Årlig revision Ekonomidag Stockholms universitet 2016-10-21
Revisionsteam 2016 Ansvarig revisor: Henrik Söderhielm riksrevisionen – en oberoende granskare av staten Revisionsteam 2016 Ansvarig revisor: Henrik Söderhielm Uppdragsledare: Anita Nilsson Medverkande revisorer: Klara Soma Cecilia Söderberg Anton Björlund-Bergström Jens Pettersson 2018-09-20
Utdrag ur revisionsberättelse riksrevisionen – en oberoende granskare av staten Utdrag ur revisionsberättelse Det är myndighetsledningen som har ansvaret för att upprätta en årsredovisning som ger en rättvisande bild enligt förordning (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag samt i enlighet med instruktion, regleringsbrev och övriga beslut för myndigheten. Myndighetsledningen har också ansvar för den interna styrning och kontroll som den bedömer är nödvändig för att upprätta en årsredovisning som inte innehåller väsentliga felaktigheter, vare sig dessa beror på oegentligheter eller på fel. 2018-09-20
Utdrag ur revisionsberättelse riksrevisionen – en oberoende granskare av staten Utdrag ur revisionsberättelse Årlig revisions uppgift och ansvar är att uttala sig om myndigheternas årsredovisningar på grundval av utförd revision. Revisionen utförs enligt internationella standards för finansiell revision (ISSAI) och Riksrevisionens instruktion för resultatredovisning och annan information i årsredovisningen (RRI). Målet för granskningen är att uppnå rimlig säkerhet om att årsredovisningen som helhet är fri från väsentliga felaktigheter, och för att utforma en revisionsberättelse som innehåller Riksrevisionens uttalanden. 2018-09-20
Uttalanden i revisionsberättelsen av revisor Uttalande om årsredovisningen Enligt Riksrevisionens uppfattning har myndigheten i alla väsentliga avseenden: upprättat årsredovisningen enligt förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag, instruktion, regleringsbrev och särskilda regeringsbeslut för myndigheten. ISSAI 2. Enligt Riksrevisionens uppfattning har myndigheten i alla väsentliga avseenden: gett en rättvisande bild av N Ns ekonomiska resultat, finansiering och finansiella ställning per den 31 december 20XX. ISSAI 3. Enligt Riksrevisionens uppfattning har myndigheten i alla väsentliga avseenden: lämnat en resultatredovisning och information i övrigt som är förenlig med och stödjer en rättvisande bild i årsredovisningen som helhet. RRI Uttalande om ledningens efterlevnad av tillämpliga föreskrifter för användning av anslag och inkomster 4. Enligt Riksrevisionens uppfattning, baserat på vår revision av årsredovisningen, har i alla väsentliga avseenden, myndigheten använt anslag och inkomster i enlighet med av riksdagen beslutade ändamål och i överensstämmelse med tillämpliga föreskrifter. ISSAI Uttalande om ledningens bedömning av intern styrning och kontroll 5. Det har vid vår revision av årsredovisningen inte framkommit något som skulle tyda på att ledningen i sin bedömning av intern styrning och kontroll inte har följt förordningen (2007:603) om intern styrning och kontroll. RRI
Uttalanden i revisionsberättelse av revisor, forts riksrevisionen – en oberoende granskare av staten Uttalanden i revisionsberättelse av revisor, forts ISSAI: Internationella standarder med anpassning till offentlig sektor RRI: Instruktion framtagen av Riksrevisionen (delar av innehållet i årsredovisningen som inte täcks av ISSAI, eftersom det är en anpassning till svenskt regelverk) 2018-09-20
Uttalande om ledningens efterlevnad av tillämpliga föreskrifter för användning av anslag och inkomster 4. Enligt Riksrevisionens uppfattning, baserat på vår revision av årsredovisningen, har i alla väsentliga avseenden, myndigheten använt anslag och inkomster i enlighet med av riksdagen beslutade ändamål och i överensstämmelse med tillämpliga föreskrifter. Uttalandet omfattar följande förordningar som genom inledningsparagrafer är kopplade till budgetlagen Anslagsförordning Avgiftsförordning Förordning om utlåning och garantier Kapitalförsörjningsförordningen Förordning om överlåtelse av statens fasta egendom Förordning om överlåtelse av statens lösa egendom Vidare ingår även alla beslut om finansiella villkor enligt regleringsbrev eller övriga finansiella beslut som fattas av regeringen. 2018-09-20
Planerade revisionsområden 2016 riksrevisionen – en oberoende granskare av staten Planerade revisionsområden 2016 Intäkter av anslag /Ladok löpande registrering, anslagsavräkning Intäkter av avgifter korrekt redovisning Bidrag med tillhörande poster stickprov projekt Kostnader för personal analys Övriga driftskostnader koppling mot AT, periodisering, EFH Anläggningstillgångar uppföljning, inventeringar
Planerade revisionsområden 2016, forts. riksrevisionen – en oberoende granskare av staten Planerade revisionsområden 2016, forts. Resultatredovisningen och FISK kvalitetssäkring Uppföljning och bevakning åtgärder rapport 2015 samt minnesanteckningar 2015 särskild tyngdpunkt processförbättringar Årsredovisningen (Delårsrapport) 2018-09-20
Hur en revision genomförs på en myndighet riksrevisionen – en oberoende granskare av staten Hur en revision genomförs på en myndighet Planering av vilka områden som kommer att granskas (risk och väsentlighet). Tar bl.a. del av regleringsbrev. Granskningen innebär bl.a. intervjuer med olika befattningshavare, stickprov av bokföringstransaktioner eller nyckelkontroller i processerna samt läsning av avtal. Detta görs under löpande verksamhetsår för att erhålla en bild av hur de interna processerna fungerar inför granskningen av årsredovisningen. Granskning av väsentliga och riskfyllda poster och avsnitt i årsredovisningen. Detta bestäms utifrån utfall i årsredovisningen samt resultat av den granskning som gjorts under året. 2018-09-20
Hjälp revisorn kan behöva av personalen på myndigheten riksrevisionen – en oberoende granskare av staten Hjälp revisorn kan behöva av personalen på myndigheten Revisorerna behöver material(t.ex. vid granskningen av stickprov). Material kan vara avtal, fakturor, räkenskapsmaterial, avstämningar, processbeskrivningar etc. Revisorerna behöver hjälp av personalen att ta fram materialet – revisorerna försöker ha framförhållning, men frågor kan också uppstå under genomförandet av granskningen som innebär att revisorn behöver mer material. En revisor behöver ha dokument för att få revisionsbevis. 2018-09-20
Stockholms universitet riksrevisionen – en oberoende granskare av staten Stockholms universitet SU är en stor myndighet inom staten som har en i hög grad decentraliserad organisation. Olika delar i en process har olika personer/institutioner ansvar för. MEN viktigt att var och en gör sin del för att den löpande redovisningen ska hålla god kvalitet och därmed skapa förutsättningar för en god kvalitet i SUs årsredovisning. Presentationen i årsredovisningen ska vara fullständig och inte vara missvisande. Årsredovisningen ska visa verksamheten för hela Stockholm universitet. I en decentraliserad organisation behöver alla personer/institutioner lämna ”all” information till dem som upprättar årsredovisningen för att den ska bli fullständig. 2018-09-20
Stockholms universitet riksrevisionen – en oberoende granskare av staten Stockholms universitet På Stockholms universitet är Ekonomiavdelningen och Avdelning för planering och ledningsstöd ansvariga för att upprätta årsredovisningen. Men för att dessa avdelningar ska kunna göra detta måste de få information från övriga avdelningar/institutioner. Där har ni en viktig roll. Administrativa chefer/ekonomer/prefekter är ”kommunikationsrör” mellan institutioner och Ekonomiavdelningen och Avdelning för planering och ledningsstöd. De tidplaner som ni får bygger på regleringar i förordningar, vilket gör det viktigt för alla att hålla dessa tider. 2018-09-20
Tack för er uppmärksamhet riksrevisionen – en oberoende granskare av staten Tack för er uppmärksamhet Henrik Söderhielm 0734-452469 henrik.soderhielm@riksrevisionen.se Anita Nilsson 0734-452130 anita.nilsson@riksrevisionen.se 2018-09-20