”Vi träffades i början på gymnasiet och det visade sig att vi hade

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sexuella kränkningar och respekt Hur påverkar vi utvecklingen i rätt riktning? En powerpoint av S2m.
Advertisements

Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
LSS och SoL Jenny Ahlqvist och Cecilia Wallgren SDF Majorna-Linné.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Våga prata om psykisk ohälsa!. Hjärnkoll sedan 2009! var Hjärnkoll en nationell kampanj som drevs av Myndigheten för delaktighet, MFD, och Nationell.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 2.
Hur tänker du kring detta? 1 Du läser något på sociala medier som upprör dig. Du kommenterar och delar inlägget och flera av dina vänner gör samma.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Barn och ungdomars utveckling
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Religion - vad är det?.
Det spelar roll vad du gör och säger
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Barn som anhöriga i Region Skåne
Välkommen till information om lex Sarah
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
KORT KJOL Christina Wahldén.
Sophie Mårtensson Linda Partland Minna Granica Karin Envall
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Vi är varandras lärmiljö
Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever.
Steg för livet
Socialförvaltningen/ Barn och familjeverksamheten
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Barnskyddsdokumentation
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
Kurs mindfulness Studenthälsan
Du är riktigt trött och frustrerad……
Biblioteken speglar samhället
Insatser enligt LSS och SoL
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Skolrelaterad psykisk ohälsa bland unga tjejer och killar
Skolledningskonferens
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Din säkerhet på sjukhus
Hur kan vi följa psykisk hälsa bland barn och unga i Jönköpings län?
STUDENTSTÖDET Ger studierelaterat stöd till studenter med psykiska eller neuropsykiatriska funktionshinder som läser vid Uppsala Universitet
Barnkonventionen.
Föreläsning 19 oktober Barn och unga i kris
Barnkonventionen och barndialogen
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Spelmissbruk/spelberoende
Bodens ungdomsmottagning
Du är riktigt trött och frustrerad……
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Du är riktigt trött och frustrerad……
Kurs mindfulness Studenthälsan
Du är riktigt trött och frustrerad……
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Ta hand om dig själv.
Presentation för föräldrar
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Religion Livsåskådning.
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

”Vi träffades i början på gymnasiet och det visade sig att vi hade 09:25.09:40 Linn ”Vi träffades i början på gymnasiet och det visade sig att vi hade liknande bakgrund och upplevelser. Tillsammans bestämde vi oss för att starta organisationen Maskrosbarn för att försöka se till att inget barn ska behöva möta det bristande stöd som vi upplevt. ” Therése Jarland och Denise Madsen, grundare av Maskrosbarn

Maskrosbarns vision Alla barn ska ges förutsättningar att växa upp till att bli välmående individer, utan negativa konsekvenser av sin uppväxt. 09:25.09:40 Linn

Barnrättsorganisationen Maskrosbarn Stödverksamhet 13 års arbete med stöd till målgruppen, 13-19 år Föräldrar som har missbruk eller psykisk ohälsa 22 anställda och närmare 100 engagerade Kontor i Stockholm och Göteborg Ca 500 ungdomar årligen 8 stödprogram Rikstäckande och lokalt stöd Påverkansarbete Föreläsningar och utbildningar Påverkan tillsammans med ungdomarna Rapporter Samarbete med kommuner och myndigheter Remissinstans 09:25.09:40 Linn Psykiskt våld Att bevittna våld = våld mot barnet Fysiskt våld Hot om våld Sexuella övergrepp Ekonomiskt våld Samhällets syn på våld Bestraffning: Inlåst, ej mat, psykisk nedbrytning Övergrepp: föräldrar involverar syskon, de kan göra saker mot varandra. Inte behöver vara våldtäkt, sexuell stämning, Samh. : det behöver inte vara pappa som är gärningsman, mamma offer. Kan se ut på olika sätt. Båda kan vara gärningspersoner, syskon..

Maskrosbarns stödverksamhet Barnombud Stödperson på Skype Läger Coachprogram 09:25.09:40 Linn Ungdomsgård Stödsamtal Chatt

Vilka konsekvenser får barnen vi möter? Ont i magen, huvudet, oro Ångest och panikångest Depression Högpresterande Självskador 10:30-10:45 Linn Att bli sedd som ett problem Problemet ligger egentligen hos föräldrarna men samhället lägger ansvaret på barnet många gånger, genom att se beteenden som egen problematik och inte konsekvenser av hemsituation Många vuxna runt ett barn – i skolan, kompisars föräldrar, aktiviteter osv. Oftast har ingen frågat vad det beror på att ungdomen har ont i magen mkt eller huvudet, och inte frågat ”Hur är det hemma?” Alla barn reagerar olika, hanterar det svåra på olika sätt. Viktigt att som vuxen vara medveten om det och se olika typer av signaler. Ge solskens exempel: Läraren som såg att en ungdom inte mådde bra, flickan kom för sent och det syntes att hon inte hade gråtit (hade fått veta att pappan låg på sjukhus efter ett självmordsförsök, läraren gick fram till hennes bänk och frågade ”Hur är det? Är det något som har hänt” , flickan sa att det var bra. Efter en stund kom läraren fram igen och la en lapp på hennes bänk där det stod ”Om du vill prata så finns jag här efter lektionen”.

Vilka konsekvenser får barnen vi möter? Eget missbruk/riskbruk Aggressivitet/Kriminalitet Relationella problem Destruktiva relationer Koncentrationssvårigheter Diagnoser 10:30-10:45 Linn Arbetar ni med barn som har egna svårigheter? Får egna diagnoser.

Viktiga rättigheter att förmedla Rätt att få hjälp och stöd Information om din förälders sjukdom Få din röst hörd Bli tagen på allvar i kontakt med professionella Säga vad du tycker. Vuxna måste lyssna på din åsikt Träffa professionella utan din föräldrar Ingen människa får slå, hota eller kränka dig. Rätt att få den hjälp du behöver för att utvecklas i skolan. Rätt att vara den du är. Du bestämmer över din kropp, dina känslor och dina tankar. Rätt att få information om sådant som rör dig och ditt liv.

Det här ska du förmedla Det finns hjälp att få, du har rätt till hjälp Alla föräldrar som har ett missbruk eller mår psykiskt dåligt är inte dåliga föräldrar Du har ett eget val Förklara tystnadsplikt vs anmälningsplikt Inte ditt fel att din förälder är sjuk Du kan inte göra din förälder frisk Alla barn har rätt att älska sina föräldrar Ca 6 elever i varje klass är maskrosbarn Du är inte ensam! 11:00-11:15 Maria

Orosanmälningar Anmäl inte i panik Information till ungdomen om anmälan Motivationsarbete med ungdomen Vara så konkret och utförlig som möjligt Beskriv tydligt din oro Återkoppla alltid till ungdomen Muntligt och skriftligt Rutiner för anmälan 11:00-11:15 Linn detta hjälper socialtjänsten i deras arbete. Skriv in” ungdomens röst så tydligt som möjligt i anmälan, ex. genom att använda citat från ungdomen och att börja meningarna med Anna berättade/beskrev/uttryckte… ” Beskriv tydligt ungdomens symtom som konsekvens av hemsituationen

Några ord på vägen Glöm aldrig hur svårt det är för mig Gör något fast du inte måste, för att du bryr dig om mig Var alltid ärlig Fråga mig vad jag vill och vad jag tänker Jag vill ha rak och tydlig information om vad som händer Fråga hur jag mår, många gånger! Sluta aldrig försöka hjälpa mig Tänk på att du kan vara den enda vuxna som jag vågar prata med Du kan bli den där viktiga personen! Några ord på vägen 11:20-11:30 Maria Det lilla gör skillnad! Ring anonymt till soc om du är osäker på om du ska anmäla eller inte, fråga om råd fråga ditt grannbarn hur de mår? Skicka ett sms - Fråga hur ungdomen mår (ex. killen som många år efter kom ihåg sin socialsekreterare, att hon verkligen hade brytt sig om honom, kom ihåg hans viktiga fotbollsmatch skickade ett sms och önskade honom lycka till)

Kontakta oss gärna! Linn Englund Linn.e@maskrosbarn.org 070-4535097 www.maskrosbarn.org