Malmö
Stadsområdesförvaltning Innerstaden
Vräkningsförebyggande teamet Vad gör vi? Tar emot underrättelser, varningsbrev osv. Regelbundna möte med de större hyresvärdarna Telefonkontakt med hyresvärdar, inkassobolag Samarbete med enheten för ekonomiskt bistånd och samarbete med enheten Barn och Familj Samarbete med Vård och omsorg vid behov Tar emot bokade besök Gör hembesök Följer upp vårt arbete med statistik Samarbete med övriga stadsområde i Malmö Samarbete med övriga kommuner i Skåne
Underrättelser och varningsbrev Underrättelsen/varningsbrevet inkommer Underrättelsen/varningsbrevet diarieförs När hushåll är aktuellt på enheten för ekonomiskt bistånd inleds samarbete med dem Brev skickas – Kallelse till besök alt. informationsbrev. Alla får någon form av brev
Prioriterade grupper Barnfamiljer Personer över 65 år Psykiskt funktionshindrade
Uppsägning pga. försummad hyra Barnfamiljer Kallas alltid till besök Vid uteblivet besök kontrolleras om skulden blivit betald Om inte bokas hembesök Kontakt sökes tills vi får personlig kontakt
Uppsägning pga. försummad hyra Personer över 65 år Kontroll med Vård och Omsorg Kallas till besök Vid uteblivet besök kontrolleras om skulden blivit betald Om inte bokas hembesök Kontakt sökes tills vi får personlig kontakt
Uppsägning pga. försummad hyra Hushåll med upprepade sena hyror och hushåll utan barn med stora hyresskulder kallas också till besök Inget ärende avslutas förrän skuld är betald till hyresvärd/inkassobolag alt. att avhysning skett
Uppsägning pga. försummad hyra Personlig kontakt Kontrollera möjlighet att själv lösa sin skuld. Kontakt med mottaget på enheten för ekonomiskt bistånd Samtycke att vi får prata med hyresvärden
Varningsbrev om störningar Bedöma störningens art Kallas till besök alt. bokas ett hembesök Bollplank mellan hyresvärd och hyresgäst
Varningsbrev, vanvård av lägenhet Alltid hembesök Undersöka ekonomisk situation Kontakt med mottaget för ekonomiskt bistånd Kontakt med städfirma Förebyggande insatser sätts in, t.ex. från Vård och Omsorg
3 månaders uppsägningar Hushållet kallas till besök Information om Hyresnämnden Information om skötsel under uppsägningstiden 1+1-kontrakt
Inför avhysningar Underrättelse om avhysning Kallas till besök Ett sista försök att rädda kontraktet Flytta frivilligt innan avhysningen Informationsbrev Närvarar vid alla avhysningar
Vräkningsförebyggande teamet Varför uppstår hyresskulder, störningar, vanvård - Arbetslöshet Depression Psykisk sjukdom Missbruk
Vräkningsförebyggande teamet Viktigt att behålla ett förstahandskontrakt 5 år att ta sig in på den reguljära bostadsmarknaden igen Hotellboende ca 50 000 kr i månaden för en barnfamilj Stora svårigheter att skaffa och behålla ett arbete Dåligt psykiska mående utan egen bostad Maslows behovstrappa
Maslows behovstrappa
Vräkningsförebyggande teamet Kommunens kostnader för en hemlös person är mellan 180 000 och 300 000 kronor årligen Samhällets kostnader beräknas till mellan 210 000 kronor och 580 000 kronor årligen Källa: Boverkets rapport på ”Kommunernas lösningar för boendelösningar till personer utanför den ordinarie bostadsmarknaden” framkommer följande. (Rapport 2015:31)
Statistik 2015 Totalt antal inkomna handlingar 874 st Varav försummade hyror/avgifter 513 st Uppsägning pga. upprepade sena betalningar 35 st Underrättelser om avhysning 45 st Antal verkställda avhysningar 29 st
Vräkningsförebyggande teamet Innerstaden, Malmö Tack för oss! Carina & Ann carina.nielsen@malmo.se / ann.erdman@malmo.se 040-34 51 70 / 040-34 54 96