Invånartjänster April 2018
Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående och avslutade projekt Utbildning, införanden och nätverksträffar Aktuell status i våra tjänster Kontaktvägar support Viktig info i en felanmälan Självbetjäningsportal Beröm till våra tjänster
Om rapporten Det här är en ”det händer just nu”-rapport som publiceras på inera.se. Om du har synpunkter och tankar, mejla dem gärna till: lisa.adolphsson@sll.se
Statistik nyttjande av tjänster Nationellt April 2018
Data för HJV saknas under perioden feb-maj 2017.
1177 Vårdguiden på webben - aktuell månad Sessioner per invånare och år i snitt Sessioner Sessioner på regionaliserade sidor Sessioner på hitta och jämför vård % Mobiltrafik Besvarade frågor i frågetjänsten Totalt 10,9 36 773 577 31 621 628 4 679 347 74% 2 782 jan 11,6 9 769 356 8 406 092 1 250 890 567 feb 10,4 8 785 812 7 562 250 1 101 346 733 mar 11,1 9 357 921 8 064 689 1 166 925 737 apr 10,5 8 860 488 7 588 597 1 160 186 745 maj jun jul aug sep okt nov dec
1177 Vårdguiden på telefon - aktuell månad Inkomna invånarsamtal per invånare och år i snitt Inkomna invånarsamtal Besvarade invånarsamtal % Andel besvarade invånarsamtal Totalt 0,6 2 006 274 1 445 627 72% jan 501 270 371 917 74% feb 487 499 344 150 71% mar 538 464 377 242 70% apr 479 041 352 318 maj jun jul aug sep okt nov dec
1177 Vårdguidens e-tjänster - aktuell månad Inloggningar per invånare och år i snitt % Andel invånare med konto Invånar-konton Vårdpersonal-konton Vårdenheter anslutna till 1177 Vårdguidens e-tjänster Vårdenheter i 1177 Vårdguidens e-tjänster som erbjuder webb-tidbokning Invånar-inloggningar Totalt antal ärenden (avslutade) Webbtidbok - nybokningar Webbtidbok - ombokningar Webbtidbok - avbokningar Totalt 3,3 49,3% 4 977 325 129 048 9 635 4 393 11 252 487 1 577 909 176 310 105 572 71 887 jan 3,1 46,6% 4 704 036 125 701 4 139 2 605 160 411 788 48 908 28 694 19 728 feb 3,2 47,5% 4 794 833 126 793 4 235 2 705 867 365 050 50 557 30 707 21 739 mar 3,5 48,5% 4 895 710 127 847 9 578 4 292 2 972 235 393 584 49 527 29 983 19 967 apr 9 618 2 969 225 407 487 27 318 16 188 10 453 maj jun jul aug sep okt nov dec
Stöd och behandling - aktuell månad Invånar-inloggningar Vårdpersonal-inloggningar Startade moment (behandlingar) Pågående moment (behandlingar) Aktiverade vårdenheter per månad Totalt antal aktiverade vårdeneheter Totalt 115 453 24 094 3 732 3 663 121 jan 18 335 6 044 955 3 235 20 feb 32 915 5 671 1 014 3 814 46 mar 31 022 6 321 887 3 785 38 apr 33 181 6 058 876 3 816 17 maj jun jul aug sep okt nov dec
20-i-topp på 1177 Vårdguiden på webben - aktuell månad Sidor med flest sidvisningar Mest använda sökorden i hitta vård-söket Mest lästa frågorna och svaren på 1177.se 20-i-topp frågekategorierna i frågetjänsten 1 Startsidan (1177.se) vårdcentral (category) Vad är normal puls vid vila och vid olika grader av aktivitet? Hud och hår 2 (not set) Vilka biverkningar har kortison? Läkemedel 3 E-tjänster Barnmorskemottagning (category) Vad visar egentligen sänkan? Övriga behandlingar 4 Så loggar du in i e-tjänsterna Gynekologi (category) Varför får jag lock för öronen? Kan jag spola öronen för att bli bättre? Mage och tarm 5 Läs din journal via nätet Hälsocentral (category) Vilken mat är bra när man har magkatarr? Övrig administration 6 Magsjuka – diarré och kräkningar * (text) Kan man träna fast man är lite sjuk? Graviditeten 7 Se dina bokade tider nageltrång (text) Är det farligt att dricka alkohol i samband med penicillinbehandling? Leder, muskler och skelett 8 Fakta och råd Tandvård (category) Varför får jag nervryckningar? Infektioner 9 Vaccination mot TBE Närakut (category) Vad kan jag göra åt segt slem i halsen? Vaccinationer 10 Ont i magen hos vuxna Psykiatri (category) Varför måste jag kissa så ofta? Övriga undersökningar 11 Så fungerar vården i Stockholm nearby (nearby), vårdcentral (category) Varför sticker det och pirrar i händer och fötter? Hjärta och blodkärl 12 Lunginflammation Sjukhus (text) Tål småbarn att ramla och slå i huvudet? Kvinnors könsorgan 13 Vattkoppor Lasarettsvägen, Gävle (geolocation) Vad kan jag göra åt lågt blodsocker? Skador och olycksfall 14 Sidan finns inte Jourcentral (category) Är det farligt med höga levervärden? Öron, näsa, hals 15 Halsfluss Gynekolog (category) Hur länge behöver barn sova i olika åldrar? Mäns könsorgan 16 Urinvägsinfektion nearby (nearby) Varför har jag yrsel och ett konstant tryck i huvudet? Hjärna och nervsysten 17 Bihåleinflammation KBTkort (text) Får man titta på porr? Journal 18 Öroninflammation Sjukgymnastik/Fysioterapi (category) Vad betyder mina kolesterolvärden? Mun och tänder 19 Feber Husläkarjour (category) Smärthugg i bröstet. Vad kan det vara? Psykiska sjukdomar och besvär 20 Feber hos barn sjukhus (text) Är det farligt med blåmärken utan orsak? Njurar och urinvägar
UMO.se - 2018 Sessioner per invånare och år i ålder 13-25 i snitt Månad Sessioner per invånare och år i ålder 13-25 i snitt Sessioner 2018 Mobiltrafik % inklusive surfplattor UMO.se Besvarade frågor i fråga UMO Total 5,8 2 947 066 77% 2 862 1 6,3 803 682 79% 606 2 5,3 676 796 851 3 744 021 76% 676 4 5,7 722 567 729 5 6 7 8 9 10 11 12
20-i-topp på UMO.se – aktuell månad Sidor med flest sidvisningar Mest lästa frågorna och svaren på UMO.se 20-i-topp frågekategorier i fråga UMO 1 UMO.se Hur begar man sjalmord utan att kanna nagot Skydd mot graviditet 2 Sex Visst ar det liten risk att bli gravid under mensen Mens 3 Sex första gången Hur pullar manen tjej Tjejers underliv 4 Klamydia Att ta hjalpfraga andra ungaFler fragor och svar Killars underliv 5 P-piller Varfor kliar det pa penisen Att ha sex 6 Mellanblödningar Varfor far jag sa mycket smegma Graviditet 7 Var sitter g punkten Kärlek 8 Könssjukdomar Varfor bloder jag efter sex 9 Hur har man sex? Jag har vita prickar pa penisen Hud 10 Kärlek & vänskap Varfor kliar det pa mina brost Sexlust 11 Puberteten Ar man skyddad under sockerpillerveckan Undersökning 12 Jag Kan man ha mens nar man ar gravid Ångest 13 Att må dåligt Nar borjar p pillren verka Oro 14 Torr pa snoppen finns det nagon hudlotion som passar Ungdomsmottagning 15 Hormonspiral Hur far jag igang en konversation Bröst 16 - Sökresultat Jag vill skjuta pa mensen med p piller hur gor jag Ätstörningar 17 Tobak alkohol droger Jag har kliande utslag runt konsorganet vad kan det vara Föräldrar 18 Kroppen Hur ska jag fa tillbaka min sexlust 19 Snippan Kan jag smitta nagon med HPV Onani 20 Sexnoveller Vad ska jag gora for att fa stand Övrigt
Pågående och avslutade projekt April 2018
Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Ny plattform för webbtjänster Etablera en ny, stabil och framtidssäkrad plattform för webbtjänster i syfte att förbättra upplevelsen av tjänsterna, skapa möjligheter för bättre integration med e-tjänsterna och andra tjänster, samt blir ett bättre arbetsredskap för redaktörer och vårdpersonal. 2017-01 2018-12 Marie Frosteman/ Teresa Nilsson Nya 1177 Vårdguidens e-tjänster, etapp 4 Projektet innebär en fortsättning av tidigare påbörjad utväxling av en del av den befintliga tekniska plattformen i kombination med förbättringsåtgärder kring prestanda och stabilitet. Detta för att skapa förutsättningar för att kunna fortsätta utveckla tjänsterna och medge den prognostiserade ökade användningen. 2016-11 2018-09 Anna Dahlström/ Maria Berglund Stödtjänst behörigheter Ta fram en generisk stödtjänst för att hantera behörigheter inom t ex Hitta och jämför vård, e-tjänsterna och 1177 Vårdguidens webbtjänster. Syftet är att därigenom underlätta för både nationella och regionala administratörer. 2017-04 2018-06 Michael Pettersson/ Gabriel von Euler Upphandling nytt kontaktcenter 1177 Vårdguiden på telefon Syftet med projektet är att ta fram ett förfrågningsunderlag gällande upphandling av ny leverantör av kontaktcenterlösning. 2017-09 Tove Rylander Rudqvist/ Carl-Gunnar Höglund
Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Behovsstyrd tidbokning Projektet syftar till att förbättra funktionaliteten för tidbokning så att den bättre stödjer invånarens behov och vägleda till rätt vård. 2018-04 2019-12 Gabriel von Euler/ Anders Ferrari Enhetlig enhetsadministration Syftet med projektet är att tillgodose invånares och vårdgivares behov av att få tillgång till strukturerad och kvalitetssäkrad information om vårdgivarnas mottagningar (enheter). Vårdgivarna ska även kunna administrera informationen på ett enkelt sätt. 2018-12 Gabriel von Euler/ Lisa Cavenius
Avslutade projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Stöd och behandling, integration av visuell kommunikation och vårdsystem: Videointegration Stöd och gränssnitt för videointegration har satts upp i plattformen för Stöd och behandling. Projektet har resulterat i att minst en pilot för utvärdering av videomöten kopplade till behandling är genomförd. Ramverk för anslutning har tagits fram. Projektet har även resulterat i att det är tekniskt möjligt för olika videotjänstleverantörer att ansluta sig till stöd och behandlingsplattformen. 2015-10 Interims-förvaltning till 2018-04 Annelie Bergman/ Maria Berglund Stöd och behandling, integration av visuell kommunikation och vårdsystem: Applikationsramverk Projektet har möjliggjort för innehållsleverantörer (utgivare) att använda appar som en del av ett innehåll/behandlingsprogram. En generell anslutningsarkitektur för verktygsutvecklare/apputvecklare inom hälsa och sjukvård har tagits fram. 2016-04 2018-04 Stöd och behandling, integration av visuell kommunikation och vårdsystem: Min vårdplan - cancer Vårdplan i cancervården syftade till att patienter digitalt ska kunna ta del av information under hela tiden som vårdkedjan pågår. Syftet var att underlätta för patienter att få information samt själva föra anteckningar och meddela sig med vården under sin vårdprocess. 2016-11 Stöd och behandling: Dataexport för forskning och uppföljning Projektet syftade till att utveckla gränssnitt och funktionalitet i Stöd och behandlingsplattformen för att ta ut data i CSV-format för forskning och uppföljning. 2017-05
Utbildning och införande April 2018
Utbildningar Utbildning Kort syfte Start Klart Kontaktperson Webbinarium för lokala Utbildare i 11777 Vårdguiden på telefon 8 gånger per år och vid behov. Syftet är att gå igenom nytt och uppdaterat utbildningsmaterial, samt finnas som stöd för de lokala Utbildarna. Mars 2017 Fortlöpande Eva-Marie Söberg Ewa Schmidt Grundutbildning för nya lokala utbildare, 1177 Vårdguiden på telefon Att ge nya utbildare en pedagogisk grund samt själv kunna förbereda och genomföra introduktionsutbildningar och kompetensutveckling på sina lokala arbetsplatser April 2018
Utbildningar forts Utbildning Kort syfte Start Klart Kontaktperson Grundutbildning Samtalshandledning, 1177 Vårdguiden på telefon 6 dagar Att kunna handleda i rådgivningssamtal utifrån en fördjupad förståelse av processen, metoden och arbetssättet. Mars 2018 Juni 2018 Elisabeth Almgren Eriksson Demo av Rådgivningsstödet 2 tillfällen Att beställare och utförare i projektet ska få en förståelse för hur Rådgivningsstödet klient, webb och portal hänger ihop och hur tjänsten används av en sjuksköterska. April 2018 Eva-Marie Söberg Samtalsteknik för Kundservice 2 tillfällen Utbilda kundservice i grundläggande samtalsteknik och metodik.
Införande Införande Kort syfte Start Klart Kontaktperson Rådgivningsstödet webb Ljungby kommun Införande av rådgivningsstödet webb inom vissa verksamhetsområde i Ljungby kommun. April 2017 Annelie Amigelius SLL Införande av rådgivningsstödet webb Privata vårdaktörer. Januari 2016 Maj 2018
Nätverksträffar Nätverk Kort syfte Start Klart Kontaktperson Stöd och behandling Dela erfarenheter, informera om nyheter mm kopplat till Stöd och behandling Fortlöpande. Ingen nätverksträff i april Fortlöpande Kristina Stener Rådgivningsstödet webb Sjunet Regionalt erfarenhetsutbyte, informera om nyheter mm kopplat till Rådgivningsstödet webb Sjunet April 2018 Annelie Amigelius Lokala Utbildare 1177 Vårdguiden på telefon Nationellt erfarenhetsutbyte samt information kopplat till att utbilda i systemen för 1177 vårdguiden på telefon Ewa Schmidt Samtalshandeldare 1177 Vårdguiden på telefon Nationellt erfarenhetsutbyte samt information kopplat till att samtalshandleda på egen arbetsplats 1177 vårdguiden på telefon Elisabeth Almgren Eriksson Kommunikation Syftet med nätverket för kommunikation är att skapa förutsättningar för effektivt, inspirerande och lärande samarbete på regional och nationell nivå inom 1177 Vårdguiden. Löpande. Nästa nätverksträff 30 maj 2018. Löpande Klara Johansson och Sofia Davidsson
Övrigt Ämne Kort syfte Start Klart Kontaktperson Webbinarium e-hälsocoacher Fortsatt nätverkande deltagare från e-hälsocoachprogram. Erfarenhetsutbyte och gemensam planering framåt Fortlöpande. Ett webbinarium genomfört i april Fortlöpande Kristina Stener
Aktuell status i våra tjänster April 2018
1177 Vårdguiden på webben Textmaterial, 31 artiklar har reviderats. Bild, 3 revideringar och 6 nyproduktion. Fokus revideringar och plattformsbyte.
1177 Vårdguidens e-tjänster Releaser & patchar Inga releaser eller patchar under april månad. Infrastruktur Versionsuppgradering i Domino-miljön (produktion) Uppbyggnad av nya WAS9-miljön ACC och Produktion inför driftsättning 30maj
1177 Vårdguidens e-tjänster Anslutningar PEP för automatisk klamydia i SLL, 4 april
Stöd och behandling - Införande Införandet i landstingen och regionerna är i full gång: Alla landsting är nu anslutna och majoriteten har nu pågående behandlingar i plattformen. En stadigt ökande användning med cirka 500 startade vårdenheter i Stöd och behandling!
Förvaltning och utveckling av Stöd och behandling Sprintdemos publiceras kontinuerligt här: https://invanartjanster.atlassian.net/wiki/display/OSOB/Releaser+och+sprintdemos Release 2018:1 kom den 20 februari och innehåller bland annat möjlighet för invånare att skapa pdf:er, automatgallring i Designverktyget samt förbättrad xml-fil. Release 2018:2 kom den 21 mars och innehöll ingen ny funktionalitet utan endast formulärmotorn byttes ut. Release 2018:3 kommer den 29 maj. De kommer i huvudsak innehålla förbättrade funktioner för visning av resultat, ny startsida för invånare och förbättrad prestanda för dataexport.
Kommunikations- & marknadsaktiviteter Vitalis Stöd och behandling förekom i en rad föreläsningar som berörde bl.a. införandeprojekt, nya tillämpningar samt bedömning av innehåll från SKL: Hur vi kunde börja erbjuda Stöd och Behandling via nätet i Dalarna Björn Olars Nya tillämpningar av Stöd och behandling på nätet Jonas Nejderyd, Kerstin Annerborn, Lisa Adolphsson Unga får hjälp att må bättre med KBT via nätet Lena Lindsten, Maria Heiver Hur kan man bygga upp en struktur för att granska behandlingsprogram och hur går granskningar till? Anna Östbom Kundforum 1177 Vårdguiden Den 15 maj 2018 hölls det första öppna kundforum 1177 Vårdguidens tjänster. Stöd och behandling var ett av områdena i fokus, tillsammans med webbtidbokning, Journalen och plattformsbytet. Även framtidens 1177 vårdguiden diskuterades liksom digitala vårdmöten. Kundforum är till för information och meningsutbyte, varför mentometerfrågor och frågestunder var viktiga delar av programmet.
Grupper Stöd och behandling Nätverksgrupp Nätverksgruppen för Stöd och behandling har två representanter från varje landsting/region. Det finns ett stort intresse att delta och nätverksträffarna uppskattas av deltagarna. I samband med senaste träffen genomfördes en enkät för att låta deltagarna påverka framtida innehåll. Den 17-18 okt är nästa nätverksgrupp på Saturnus konferens i Stockholm.
Frågetjänsterna på 1177 Vårdguiden och UMO.se Reviderade svar på UMO i april 2018: http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Varfor-har-jag-svart-att-fa-utlosning/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Varfor-har-jag-borjat-komma-snabbt/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Varfor-far-jag-orgasm-av-munsex-men-inte-av-samlag/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Ar-det-farligt-att-ha-sex-om-man-har-ryggmargsbrack/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Jag-har-fatt-som-ett-blamarke-pa-penisen-/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Far-jag-storre-penis-med-en-pump/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Finns-det-nagot-jag-kan-gora-at-forsatsen/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Jag-far-inte-orgasm-nar-vi-har-samlag-vad-ar-det-for-fel/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Far-man-samre-kondition-av-att-dricka-alkohol/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/p-bDet-tar-sa-lang-tid-innan-medicinen-mot-depression-hjalperbp/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Varfor-ar-spice-sa-farligt/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Jag-har-en-knol-i-blygdlappen/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Kan-man-se-for-mycket-porr http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Stor-risk-ar-det-for-sterilitet-efter-klamydia/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Ar-p-dator-ett-godkant-preventivmedel1/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Hur-stor-ar-risken-att-fa-blodpropp-av-p-piller/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Var-det-ett-sexuellt-overgrepp/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Ar-det-farligt-att-binda-brosten/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Var-sitter-g-punkten/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Hur-ska-jag-smeka-min-kille/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Pa-vilka-satt-kan-man-bli-av-med-sin-oskuld/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Hur-ska-jag-fa-mina-foraldrar-att-lita-pa-mig-igen/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Varfor-vill-jag-alltid-vara-felfri/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Hur-kan-jag-sluta-vara-sa-svartsjuk/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Jag-ar-sa-svartsjuk-vad-kan-jag-gora/
Anonyma frågetjänsten Reviderade svar på 1177 Är stroke ärftligt? Vad innebär det att ha korsallergi? Kan nattskräck förekomma hos vuxna? Kan kondylom smitta barnet under förlossningen? Hur bra skyddar egentligen öronproppar? Kan män bli impotenta av hård cykelträning? Är det min antidepressiva medicin som gör att jag svettas på nätterna? Hur förändrar jag matvanorna vid diabetes? Det gör ont i öronen när jag flyger. Vad kan jag göra? Jag vill gå ner i vikt kan jag få läkemedel eller en operation? Varfor-far-jag-svar-huvudvark-av-vin?/ Vad-betyder-mina-kolesterolvarden?/ Vad är mondors syndrom? Hur länge kan jag bära på legionellabakterier? Vår femåring har förstoppning. Vad kan vi göra? Hur vet man om det onda kommer från bihålorna? Jag vill veta mer om drogen spice och varför den är så farlig Jag är rädd för att tala inför andra. Finns det något att göra? Hur lång tid kan salmonella smitta? Vad innebär transitorisk global amnesi? Hur gör jag om jag vill läsa en avliden anhörigs journal? Kan jag gå till vilken ungdomsmottagning jag vill? Påverkar epilepsi förmågan att köra bil och söka arbete? Hur länge kan man ha lungcancer innan det märks? Finns det verkligen inget sätt att spåra cancer riktigt tidigt? Är en cellförändring i tarmen detsamma som cancer? Varför har jag så kalla händer och fötter? Hur hög testosteronhalt ska jag ha? Har tvillingar identiskt DNA? Hur kan man kan ha så olika symtom vid hjärtinfarkt? Jag har blod i sperman, vad betyder det? Varför får jag svår huvudvärk av vin? Jag har några frågor om Cryptosporidium. Behövs kalktillskott om vi slutar dricka mjölk? Varför brusar det i örat när jag är förkyld?
Kontaktvägar till support Tjänst Kontaktvägar till support 1177 Vårdguiden på telefon (Rådgivningsstödet, CDT) Ineras Kundservice 0771-25 10 10 tonval 2 Felanmälansapplikationen i Rådgivningsstödet Självbetjäningsportal: https://portal.inera.se Formulär: http://www.inera.se/kundservice/felanmalan-och-support/ 1177 Vårdguiden på webben Synpunkter på specifik artikel Använd Tyck till längst ned på artikeln på 1177.se alt ovanstående kontaktväg Hitta och jämför vård Synpunkter på innehåll på mottagnings kontaktkort: Gå längst ned mottagningens kontaktkort ”Synpunkter på mottagningens information? ” och klicka på Tyck till UMO.se Youmo E-tjänsterna Ej Mina Intyg eller Journalen som har support via Ineras Kundservice Supporten för 1177 Vårdguidens e-tjänster 0771-25 10 10 tonval 1 Formulär: https://www.inera.se/support-e-tjanster e-tjanster@1177.se
Viktig info i en felanmälan För att en felanmälan ska kunna tas om hand och felsökas på är det viktigt att supporten får en så komplett bild av felet innan felsökning kan påbörjas. Ni kan hjälpa oss att hjälpa er genom att ta med nedstående i er felanmälan. Om ni inte har det så kan supporten behöva kräva in det innan ärendet tas vidare för felsökning: Går felet att upprepa? VIKTIGT!!! Om ni är på en webbsida, ex i Epi, 1177 eller UMO - Vilken URL var ni på när problem uppstod? Sänd länk dit problem uppstår Noggrann steg-för-steg-beskrivning av vad man gjort (Var på skärmen klickade man, eller använde man ett snabbkommando på tangentbordet? Gjorde man något precis innan problemet uppstod? ) Omfattningen - Är det fler som upplever samma problem? Kolla om ni får samma fel i er klient. (Om ni har tillgång till den) – Kan göra det lättare att skilja mellan driftsproblem (lokala eller centrala) och när det är direkta fel i klienten. Namn, kontaktuppgifter och roll. Med roll menar vi ex Nationell Redaktör, Regional Redaktör, Svarare för anonym frågetjänst, Telefonssjuksköterska m. m.
Självbetjäningsportal Ineras Självbetjäningsportal kan du som är kund logga in och själv hantera dina ärenden. Portalen är tänkt att bidra till en effektivare hantering av dina ärenden och att den ska vara ett bra komplement till kontakt med oss via telefon och e-post. Vem kan logga in och hur gör jag? För att kunna logga in i portalen behöver du ha ett konto med inloggningsuppgifter. Om du inte redan har ett sådant, kan du ansöka om konto här. https://www.inera.se/kundservice/formular/formul/ Vilka ärenden kan jag hantera i portalen? Du kan hantera och följa upp alla ärenden som du själv anmält till Ineras kundservice via Självbetjäningsportalen. Detta gäller både ärenden som du skapat i portalen, och ärenden du ringt eller mejlat in till Ineras kundservice. I portalen samlas alla ärenden som du anmält, och du får en bra överblick. Det är också möjligt för en organisations lokala IT-avdelning att få ett organisationskonto. Det innebär att ni då har möjlighet att se och hantera ärenden som gäller hela organisationen.
Beröm E-tjänsterna: Ville ge feedback på en oerhört smidig tjänst! Snabbt, vänligt bemötande och så mycket besparad tid, tack vare tjänsten. Mycket nöjd kund!