Seija Hiltunen Samordnare för studenter med funktionshinder Stockholms universitet Att undervisa.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Advertisements

Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
IFLA manifest för bibliotekstjänster till personer med läsnedsättning Framtaget av LPD/ IFLA Godkänd av IFLA styrelse april 2012 Antagen av Unesco nov.
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Studie- och yrkesväglednigens roll som kvalitetsdrivande faktor Nina Ahlroos Enheten för studieinformation.
Kvalitetssäkring Struktur och organisation
Ökande tillgänglighet gynnar alla studenter
TREFPunkt IT och Nätverk på Chalmers Onsdagen den 20 Okt 2004.
Sjukhusbiblioteken SUS
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Arbetsplan för skolbiblioteket
en intervjuundersökning
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Nätverk i Sveriges HR Förening. Vad är ett nätverk? ” Ett nätverk är en grupp som har en gemensam bas och ett gemensamt mål eller en gemensam idé, med.
Lunds universitet / Planering och utvärdering/ 4 december 2009 Pågående arbete, Planering & utvärdering Kartläggning Klart: 31 januari Ansvarig: Planering.
Handikappolitikens två kungsvägar  Stärka den enskilda människan (Hälso- och sjukvårdens aktörer och handikappförvaltningen)  Skapa tillgänglighet i.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Samordning för Psykisk (o)hälsa
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Vad innebär LSS-lagen ? Rättighetslag
Undervisa tillgängligt!
1 TUN-ingenjörsutbildningar vid Uppsala universitet.
En metod som ger jobb IPS ökar aktivitetsförmågan hos psykiskt sjuka. Det visar sig genom att fler får jobb, de har längre anställningstid och fler arbetade.
Ambition och ansvar SOU 2006:100
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Högre kvalitet i högre utbildning eller breddad rekrytering? Eller både och? Aleksandra Sjöstrand.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Brandmän ska ha skägg, inte mens
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Länsstyrelsernas uppdrag
INTRODUKTION TILL JÄMSTÄLLDHETS- OCH LIKABEHANDLINGSARBETET VID GÖTEBORGS UNIVERSITET FRAMTAGEN AV PERSONALENHETEN, SEKTIONEN FÖR ARBETSMILJÖ OCH LIKABEHANDLING.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Att studera med funktionsnedsättning
Särskilt pedagogiskt stöd
Studentcentrum Studievägledning Stöd vid funktionshinder Studenthälsan Antagning Examina Ladokgruppen.
Skolnärvaro Västra Hisingen Sektor utbildning HT 2015
Sektionen för vård och socialtjänst1 Betänkande av utredningen om betalningsansvarslagen SOU 2015:20.
Sjukhusbiblioteket på SUS i Lund - en presentation!
1. Uppmärksamma/Aktualiseringsorsak I första hand ska nya elevärenden tas upp i samband med elevvårdstiden. Här tar man ställning till om man ska göra.
Studentcentrum Studievägledning Stöd för funktionsnedsättning Studenthälsan Antagningen Examina Ladokgruppen.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Studentcentrums stöd för dig som studerar vid Umeå universitet.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
”Utan Legimus hade jag inte klarat tentan” läs- och skrivstöd på Göteborgs Universitetsbibliotek. Träffar en del studenter som inte har vågat testa att.
Lika villkor vid Institutionen för läkemedelskemi
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Lika villkor vid Institutionen för läkemedelskemi
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Dialogmöte enskild pedagogisk omsorg.
NSHU – ny myndighet för främjande av högre utbildning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Projekt bäckenrehabilitering 2019
Presentationens avskrift:

Tillgänglighet för studenter vid Stockholms universitet ur ett funktionshinderperspektiv

Seija Hiltunen Samordnare för studenter med funktionshinder Stockholms universitet Seija.Hiltunen@studadm.su.se www.su.se/student/funktionshinder Att undervisa tillgängligt www.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=11202 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

Handikappservice vid Stockholms universitet Samordnare för studenter med funktionshinder Dyslexipedagog Stödperson för synskadade studenter Ansvarig för resursrum och datorer Administratör 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

Definition av funktionshinder ”…varaktiga fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar av funktionsförmågan som till följd av en skada eller en sjukdom fanns vid födelsen, har uppstått därefter eller kan förväntas uppstå.” Diskrimineringslagen 2008:567 , § 5 http://www.do.se/Documents/ (dyslexi räknas som funktionshinder) 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

Studenter med funktionshinder är en underrepresenterad grupp inom högskolan (ökar ca 10 % varje år), därför: Information för gymnasister, t ex Öppet hus Studiebesök från specialklasser Skolbesök av samordnaren studentambassadörerna Information på nätet 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

Antagning ”Beslut i enstaka fall” Personligt brev + Läkarintyg/dyslexiutredning/motsvarande bifogas 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

För nya studenter Informationsseminarium Introduktionskurs för studenter med dyslexi Välkomstdag för alla nya studenter 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

Inskrivning av studenter Studenten dokumenterar sitt varaktiga funktionshinder genom läkarintyg/dyslexiutredning Samordnaren och studenten diskuterar behovet och lämpliga former för anpassningar Samordnaren skriver ett intyg med rekommenderade anpassningsåtgärder Studenten får intyget, bara på studentens begäran skickas intyget vidare till institutionen Studievägledaren på institutionen samordnar insatserna 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

Rekommenderade anpassningar Exempel: litteratur på anpassade medier (punktskrift, e-böcker, förstoringar) Alt. examinationsformer, ex muntligt istället för skriftligt, hemtentamen istället för salstentamen, förlängd tentamenstid, teckenspråkstolkar mentorsstöd extra handledning/undervisning osv. 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

Resursrum 9 st (Frescati 7 st, Sveaplan 1, Konradsberg 1 Utrustade med datorer med specialprogram och höj- och sänkbara bord och stolar Används för tentamina i första hand men också för självstudier/grupparbeten 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

Samordnarens uppgifter samordna pedagogiskt stöd till enskilda studenter med funktionshinder för att kompensera för hinder i studiesituationen i en icke tillräckligt tillgänglig miljö. vara en resurs för institutioner eller motsvarande för att de ska kunna erbjuda studenter med funktionshinder lika möjligheter till studier Samverkan med andra inom universitetet/högskolan för ökad tillgänglighet - med en ökad tillgänglighet minskar behovet av stöd till den enskilde studenten 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

Samordnarnätverket En samordnare finns vid landets alla högskolor (på de större kan det finnas flera personer som arbetar med dessa frågor) ”den nationella samordnaren” koordinerar Konferenser och utbildningar bekostas till viss del av nationella medel 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

Utbildning för samordnare Introduktionsutbildning (en dag), som ordnas av två erfarna samordnare Årlig konferens som ordnas av ”nationella samordnaren” och referensgruppen Exempel på annan utbildning: Mänskliga rättigheter Handledning i grupp under 08/09 Nya samordnare får en erfaren ”mentor” 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

Referensgrupp för samordnare ”den nationella samordnaren” sammankallar + 6 fasta representanter för universiteten + 4 ”rörliga” representanter för högskolorna Möten en gång/termin Ärenden kan anmälas av alla Ofta bildas arbetsgrupper som bereder en fråga Repr. i internationella sammanhang 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

”Central service” för samordnare www.Studeramedfunktionshinder.nu Information för studenter Slutna sidor för samordnare: Information för samordnare, ex. arkiv, dokument, konferenser, minnesanteckningar från möten, shareware osv. E-postlistan används flitigt för diskussioner 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

Regionala nätverk Geografisk uppdelning i fyra mindre grupper Sammankallande i varje region är en samordnare som sitter i referensgruppen Träffas vanligtvis en gång per termin Diskussion av aktuella gemensamma frågor 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

Internt arbete för att främja tillgängligheten Handlingsplaner: Handlingsplan för tillgänglighet vid Stockholms universitet 2009-2011 Handlingsplan för likabehandling av studenter Handlingsplan för breddad rekrytering 2009-2012 Referensgrupp för handikappfrågor 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

Internt arbete forts. Infobrev till institutionerna i början av terminen ”Undervisa tillgängligt” för lärare Information på institutionerna - Lagar, stödformer, exempel på hur man kan anpassa undervisningen Information för nya studievägledare Information för skyddsombud 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

Kvalitets- och utvecklingsarbete Webbenkäter 2005 och 2007 (planeras en för 2009) Frågor till ”inskrivna studenter” om: stödet? klagomål? förslag till förbättringar? 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

Enkätresultaten har lett till: Översyn av rutinerna (inte skicka studenter fram och tillbaka) Mer information på intygen studenterna får Fokus på studenternas behov av integritet Bättre information på nätet både på institutionerna och centralt Mer information till lärare Webbsidor om ”Tillgänglig undervisning” för lärare 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd

Enkätresultat forts. Skriftliga riktlinjer för funktionshinderfrågor på en institution (p.g.a. många klagomål) Seminarier om gällande lagstiftning för personal Upprustning av resursrummen och utrustningen i dessa 19/09/2018 / Seija Hiltunen, Sektionen för studentstöd