Katherine K. Young: Hinduism.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det finns fyra heliga skrifter inom hinduismen:
Advertisements

Religion i Mesopotamien
Sanndi Luebi, Slottsstadens skola, Malmö –
Högtider och riter.
Hinduism - Indiens religion -
Hinduismen Vägen till Moksha.
Kvinnorna utgör 51% av jordens befolkning utför 66% av allt arbete får 10% av inkomsterna äger 1% av egendomen - Diakonias jämställdhetspolicy.
Levnadsregler Levnadsregler är regler inom olika religoner som säger vad du får äta,dricka,döda, hur du ska leva som en god troende osv…
En presentation av Elina och Rasmus
Kärlek, sex och äktenskap
Kvinnor i konfucianismen Av Theresa Kelleher. Kvinnor i konfucianismen under den klassiska perioden Kelleher börjar med en översikt över konfucianismen.
Rättigheter under 1800-talet
HINDUISM - En världsreligion.
”What goes around comes around”… Inom hinduismen tror man på ”reinkarnation” (återfödelse).
Hinduism.
RELIGION begrepp.
Jämförelse med en världsreligion
Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter Mångfald Resurs Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter.
Hinduismen 4000 år gammal 800 milj. anhängare
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Hinduismen Vägar till Moksha.
Flickornas och kvinnornas historia del 4
Munkar inom Hinduism.
Buddhism by Nancy Schuster Barnes I Women in World Religions, p
Hinduismen Vägen till Moksha
Hinduism Ordet hindu betyder indier.
Hinduism.
Grundare: okänd Växte fram för ca 3000 år sedan.
Kristendom, Islam, Hinduism, Buddhism, Judendom
HINDUISMEN En kontinent Ett sätt att leva En filosofi En religion.
Katherine K. Young: Hinduism.
Hinduism Många gudar Astrologi Reinkarnation Karma Meningen med
Hinduismen Evig ordning.
Buddhism by Nancy Schuster Barnes I Women in World Religions, p
Den bibliske mannen del 2
Taoismen. Av Barbara E. Reed.
Sikhismen Av C. Shackle.
Den japanska traditionella religionen.
Hinduismen.
”What goes around comes around”…
Hinduism
Grundare: okänd Växte fram för ca 3000 år sedan.
Hinduism sanatana dharma.
Sanndi Luebi, Slottsstadens skola, Malmö –
Islam Den sista av de tre systerreligionerna. Detta är alltså den yngsta av de tre religionerna.
Hindu = Indier En religion eller många religioner?
Hinduismen är den äldsta av världsreligionerna
HINDUISMEN Camilla Sjöstedt, Tingvallaskolan, Säffle –
Religioner från Indien Hinduism, buddism och sikhism Uppstod runt floden Indus för ca fem tusen år sedan. Hindusimen – Har alltid funnits Buddismen - uppstod.
HINDUISM. VEM ÄR HINDU? Svar: Man föds till hindu och man kan aldrig konvertera till att bli hindu, även om man kan anamma religionen och tron.
Hinduism Om, symbolen inom Hinduismen.
 Kristendom, Islam, Hinduism, Buddhism, Judendom.
HINDUISM.
Det finns fyra heliga skrifter inom hinduismen:
Hinduismen Hinduismen – En av världens äldsta religioner, ungefär 3500 år gammal. Indien – Landet där religion startade. Indien är idag det land där det.
Jämställdhet Vad är det?.
Jämställdhet Vad är det?.
Lärobok ”Utkik, religion”
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
INDIEN. INDIEN Induskulturen Ganges – den heliga floden.
Lärobok ”Utkik, religion”
Hinduismen.
En samling kulturella och andliga traditioner
HINDUISM.
Religion Ht år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Religion Ht år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
sanátana dharma – den eviga läran
Muslimska symboler Fatimas hand Radband Halvmånen
Hur uppkom religionerna?
Flickornas och kvinnornas historia del 4
Presentationens avskrift:

Katherine K. Young: Hinduism. Kvinnor i Hinduismen Katherine K. Young: Hinduism.

Kvinnor i Hinduismen Katherine Young delar in Hiduismen i tre perioder där hon sedan följer kvinnans roll. 1. Den äldre perioden 1500 f.v.t. – 500 f.v.t. 2. Den klassiska och medeltida perioden 500 f.v.t. – 1800 e.v.t. 3. Den moderna perioden efter 1800 e.v.t.

Den äldre perioden Ungdomlig skönhet och andra egenskaper prisades i de vediska texterna där det var viktigt också med kapaciteten att bli mor. Bröllopsceremonierna beskrevs i Rigveda där vikten av att vara jungfru vid bröllopet framhölls. Efter bröllopet framhölls kvinnans roll som hustru och mor. Att inte ha utbildning var ett tecken på hög status för en hustru till en brahman. Kvinnan tränades i vissa grundläggande ritualer i hemmet. Det finns gudinnor i vedaböckerna men de är relaterade till männen som moder, dotter eller hustru. Kvinnans ställning i vedisk tid var ändå relativt stark.

Forts. Kvinnan är oren särskilt under menstruation och barnafödande. Å andra sidan är hon dyrkad som en ren varelse som reflekterar mannens ära och status. Det hierarkiska indiska kastsystemet kontrollerade kvinnans sexualitet genom barnäktenskap, förbud för skilsmässa från kvinnans sida, förbud mot att änkor får gifta om sig, änkan blir stigmatiserad om hon inte går med på sati, änkebränning.

Hindukvinnor fick i stort sett ingen utbildning, men verkade vara nöjda med sin roll. De fick sin prestige från att vara gifta kvinnor. I Aranyaka och Upanishad-texterna började tendenserna till asketism, meditation och upplysning. Innebar att kvinnornas ställning försämrades. Mer beroende av männen. Sannyasi började bli ett ideal, som bara männen fick ägna sig åt. Kvinnans liv i tre faser: 1.jungfru (ung kvinna). 2. äktenskap, 3. sati eller änka. Kvinnan representerade för den asketiske mannen allt som var förbjudet

Slutsatser i äldre tid – vedisk etc Indo-europeerna förde in en starkt patriarkalisk struktur. Kvinnorna fick inte utbildning och kunde inte bli asketer. I Brahmana- Uanishad-texterna så lade man till att kvinnan blev en symbol för reinkarnationen och bundenheten till den. Kvinnan hade knappast möjlighet att nå moksha - befrielsen

Kvinnan i den klassiska och medeltida perioden 500-1800. Här kom att formas synen på kvinnan som gällde fram till den moderna tiden och i viss mån fram till idag. Kvinnans fokus ska vara på mannen som ska vara hennes ”gud”. Detta kan ha byggt på att dottern betraktade fadern som ”gud” och överförde det till mannen. Kvinnan var också betraktad som en gudinna, Lakshmi, som skulle stå för välgång i hemmet. Mannen var dock alltid viktigare. ”självoffer” var utmärkande för kvinnans roll i hinduismen under denna tid. Kvinnan offrade sina tjänster, sin mat, sitt utseende och sin kapacitet att få barn till mannen (pati) i utbyte mot beskydd ekonomiskt och i äktenskapet allmänt.

Forts. kvinnan i klassisk tid. En kvinnas religiösa verksamhet kan karakteriseras som ”patiyoga” då hon genomförde religiösa riter som var till fördel för hennes man och barn, men inte henne själv. Kvinnan dyrkade mannen som herre (pati) i hemmet och gudarna i templet också som pati. Hon kunde delta i utövandet av Bhakti yoga genom kärlek och hängivenhet Guden Ramas gemål Sita utgör ett ideal för den kvinnliga rollen. Hon är i alla lägen lojal mot Rama. Giftasåldern för kvinnan blev lägre och när hon gifte sig blev hon en del av mannens hushåll och befriade hannes egen familj från försörjnings plikten av den unga dottern. En flicka kunde inte heller komma till ”himlen” (Guds närhet) utan att ha varit gift, vilket påskyndade giftermålen.

Forts. Klassisk tid När mannen dör har kvinnan möjlighet att begå sati och stiga upp på mannens begravningsbål och brännas till döds. Att begå sati ansågs som det mest hedersamma för en änka. Hon visade sin lojalitet in i döden. Änkan som inte väljer sati har en socialt mycket låg ställning. Hon får inte gifta om sig, men hon kan ägna sig åt asketiska övningar och erhålla en viss respekt. Generellt har hon dock en mycket svår situation då hon blir en börda och ett hot för familjen. En man kunde också bli en sannyasin och lämna kvinnan för ett liv som asket. Kvinnan blir då en ”rituell änka” och får en svår roll. En del kvinnor kan leva med mannen i askes, men bara om mannen tillåter henne att tjäna honom.

Oberoende kvinnor I de högre kasterna kunde inte kvinnan ha mycket oberoende. Hon var hänvisad till hemmet. I Shudra-kasten kunde hon vara mer oberoende eftersom hon också behövdes i arbetet. I den tantriska religionen var kvinnan mera oberoende och accepterad och kunde t o m vara religiös lärare, även om hon ofta bara utnyttjades i sexuella ritualer. Kvinnan skulle dock behandlas med respekt. Kurtisanerna vid hoven kunde också ha en mera självständig position.

Den moderna tiden 1800- Kvinnan har fått en bättre ställning under den moderna tiden, men det går långsamt. Under brittiskt styre genomfördes en del reformer för kvinnan. Sati förbjöds på 1800-talet, men förekommer ibland fortfarande. Änkor fick också tillåtelse att gifta om sig på 1800-talet. Gandhi gav i sin rörelse kvinnorna en mera likställd roll. De hade i hans ashram en bättre ställning och de uppmuntrades att bilda grupper för att genomföra reformer för att förbättra kvinnans ställning ute på landsbygden. Det har gjorts reformer för kvinnans mer likställighet i den nya indiska staten 1947. Det ska inte förekomma någon diskriminering p g a kön. Det finns en del exempel på kvinnliga gurus idag och att kvinnan har större möjlighet att nå moksha, bl a för att hon har också möjlighet att studera sanskrit. I arbetslivet har efter Sharmas boks tillkomst skett en vidare utjämning i det moderna it-samhället där kvinnan har större möjligheter och en ny medelklass håller på att uppstå med förvärvsarbetande kvinnor.