Utsläppsförbudets 10 i topp

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Advertisements

LSO på skadeplatsen.
Nya miljöprövningsdelegationer
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
Stat – Huvudman - Profession
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Socialstyrelsens tillsyn
Sjöfarts- och Hamnskyddsmöte Kalmar Hamn Mars 2013
Kulturmiljöfrågor i PBL
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Varuinformationsblad
Gränsöverskridande transporter av avfall
Samverkan mot våld Myndighetssamverkan mellan länets kommuner, Norrbottens läns landsting, Polismyndigheten och Åklagarmyndigheten. Länssamordnare Marianne.
Strandskydd och miljöpolitik
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Ny strandskyddslagstiftning
MKB-processen i infrastrukturprojekt
På säker grund för hållbar utveckling Vem gör vad, hur och varför? Informations- och diskussionsdag om förorenade områden.
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Nya föreskrifter och allmänna råd
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Offentlighet och sekretess
Vattenförsörjningsplaner
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Kompensationsåtgärder för natur och rekreation
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Risker med förorenade områden i länet
Exempel från MKB 2012 Sökande: ”Emil Svenssons trä och skrot”.
Arbetsmiljöverkets erfarenheter
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Tillsyn – Vattenskyddsområde
Jan Darpö, UU Miljöbalken 1 kap. Tillämpningsområde Alla verksamheter och åtgärder Skydda människan och miljön Hushållning Inte bagateller.
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Kommunnätverk Giftfri vardag Lync-möte med länsstyrelserna 22 sept
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Nya regionala miljömål för Västra Götaland. Miljömålsarbetets styrgrupp (Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och VGR) har beslutat att vi behöver regionalisera.
Erfarenheter och slutsatser från ett informationsprojekt om Båtlivets miljöpåverkan Susanne Ortmanns, Naturskyddsföreningen i Stockholms län
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Gäller miljöbalken alltid?. De nationella miljökvalitetsmålen.
Finansinspektionen Vi övervakar finansmarknaden. Historia.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
2 september 2015 Regelverket kring buller
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Regionkommun i Dalarna 2019
Inrätta tätortsnära, kommunala naturreservat!
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Miljökvalitetsnormer vatten
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Miljömålsrådet och länsstyrelserna
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
På gång hos Vattenmyndigheterna
Båtmiljökonferens SMBF
Miljömålen består av tre slags mål
Miljöbalken SFS 1998:808.
Båtmiljökonferens SMBF
Miljömålen består av tre slags mål
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
Jeanette Schlaucher Miljöstrategiska enheten Länsstyrelsen Skåne Hej!
Välkommen! Kvällens upplägg Information om inventeringen
Undersökningstillstånd (Minerallagen)
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
Presentationens avskrift:

Utsläppsförbudets 10 i topp Inspektörsträff Miljösamverkan Östergötland 2015-11-13 Lina Petersson Sakkunnig båtlivets miljöfrågor Sjö- och luftfartsavdelningen Sektionen för miljö

Utsläppsförbudets Tio i topp När, var och vilka gäller förbudet? Hur ser förbudets bakgrund och syfte ut? Är det ok att kissa från båten eller använda hink? Finns det tillräckligt med tömningsstationer? Vad är fritidsbåtshamnarna skyldiga att göra? Vad är båtägarna skyldiga att göra? Vem betalar? Hur har det gått hittills? Hur sker tillsynen av förbudet? Varför får kryssningsfartygen släppa ut?

Men först…Lite om Transportstyrelsen Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg.

Fyra trafikslag – samma ansvar Regler Tillstånd Tillsyn Statistik över olyckor Register Fyra trafikslag men samma ansvar Inom alla trafikslag arbetar vi med att utforma regler pröva och ge tillstånd, det vill säga kontrollera att reglerna följs utöva tillsyn föra statistik över olyckor föra register Syftet med bildandet av Transportstyrelsen var att samla arbetet med utformning av regelverk, tillståndsgivning, tillsyn, registrering och register i en myndighet. På så sätt skapas förutsättningar att få ett tillgängligt transportsystem för alla fyra trafikslagen med hänsyn till medborgarnas säkerhet, miljö och hälsa. Dessutom kan vi samverka bättre och dra nytta av varandras erfarenheter trafikslagen emellan.

Fakta Myndighet under Näringsdepartementet Verksamhet på 13 orter Huvudorter: Norrköping Borlänge Örebro Korta fakta Transportstyrelsen har är en myndighet under Näringsdepartementet. Det innebär att regeringen bestämmer mål, riktlinjer och fördelningen av resurserna för vår verksamhet och att vi ska tillämpa de lagar och utföra den verksamhet som de beslutat om. Vi har idag verksamhet på följande orter: Arjeplog, Borlänge, Göteborg, Härnösand, Kristianstad, Malmö, Mariestad, Norrköping, Stockholm, Sundsvall, Umeå, Visby, Örebro   Huvudkontoret ligger i Norrköping men Borlänge och Örebro räknas också som huvudorter för verksamheten.

Medarbetare Cirka 1 850 anställda Medelålder 46 år Största åldersgrupper: Under 40 år 51-60 år 56 procent är kvinnor Störst yrkesgrupper: kundtjänsthandläggare inspektörer Medarbetare Medarbetarnas medelålder är 46 år, kvinnors medelålder är 46 år och männens är 47 år. Könsfördelningen är väldigt jämn, 56 % är kvinnor och 44 % är män. På chefsnivå är fördelningen 40 % kvinnor och 60 % män. Siffror från 31 december 2011. De vanligaste yrkesgrupperna är kundtjänsthandläggare och inspektörer.

Organisation

Sjö- och luftfartsavdelningen

Miljösektionen Vad gör vi? Huvuduppgiften är att utveckla tekniska normer för fartyg och sjöfart för att främja miljösäkerheten Internationellt arbete inom IMO, EU, HELCOM etc. Deltar i möten och arbetsgrupper, skriver inlagor och förslag Utvecklar nationella föreskrifter - sätter internationella regler i kraft i Sverige - fyller på med tolkningar/policy där det lämnas öppet - “filtrerar” ner internationella regler till nationell sjöfart - lyssnar och informerar internt och externt Bereder beslut och dispenser Samordnar tillsynsverksamheten genom kontaktgrupp med IO och utför vissa begränsade delar av tillsynen 2018-09-17

Sjöfarten - internationella regler FN:s internationella sjöfartsorgan, IMO. MARPOL-konventionen om förhindrande av förorening från fartyg EU - på några områden har EU infört strängare regler eller gått före IMO för att sätta press på länderna att ratificera en viss konvention som IMO gett ut HELCOM, Helsingforskonventionen, arbetar för att skydda den marina miljön i Östersjön från alla typer av föroreningar

Sjöfartens miljöpåverkan Luftföroreningar Återvinning Avfall Antifouling Biofouling Olja Biofouling Kemikalier Barlastvatten 2018-09-17

Båtlivets miljöfrågor Båtmiljörådet Töm inte i sjön Alkylat Ren båtbotten Skrotning av båtar Buller

Båtmiljörådet Medlemmar Transportstyrelsen Havs- och vattenmyndigheten Kemikalieinspektionen Sjöfartsverket Sweboat Svenska båtunionen Föreningen gästhamnar Sverige Göteborgs stad, miljöförvaltningen Länsstyrelsen i Stockholms län Naturskyddsföreningen Sjösportens samarbetsdelegation Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund Stiftelsen Håll Sverige Rent Svenska Kryssarklubben Svenska petroleum och biodrivmedel institutet Svenskt Marintekniskt Forum Sveriges Kommuner och Landsting Västkuststiftelsen

2,5 miljoner vuxna vistades i en fritidsbåt 2010 Fakta om båtlivet Cirka 900 000 fritidsbåtar Ca 102 000 med båttoalett 2,5 miljoner vuxna vistades i en fritidsbåt 2010 21,8 miljoner båtanvändningsdagar 2010 134.000 båtar i snitt ute varje dag maj- september Båtlivsundersökningen 2010 visar att Ca: 900.000 fritidsbåtar 2,5 miljoner vuxna (20-74 år) vistades i en fritidsbåt 2010 21,8 miljoner båtanvändningsdagar 2010 134.000 båtar i snitt ute varje dag maj- september Båtägare upplever att båtlivet påverkar hälsan positivt 2018-09-17

Och så äntligen… Utsläppsförbudets Tio i topp När, var och vilka gäller förbudet? Hur ser förbudets bakgrund och syfte ut? Är det ok att kissa från båten eller använda hink? Finns det tillräckligt med tömningsstationer? Vad är fritidsbåtshamnarna skyldiga att göra? Vad är båtägarna skyldiga att göra? Vem betalar för utsläppsförbudet? Hur har det gått hittills? Hur sker tillsynen av förbudet? Varför får kryssningsfartygen släppa ut?

En fråga om attityder – Det ska vara lätt att göra rätt Vad tycker du? En fråga om attityder – Det ska vara lätt att göra rätt https://www.youtube.com/watch?v=XrcrX9Qaw2o

1. När, var och vilka gäller förbudet? 1 april 2015 förbud mot att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar Gäller alla fritidsbåtar, dock inte K-märkta. Förbudet omfattar svenskt sjöterritorium, hav, sjöar och inre vattendrag Förbudet införs genom ändringsföreskrift TSFS 2015:10 (grund TSFS 2010:96) Vattenbehandlingssystem

2. Hur ser förbudets bakgrund och syfte ut? Uppfyllande av Helsingforskonventionen i HELCOM (1992) samt andra internationella regler och åtagande Frivillighetsförsök (2006) Regeringsuppdrag 2010 ”Toarapporten” Riksdagsbeslut 2012

Vad gäller i övriga Östersjöländer? Förbudet är redan infört i alla andra länder runt Östersjön, kraven är dock varierande i olika länder. Finland först ut 2005, finns inga undantag i nationella lagstiftningen, dock kan dispens sökas för enskild båt. Estland, Lettland, Litauen och Polen har haft ett utsläppsförbud sedan 2007. Norge utreder ett förbud.

Givet syfte Övergödning Smittspridning, sanitär olägenhet lokalt

Det röda markerar områden där det finns övergödningsproblem idag, eller där det finns risk för övergödningsproblem om åtgärder inte sätts in

Det röda markerar områden där det finns övergödningsproblem idag, eller att det finns risk för övergödningsproblem om åtgärder inte sätts in.

3. Är det ok att kissa från båten eller använda hink? Definitionen toalettavfall; ”allt utsläpp av avloppsvatten och annat avfall från varje toalett eller urinoar” (även portabla) Undantag potta och hink Dumpningsförbud & Allmänna hänsynsreglerna i MB Urinen skadligast 1 dygn = Gödning 1 kg alger

4. Finns det tillräckligt med tömningsstationer? Nej! Ca 315 (+100) tömningsstationer Hitta tömningsstationer; http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Hitta-tomningsstationer/

5. Vad är fritidsbåtshamnarna skyldiga att göra? Definition fritidsbåtshamn (SJÖFS 2001:13 1:2); - Hamnar som inte är enkla förtöjningsplatser eller små bryggor Inrättad för att ge service till båtarna + oftast avgift Oavsett antal båtplatser Tex Klubbhamn, kommunal hamn, gästhamn, marinor. Ej naturhamn Ansvarig (SJÖFS 2001:13 2:2) Den som tar ut generell avgift Fastighetsägaren 1. Inventera behovet 2. Annan lösning? 3. Anlägga tömningsstation

Samordning I områden där fler fritidsbåtshamnar finns i närheten förespråkas samordning av mottagningsanläggningar, med kapacitet och placering som är anpassad för samtliga besökande båtar till samtliga hamnar (2:4 SJÖFS 2001:13) Avståndet får inte vara så långt att det innebär olägenhet för båtägaren att ta sig till närmaste anläggning Klargöra i varje hamn var mottagning kan ske

Avfallshanteringsplan Alla fritidsbåtshamnar ska ha en avfallshanteringsplan, SJÖFS 2001:13 kap 4 Mall;http://www.transportstyrelsen.se/sv/Blanketter/Sjofart/Fritidsbatar/Avfallshanteringsplan-fritidsbatshamnar/ Får utarbetas på regional nivå, dock måste behov och tillgång på mottagningsanordningar specificeras för varje enskild hamn. Behov av besökande och hemmahörande båtar. Ska revideras så snart fritidsbåtarnas behov av att lämna avfall till fritidsbåtshamnen väsentligen förändras, dock högst med 3 års mellanrum.

6. Vad är båtägarna skyldiga att göra? Inga tekniska krav på båttoaletten – Men inget avfall i vattnet! Lösningar för båtar utan tank med däckstömning; 1. Konvertera båttoaletten med tank+däcksgenomföring 2. Sätt in en alternativ båttoalett, tex Porta potti, torrtoa, förbränningstoa, frystoa, engångstoa, reningssystem 3. Gör inget men gå i land istället för att uträtta behoven Anmäl brister på mottagande; http://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/brister-i-avfallsmottagandet/

7. Vem betalar? Polluter pays principle – Förorenaren betalar Finansiering får ske genom uttagande av generell avgift, tex höjd, båtplatsavgift, gästplatsavgift No special fee principle - Förbud mot att ta ut särskild avgift för mottagning och hantering av avfall (SJÖFS 2001:13 3:2)

8. Hur har det gått hittills? 182 st anmälningar 1 april – 30 oktober; Stockholms län 69 st Västra Götalands län 46 st Norrland 6 st Östergötland 11 st Övriga Sverige 50 st

Kategorier anmälda brister Mottagningsanordning saknas eller bristande kapacitet på mottagandet (56 st) Mottagningsanordning finns men otillåten avgift (12 st) Mottagningsanordning finns men problem med placering, tillgänglighet eller information (25 st) Mottagningsanordning finns men tekniska fel, handhavandeproblem (64 st) Felaktig information TS (23 st) Övriga, inga åtgärder (5 st)

9. Hur sker tillsynen? Utsläpp från båt – KBV el Polis Straffskala: Böter eller fängelse i högst två år enl.10 kap. 1 § Lag (1980:424) om åtgärder mot förorening från fartyg. Misstanke om överträdelse – Åtals- eller polisanmälan (2 st) Det ska vara lätt att göra rätt = TS Tillsyn över hamnarna

Riskbaserad papperstillsyn flödesschema

Tillsynsavgift Transportstyrelsens föreskrifter om avgifter inom sjöfartsområdet TSFS 2015:45 3 kap 9 § Tillsyn rörande avfallshanteringsplaner i fritidsbåtshamnar 3 kap 5 § Löpande avgift med timtaxa 1400 kr för varje påbörjad 30-minutersperiod Om ej ”uppenbart ogrundat” Även vitesföreläggande

Tillsyn Transportstyrelsen vs Kommun TS tillsyn över mottagandet av avfall från fritidsbåtar påverkar ej den kommunala tillsynen TS tillsyn enligt SJÖFS 2001:13 ang att ändamålsenliga mottagningsanordningar ska finnas samt avfallshanteringsplan ska upprättas Kommun tillsyn enligt MB att mottagningsanordningarna ej medför miljöskada, förvaring och borttransportering av avfall samt generellt miljöfarlig verksamhet

Toalettavfall Transportstyrelsen tillsyn enligt SJÖFS 2001:13 om mottagning av toalettavfallet från fritidsbåtar Kommun tillsyn enligt Miljöbalken över borttransport av toalettavfall (MB 15 kap. 21 § 1 st och 23-24 §§ Avfallsförordningen) Enligt 76 § 2 st Avfallsförordning (2011:927) har kommun inte behörighet att meddela föreskrifter angående mottagnings- och behandlingsanordningar i hamnar

Hushållsavfall/Sopor Definition hushållsavfall MB; ”Avfall som kommer från hushåll samt därmed jämförligt avfall från annan verksamhet”. Kommunen har tillsynsansvar över återvinningsstationer och kärl för hushållsavfall Avfall från fritidsbåtar utgör hushållsavfall och faller inom kommunala renhållningsskyldigheten enl MB 15 kap. 8, 18, 21 §§. Kommunen har av miljö- och hälsoskäl ensamrätt när det gäller borttransport av hushållsavfall och det får en båtägare inte ta med hem. Kommunen har rätt att utfärda föreskrifter om förvaring och transport av sådant avfall enl. 74 § Avfallsförordningen.

10. Varför får kryssningsfartygen släppa ut? Yrkesfartyg - förbud mot att släppa ut toalettavfall på svenskt sjöterritorium sedan 20 år tillbaka Passagerarfartyg och kryssningsfartyg 12 nautiska mil - Utsläppsförbud På internationellt vatten - Förhandlingar pågår Finlandsfärjor mfl – frivilliga avtal om ilandlämning 2018-09-17

Till sist…

www.transportstyrelsen.se/toa Lina.petersson@transportstyrelsen.se Tack för er tid! www.transportstyrelsen.se/toa Lina.petersson@transportstyrelsen.se