Kundundersökning mars 2016 Operatör: Destination Gotland

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Haparanda kommun Medborgarenkät Vår 2012
Advertisements

Insikt 2013 Karlshamns kommun En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
SKOP Rapport till Vara kommun om Undersökning om skolbarnomsorgen 2011 SKOP:s arkivnummer: S13MAR11 Nästegårds fritidshem.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Tyresö kommuns service under 2010.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Kundundersökning juli 2013
Kundundersökning juli 2013
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Resmål och resvägar Val av transport.
Serviceundersökning 2009 Företagares uppfattning om Flen kommuns service.
Serviceundersökning 2007 Företagares uppfattning om Flens kommuns service.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Tranebergs Å-Hem, Bromma.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Arlanda - Arvidsjaur.
Bakgrund Ett av Stockholm Business Alliances prioriterade verksamhetsområden är att utveckla servicen till näringslivet Serviceundersökningen fångar upp.
Kollektivtrafikbarometern 2013
SKOP Rapport till Vara kommun om Barnomsorgsundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S22MAR11 Kvänums förskola.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Lidingö stads service under 2010.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
SKOP Rapport till Vara kommun om Barnomsorgsundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S22MAR11 Familjedaghem.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Töreboda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Luleå - Riksgränsen.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Hemavan - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Upplands-Väsby kommuns service under 2010.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Swebus AB Trafikslag: Buss Sträcka: Umeå – Mo i Rana.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
Haparanda stad Invånarenkät 2015 Haparanda stad – Invånarenkät
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
ENHETSRAPPORT - BÄLLSTA GÅRD STOCKHOLMS STAD – PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING 2014 Anna Ragnarsson Senior Consultant Tel:
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013 Vård- och omsorgsboende Sabbatsbergsbyns äldreboende.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Kvaliteten i din hemtjänst Brukarundersökning 2011
Stadsledningskontoret Skarpnäck stadsdel Medborgarundersökning 2012
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Regiongemensam elevenkät 2016
Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Brukarundersökning 2011
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: KR Trafik AB Trafikslag: Buss
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Botkyrka kommun Brukarundersökning 2018
Presentationens avskrift:

Kundundersökning mars 2016 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: DG-N Nynäshamn-Visby

Innehållsförteckning Bakgrund och syfte – s. 3 Metodbeskrivning – s. 4 Klassificering av indexnivåer – s. 5 Prioriteringsanalys – s. 6 Sammanfattning – prioriteringslista – s. 7 Resultat – s. 8-30

Bakgrund och syfte Trafikverket genomför årligen kundundersökningar för att följa upp och utvärdera upphandlad trafik, ge operatörerna ett verktyg i deras arbete att höja den kundupplevda kvaliteten samt för att sprida information om kollektivtrafiken och Trafikverket. Huvudsyftet med kundundersökningarna är att få kunskap om hur nöjda kunderna är som reser med den av Trafikverket upphandlade trafiken. 2016 års kundundersökning har genomförts på totalt 30 linjer, vilka fördelade sig enligt följande: 8 buss-, 7 flyg-, 11 dagtåg-, 2 nattåg- och 2 färjelinjer.

Metodbeskrivning Fältarbetet för Trafikverkets kundundersökning 2016 genomfördes i mars. Denna sträcka mättes på helger samt vardagar, fördelat i båda riktningarna, Nynäshamn-Visby samt Visby-Nynäshamn Antal mätta turer på sträckan: 6 st. Antal utdelade enkäter: 567 st. Antal insamlade enkäter: 512 st. Svarsfrekvens: 90,3% Bortfall: 9,7% Resultaten har viktats mot antalet resenärer under en vecka (vardag respektive helg).

Klassificering av indexnivåer På betygsfrågorna får respondenterna ge betyg mellan 1-7, där: 1=lägsta betyg och 7=högsta betyg För samtliga betygsfrågor beräknas ett index mellan 0 och 100 där: Index 100 = högsta betyg (7) Index 0 = lägsta betyg (1) Index beräknas enligt följande formel: Index klassificeras enligt följande indelning: Index 0 – 50 = helt oacceptabelt 51 – 54 = mycket dåligt 55 – 60 = dåligt 61 – 69 = medelbetyg / genomsnitt 70 – 74 = bra 75 – 79 = mycket bra 80 – = utomordentligt bra Index = (Medelvärde – 1) x (100/6)

Prioriteringsanalys Var ger en förbättring störst effekt? Markör har gjort en statistisk analys på undersökningssvaren och den analysen talar om vad som påverkar helhetsbetyget, och var en förbättring ger störst effekt. Kort sagt: vad som Destination Gotland kan prioritera och arbeta med för att få nöjdare kunder. Det är inte alltid de områden som får sämst betyg som är de viktigaste. Vissa områden kan vara tillåtet att prestera sämre på, det är inte dessa som påverkar den totala nöjdheten mest. Andra områden är däremot helt avgörande för att kunderna ska vara nöjda. Det gäller att fokusera på de områden som verkligen påverkar och styr, och det talar en prioriteringsanalys om. Vad påverkar helhetsbetyget? Var ger en förbättring störst effekt? Vad ska Destination Gotland prioritera?

Sammanfattning - Prioriteringslista Prisvärd biljett 0,43 42 24,7 Utbud av mat ombord 0,58 64 21,2 Kvalitet på mat ombord 0,62 68 20,0 Utbud i butik 0,55 65 19,4 Bekväma sittplatser 0,51 18,7 Behaglig temperatur 0,49 69 15,4 Välstädat 0,47 76 11,3 Serviceinriktad personal 81 11,0 Tydlig information skyltningen ombord 0,52 10,0 Tydlig information från personalen 0,56 82 9,8 Tydlig information på terminalen 84 8,5 Enkelt att resa med bagage 7,0 Enkelt att stiga ombord 0,42 85 6,3 Tidhållningen 88 5,6 Tryggt och säkert att resa 0,44 87 Enkelt att boka biljetter 0,32 3,7 Enkelt att hämta ut biljetter 0,27 95 1,4 Åtgärda Bevaka Bevara Prioritering skapas genom att kombinera ett viktighetsmått med index. Åtgärdspoängen räknas ut via följande formel: viktighet * (100 - index) De områden som får högst åtgärdspoäng är de som skulle kunna prioriteras för att öka kundnöjdheten.

Resultat

Finns det något vi skulle kunna göra för att du ska bli mer nöjd som kund? Fler avgångar, bättre städning Fritt wifi Kunna boka specifik sittplats på nätet

Jag är nöjd med tidhållningen på den här färjan. Det är bekväma sittplatser ombord på färjan. Det är behaglig temperatur ombord på färjan. Det är välstädat ombord på färjan. Personalen ombord är serviceinriktad. Det finns tydlig information på terminalen för att jag ska få den information jag behöver om min resa.

Informationen från personalen ombord är tydlig. Informationen på skyltningen ombord är tydlig. Det känns tryggt och säkert att resa med den här färjan. Det är enkelt att resa med bagage på den här färjan. Det var enkelt att stiga ombord på den här färjan. Det var enkelt att boka biljetten till den här resan. Det var enkelt att hämta ut biljetten till den här resan.

Biljetten till denna resa är prisvärd. Vad anser du om utbudet av mat ombord på färjan? Vad anser du om kvaliteten på maten ombord på färjan? Vilka förväntningar hade du på denna färjeresa? Vilket är ditt totala helhetsintryck av denna färjeresa? Hur troligt är det att du rekommenderar andra att resa med denna färjelinje? Vad anser du om utbudet av produkter i butiken ombord på färjan?

Vilka förväntningar hade du på denna färjeresa?

Det var enkelt att boka biljetten till den här resan. Det var enkelt att hämta ut biljetten till den här resan.

Det finns tydlig information på terminalen för att jag ska få den information jag behöver om min resa. Det var enkelt att stiga ombord på den här färjan.

Det är enkelt att resa med bagage på den här färjan. Det är bekväma sittplatser på den här färjan.

Det är behaglig temperatur på färjan. Det är välstädat ombord på färjan.

Personalen ombord är serviceinriktad. Informationen från personalen ombord är tydlig.

Informationen på skyltningen ombord är tydlig. Biljetten till denna resa är prisvärd.

Det känns tryggt och säkert att resa med den här färjan. Jag är nöjd med tidhållningen på den här färjan.

Vad anser du om utbudet av mat ombord på den här färjan? Vad anser du om kvaliteten på maten ombord på den här färjan?

Vad anser du om utbudet av produkter i butiken ombord på färjan?

Vilket är ditt totala helhetsintryck av denna färjeresa?

Hur troligt är det att du rekommenderar andra att resa med denna färjelinje?

Önskar du att avgångstiden på den resa du nu gör skulle varit en annan? JA TIDIGARE SENARE

Vilket är ditt huvudsakliga syfte med den här resan?

Hur ofta reser du med den här färjelinjen?

Vilken är den viktigaste anledningen till att du väljer att resa just med denna färjelinje?

Resenärernas kön och ålder 2014: 2015: 2016:

2014: 2015: 2016: Är du folkbokförd på Gotland? Åkte du ombord på färjan med något fordon, eller gick du ombord? 2014: 2015: 2016: