Konjunktiv II.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tysk formlära 2 Konjunktioner.
Advertisements

BISATSER I TYSKA SOM INLEDS MED WENN, DASS OCH WEIL
IMPERATIV Dvs uppmaningar.
Imperfekt av svaga verb
Repetition av grundläggande grammatik i tyska språket
VERB.
ACKUSATIV I OBESTÄMD FORM
MODALA HJÄLPVERB.
TYSK GRAMMATIK.
Hur man böjer verb efter person på tyska
Repetition av perfektböjning
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
Olycksfall och skador. Undvika skador Det är viktigt att värma upp före isträning för att undvika skador. Det är även viktigt att jogga ned sig och stretcha.
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
F ÖRPACKNING PROCESSEN. Från första början har jag hittat på internet en bild på en intressant förpackning. Det var en förpackning för en kaffekopp, som.
Satsschema - Hur använder man det?.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
Perfekt machen Was hat Herr Becker gemacht? zeigen: Er hat Heinz die Werkstatt gezeigt.
Språkriktighet.
Repetition av grundläggande grammatik i tyska språket
Återberättande text Kurs C.
De sju intelligenserna
Satsdelar.
Insändare Vad kan vi om insändare?
Något görs eller blir gjort Motsatsen till en aktiv mening…
Fair play Samhällskunskap åk 4.
Språkriktighet.
Skriva meningar i huvudsats
Delbara verb/ löst sammansatta verb
Beställ den här glassen:
Formell logik Kapitel 3 och 4
Nominativ, ackusativ, dativ, genitiv
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
SPRÅKSOCIOLOGI. Norrländska..
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Formativt lärande.
Person A köpa tågbiljetter: Du börjar
Erfarenhetsutbyte 25 november
Att lägga till ändelser på verben i nutid
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Färger, kläder Klädbeskrivning och klädköp
Öva ordförråd singular o plural
Bei der Arzt und in der Apotheke
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Akkusativ.
Imperfekt.
Imperfekt av svaga verb
Verb Ett verb talar om vad någon gör eller vad som händer.
Övning Tid: 20 minuter Vad är upphovsrätt?.
Typiska kännetecken för instruktioner
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Övning Tid: 20 minuter Upphovsrätt eller fel.
Ett fel på kvinnor.
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Nominativ Ackusativ Dativ
Artiklar Bestämd artikel.
Perfekt.
OM.
VERB I PRESENS.
Possessiva pronomen.
Källkritik och historiska källor
Als/wenn/wann.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
SOM.
Utveckla resonemang Höstterminen 2016.
Pengar 1 Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Presentationens avskrift:

Konjunktiv II

Konditionalis Konditionalis är ett modus som uttrycker att något skulle kunna hända om någon förutsättning skulle uppfyllas. Om jag vore rik, skulle jag åka till Bahamas. Om jag hade vingar, skulle jag se rätt löjlig ut. Jag skulle sjunga låten för dig, om jag kunde sjunga bättre.

Konjunktiv II På tyska används konjunktiv II för att uttrycka konditionalis. Vissa ord har en egen konjunktiv-form. De vanligaste är: haben - hätte sein - wäre können - könnte müssen - müsste wissen - wüsste (kommen - käme) (tun - täte) (geben - gäbe) (werden - würde)

Exempel Om jag hade pengar, skulle jag kunna köpa dig en glass. Wenn ich Geld hätte, könnte ich dir ein Eis kaufen. Det vore super om han skulle komma. Es wäre toll, wenn er käme. Jag vet inte vad jag skulle göra om internet inte fanns. Ich weiss nicht, was ich täte, wenn es das Internet nicht gäbe.

würde + infinitiv Andra verb använder en omskrivning med würde. Om du skulle läsa mera skulle ditt ordförråd bli bättre. Wenn du mehr lesen würdest, würde dein Wortschatz sich verbessern. Om han inte skulle reta hunden skulle den tycka om honom mer. Wenn er den Hund nicht ärgern würde, würde er ihn mehr mögen.

Böjningsformer Konjunktiv II har samma ändelser som imperfekt ich würde du würdest er sie würde es wir würden ihr würdet sie würden

Böjningsformer Konjunktiv II har samma ändelser som imperfekt ich hätte du hättest er sie hätte es wir hätten ihr hättet sie hätten

würde eller inte? Vissa verb har en konjunktivform som uppfattas som alltför formell eller gammaldags. Därför används ändå oftast en omskrivning med würde. Samma sak gäller på svenska: Om jag finge 100kr ginge jag på bio. Om jag skulle få 100kr skulle jag gå på bio. Wenn ich 100kr bekäme, ginge ich ins Kino. Wenn ich 100kr bekommen würde, würde ich ins Kino gehen.

würde eller inte? På tyska används former som bekäme och ginge oftare än motsvarande former görs på svenska, men mest i skriven eller formell tyska. I talspråk undviks alla förutom de vanligaste konjunktivformerna vi nämnde tidigare. haben - hätte sein - wäre können - könnte müssen - müsste wissen - wüsste (kommen - käme) (tun - täte) (geben - gäbe) (werden - würde)

Hövligt konjunktiv Skulle ni kunna ta påsen? Könntet ihr die Tüte nehmen? Skulle du vilja ge mig pennan? Würdest du mir bitte den Stift geben? Som du ser så använder vi konditionalis på svenska också för hövliga uppmaningar eller frågor. Samma sak kan vi göra på tyska. På tyska använder vi till detta antingen würde eller könnte. Könnte är hövligare. Beroende på tonfallet kan uppmaningar med würde ibland uppfattas som otrevliga, så det är säkrare att använda könnte.

Avsluta nu med övningen för att testa att du har förstått