Google Analytics 2014 Tiina Thölén
Vad, Varför och Hur? http://youtu.be/0jgUcwTdkiQ Vad, Varför och Hur? Filmen finns på Googles YouTube kanal http://youtu.be/0jgUcwTdkiQ http://youtu.be/0jgUcwTdkiQ
Vad är Adwords? https://www.youtube.com/watch?v=-IGMNhdkEZQ Filmen hittar du på https://www.youtube.com/watch?v=-IGMNhdkEZQ https://www.youtube.com/watch?v=-IGMNhdkEZQ
Hur fungerar det egentligen? Matt Cutts från Google förklarar… Han är trots all en expert guy… Filmen hittar du på YouTube – https://www.youtube.com/watch?v=BNHR6IQJGZs&feature=youtu.be http://youtu.be/BNHR6IQJGZs
Vad vi ska titta på Allmänna grunder Genomgång av verktyget Analytics Skapa mål Skapa filter Skapa anpassade rapporter
Analytics Academy En trevlig kurs från Google Analytics Academy https://analyticsacademy.withgoogle.com/course01/unit?unit=1&lesson=1 https://analyticsacademy.withgoogle.com/course01/unit?unit=1&lesson=1
Vad mäter Analytics? Sidvisningar Klick Besökare Tid Delningar Mål Läs mer - Skillnaden mellan klick, besök, besökare, sidvisningar och unika sidvisningar http://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=sv&answer=1257084 Läs mer – Om mål och omvandlingar http://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=sv&answer=1032415 Läs mer >>>
3 sidvisningar När en webbsida laddas räknas det som en sidvisning A B C 3 sidvisningar Här har vi en användare som går in och tittar på sidan A – B och C. Hade besökaren valt att besöka först A – sedan B och sedan A igen – är det också 3 sidvisningar A+B+C = 3 sidvisningar A + B och sedan A igen = 3 sidvisningar
Ett besök (en session) är den tid du stannar på en hemsida – oavsett hur många sidor du tittar på. När du stänger din webb läsare eller är inaktiv i mer än 30 minuter räknas det som en avhoppning (exit). A B C 2 besök 3 sidvisningar Låt oss säga att denna användare går in på sidan A och sedan till sidan B – och sedan går på lunch i någon timme – kommer tillbaka och fortsätter att surfa till sidan C… Resultatet blir 2 besök och 3 sidvisningar…
En besökare identifieras via Google Analytics besökar-cookie Visitor ID + Tid för första besök = Unik besökare En användares första session under ett visst datumintervall räknas som ett nytt besök och en ny besökare. Man skiljer på besökare och Unika besökare… Analytics mäter både besök och besökare i ditt konto. Med besök menas antalet enskilda besök som påbörjats av alla besökare på din webbplats. Om en användare är inaktiv på din webbplats i 30 minuter eller mer kommer framtida aktivitet att utgöra ett nytt besök. Användare som lämnar din webbplats och återkommer inom 30 minuter räknas som en del av det ursprungliga besöket. En användares första session under ett visst datumintervall räknas som ett nytt besök och en ny besökare.
OBS! Att uppdatera sidan räknas också som en sidvisning… Ett exempel… A B C Besökare Besök Sidvisningar 1 3 A B Besökare Besök Sidvisningar 1 2 5 En besökare går in och kikar på a b och c – Det resulterar till en besökare – som gör ett besök och tre sidvisningar Senare samma eftermiddag – gör samma besökare ytterligare ett besök och kikar på sidan A och B igen – Resultatet blir då 1 besökare – som gjort 2 besök och fem sidvisningar…. OBS! Att uppdatera sidan räknas också som en sidvisning… OBS! Att uppdatera sidan räknas också som en sidvisning…
Ännu ett exempel… A A B C A C 3 6 Unika Sidvisningar Sidvisningar Sida A 1 Sida B Sida C 2 Att uppdatera sidan räknas också som en sidvisning…
Nya vs Återkommande Det är också viktigt att fundera över vilka som är mest värdefulla – Nya eller återkommande?
Översikt över målgrupp
Exempel > Innehåll > På Din Sida Analys
Molnet – nya möjligheter att analysera Internet idag Internet idag – är ju inte heller bara datorer och webben – det är ju även mobiler, Tabelts och Ipads… Med ny teknik kan du även mäta inte bara från webben – du kan mäta och analysera data från en kassaapparat – incheckningsdisk – en spelkonsol och till och med vissa hushållsmaskiner… Uppgradera till Universial Analytics – det finns också en Premium version. Molnet – nya möjligheter att analysera Mobil – online 24 - 7 Internet – information & media lättillgängligt
Kvalitativ eller Kvantitativ datainsamling Att mäta kvantitativ data har varit möjligt länge – du kan; Se hur stor publik du har? Hur många som besöker sajten? Varifrån de kommer? vilket operativsystem de använder? Vilken webbläsare de har? Vilka sidor de besöker? Vad de gör? - och vilken sida som slutligen blir utgångssidan.
Kvalitativ eller Kvantitativ datainsamling Kvalitativ eller Kvantitativ datainsamling - Viktigast av allt - Kunderna Ett vanligt verktyg för en marknadsförare är den klassiska ”köp process tunneln” som går ut på att skapa en tunnel eller tratt och få kundens uppmärkssamhet – och liksom tratta ner dem till ett köpbeslut… Men idag när kunden är mer i fokus och står mer i centrum med egen kontroll – kan köpbesluten tas på olika sätt – vid olika tidpunkter. Förbättra sidan – sajten och ställ frågor Att ha en frågeformulär gör din analys enklare
Olika mål förstås
https://analyticsacademy.withgoogle.com/course01/unit?unit=2&lesson=4 Lägga upp en strategi Kunder Analysera Att analysera så mycket data är komplext och kräver att du och dina kollegor lägger upp en strategi för hur ni ska Interagera med era kunder – hur ni ska samla in data… Hur ni sedan ska analysera denna insamlade informationen… Och slutligen hur ni ska agera för att förbättra er hemsida – app – kundupplevelse för att nå större framgång. Se denna utmärkta film här ca 11 min https://analyticsacademy.withgoogle.com/course01/unit?unit=2&lesson=4 Agera https://analyticsacademy.withgoogle.com/course01/unit?unit=2&lesson=4
Mäta trafik Förbättra Rapporter Test Analysera data Första steget är att mäta – över tid – Hur många besöker sidan – hur många beställer nyhetsbrev – kontaktformulär… var tappar du dina kunder? vad beror det på? Rapporter via e-mail till beslutsfattare t ex en gång i veckan – varje dag en gång i månaden. Rapporten anpassas och kan fås som PDF – eller annat användbart format. Analys – Testar olika lösningar Improve… Test Analysera data
Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag Lördag Söndag
Segmentera efter kundernas beteende – t ex förstagångsbesökare och återkommande besökare
Ska vi logga in?
Klassisk eller Universal? <!-- Google Analytics --> <script> (function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBef ore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-XXXX-Y', 'auto'); ga('send', 'pageview'); </script> <!-- End Google Analytics --> Om du har klassisk Google Analytics heter det Spårningskod. Har du Universal Analytics heter det istället Spårningsinformation. (Innehåller ytterligare administratörsinställningar som Besöksinställningar och Organiska sökkällor. ) De här extra inställningarna är bara tillgängliga för Universal Analytics-egendomar. Om du ser de här inställningarna, har du en Universal Analytics-egendom. Alternativt kan du se efter vilket Javascript-bibliotek som spårningskodavsnittet hänvisar till. Klicka på Spårningskod / Spårningsinformation när du vill se spårningskodavsnittet för en egendom. Leta efter en hänvisning till ga.js eller analytics.js i koden. Egendomar med klassisk Google Analytics använder ga.js och egendomar med Universal Analytics använder analytics.js.
Kopiera Alla webbplatsdata
Om mål måladress (url) tid på webbplats sidor per besök en händelse 4 typer av mål måladress (url) tid på webbplats sidor per besök en händelse Om mål Hjälpen – Om omvandlingar och mål https://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=sv&answer=1006230&topic=1631741&ctx=topic Googles film om mål och marknadsföringsplan online http://www.youtube.com/watch?v=3zClaUe_FtM
Jag klickar på e-tidning www.hallandsposten.se/prenumeration/etidning Jag är på startsidan www.hallandsposten.se Jag klickar på e-tidning www.hallandsposten.se/prenumeration/etidning Jag klickar på Prova e.tidningen 1 vecka gratis http://etidning.hallandsposten.se/trysubscriberForm.aspx Jag får ett Tack-meddelande (med samma adress som i steget före) Eller är målet nått först när kunden verifierat mailet… http://etidning.hallandsposten.se/trysubscriber.aspx?trysubscriberid=63292675 http://etidning.hallandsposten.se/trysubscriberForm.aspx http://etidning.hallandsposten.se/trysubscriberForm.aspx
Mätbart… Dela – Tipsa – Kommentera – Fyll i osv… Plus tiden du stannar på sidan – och vilken sida du kom från – och vilken sida du sedan gick till…. Eller om du bara stängde fönstret – eller bara lämnade och lät skärmen stå på… Cookies… http://sv.wikipedia.org/wiki/Cookie
Sätta upp ett mål Se filmen här https://analyticsacademy.withgoogle.com/course01/unit?unit=4&lesson=4
4 Måltyper Använd den måltyp som bäst beskriver åtgärden som du mäter. https://support.google.com/analytics/answer/3046660?hl=sv&ref_topic=1007030 Använd den måltyp som bäst beskriver åtgärden som du mäter.
Verktyg för att skapa webbadresser… https://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=sv&utm_medium=et&utm_campaign=en_us&utm_source=SetupChecklist&answer=1033867
Anpassade kampanjer Verktyg för att skapa Webbadresser https://support.google.com/analytic s/answer/1033867?hl=sv&ref_topic= 1032998
Om filter
Se filmen om Filter https://www.youtube.com/watch?v=dzwRzUEc_tA Se filmen om filter här - https://analyticsacademy.withgoogle.com/course01/unit?unit=4&lesson=3 https://www.youtube.com/watch?v=dzwRzUEc_tA
http://www.vilkenip.se/
En liten ”halkkörning” En liten halkkörning – om ta till efter ett långt uppehåll http://services.google.com/analytics/breeze/en/interface_navigation/index.html http://services.google.com/analytics/breeze/en/interface_navigation/index.html
http://www.website.co.nz/free- elearning/webinars/marketing- webinars/read-your-google-analytics-like-a- pro
http://www.slideshare.net/idespira n http://www.slideshare.net/idespiran Blir givetvis glad för feedback Här ytterligare ett tips - http://www.website.co.nz/free-elearning/webinars/marketing-webinars/read-your-google-analytics-like-a-pro http://www.slideshare.net/idespira n