Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Engelska.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Muntligt Jag kan….
Formellt, skarpt och snyggt
SET Social Emotionell Träning
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
Svenska p Svenska p.
Ett arbetsområde om poesi
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
© Steve Wretman & Helena Moreau
SVENSKA.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Mall för alignmentmatris
Språkstöd på modersmål för att medvetandegöra sitt eget lärande
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Levande Engelska Syracuse Language Systems svensk bearbetning 1999: Levande Böcker i Norden AB För: Windows 98/95.
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Autism och Asbergers Syndrom
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
A.Speaking B.1. Reading B.2. Listening C. Writing.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Nationella prov i engelska våren När? Var? Tisdagen den 19:e april i klassrummet Vad? Läsförståelse och hörförståelse Hur? 9:00 – 10:15 Läsförståelse.
Talspråk - kommunikation.  Språk är “ett mänskligt system för kommunikation”.  I talande språksystem skapar man mentala symboler (tänker i bilder) som.
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Svenska som andraspråk 3
Nationella provets delar:
Nationella proven i svenska
Argumenterande text.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Svenska – skriva berättelser
A. Speaking B.1. Reading B.2. Listening C. Writing.
Engelska – English Pick a colour…
Etik- planering.
Mediepedagogiskt projekt
Nationella provets delar:
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
Helhet och allsidighet
Argumenterande text.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11 Uppgifter som eleverna kommer att bedömas på i slutet av momentet. Du skall kunna delta aktivt i uppgiften och säga saker som går att förstå för någon som talar engelska. Du skall kunna svara på andras frågor i uppgiften. Dina svar kommer att bedömas utifrån språkliga kvalitéer och strategier.   Uppgifter som eleverna förväntas känna till i slutet av momentet: Hur du gör för att uppfatta vad som är viktiga ord. Hur du tar reda på ett ord du inte kan eller beskriver vad som händer med andra lika bra ord. Du skall känna igen uppgiftstypiska ord och begrepp. Lärandemål/Syfte Lgr11 Detta moment tar upp följande centrala innehåll från lgr 11: Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion • Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift. • Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar. • Språkliga strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor och bekräftande fraser och uttryck. • Språkliga företeelser för att förtydliga och berika kommunikationen som uttal och intonation, stavning och interpunktion, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer. E C A Du pratar på ett enkelt sätt som gör att Du går att förstå. Du pratar om det som uppgifter berör. Du kan prata tydligt och sammanhängande, du använder ofta omformuleringar när du inte hittar rätt ord på en gång. Du talar med flyt. Du pratar med flyt OCH du använder de ord som betyder exakt det du vill säga, du kan variera dig och använda synonymer när du behöver.