Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
Utvärderingens resultat. Både förutsättningar och individuella aspekter har betydelse för hållbarhet • Förutsättningar i form av: • krav i arbetet • relation.
LEDARSKAP Kristina Yondt
Ledarskap och arbetsliv
Pedagogisk dokumentation
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Ledarstilar och gruppdynamik
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Ledarskap.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Föreläsning 1 Vad är ledarskap?
Klipp: olika människosyn
2011 Replik AB Den vertikala linjen betonar Affärsplaner Mål och prioriteringar Ansvarsgränser Rutiner och instruktioner Roller, befattningar Den horisontella.
Liselotte Ohlsson: Pedagogiskt ledarskap (1996)
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
PROJEKTLEDNING – konsten att leda mot ett gemensamt mål
PLIKTBARN LUSTBARN.
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Ledarskap och organisation HT14-VT15 Mia Jönsson
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Skolutveckling genom aktionsforskning
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkommen till våra fem rum. Varje dag har vi möjlighet att öppna nya dörrar, både i det privata och i vårt arbetsliv. Om du väljer att öppna en dörr.
Hälsofrämjande ledarskap
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Enig ledning som skickar samma signaler
Fördjupning och examination av VFU
Grupputveckling ”En grupps utveckling brukar följa ett rimligen konsekvent mönster som innefattar en orienteringsperiod, konfliktlösning rörande auktoriteter.
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
Computational thinking progression F-9
Coaching.
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Föreläsning Svenska II
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Workshop Arbetsplatslärande.
Kommunikationsprocesser
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Vad betyder Social Kompetens
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Varmt välkomna!! Grundläggande ledarskapsutbildning för dig som har uppdrag i, eller åt, partiet Träff 3.
Föreläsning 1 Vad är ledarskap?
Den här presentationen innehåller:
Presentationens avskrift:

Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap Ledarskap och organisation HT18-VT19 2018-09-11

Lewins ledarstilar forts. Den demokratiska ledarstilen passar i många sammanhang, MEN som vi har sett: inte alltid! Uppgiften kräver olika typ av ledarskap. Grupper är olika. Grupper förändras av både yttre påverkan (t.ex. ändrade förutsättningar) och inre påverkan (gruppdynamik!) Som ledare behöver vi kunna vara mer relationsorienterade eller mer uppgiftsrelaterade. Arne Maltén – Det pedagogiska ledarskapet (2000) Även om den demokratiska ledarstilen kan ses som bäst vid första anblicken, är det inte i praktiken alltid så. Det krävs en kombination. Nybildade grupper behöver ofta mer styrning (auktoritärt ledarskap) medan väl inarbetade grupper behöver en mer handledande stil (demokratiskt ledarskap). Grupper är aldrig statiska utan ändras av yttre påverkan men också inre inverkan; gruppdynamik! Figur med två olika axlar för att definiera ledarbeteende; relationsbeteende respektive uppgiftsbeteende. I det situationsanpassade ledarskapet kombineras dessa till ett effektiv och flexibelt ledarskap genom att sätta dem i relation till den situation i vilken de utövas.

Situationsanpassat ledarskap – vad är det för teori? Paul Hersey och Kenneth H Blanchard Varje situation kräver sitt speciella ledarskap! Teorin betonar att ledarskap består av: BESTÄMMANDE/STYRANDE KRAFTER STÖDJANDE/UPPMUNTRANDE KRAFTER D.v.s. en kombination av Relationsinriktat ledarskap och Uppgiftsinriktat beteende …beroende på vad situationen kräver! Arne Maltén – Det pedagogiska ledarskapet (2000) En av de kändaste teorierna om situationsanpassat ledarskap är amerikanernas Paul Hersey och Ken Blanchard (1982). Beteende och egenskaper var i fokus bland tidiga ledarskapsteorier, men efter andra världskriget formades teorier om ledarskap alltmer i termer av kontext, d.v.s. av det sammanhang där ledarskap utövas. Tanken är enkel: varje situation kräver sitt speciella ledarskap. Den person som leder behöver kunna läsa av situationer och sedan anpassa sin stil och sitt förhållningssätt till vad som krävs. Ledaren kan och behöver ändra sig när situationen ändras! Betonar att ledarskap kräver både bestämmande, styrande krafter SAMT stödjande, uppmuntrande krafter. För att kunna avgöra vad som behövs i en given situation måste ledaren värdera sin medarbetare och se hur kompetent och motiverad han/hon är utifrån en given uppgift. Teorin går ut på att två viktiga dimensioner definierar situationen som ska ledas: medarbetarens förmåga (KAN) och vilja (VILL). Enligt teorin finns det fyra sorters medarbetare.

Situationsanpassat ledarskap – en modell D4 = kan och vill D3 = kan men vill inte D2 = kan inte, vill inte D1 = kan inte men vill Development level/Utvecklingsnivå (D1-D4) Leadership styles/Ledarstil (S1-S4) Berglund & Sewerin (2013), s.38-39. Ledaren måste vara: D4= kan och vill (medarbetaren är kunnig och motiverad)  S4 är delegerande och använder sig av målstyrning med stort mått av frihet för gruppmedlemmarna: ”Här får du en uppgift. Målet är följande och den ska vara klar i rimlig tid”. D3= kan men vill inte  S3 är stödjande/deltagande med mycket uppmuntran. Försök utröna vad bristen på motivation handlar om. D2= kan inte, vill inte  S2 är coachande/rådgivande med detaljstyrning: ”Här får du en uppgift. Den ska lösas på det här viset. Jag tittar in till dig med jämna mellanrum för att se hur det går och hjälper dig när det behövs”. D1= kan inte men vill  S1 är instruerande och ger alltså instruktioner, kanske en kurs. Tips om metoden att gå tillväga för att lösa problemet. Hersey & Blanchard 1980

Situationsanpassat ledarskap – förenklad modell Samma modell fast i en enklare beskrivning: Källa: https://www.ledarna.se/Chefsguider/Ledarskap/Situationsanpassat-ledarskap/ Instruerande: Hög grad av detaljstyrning, instruktioner och tät uppföljning. Lämpligt när medarbetarna saknar erfarenhet eller kompetens för uppgiften. Arbetsgruppen kan också vara en helt ny konstellation som aldrig tidigare träffats. Ledarstilen betonar struktur och lämpar sig i en grupp där mognaden är låg. Deltagande: Du och dina medarbetare fattar beslut tillsammans. Hur arbetet utförs bygger i hög grad på konsensus mellan dig och dina medarbetare. Lämplig ledarstil när uppgifterna bygger på samarbete och medarbetarna har hög mognad. Din ledarstil kännetecknas av ett stödjande beteende där behov av struktur är litet. Delegerande: Du delegerar beslutsfattande och genomförande till gruppen eller individen. Lämpligt när du leder medarbetare som är helt självgående, erfarna och kunniga inom områden som kräver självständigt arbete och mindre behov av samarbete. Rådgivande: Här är det du själv som tar besluten, informerar dina medarbetare och stöttar dem genom att ge konkreta råd. Stilen är lämplig i det fall du har medarbetare som är oerfarna eller satta i ett nytt sammanhang, men som du vet har kompetens för uppgifterna. Här ger du ramar och strukturer tills dess medarbetaren funnit sin roll och blivit mer varm i kläderna.

Fördelar med situationsanpassat ledarskap Bygger på sunt förnuft Enkel att lära sig och praktisera Vädjar till ledarens flexibilitet Ger praktiska råd om hur du ska göra Berglund & Sewerin (2013), s.40

Nackdelar med situationsanpassat ledarskap Lite vetenskapliga belägg för att ledarens stil har påverkan på medarbetares lust och utförande. Kopplingen mellan motivation och kompetens är osäker. Personer med lång erfarenhet och hög utbildning är mindre intresserade av styrning och kontroll. Yngre personer verkar vilja ha mindre struktur och styrning än äldre. Kvinnor tenderar till att föredra en stödjande och uppmuntrande kultur. Män tenderar till att vilja ha mer styrning. Berglund & Sewerin (2013), s.40 Dessa exempel tyder på att det finns skillnader som påverkar vilken slags ledarskapsstil man föredrar och dessa skillnader finns inte med i den grundläggande modellen för situationsanpassat ledarskap.

Ord till begreppslistan Relationsorienterad ledare Uppgiftsorienterad ledare Situationsanpassat ledarskap Deltagande Rådgivande Delegerande Instruerande