Katarina Eeg-Olofsson Diabetesmottagningen SU/Sahlgrenska

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målbeskrivning Allmänmedicin
Advertisements

Ljungby grupp 1 - Jenny Granrot – sjuksköterska Ljungby kommun
Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.
Med kokleaimplantat i arbetslivet. Författare: Kerstin Persson
Antal FaR NLL över tid. Antal FaR primärvård och slutenvård.
Patientupplevd vårdkvalitet
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer: ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i planering och val av vård (lagstadgat.
Södra Länsdelsgruppen 29 april Återinskrivning Örebro Län Grundkrav 4 av 6 månader lägre än 2013 Andel oplanerade återinskrivna minskade totalt.
The Capital of Scandinavia Utvärdering av systemet för ersättning och tidsregistrering Mårten Lindskog
Maria Hamlin, Monica Jemsson, Ann-Sofie Rahm
Processbaserat arbete i Primärvården Kliniska processer; KOL, diabetes typ 2, artros knä/höft.
Skolsköterskekongress Stockholm Marina Lundquist Registerhållare, EMQ 1.
Vårdval Gotland Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Vårdval Gotland steg för steg.
RiksSvikt nationellt Kvalitetsregister för Hjärtsvikt Ansvariga: Ulf Dahlström, Peter Vasko och Åsa Jonsson RiksSvikt är utvecklat med stöd av: Sveriges.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
 Inledning Arbete inför den strategiska planen  Lunch  Ögonmottagningen - Gunilla Nordlander  Läkemedel.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Varför skapa ett digitalt vårdbesök?
Diabetes Sammanfattning Förbättrade värden av HbA1c Syfte/Mål Metod
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Succé för Gislehälsans café för äldre
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Beloppet på fördelas enligt följande
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
Brukarinflytandets olika nivåer: FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer:   ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i.
Bättre diabetesvård med nytt personcentrerat arbetssätt
HbA1c <50 efter kost beh
Hur når vi HbA1c <52 mmol/ml?
stöd för uppföljning och förbättring
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Välkommen till Lättakuten! Odensvi Läkarmottagning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
VO Ortopedi, Södersjukhuset Radica Karlström, överläkare, geriatriker
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Med E-tjänst mot framtiden!
Brukarinflytandets olika nivåer:
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Utvärdering diabetesvård
Omställningen av hälso- och sjukvården
Diabetesenkäten och Diabetesprofilen på webben
Regelverk, nyheter m.m. Anders Ekbom Professor Karolinska Institutet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Ulrika Persson-Fischier,
Min Vård - Landstinget Dalarnas digitala vårdcentral
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
7 mars 2018 Arenasamverkan i GGVV
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Värdekompass för Diabetes Typ 2 ICD: E11
Antal FaR totalt över tid
Brukarinflytandets olika nivåer: FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer:   ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i.
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Tips för bättre kommunikation
- Integrated Palliativ Care Outcome Scale
Interreg eTeam Personalens upplevelse av digitalisering och ny teknik
Den enskilde vårdtagarens upplevelse av distansmöten
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
SFI/SFX 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Katarina Eeg-Olofsson Diabetesmottagningen SU/Sahlgrenska Hur ser det ut med PROM? Diabetesenkäten och Patientrapporterade utfallsmått Katarina Eeg-Olofsson Diabetesmottagningen SU/Sahlgrenska

PROM - patientrapporterade utfallsmått Information som bara kan inhämtas direkt från patienten PROM = patientrapporterade utfallsmått - Hur personen mår och har det med sin diabetes PREM = patientrapporterade erfarenhetsmått - Hur personen upplever stödet från vården

Målet med att använda Diabetesenkäten för att få information om PROM och PREM Bättre patientbesök - Vad är viktigt för dig? Ökad patientmedverkan - Kunna vara mer aktiv i sin egenvård - behandlingsmål, riskfaktorkontroll Kvalitetsuppföljning på gruppnivå ”Patientrapporterat utfall (F1 och F2) -Indikatorer som mäter hur patienten upplever vårdens kvalitet och sin hälsorelaterade livskvalitet är viktiga för att följa upp, utvärdera och förbättra diabetesvården.” Nationella riktlinjer – Utvärdering 2015 Diabetesvård Indikatorer och underlag för bedömningar

Diabetesenkäten - Intervjuer, metodutveckling och första validering BMJ Open mars 2016 Patient Education and Counseling juni 2017

Diabetesenkäten idag 33 frågor (21 PROM-frågor och 12 PREM-frågor) Fungerar mättekniskt Item respons theory (IRT) – matematisk modell för att räkna ut poäng 0-100 Varje fråga och varje svarsalternativ bidrar med unik information Fungerar lika för män och kvinnor och olika åldrar Typ 1 diabetes och typ 2 diabetes (ibland separat) Svar i 12 dimensioner Digital enkät Första testenheterna började använda enkäten maj 2017

Allmänt mående Stämningsläge och ork

Trygghet (fri från oro för blodsockret)

….det stöd du behöver… … så ofta du tycker att du behöver …det som är viktigt för dig…

Flödet med den digitala enkäten Vårdgivaren bjuder in sina patienter att besvara enkäten via NDR:s hemsida www.NDR.nu Patienten med diabetes loggar in med lösenord eller mobilt BankID och besvarar enkäten Vårdgivaren tar emot enkätsvar, journalför och rapporterar till NDR Diskussion kring enkätsvaren vid besöket

Patient- rapporterade utfallsmått (PROM) Patient- rapporterade erfarenhetsmått(PREM)

…. Här får du rätt så låga poäng ….Här får du rätt så låga poäng. Det verkar som du känner dig hindrad av din diabetes och ditt blodblodsocker….Vill du berätta om det?...

Väga samman med medicinska mått Om HbA1c är 48 mmol/mol

Väga samman med medicinska mått Eller om HbA1c är 78 mmol/mol

Hur många patienter har fått enkäten och hur många har svarat? Sjukhusmottagningar Antal skickade Antal svar Svarsfrekvens Frölunda specialistsjukhus 168 45   Hallands sjukhus Kungsbacka 508 222 Hässleholms sjukhus 147 73 SU/Sahlgrenska 178 97 Södersjukhuset 30 19 Ersta sjukhus 18 7 Totalt sjukhusmottagningar 1049 463 44% Primärvård Antal skickade Antal svar Svarsfrekvens Läkargruppen Mölndalsbro 83 21   Lomma vårdcentral 26 15 Kumla vårdcentral 183 54 Hälsocentralen Linden 58 12 Vårdcentralen Anderslöv 14 3 Linghems vårdcentral 9 7 Vivalla vårdcentral 46 6 Vårdcentralen Orsa 107 Kungsörs vårdcentral 4 Totalt vårdcentraler 538 176 33%

Vad säger de första pilotenheterna– Hur har det gått med enkäten? Det administrativa systemet fungerar och webbenkäten är lätt att fylla i De flesta fyller i alla frågorna Frågorna verkar relevanta, få patient har uttryckt något negativt om enkäten Administrera och skicka ut inbjudan tar extra tid ”-Vi har ju pratat med patienterna om detta tidigare men nu blir det på ett mer systematiskt sätt, det blir enklare” ”-Enkäten hjälper till att träffa huvudet på spiken, att analysera vad som är problemet” ”-Besöket tar faktiskt inte längre tid”

Planering 2018 för forskning och klinisk användning av Diabetesenkäten Kvalitativ studie - Studera erfarenheter av att införa och använda den digitala Diabetesenkäten i mötet mellan patienten och vården (Janeth Leksell, Unn-Britt Johansson, Ebba Linder och Katarina Eeg-Olofsson) Utvärdera pilotenheter och starta på fler enheter både medicinkliniker och i primärvården

Sammanfattning Diabetesenkäten ger nya möjligheter för patientsamverkan och patientmedverkan i diabetesvården Fortsatt forskning och arbete för att sprida användningen Framtida möjligheter att utvärdera och förbättra diabetesvården

Tack! katarina.eeg-olofsson@vgregion.se