UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme 2. och 3. – Teamen, brainstorming och rådgivaren.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Advertisements

Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Team Team Affärsidé AffärsidéBrainstorming.
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Att tänka på inför redovisningen
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa UF Ett år som företagare.
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Intervju inför ViV-projektet.
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
Vad kan du göra för att underlätta för patienter/brukare/…….. så att de kan få ett avlönat arbete. De flesta svaren handlade om vad som erbjuds i era respektive.
Insändare Struktur och respons.
Att hålla en presentation
Ett arbetsområde om poesi
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Marknadsförarens yrkesroll
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
En forskare med en idé Genovis = gen och novis Passion och nyfikenhet.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Christoffers Clothing Company
Ta pulsen på ditt företag! – Health Check™ NyföretagarCentrum tar nu steget från att kostnadsfritt hjälpa entreprenörer igång med att starta nya företag,
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Idéstuga – samla en grupp med både nya och gamla medlemmar och ta tillsammans fram förslag på nya aktiviteter.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Resultat : Under baslinjemätningen blev det extra tydligt för oss att det är många av våra gäster som inte äter den lagade maten (de gula stolparna). Det.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Föräldrarmöte 2/10-13 Vip-hyllan Smehallen LINDEN HOCKEY TEAM -04.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
INLEDNING Presentera dig själv, dagordningen och eventuell information om möteslokalen. BESTÄM DISKUSSIONSNORMER Gå igenom “grundregler” för diskussionen.
Arbetsprocessen Produktutvecklingens steg
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Svenljunga IK 2017.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Kreativa verktyg och metoder
Tips för det praktiska ledarskapet
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Marknad, målgrupp och mål
- en resa och en förstklassig utbildning –
Tips, trix & tänk på Nyheter i Läkemedelsmodulen R8.1.
Företags-namn Produkter och tjänster
Hitta databaser.
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik
Kortare arbetstid med heltidslön - Hur funkar det?
Funkisportalen En liten guide.
(Företagsnamn) SWOT-analys
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Din företags-broschyr
Komma igång med Scratch
Vilka vi är Northwind Traders
CV 1.0 – vad är det och hur tusan gör man?.
Föredragshållarens namn
Presentationens avskrift:

UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme 2. och 3. – Teamen, brainstorming och rådgivaren

Bildandet av team Den rekommenderade storleken är 3-8 personer Det viktigaste är att medlemmarna i teamet är motiverade Gå igenom de SWOT-analyser som de studerande fyllde i under den föregående timmen.

Viktigt då man bildar team Medlemmarnas styrkor Det är viktigt att bilda en grupp som kompletterar varandra och som fungerar som en helhet Det är bra om det finns mångsidigt kunnande i teamet som stöder en helhet

Viktigt då man bildar team Motivation Styrkor Mångsidigt kunnande En gemensam UF-dröm

Affärsidé Det kan vara en produkt eller en tjänst Som grund är generellt teamets styrkor egna specialfärdigheter intresseområden

Affärsidé Verksamhetstankar alltså det som företaget gör Innehåller företagets hela verksamhetskoncept: Produkt eller tjänst Marknaderna och kunderna Produktion Försäljning Företaget kan ha flera tjänster eller produkter, så länge som det är möjligt att förverkliga utbudet. Det är lättare att börja med 1-2 produkter. Man kan utveckla affärsidén under tiden läsåret går. Kom ihåg att berätta att om den studerande redan har en riktigt officiellt företag kan affärsidén inte vara från samma verksamhetsbransch.

Affärsidéer Hurudana idéer har du? Blåbärs- lemonad Affärsidéer Hurudana idéer har du? Käpp- hästar Fråga hurudana idéer de unga tänker på före ni börjar den egentliga brainstormingen. Ovanför är blåbärslemonad tillverkar av företaget I’m Blue UF som blev valt som Finlands Bästa UF-företag år 2016, andra stadiet. De studerande var från Etelä-Tapiolan lukio, Esbo. Nedanför är käpphästar tillverkade av företaget kht Liefde UF som blev valt som Finlands Bästa UF-företag år 2016, grundskolor. En studerande från Oulun normaalikouli, Uleåborg.

Idémöte – Brainstorming Då ni vill komma på nya idéer kan ni använda er av brainstorming eller någon annan metod.

Idémöte – Brainstorming Målsättningen är att komma på nya idéer från vilka man sedan kan utveckla företagets affärsidé Skapa grupper på 3-5 personer för idémötet Antigen blivande UF-team eller utlottade grupper

Idémötets regler Spara inte på idéer Döm inte andras idéer För fram alla idéer även om de skulle kännas absurda, eftersom de kan skapa smarta idéer senare. Det finns inga dumma idéer. Döm inte andras idéer Även idéer som låter galna kan utvecklas till beaktansvärda alternativ med litet vidareutveckling.

Idémötets regler Kvantitet före kvalitet i detta skede Samla ihop på ett papper så många idéer som möjligt och välj era favoriter från dem. Utveckla andras idéer Sträva till att skapa nya förslag med grund i andras idéer och utveckla dem. Du kan också säga högt halvfärdiga idéer så att andra i gruppen kan utveckla dem.

Som avslut på idémötet Gallra fram de bästa idéerna då idéerna är uppsamlade 1. Välj de 2-4 bästa idéerna som ni kommer att utveckla vidare 2. Välj från de färdiga affärsidéerna den som passar er bäst 3. För idémötet kan man också söka lämpliga mallar från nätet som kan vara som stöd vid utvecklingen av idéer.

Att söka upp en rådgivare

Rådgivare Stöder ert UF-företag framåt Sporrar Frågar Hjälper att skapa ett nätverk Berätta att det finns en egen manual för rådgivaren på hemsidan som man kan använda.

Rådgivare Ger respons på idéerna Kan hjälpa framåt exempelvis med produkttillverkningen eller angående anskaffning av produkter Ger tips till försäljningen och marknadsföringen Stöder er framåt och kan skapa kontakter till ert företag

Rådgivare Välj en person till rådgivare som gärna vägleder och ger råd Exempelvis en YES-Kummi, som du kan hitta på www.yeskummit.fi Det är bra att på förhand komma överens om flera mötestillfällen med rådgivaren, exempelvis 1-2 gånger i månaden