Kap 4 Nätverk Kap 5 Algoritmer Kap 6 Programmeringsspråk Kap 7 Programvaruutveckling Kap 8 Dataabstraktioner Kap 9 Databaser Kap 10 Artificiell intelligens Kap 11 Beräkningsteori 2004-11-04 IT och Medier