Statistikens grunder 1 (dagtid)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tillämpad statistik Naprapathögskolan
Advertisements

Krav på vetenskaplig tolkning
Föreläsning 8 732G81. Kapitel 8 Inferens om en ändlig population Sid
1 Stokastiska variabler. 2 Variabler En variabel är en egenskap hos en individ /objekt. En variabel kan, som vi tidigare sett, vara kvalitativ eller kvantitativ.
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Om viljans frihet 1. I en värderande analys tar vi ställning till om olika argument är bra eller inte, dvs. om argumenten är hållbara och relevanta. Huruvida.
Manada.se Kapitel 3 Sannolikhet och statistik. 2.
Deskription. Individer och variabler Individer, undersökningsobjekt – De vi undersöker. De vi gör mätningar på. Kan vara människor, men kan också vara.
Introduktion. Exempel: Till ett försök med bantningsmedlet Bantomid anmälde sig 14 personer frivilligt, alla med övervikt. De delades slumpmässigt in.
Föreläsning 4 (Kajsa Fröjd) Multipel regression Kap 11.3 A.Man har en kvantitativ responsvariabel som är linjärt relaterad till en/flera kvantitativa förklarande.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Från knattelag till årskullsverksamhet SvFF BSK P-00 Spelaren.
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
Så kan det låta! … Mätinstrumentets reliabilitet och validitet ökades avsevärt genom en pilotstudie och för att nå bästa generaliserbarhet valdes ett representativt.
De mest använda knapparna Excel Start Ångra Gör om Fler knappar Vanligaste talformaten Klistra in Hämta format Inställningar tex För att placera.
Satsschema - Hur använder man det?.
4.1 Grundläggande sannolikhetslära När osäkerhet förekommer kan man aldrig uttala sig tvärsäkert. Istället använder vi sannolikheter, väntevärden, standardavvikelser.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Vad är kunskap Vetenskapsteori.
KAP 5 – SANNOLIKHETSLÄRA OCH STATISTIK
De sju intelligenserna
Historiskt Källmaterial
INFÖR NATIONELLA PROVET
Föreläsningar i SMGAO Jan-Olof Åberg
INFÖR NATIONELLA PROVET
Kap 4 - Statistik.
Varför läser ni religionskunskap?
Formell logik Kapitel 3 och 4
Konsten att läsa skönlitteratur
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Vetenskap = fakta, teorier, metoder
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Kognitionspsykologi Kognition Psykologi Perception Minne Tänkande
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Kritiskt förhållningssätt
Etik och moral.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Relation mellan variabler – samvariation, korrelation, regression
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Din lön och din utveckling
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
2013 HT, dagtid Statistiska institutionen
2013 HT, dagtid Statistiska institutionen
Vad ingår kursen? i korta drag
2013 HT, dagtid Statistiska institutionen
Statistikens grunder, 15p dagtid
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Föreläsningsanteckningar till:
Källkritik och historiska källor
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Grundläggande statistik och dataanalys, 732G45
Mängdlära Kombinatorik Sannolikhetsteori
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Ledning och förståelse
Presentationens avskrift:

Statistikens grunder 1 (dagtid) F2 Statistikens grunder 1 (dagtid)

Vad är en teori? N Kap 2 forts. Betyder något mer än bara ett antagande eller hypotes. Vardagligt: ”Månen är gjord av ost” är ett påstående och inte en teori. En teori är ett logiskt sammanhängande system av satser (påståenden) som beskriver relationer mellan väldefinierade objekt el. begrepp samt tolkningar av dessa relationer och objekt 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Teorier Formella vetenskaper Axiom dvs. elementära grundantaganden som antas vara sanna Logiska härledningar ur sanna påståenden till nya sanningar Rationalism, koherens Empiriska vetenskaper Vedertagna sanningar, påståenden Logiska härledningar ur sanna påståenden till nya sanningar och prediktioner Måste verifieras empiriskt Empirism, korrespondens, koherens 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Vad är bra teorier? En bra (empirisk) teori ska En teori brukar inte alltid betraktas som sann eller falsk, ofta bedöms den efter sin användbarhet (pragmatism) En bra (empirisk) teori ska Vara så generell som möjligt Förklara så mycket som möjligt Möjliggöra förutsägelser Ange riktlinjer, handling Men ska även vara Enkel och tydlig att använda och förstå Objektiv Occam’s razor 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Vetenskapens utveckling Kumulativitet Att alla nya forskningsresultat (dvs. sanningar) läggs till den etablerade teorin Står ej i konflikt med det etablerade (koherens) Ny pusselbit som passar in Paradigmskiften Nya fakta som står i konflikt med etablerade sanningar (bristande koherens) Gamla påståenden ger ”falska” resultat el. felaktiga prediktioner Krävs en helt ny teori 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Orsak och verkan Annat ord: kausalitet Något av det viktigaste för varje vetenskap. Varför? Orsakssamband ger oss möjlighet att förklara varför något inträffar och möjlighet att styra åt ett gynnsamt håll. Objektivitetskrav: en orsak till en händelse är ett nödvändigt krav för att det ska hända. Problem? 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Orsak och verkan, forts. Krav på verkliga orsaker: Assymetri Om A orsakar B kan inte samtidigt B orsaka A (återkopplande system?) Kontrollerbarhet Man ska kunna ändra förutsättningarna och verifiera men även styra (kan t.ex. kön vara en orsak?) Tidsfördröjning Det som sker idag kan inte påverka det som hände igår 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Vetenskapens värderingar Hur ska vi förhålla oss till våra metoder och våra resultat? Objektivitet Vi ska få samma resultat alldeles oavsett vilka vi röstar på, vem som har finansierat forskningen osv. Transparens Tydlighet i vad som gjorts, definitioner och antaganden Etik Vi ska inte våldföra oss på sanningen Vi ska inte heller störa omgivningen (mätningar) 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Modeller, N Kap 3 I en generell mening är en modell något som på något sätt används för att representera något annat. Fysiska objekt som modeller modelljärnväg, arkitektmodell Konceptuella modeller finns bara i att sinnet Konceptuella modeller används för att hjälpa oss förstå ämnet och den verklighet (?) de representerar. 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Några viktiga begrepp Population En mängd av väldefinierade objekt som besitter egenskaper Kan vara ändlig eller oändlig Urval, stickprov Den delmängd av populationen som vi observerar Urvalet kan ske deterministiskt (inte så bra) eller slumpmässigt (bättre) Variabler De egenskaper som objekten i populationen besitter och som man avser att observera 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Variabler Kvantitativa variabler Antar numeriska värden Kvalitativa variabler Antar icke-numeriska värden Kontinuerliga variabler Kan anta samtliga värden inom ett intervall Kan vara ändlig eller oändlig Diskreta variabler Kan anta endast vissa värden Uppräkneliga, listbara 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Skalor Värdena som en variabel kan anta anges på olika skaltyper: Nominalskala Icke-numeriskt, latin nomen = namn Ex. bilmärke, yrke m.m. Ordinalskala Icke-numeriskt men kan ordnas Ex. ”bra, bättre, bäst” Intervallskala Numeriska värden där avstånden är väldefinierade men inte kvoter Ex. Celsiusskala (”dubbelt så varmt”?), klockslag Kvotskala ”20 är två ggr större än 10” 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Variabeltyp och skaltyp Diskret Kontinuerlig Nominal X - Kvalitativ Ordinal Intervall Kvantitativ Kvot 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Modeller, forts. En modell är en förenklad beskrivning av något verkligt Vi tar bara med sådant som är väsentligt Testa hållbarhet i ett material så spelar kanske inte färgen någon roll Vi kan ersätta de relevanta aspekterna av verkligheten med symboler Vi gör det till ”matematik” Ex. s = v·t Sträcka, hastighet och tid är variablerna; s, v och t är symboler som representerar variablerna 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Stokastiska modeller I en deterministisk modell finns inget utrymme för undantag, allt är exakt beskrivet i modellen. Ex. Boyles gaslag: Tryck·Volym = konstant Det som kännetecknar en stokastisk modell är att den innehåller en slumpkomponent. Vi vet inte exakt vad det kommer att bli men vi kan uttala oss om hur troligt det är. Ex. Antal åsnesparkar: X och P(X = x) = λxe-λ/x! 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Utfallsrum En uppräkning, listning eller beskrivning av alla tänkbara utfall av ett försök. Ett utfallsrum kan vara ändligt eller oändligt diskret eller kontinuerligt kvantitativt eller kvalitativt Betecknas ofta med symbolen Ω Ex. diskret mängd: {Krona, Klave}, {1,2,3}, {1,2,3,…} kontinuerligt intervall (0,100), [0,100], (-∞, ∞) 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Övning Låt försöket vara ”kast med två tärningar” såsom i Exempel 3.4 Definiera (X1,X2) = ”prickar på tärning 1 resp. tärning 2” Beskriv utfallsrummet för (X1,X2) Är varje utfall lika sannolik? Definiera Y = ”summan av tärningarna” Beskriv ΩY = utfallsrummet för Y 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Sannolikhet När vi har ett utfallsrum (vi vet vad som kan inträffa) så behöver vi också veta, för varje utfall, hur troligt det är att ett utfall inträffar. Låt e beteckna ett utfall. Vi vet att e finns i Ω och vi skriver e ∈ Ω Vi låter P(e) beteckna sannolikheten att utfallet blev e Sannolikheten P(e) är ett tal 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Sannolikhet och händelse Låt A beteckna en händelse. A är en (valfri) delmängd av Ω och vi skriver A ⊆ Ω. Ex. A = {1,2} ⊆ {1,2,3,4,5,6} = Ω Sannolikheten för A skrivs P(A) En (så gott som) fullständig stokastisk modell kan nu sammanfattas enligt (se N Kap 3, sid 12): Utfallsrummet Ω är definierat För varje A ⊆ Ω kan P(A) anges 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Lite mängdlära Låt gemener e1, e2, osv. beteckna element Låt versaler A, B, Ω beteckna mängder av element Klamrar brukar användas {·} Ex. A = {1,2}, B = {4} Om ei tillhör A, dvs. ligger i A, skriver vi ei ∈ A Ex. 1 ∈ {1,2} Om A är en delmängd av B skriver vi A ⊆ B Strikt delmängd betecknas ⊂ Delmängd betecknas ⊆ Ex. A = {1,2} ⊂ Ω = {1,2,3,4,5,6} 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Lite mängdlära, forts. Antag att Ω = {1,2,3,4,5,6} och att A = {1,2}, B = {2,3,4} och C = {3} Komplementet till en mängd är allt som inte ingår i mängden och betecknas med Ā eller A’ Ex. Ā = {3,4,5,6} Unionen av mängder betecknas med ∪ Ex. A ∪ B = {1,2,3,4} Snittet av mängder betecknas med ∩ Ex. A ∩ B = {2} 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Lite mängdlära, forts. Tomma mängden är delmängden till Ω som inte innehåller några element alls. Betecknas med ∅. Två mängder är disjunkta (oförenliga) om snittet är tomt Ex. A = {1,2} och C = {3} A ∩ B = ∅ Vad är komplementet till Ω ? 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Vad är en sannolikhet? Sannolikheten P(e) är ett tal Det ska i någon intuitiv mening säga hur troligt något är Intuitivt: Om sannolikheten är noll kan det väl inte inträffa? Om sannolikheten är 100 % måste det väl inträffa? Vad en sannolikhet egentligen är kan förklaras på lite olika sätt: Frekventistiskt Klassiskt Subjektiv 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Frekventistisk tolkning En intuitiv tolkning av begreppet sannolikhet är hur ofta vi tror att det ska inträffa (N 3.5.2): Vi utför experimentet upprepade gånger och räknar antalet gånger utfallet blev A. Efter n gånger noterar vi nA lyckade utfall. Kvoten nA /n är den relativa frekvensen för utfall A. Kvoten tenderar att stabiliseras när n ökar nA /n → P(A) då n → ∞ 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Klassisk tolkning Man kan också utgå ifrån (när så är möjligt) en jämförelse av ”storleken” av delmängden A relativt ”storleken” av Ω. Antag att man kan definiera Ω som en mängd av elementarhändelser, alla lika troliga. Räkna antal element som tillhör A. Jämför med antal element totalt. antal(A) / antal(Ω) = P(A) Jämför med Ex 3.7 sid 13 i N 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Subjektiv sannolikhet Sannolikhet kan också tolkas som grad av (personlig) tilltro. Särskilt när de frekventistiska eller klassiska principerna inte fungerar. Kallas subjektiva sannolikheter. Sannolikheten bestäms av hur mycket du är villig att satsa och den vinst du kan kamma hem insats/total vinst = P(A) Övning 3.13 sid 18 i N 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

En axiomatisk teori Kolmogorovs axiom: En sannolikhet är en funktion P som tilldelar varje möjlig händelse A i ett utfallsrum Ω, ett tal P(A) så att följande villkor är uppfyllda: P(A) ≥ 0 (sannolikheter är aldrig negativa) P(Ω) = 1 Om A1, A2, ... , Ak, är parvis disjunkta händelser i Ω, då är P(A1 ∪ A2 ∪ . . . ∪ Ak) = P(A1) + P(A2) + . . . + P(Ak) 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

En axiomatisk teori, forts. Utifrån axiomen kan följande härledas, dvs. bevisas vara sanna: P(Ā) = 1 - P(A) P(∅) = 0 Om A ⊂ B så gäller P(A) ≤ P(B) P(A) ≤ P(Ω) = 1 P(A ∪ B) = P(A) + P(B) – P(A ∩ B) (sannolikheter är aldrig >1) 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

En axiomatisk teori, forts. Samtliga tre synsätt (frekventistisk, klassisk, subjektiv) på vad en sannolikhet egentligen är, är förenliga med Kolmogorovs axiom. Kom ihåg att vi har en formell definition på vad en sannolikhet är också. Sannolikheten P(·) är ett tal Utfallsrummet Ω är väldefinierat För varje A ⊆ Ω kan P(A) anges Kolmogorovs axiom definierar resten 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen

Har vi en teori nu? Objekt enstaka och grupper av elementarhändelser såsom händelser och hela utfallsrummet Ω sannolikheter; en funktion av händelser; P(A) Relationer hur händelserna förhåller sig till varandra via t.ex. mängdläran Hur sannolikheterna förhåller sig till händelserna genom funktionen P(A) och till varandra Tolkningar frekventistiska, klassiska, subjektiva tolkningar 2018-09-17 Michael Carlson, Statistiska institutionen