Etnologi och folkloristik – en introduktion I Att vetenskapliggöra Människan som kulturvarelse Att förstå samhället
Presentation av kursen
Kursens idé, upplägg och innehåll Lärarna: Birgitta Meurling, Göran Nygren & Oscar Pripp Gästföreläsare: Maryam Adjam Mål och idé Vad du ska kunna efter kursen Schema, litteratur och lektioner Uppgifter
Föreläsningens innehåll Kvalitativ kulturvetenskap Kontext och empiri Förståelsevetenskap Synkrona och diakrona perspektiv Etnografi & typer av källor
6. Kultur – vad är det? 7. Det sociala – sociala kategorier, identitet, makt 8. Subjektiv vetenskap & att vara normativ och nyttig?
Kvalitativ kulturvetenskap
Kontexten i centrum Kontext betyder ungefär “sammanhang” Människors förehavanden måste analyseras utifrån socialt och kulturellt sammanhang: “samtida kontext” Kontexten kan vara liten eller stor Kontexten förutsättning för att förstå meningsskapande
Empiri Det utsnitt och urval av “verkligheten” som studeras Empiriskt fält
Förståelsevetenskap
Synkrona perspektiv: nutid/samtid
Diakrona perspektiv: studier över tid eller i en viss tid människan som historisk konstruktion
Dvs. förståelsevetenskap med synkrona och diakrona perspektiv
Etnografisk vetenskap = empiriska fältstsudier observation & intervju
Källor: skriftliga och muntliga nutida och historiska
Föremål Fysisk miljö
Folkloristiska perspektiv Form och mening Berättelser, muntligt berättande då & nu Expressiva former Ritualer & tro
Vad är kultur? Hur studeras kultur? För etnologen, något föränderligt, både till form och mening, något vi analyserar Finns som ett begrepp både i forskarvärlden och i människors varadagsliv – skilj på dessa världar
Oscar Pripp Uppsala universitet
Oscar Pripp Uppsala universitet
Oscar Pripp Uppsala universitet
Ett samhälles sociala kategorier Kön Klass Ålder Etnicitet/rasifiering Sexuell orientering Funktionsvariation Också klassificeringssystem som utmanas ex transpersoner, transnationella
Studiet av identitet / identifikation Identiteter består av två alltid av två sidor 1 Objektiv identitet: social identitet & personlig identitet 2 Subjektiv identitet: självpresentation & ego-identitet
Identitet Växlar situationellt utifrån kontext En människa har multipla och överlappande identiteter Ex: Intersektionellt: kön, ålder, funktionalitet Ex: Diasporatillhörighet: triadisk identification Mer korrekt att säga “Identifikation”
Makt Vi studerar normvärldar, dominerande normer, hur normalitet och avvikelse görs Makt = styrkeförhållanden, tolkningsföreträde, hegemoni Utan maktanalys blir kulturstudier oanvändbara = kulturalism
Subjektiv vetenskap
Normativ forskning? Samhällsnytta? Att ta ställning? Hur förhålla sig till rättvisa, förtryck, exkludering
Uppgift 1 Att observera – vardagens normvärldar Att vetenskapliggöra vardagen Gruppindelning