Från 20 stadsdelar till 10 - Kommunikation i samband med stadsdelsreformen i Göteborgs Stad A: Norra Hisingen  B: Angered C: Östra Göteborg D: Västra Hisingen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Fakta om invånarna i Göteborg
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Framtidens bästa primärvård
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Lokalt kollektivavtal om samverkan
Projekt in- och utskrivningsklar patient
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Avdelningar/stödenheter T 1
SU - Psykiatri Livet efter omorganisationen
BILDA + SENSUS SENSUS + BILDA. Beslut och vision Utgångspunkter för en vision -att möta en omvärld i förändring -tillsammans är vi så mycket mer -utgångspunkter.
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Barns resvanor 2013 IMA Marknadsutveckling AB1. Upplägg - genomförande Målsmän till barn i ålder 6 till 12 år Slumpmässigt urval i Göteborg exkl. Styrsö.
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Framställning från partierna Hösten 1996 gjorde (S), (C), (Fp), (V) och (Kd) i Västsverige en framställning till regeringen om att få genomföra en försöksverksamhet.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Välkommen till Göteborgs Stad!
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Införa välfärdsteknologi Åsa Ericson. 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Kunskapen om och användandet av tjänster via teknik som kan bidra till ökad trygghet,
Patientsäkerhetskulturenkät 2015 Kommunikationspaket I den här presentationen används konsekvent förkortningen VGR för Västra Götalandsregionen. Som.
En storstadsskolas drogförebyggande arbete VÅGA VÄGRA DROGERÄGRA DROGER.
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår Kerstin Karlsson, Chef Senior Göteborg – Samordnare AH.
En hållbar stad – öppen för världen 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 februari 2016.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 6 november 2015.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
MEDARBETARUNDERSÖKNINGEN Enkäten Ny forskningsbaserad medarbetarundersökning – relevanta forskningsbaserade frågeställningar färdiga “Medföljande” metod.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Attraktiv Hemtjänst Lägesuppdatering, framgångsfaktorer
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Innehållsförteckning presentationsbilder 2015
Folkmängd 2013 Göteborg Folkmängd 2013 Göteborg Majorna-Linné
Lots för barn och vuxna med funktionsnedsättning
Attraktiv Hemtjänst Webbaserad Introduktionsutbildning
Attraktiv hemtjänst LAGA uppdragsbeskrivning
KOMMUNIKATIONSINDEX- NYTT I MEDARBETARENKÄTEN 2014
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Avtal familjecentrerat arbetssätt familjecentraler
Välfärdens processer En kort orientering.
Behov permanenta platser enligt äldreboendeplanen
Organisation ny SDF Lundby
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 oktober 2018
Förhållningssätten.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Strategisk kommunikation
Verktyget Utmärkelsen….
Välkommen till chefsmötet!
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
Budget 2017 Förändringar och budgetförutsättningar
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Introduktion till processen för balanserad styrning
Göteborgs Stad öppnar ett kontaktcenter för att göra det enklare för boende, besökare och företag att kontakta staden Oktober 2012.
Införandet av ny SDN organisation
Processorienterad informationsredovisning
Bakgrund SLK:s förslag till Program för det strategiska arbetet med mänskliga rättigheter i Göteborgs Stad – återremmiss av KF Ta.
Organisation Kultur och Fritid 2017
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Närvårdscentrum Skene
FLG + OC 29 januari 2018.
Medarbetarenkät 2018 – sammanfattning och analys
Presentationens avskrift:

Från 20 stadsdelar till 10 - Kommunikation i samband med stadsdelsreformen i Göteborgs Stad A: Norra Hisingen  B: Angered C: Östra Göteborg D: Västra Hisingen E: Lundby F: Majorna-Linné G: Centrum H: Örgryte-Härlanda I: Västra Göteborg J: Askim-Frölunda-Högsbo 20 september 2018

Vilka är vi Ida Northfell Jens Lisell 20 september 2018

Lärdomar Förändringsarbete är kommunikation 2018-09-20 Lärdomar Förändringsarbete är kommunikation Behovet av förändringsledning underskattas Kommunikation om vad, hur och varför är chefens viktigaste uppgift Kommunikativt stöd behövs hela resan och på alla nivåer Kommunikatörerna som stöd måste vara trygga Börja planera kommunikationen nu! 20 september 2018

2018-09-20 Ledord Vision Stöd Samordning 20 september 2018

Kommunikation i Göteborgs Stad - roller och ansvar 2018-09-20 Kommunikation i Göteborgs Stad - roller och ansvar ”Ansvaret för informationen följer med ansvaret för verksamheten.” (Göteborgs Stads informationspolicy – en plattform för kommunikation) Stadskansliets kommunikationsenhet - uppföljning, utveckling, samordning, råd och stöd till förvaltnings- bolagschefer, projektstöd i stadsövergripande projekt Kommunikatörer/informatörer i stadsdelarna - stöd till linjeorganisationen 20 september 2018

2018-09-20 Uppdraget Från 20 stadsdelar till 10 - ett invånarantal på cirka 50 000 – 60 000 (per ny stadsdel) - cirka 2 000 – 4 000 medarbetare (per ny stadsdel) - på mindre än ett år Målbild Ökad kvalitet till nytta för medborgarna - en tillgänglighet, service och likabehandling som uppfyller ställda krav - ett gemensamt och serviceinriktat förhållningssätt i mötet med medborgarna 20 september 2018

Förändringsorganisationen 2018-09-20 Förändringsorganisationen Genomförandeprojekt - leds av stadskansliet - stödjer, samordnar Kommunikationsenheten Stadsdelarna - genomför 20 september 2018

Förändringens olika faser 2018-09-20 Förändringens olika faser Stads- kansliets förslag till KS Beslut i KF 28 jan Nya stads-dels chefer Nya stads-delarna träder i kraft Fas 1 Fas 2 Fas 3 Fas 4 Mars 2010 Jan 2011 Dec 2009 20 september 2018

Kommunikativa utmaningar 2018-09-20 Kommunikativa utmaningar Oro i chefsleden Oro för övertalighet bland medarbetare ”Samma service och omsorg som förut till medborgarna” 20 september 2018

Vad gjorde vi Möten med samtliga stadsdelskommunikatörer 2018-09-20 Vad gjorde vi Möten med samtliga stadsdelskommunikatörer Arbetsgrupper med uppdraget att sammanställa gemensam information, däribland frågor och svar Gemensam kommunikationsplattform - riktade budskap - arbetsro 20 september 2018

Förändringens olika faser! 2018-09-20 Förändringens olika faser! Lokala projekt ”Gamla” stadsdels chefer Stads- kansliets förslag till KS Beslut i KF 28 jan Nya stads-dels chefer Nya stads-delarna träder i kraft Fas 1 Fas 2 Fas 3 Fas 4 Mars 2010 Jan 2011 Dec 2009 Förslag Planering/Rekrytering Samordning 20 september 2018

Kommunikativa utmaningar 2018-09-20 Kommunikativa utmaningar Oro i chefsleden Oro bland specialister och administrativ personal Tillträdda nya stadsdelschefer (10) men gamla organisationer året ut (20) Samordning av gemensam information i 10 (20!) olika organisationer Olika mandat och erfarenhet bland stadsdelarnas kommunikatörer 20 september 2018

2018-09-20 Vad gjorde vi Kommunikatör knöts till projektgruppen och styrgruppen för genomförandeprojektet Kommunikatör med vid samtliga stadsdelschefsmöten - ”kommunikationsöverenskommelser” 20 september 2018

Förändringens olika faser! 2018-09-20 Förändringens olika faser! Ordinarie ledningsgrupper Lokala projekt ”Gamla” stadsdels chefer Stads- kansliets förslag till KS Beslut i KF 28 jan Nya stads-dels chefer Nya stads-delarna träder i kraft ”Nya” lednings-grupper Fas 1 Fas 2 Fas 3 Fas 4 Mars 2010 Jan 2011 Dec 2009 Förslag Planering/Rekrytering Samordning Operativt i stadsdelarna 20 september 2018

Kommunikativa utmaningar 2018-09-20 Kommunikativa utmaningar Olikheter i kommunikationen i de olika stadsdelarna Samordningen mellan stadsdelarna och inom stadsdelarna Rollfördelningen mellan det centrala genomförandeprojektet och stadsdelarna 20 september 2018

2018-09-20 Vad gjorde vi Lokal kommunikatör utsågs i de ”nya” sammanförda stadsdelarna Direkt kommunikation med lokal kommunikatör Regelbundna möten med lokal kommunikatör 20 september 2018

Kanaler Stadsövergripande: Personalingången 2018-09-20 Kanaler Stadsövergripande: Personalingången Gemensamt för de 10 nya stadsdelcheferna: Kommunikationsöverenskommelser – underlag för den förvaltningsinterna informationen Stadsdelarna: Lokala koordinatorer/kommunikatörer – ordinarie kanaler 20 september 2018

Kommunikativa utmaningar (pågående) 2018-09-20 Kommunikativa utmaningar (pågående) Oro bland kommunikatörerna själva för sin framtida roll och funktion ”Visionen” för förändringsarbetet – vilken skillnad ska den här omorganisationen göra 20 september 2018

2018-09-20 Ledord Vision Stöd Samordning 20 september 2018

Lärdomar Förändringsarbete är kommunikation 2018-09-20 Lärdomar Förändringsarbete är kommunikation Behovet av förändringsledning underskattas Kommunikation om vad, hur och varför är chefens viktigaste uppgift Kommunikativt stöd behövs hela resan och på alla nivåer Kommunikatörerna som stöd måste vara trygga Börja planera kommunikationen nu! 20 september 2018

Tack! 20 september 2018