Omställningen av hälso- och sjukvården
Vad är omställningen? Vi ska utveckla och stärka den nära vården, dvs den vård som invånare och patienter behöver ofta. Vården ska flytta närmare patienterna. Vi ska koncentrera viss sjukhusvård för bättre kvalitet, säkerhet och tillgänglighet Vi ska öka användandet av digitala vårdtjänster så att patienterna kan bli mer delaktiga, får större inflytande över sin egen vård, upplever ökad service och som underlättar förebyggande hälsoarbete. Vi ska arbeta mot en sammanhållen vård med en god samverkan mellan sjukhusvård, primärvård och kommunal omsorg. Vi behöver bryta upp strukturer och sudda ut gränserna mellan organisationer. 2017-05 Omställningen av hälso- och sjukvården
Fyra områden Omställningen är uppdelad i fyra områden: Utveckla och stärka den nära vården Koncentrera vård för bättre kvalitet och ökad tillgänglighet Öka användandet av digitala vårdtjänster Fokusera på kvalitetsdriven verksamhetsutveckling 2017-05 Omställningen av hälso- och sjukvården
Varför behöver vi ställa om vården? Regionens invånare blir allt fler och allt äldre vilket leder till ökade vårdbehov Den medicinska kvaliteten i svensk hälso- och sjukvård är mycket bra men arbetssätt, organisation och struktur har inte utvecklats i samma takt. Den är inte tillräckligt anpassade för att möta invånarnas behov Vi har en alltför sjukhustung sjukvård – vården behöver komma närmare invånarna och primärvården ska stärkas Invånarna förväntar sig en högre tillgänglighet och kontinuitet i vården än vad vi kan erbjuda idag Stuprörsorganisation leder till bristande kontinuitet. Vi behöver öka samordning för bättre effektivitet och kontinuitet i hela vårdkedjan Omvärlden ställer nya krav - vi behöver ta tillvara digitaliseringens möjligheter 2017-05 Omställningen av hälso- och sjukvården
Vad ska omställningen leda till? Målet är en sammanhållen och tillgänglig hälso- och sjukvård som ges med högsta kvalitet och patientsäkerhet samt alltid utgår från den enskilda personens behov och erfarenheter Fler ska uppleva en ökad trygghet, kontinuitet, ökad tillgänglighet och kvalitet Omställningen ska också leda till en förändrad syn på hur vård bedrivs och hur invånare söker och får vård Vi ska underlätta patientens väg genom vården. Idag tar patienten ett för stort ansvar för att hålla ihop sin egen vård 2017-05 Omställningen av hälso- och sjukvården
Vad innebär det för patienter och invånare? Att patienten upplever att vården är lätt att hitta och att komma i kontakt med Att patienten upplever sig trygg och väl omhändertagen i kontakt med vården Att patienten upplever att vården är säker och av god kvalitet Den vård som patienten behöver ofta ska finnas i patientens närhet. För vård som behövs mer sällan kan man behöva åka lite längre Det ska bli möjligt att i högre grad använda digitala tjänster Patienten ska inte behöva känna av organisatoriska gränser 2017-05 Omställningen av hälso- och sjukvården
Hur påverkar det vårdens vardag? Vi behöver utveckla nya arbetsformer och samverka över organisations- och specialitetsgränser för att skapa kontinuitet och trygghet för patienten Patienternas delaktighet kommer att öka Vi ska använda oss av digitala vårdformer som blir en naturlig del av arbetet Vi ska fortsätta utveckla personcentrerat arbetssätt Vi ska hjälpa patienterna rätt i vården 2017-05 Omställningen av hälso- och sjukvården
Utveckla och stärka den nära vården Vård som patienterna behöver ofta ska finnas nära Förebyggande arbete, primärvård, tandvård, vård i hemmet, öppen specialiserad vård på närsjukvårdscentrum, vård på distans, 1177 via telefon och webb Samordningsansvar för patienterna Ökat samarbete mellan sjukhus, primärvård och kommun – sömlös vård Färre inläggningar på sjukhus, mobila team 2017-05 Omställningen av hälso- och sjukvården
Koncentration för kvalitet och tillgänglighet Vård som patienten behöver sällan koncentreras till färre platser Gäller både akut och planerad vård Tillräckligt stora volymer för att ökad, kvalitet och patientsäkerhet Tillvarata alla sjukhus på bästa sätt - långsiktiga uppdrag Översyn av traumavård och akutsjukhusens uppdrag Sjukhusens akutmottagningar ska fokusera på svårt sjuka patienter Utveckla akut omhändertagande på alla vårdnivåer 2017-05 Omställningen av hälso- och sjukvården
Utveckling av digitala vårdtjänster Västra Götalandsregionen ska vara öppen och tillgänglig VGR ska ligga i framkant när det gäller digitaliseringens möjligheter En förutsättning för att lyckas med omställningen Skapa bättre arbetsmiljö för medarbetarna Det som kan göras digitalt ska göras digitalt men med hänsyn till människor som inte kan hantera ny teknik Nya tjänster ska utvecklas och befintliga implementeras 2017-05 Omställningen av hälso- och sjukvården
Fokus på kvalitetsdriven verksamhetsutveckling Ska leda till en kunskapsbaserad, personcentrerad, patientsäker, jämlik, tillgänglig och effektiv vård Kräver lokal verksamhetsutveckling och ständiga förbättringar Vi ska tillvarata medarbetarnas kompetens och vilja att utveckla hälso- och sjukvården VGR ska bli nationellt ledande inom kvalitetsutveckling i hälso- och sjukvården 2017-05 Omställningen av hälso- och sjukvården
Under 2017 ska vi… ta fram konkreta planer – ”lägga kartan” – för utveckling av den nära vården för etappvis genomförande 2018-25 föreslå vilken vård som ska koncentreras och var denna vård ska utföras framöver, för etappvis genomförande 2018-25 utveckla, utvärdera och införa arbetssätt med digitala vårdtjänster i samverkan med andra vårdgivare regionalt och nationellt, näringsliv, universitet och högskolor årliga handlingsplaner 2017-05 Omställningen av hälso- och sjukvården
intra.vgregion.se/omstallningen