Brukarinflytande och delaktighet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Advertisements

Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Motiverande Intervju är en terapeutstyrd,målinriktad,klientcentrerad,rådgivningsstil som har som mål att hjälpa klienter att utforska och lösa ambivalens.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
En plattform för samhällsekonomisk analys
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Analysseminarium – ÖK februari
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nyckeltal för socialtjänst
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Personcentrerade E-tjänster
Kvalitet i äldreomsorg ur ett anhörigperspektiv
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Om grupper/team & grupprocesser
Den etiska plattformen: besvarade och obesvarade frågor
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
9...
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Barn och ungas delaktighet
Brukarmedverkan/Brukarinflytande
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
En demensstrategi för Sverige – hur jobbar vi vidare?
Framtidens närsjukvård i Fyrbodal samt Lilla Edet
Diagnos och delaktighet
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Nationella riktlinjer
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Värdegrund inom äldreomsorgen
Hållbar utveckling måste vara
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer: FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer:   ■ INDIVIDNIVÅ När du.
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Samverkan och samordning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Uppgifter inför samskapande dialog
Exempel på SU: Funk Verksamhetsutveckling från brukarundersökningar – förbättrad kommunikation mellan brukare och personal inom funktionshinderomsorgen.
Presentationens avskrift:

Brukarinflytande och delaktighet

Från idiot… ”Hos de slöa idioterna saknas varje initiativ de rastlösa och livliga däremot kunna bli en plåga för omgivningen. De uppträda synnerligen störande, förstöra allt vad de komma över, få omotiverade raseriutbrott, göra ofog av allehanda slag och kunna genom sin ohämmade Impulsivitet bli verkligt farliga...” Hemmets Läkarbok från 1949 ”

Till medskapande ”Medskapande, brukar- och patientmedverkan eller engelska Co-production, är några av de begrepp som används för att beskriva en växande ambition att ge större inflytande och ansvar till brukare, kunder, klienter, patienter och anhöriga i planering och genomförande av en offentlig tjänst” SKL web

Medskapande handlar om Att systematiskt ta tillvara erfarenhetskunskap och synpunkter Att ändra relationen mellan brukare och de professionella Att bekräfta att människor inte är passiva mottagare av service Att de professionella inte arbetar för utan med brukare och patienter – mot ett gemensamt mål Medskapande handlar om att systematiskt ta tillvara erfarenhetskunskap och synpunkter både från enskilda brukare som från dessas sammanslutningar att ändra relationen mellan brukare och de professionella, man måste se på makt, resurser och partnerskap på ett nytt sätt att i handling bekräfta att människor inte är passiva mottagare av service - att de har tillgångar och kompetens som kan bidra till att förbättra en välfärdstjänst. att de professionella inte arbetar för utan med sina brukare och patienter – mot ett gemensamt mål av en offentlig tjänst.

Till eftertanke Kirkegaard Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra. För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad han gör, men först och främst förstå det han förstår. Om jag inte kan det, så hjälper det inte att jag kan och vet mera. Vill jag ändå visa hur mycket jag kan, så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre i stället för att hjälpa honom. All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och därmed måste jag förstå att detta med att hjälpa inte är att vilja härska, utan att vilja tjäna. Kan jag inte detta så kan jag inte heller hjälpa någon.

Brukarinflytande Medborgarnas möjlighet att såsom användare av offentlig service påverka tjänsternas utformning och kvalitet (civildepartementet 1991) Brukarinflytande är inte ett begrepp enbart använt inom vård- och omsorg. Det handlar om att man som medborgare ska ha möjlighet att faktiskt påverka de offentliga tjänster man använder. Tillgänglighet på hemsidor, bygglov, sophantering eller vad det kan vara

Brukarinflytande på olika nivåer Individnivå Insatserna ska utformas och genomföras tillsammans med den enskilde (3 kap. 5 § SoL) Vården och behandlingen skall så långt det är möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten (2a § HSL) Verksamheten enligt denna lag skall vara av god kvalitet och bedrivas i samarbete med andra berörda samhällsorgan och myndigheter. Verksamheten skall vara grundad på respekt för den enskildes självbestämmanderätt och integritet. Den enskilde skall i största möjliga utsträckning ges inflytande och medbestämmande över insatser som ges (6 § LSS) Verksamhetsnivå och Systemnivå kommunerna ska planera sina insatser för äldre- och funktionshindrade i samverkan med andra samhällsorgan och organisationer (5 kap. 6 § SoL och 5 kap. 8a § SoL). Lagstöd för att ha med brukare i planeringen av tjänster både på individ och systemnivå

Shiers modell för delaktighet och inflytande Fem nivåer av inflytande och tre steg per nivå öppenhet möjlighet och skyldighet Är man beredd att göra en förändring? Finns det möjlighet till aktivitet/förändring eller har man styrdokument som stöd för inflytande? Från lyssna på till medbestämmande i beslut

Manipulation?

Maktrelationer Lyft och diskutera maktrelationer Ta hänsyn till språkbruk Se över mötesrutiner Personer med egen erfarenhet utbildar personal Partnerskap, inte bara information eller rådgivning Hillborg & Rosenberg, 2012

Förankring Utbildning av personal på alla nivåer Tydliga roller och tydlig struktur i samarbetet med brukarorganisationerna Integrera brukarorganisationer in i beslutsprocessen Samarbete mellan brukarorganisationer Hillborg & Rosenberg, 2012

Resurser Ekonomiska resurser Administrativt stöd Arvode eller anställning till personer med egen erfarenhet Investera i brukarorganisationer Hillborg & Rosenberg, 2012

Delaktighet Ta steget från passiv medverkan ”tokenism” till partnerskap, delaktighet och inflytande Brukarna är med tidigt och genomgående i verksamhetsutveckling och förändring Brukarna är delaktiga i uppföljning och forskning Hillborg & Rosenberg, 2012

Långsiktighet Utbildning, riktiga roller, starka, autonoma brukarorganisationer Tid – långsiktigt perspektiv på samarbete och utveckling Rimliga förväntningar på varandra och tydliga, gemensamma mål med samarbetet Uppföljning/utvärdering/forskning – om effekter. Hillborg & Rosenberg, 2012

Exempel på metoder för inflytande Tjänstedesign Delaktighetsmodellen Brukarundersökningar - process Dialoger med representanter för brukare och anhöriga Råd och erfarenhetsutbyte Representation i beslutande organ och andra arenor Medverkan i utveckling och utbildning ochrekrytering Socialstyrelsen, 2012 samt 2013

Experter i vården/verksamheten/peer konsult Delat beslutsfattande Brukarrevision

Inflytande i en evidensbaserad praktik Klienter är utgångspunkten för allt arbete

Tack för er uppmärksamhet! Anna.thomsson@skl.se