ENSAMKOMMANDE FLYKTINGBARN

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De glömda barnen… Moni Höglund
Advertisements

Exponering – habituering eller nyinlärning?
Kriser Traumatiska kriser Utvecklingskriser.
”SEX & SAMLEVNAD I EN NY VÄRLD”!
Kriser Marie Carlander, Cybergymnasiet Göteborg, Göteborg –
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Trauma och demenssjukdom Kajsa Båkman Silviasjuksköterska Vårdlärare Stiftelsen Silviahemmet
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Dissociation hos barn och ungdomar
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Leg psykolog/leg psykoterapeut
Kris och psykiskt trauma - sjukgymnastiska perspektiv
Att främja psykisk hälsa under förskoleåren
Up modul 7 -Exponering Billy Larsson Leg psykolog Leg psykoterapeut
Kriser.
Bedömningsinstrument
”Jag kan känna igen symtom på PTSD”
Agneta Hellne Anhöriga kastas många gånger brutalt mellan glädje och den yttersta förtvivlan.
Hinder och möjligheter - seminarium om ensamkommande asylsökande barn.
Vara brottsoffer eller vittne
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Krishantering Krisstöd Debriefing
Ångest, oro, rädsla, panik. Vad är vad och hur kan vi hjälpa?
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Livsstilspyramiden Att kombinera e-utbildning med IRL -aktiviteter.
Disposition Form och innehåll Psykoedukation nervsystemet
Sagal Consulting Vägen till behandlingsarbete går via Ullared Somaliernas syn på psykisk ohälsa Yassin Ekdahl Sagal Consulting.
1 Informant 1 om när brodern oväntat kommer på besök ” Sätt dig, lugna ner dig!” Sa han till mig då. ”Ta det lite lugnt” Och det gjorde jag ju då…men ändå,
En ångestreaktion har fyra delar.
Vad är en depression? Nedstämdhet eller minskat intresse eller glädje måste föreligga. Dessutom har man minst fem av följande symtom under samma tvåveckorsperiod:
Stress och Trauma Länsstyrelsen Västra Götaland 2009
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Leg Psykolog, Leg Psykoterapeut
Var tredje timme dör en förälder till ett barn under 18 år i Sverige.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
- möten med barn som misstänks vara utsatta för människohandel eller sexuell exploatering - Åsa Landberg, Linda Jonsson, Carl Göran Svedin.
Autism och Asbergers Syndrom
Mental hälsa.
Marie Hultén Demenssköterska i Mora Författare Utbildar/föreläser Baseboll.
Nyanlända barn och ungdomar inom BUP
Sofie Bäärnhielm överläkare, med dr, enhetschef
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Egen styrka-projektet
Barn som växer upp i familjer med våld
1 Ersta Vändpunkten Mottagning för anhöriga till missbrukare/beroende.
PTSD och samsjuklighet hos kvinnor med beroende på Embla center Anna Rantzow.
Region Östergötland När katastrofen är ett faktum… Handlingsplan akut och långsiktigt för personal och patient.
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Självhjälp genom hälsostöd Datum:. Välkommen! Utbildning om Självhjälp genom hälsostöd Syfte ●Presentera produkten Självhjälp genom hälsostöd (HS) ●Gå.
Bemöta personer som reagerar på trauma
Praktisk stressföreläsning
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Ensamkommande ungdomars psykiska hälsa och ohälsa
Om Uppdrag Psykisk Hälsa
Måste man vara ledsen när man är äldre?
”Sockerdricka trädet”
TF-KBT impact of the trauma narrative and treatment length (2011) Deblinger et al
Ångestsyndrom Carin Österholm
Depression hos barn och ungdomar
Psykiskt funktionsnedsättning
Vad vi behöver när vi kunskapar
Föreningen kognitivt stöd
MÖTET med KBT struktur
Träff 13 Välkomna!.
Eller varför biter treåringen ?
Flyktingbarnmottagningen Göteborg
Presentationens avskrift:

ENSAMKOMMANDE FLYKTINGBARN Symtom, bemötande och behandling 2018-09-18

2018-09-18

2011 fick 74% permanent uppehållstillstånd Majoriteten (84%) är pojkar 13-17 år, från Afghanistan*, Somalia, Marocko, Algeriet (m.fl.) 2011 fick 74% permanent uppehållstillstånd 2012 är den genomsnittliga handläggningstiden för ensamkommande barn 3,5 månader (2011 upp till 10 månader) Tendenser: de ensamkommande barnen blir yngre och mer traumatiserade

. 2018-09-18

Vad vet vi om dem? Många har traumatiserande erfarenheter från sina hemländer och i vissa fall även från ursprungssläkten. De har flytt under en längre tid, från 3 mån upp till flera år. De har ofta utsatts för traumatiserande händelser under flykten i form av frihetsberövande, misshandel/sexuella övergrepp av smugglare och/eller militär och polis samt i vissa fall blivit utnyttjade för illegalt/obetalt arbete. Många har, innan flykten, arbetat för familjens försörjning. Vissa har varit stridande/burit vapen. Vissa har missbrukat/missbrukar. 2018-09-18

2018-09-18

2018-09-18

2018-09-18

2018-09-18

Posttraumatiskt stressyndrom Den traumatiska händelsen återupplevs om och om igen på ett eller fler av följande sätt: återkommande, påträngande och plågsamma minnesbilder, tankar eller perceptioner relaterade till händelsen. Obs: Hos barn kan teman eller aspekter av traumat ta sig uttryck i återkommande lekar. återkommande mardrömmar om händelsen. Obs: Hos barn kan mardrömmar förekomma utan att innehållet klart uttrycker händelsen. handlingar eller känslor som om den traumatiska händelsen inträffar på nytt (en känsla av att återuppleva händelsen, illusioner, hallucinationer och dissociativa flashbackupplevelser). Personer som dissocierar verkar ”dagdrömma” eller vara ouppmärksamma. intensivt psykiskt obehag inför inre eller yttre signaler som symboliserar eller liknar någon aspekt av den traumatiska händelsen fysiologiska reaktioner på inre eller yttre signaler som symboliserar eller liknar någon aspekt av den traumatiska händelsen 2018-09-18

Posttraumatiskt stressyndrom Ständigt undvikande av stimuli som associeras med traumat och allmänt nedsatt själslig vitalitet (som inte funnits innan traumat) enligt tre eller fler av följande kriterier: aktivt undvikande av tankar, känslor eller samtal som förknippas med traumat aktivt undvikande av aktiviteter, platser eller personer som framkallar minnen av traumat oförmåga att minnas någon viktig del av händelsen klart minskat intresse för eller delaktighet i viktiga aktiviteter känsla av likgiltighet eller främlingskap inför andra människor begränsade affekter (alexitymi, somatiseringstendenser) känsla av att sakna framtid (t ex inga särskilda förväntningar på yrkeskarriär, äktenskap, barn, eller på att få leva och åldras som andra) 2018-09-18

Posttraumatiskt stressyndrom Ihållande symtom på överspändhet (som inte funnits före traumat), vilket indikeras av två eller fler av följande kriterier: svårt att somna eller orolig sömn irritabilitet eller vredesutbrott Obs: Hos barn kan hyperaktivitet också förekomma. koncentrationssvårigheter (problem med närminnet/inlärning)  förvirringstillstånd överdriven vaksamhet lättskrämdhet 2018-09-18

Där mördade de min mamma och sa att jag måste gå med dem                     . ”Jag höll på att plocka tomater. Plötsligt omringades jag av RUF rebeller. De tog tomater och åt sedan tvingade de mig att föra dem till vårt hus. Där mördade de min mamma och sa att jag måste gå med dem fast jag sa att mina tre syskon inte skulle överleva utan mig.” Christiana 15 år (Sierra Leone) 2018-09-18

Komorbiditet PTSD och missbruk Män: 35% kvinnor 25% (Vietnamveteraner 68-82%) Självmedicinerar ”Degree of combat exposure has been identified as related to the risk of developing both PTSD and substance abuse” 2018-09-18

Personal kan uppleva skräck och sorg, förlusten av en ”god värld”. Ensamkommande (traumatiserade) flyktingbarn och ungdomar väcker ofta en mycket stark känsla av vanmakt och otillräcklighet hos den personal som möter dem. Personal kan uppleva skräck och sorg, förlusten av en ”god värld”. 2018-09-18

Vilken sorts behandling/vilka insatser får traumatiserade barn/ungdomar? Akuta bedömningar Slutenvård Farmakologisk behandling Psykoedukativ gruppintervention (4 x 2 tim) Aktivitetsgrupp Gruppbehandling (1-2 terminer) Individuell samtalsbehandling - EMDR ”Öppen mottagning” rådgivning Psykosociala interventioner/kontakter 2018-09-18

PSYKOEDUKATIV GRUPPINTERVENTION Grupperna består av max 12 ungdomar tillsammans med 2 boendestödjare. Grupperna är språkhomogena (pga tolken) Fyra träffar á två timmar Information om posttraumatisk stress – normalisering av symtom Symtomhantering: mardrömmar, självskadebeteende, ångest, flashbacks Vikten av vardagsrutiner – mat, sömn, motion Avslappningsövningar 2018-09-18

Till medverkande (boende) personal Boendepersonalen bör delta i grupperna, och vi önskar, om möjligt, att det alltid är samma personal. Under samtalen kommer boendepersonalen ges praktiska råd om hur man kan jobba vidare med ungdomarna efter våra möten, samt insyn i hur vi arbetar. Vi behöver personalens hjälp för att ungdomarna ska påminnas om och tränas kontinuerligt på de övningar vi lär ut under mötena. Övningarna är en vägledning för hur personalen bäst kan finnas till hands när ungdomarna har det svårt. 2018-09-18

FEED-baserad gruppbehandling Grupperna består av 8-10 barn/ungdomar Grupperna är språkhomogena (pga. tolken) Två timmar, en gång per vecka, 1-2 terminer Inledande ”ritualer” och avslutande lekar/aktiviteter Information om posttraumatisk stress – normalisering av symtom Ett tema varje gång – bearbetande övningar: rita/måla; lera; rollspel; dockteater/handdockor livslinje; skrivövning/hemliga böcker (Pennebaker) Symtomhantering: mardrömmar, självskadebeteende, ångest, flashbacks Vikten av vardagsrutiner – mat, sömn, motion Avslappningsövningar, massagesagor, ”trygg plats” 2018-09-18

FOKUSERAD EDUKATIV EMOTIONELL DEBRIEFINGBASERAD TRAUMATERAPI FEED Traumabearbetande metod som innehåller KBT strategier med inslag från Aaron Antonovskys (KASAM): Strukturera, förstå, hantera & integrera. 2018-09-18

2018-09-18

FOKUSERAD EDUKATIV EMOTIONELL DEBRIEFINGBASERAD TRAUMATERAPI FEED OM NUTIDEN Mål: Att strukturera nusituationen och symptomen. Strategi: Noggrann genomgång av symptom och deras inverkan på tillvaron. Mål: Att förstå symptomen. Strategi: Information om stressreaktioner. Mål: Att hantera symptomen (Ångest, flashbacks, sömn/mardrömmar) (stabilisering, osynliga kraftfält, fjärrkontroll/tv) Strategi: Kartläggning av sådana kognitioner och beteenden som bidrar till att förvärra symptomen och sådana som å andra sidan bidrar till att hantera dem. Introduktion av hjälpstrategier som kan lindra effekterna av de posttraumatiska reaktionerna Genomgång av ett informationsblad om vanliga reaktioner efter traumatiska upplevelser . 2018-09-18

OM DE TRAUMATISKA UPPLEVELSERNA Mål: Att strukturera de traumatiska upplevelserna. Strategi: Genomgång av händelserna i tid, rum, personer, kroppsupplevelser, handling (när? var? vem? vad gjorde du/de?) Mål: Att integrera de traumatiska upplevelserna. Strategi: Debriefingbaserad psykoterapeutisk intervention för att skapa ett återupplevande av sinnesintryck, emotioner, tolkningar och föreställningar. Skriva, rita/måla, ”hemliga” böcker, handdockor, sandlåda, lera, arbeta med kroppen, 2018-09-18

Mål: Att integrera framtidsvisionerna. TIDEN FÖRE TRAUMAT Mål: Att strukturera och integrera livet före de traumatiska upplevelserna. Strategi: Genomgång av livet före traumat och tydliggöra alla förluster och förändringar de traumatiska upplevelserna fört med sig. OM FRAMTIDEN Mål: Att integrera framtidsvisionerna. Strategi: Att strukturera föreställningarna om framtiden så som den upplevdes före traumat. Att strukturera föreställningarna om framtiden så som den uppfattas idag. 2018-09-18

2018-09-18

Marie-Louise Lundberg Leg psykolog, fil dr 040-33 66 54. 070-172 3312 Kontaktinformation: Marie-Louise Lundberg Leg psykolog, fil dr 040-33 66 54. 070-172 3312 marie-louise.lundberg@skane.se 2018-09-18