Geografi år 6 Catha Glaas

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Europa.
Advertisements

Människan och naturens samverkan med varandra.
FRANKRIKE! Frankrike ligger i västra Europa och är (544000) kvadratkilometer stort och Frankrikes huvudstad heter Paris och är väldigt känd över Eiffeltornet!!!
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Europa.
Västra Europa.
Europeiska Unionen Organisation och verksamhet. Koppling till innehåll och kunskapskrav Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Tundra. Vad är en tundra? Skoglösa områden där träd har svårt för att växa på grund av ett hårt klimat i form av låga temperaturer och korta växtsäsonger.
GEOGRAFI- SVERIGE ÅRSKURS 4. BEGREPP: KULTURLANDSKAP Ett kulturlandskap är ett landskap som förändrats av människan. Till exempel odlad skog, odlad mark,
LAG OCH RÄTT Brott och straff. Varför behöver vi lagar och regler? Lagarna är till för att : göra det lättare att leva tillsammans. De talar om vad som.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
Östra Europa Puls Geografi Europa. Länder i östra Europa s  Ryssland  Vitryssland  Ukraina  Rumänien  Bulgarien  Moldavien
Södra Europa Puls Geografi Europa s Länder i södra Europa s  Portugal  Spanien  Italien  Slovenien  Kroatien  Bosnien- Hercegovina.
Hur man använder EasyWorship del 1
Europas sista vildmark?
Klimat och miljö.
Från andra världskrigets slut och fram till i dag
ORSAKER FÖRSTA VÄRLDSKRIGET
En snabbkurs i orientering
Naturresurs; Skogen Geografi åk 4.
Europa.
Digitalisering, flera begrepp i samma term
SÅ STYRS SVERIGE.
Staden Geografi åk 4.
Naturresurser; vatten
Lärarstöd för att använda 1177.se
Väder.
Hållbar utveckling Geografi HT år 6 Catha Glaas, Thomas Smith.
Hållbar utveckling Geografi HT år 6 Catha Glaas, Thomas Smith.
4. Vad ska det bestämmas om?
Huvudregel: Inte störa – inte förstöra!
I-LÄNDER Industriländer.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Iris Rosengren Larsson
Västra Europa Kommer du ihåg några av de länder som ligger i västra Europa? Slå upp sidan i Atlasen.
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
- Geografi - Att studera helheten.
Europa och EU.
Geografi år 6 Catha Glaas
Geografi år 6 Catha Glaas
Geografi år 6 Catha Glaas
Ekonomiska system Oskar Lunden, Finland, Övriga Norden –
Finland (Suomi) Av:Sebastian.
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
Geografi år 6 Catha Glaas
Geografi år 6 Catha Glaas
Västra Europa Kommer du ihåg några av de länder som ligger i västra Europa? Slå upp sidan i Atlasen.
TRENDER I TRANSPORTSYSTEMET – TRAFIKVERKETS OMVÄRLDSANALYS Hösten 2014
Geografi år 6 Catha Glaas
Östra Europa Puls Geografi Europa.
Industriella revolutionen
Europa i ett nötskal 1) © Europeiska unionen 2) © fotolia/Dionisvera.
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
KLIMAT OCH VÄDER.
Veckans fördjupning handlar om en modern union. Vet du vilken det är
Rika och fattiga länder!
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Barnkonventionen.
Ett klasslöst samhälle
Demokrati, politik och val.
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
SÅ STYRS SVERIGE.
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Riksdagen.
Industriella revolutionen
Catha Glaas Herrängens skola
Historia HT 2018 Catharina Glaas, Marlene Sjölander
Presentationens avskrift:

Geografi år 6 Catha Glaas europa Geografi år 6 Catha Glaas

Jobba i par – skriv tankekarta Stora frågor Lektion 1 v. 4 Jobba i par – skriv tankekarta Fundera kring områdets stora frågor: Hur har Europas natur formats? Hur påverkar Europas natur människorna? Hur har människan påverkat landskapet? Ansvar s 16-21

Jobba i par – skriv tankekarta Naturen i Europa Lektion 1 v. 4 Uppgift: 1. Titta på kartan på s. 19. 2. Beskriv Europas natur och markanvändning så noga du kan. tex I norra Europa växer det mycket barrskog. 3. Färglägg kartan Europas naturtyper klistra in i din bok Flera olika naturtyper - stora slätter där marken används till odling. - Bergsområden med långa bergskedjor - Polarklimat med is och frusen mark Norra Europa: korta och kalla somrar + långa kalla vintrar Södra Europa: milt klimat Hur påverkar det växtligheten? Möjligheterna att odla? Liten yta men lång kust – hur påverkar det? Ansvar + flipp s 16-21 Karta: Europas naturtyper

Studieteknik: skriv tankekarta Berg i Europa Lektion 1 v. 4 Berg kan vara många miljoner år gamla – men det finns också berg som föds på nytt och förändras över en natt t.ex. vid vulkanutbrott. Syns på formen om berg är gamla eller unga. Gamla har rundade bergstoppar och nya spetsigare. M ö.h betyder meter över havet och används för att beskriva hur högt ett berg är. Studieteknik: skriv tankekarta Uppgift: 1. Sammanfatta s 16-21 genom att skriva en tankekarta. Du ska kunna använda din anteckningar för att plugga. 2. Klistra in kartan Europas bergskedjor. Markera Skanderna, Alperna; Pyreenerana, Apenninerna, Uralbergen och Kaukasus samt bergen Mont Blanc, Kebnekaise, Elbrus och vulkanerna Etna och Hekla. Ansvar: s 16-21 skriva sammanfattning + namngeografi berg samt karta Europas berg

Floder i Europa Lektion 2 v. 4 Floderna används för att transporter, bevattning och i industrier. Många får sitt dricksvatten från dem, men floderna är ofta förorenade. Alla floder börjar i bergen och rinner ut i havet. När vattnet rinner saktare bildas meanderbågar och deltan. Uppgift: 1. Sammanfatta s 22-27 genom att skriva en tankekarta. Du ska kunna använda din anteckningar för att plugga. 2. Lär dig hitta floderna Elbe, Rhen, Seine, Po, Thames, Dvina, Volga, Donau, Wisla, Oder och Dnepr samt Nordsjön, Atlanten, Medelhavet, Engelska kanalen, Kaspiska havet, Östersjön, Egeiska havet och Svarta havet på en karta. Ansvar: s 22-27 skriva sammanfattning + namngeografi floder Karta Europas floder

Slätter i Europa Lektion 2 v. 4 Slätter är ganska platta områden med kullar och höjder men inga berg. Bra odlingsjord. I sydöstra Europa finns slätter som är känsliga för vindar dvs erosion. I södra delen av europeiska Ryssland finns områden med stäpp, dvs ett slätt område med låg nederbörd. I Nederländerna finns konstgjorda slätter som kallas poldrar och ligger under havsnivån. Poldrarna har ökat Nederländernas yta med ca 15 %. Ansvar: s 22-27 skriva sammanfattning + namngeografi floder Karta Europas floder

Hur utvecklades städer? Varför ligger städer där de ligger? Städer i Europa Lektion 2 v. 4 Hur utvecklades städer? Varför ligger städer där de ligger? Studieteknik: skriv tankekarta Uppgift: 1. Sammanfatta s 22-27 genom att skriva en tankekarta. Du ska kunna använda din anteckningar för att plugga. 2. Lär dig alla länder och huvudstäder i Europa. (Använd Seterra) Ansvar: s 22-27 skriva sammanfattning + namngeografi floder Karta Europas floder; Länder och huvudstäder i Europa (Seterra)

Sverige är ett av 28 länder som samarbetar i Europeiska Unionen (EU). Ansvar: s. 30 + faktablad Film Europeiska Unionen Sverige är ett av 28 länder som samarbetar i Europeiska Unionen (EU).

Historia Efter andra världskriget ville man förhindra fler krig i Europa. Om länderna samarbetade mer skulle risken för krig vara mindre. 1952 bildar sex länder en kol- och stålunion för att förhindra kapprustning. 1958 börjar man samarbeta om jordbruk och handel. Man kallar samarbetet Europeiska ekonomiska gemenskaperna (EEG) 1967 byter man namn till Europeiska Gemenskaperna (EG). 1993 bildas Europeiska Unionen (EU) där varor, tjänster och personer kan röra sig fritt. 1995 blir Sverige medlem i EU efter en folkomröstning. 52.3 procent röstade för. 1999 skapar man en gemensam valuta, euro, och 2002 börjar man använda sedlar och mynt. 19 länder euro som valuta.

EU:s utvidgning By Kolja21 - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6884395

Vad gör EU? 28 medlemsländer som samarbetar. Det ska vara lätt att handla med varor och tjänster mellan länderna. Det ska vara lätt att arbeta, bo eller studera var man vill i EU. Jordbruket, miljön, brottsbekämpning och asylpolitiken med mera. 19 av länderna har en gemensam valuta, euro. Men länderna samarbetar inte om allt. Vissa saker bestämmer länderna själva över, till exempel: Skolan, vården eller hur höga skatterna ska vara.

Hur fungerar EU? EU-kommissionen (en från varje land) föreslår lagar… …som Ministerrådet (ländernas ministrar)… och… …och Europaparlamentet måste vara överens omför att de ska bli lagar. Parlamentet är folkets röst i EU och väljs var femte år.

Hur styrs EU? (forts.) Europarådet (ländernas stats- och regeringschefer) träffas och bestämmer hur EU ska fungera på lång sikt.

Sverige och EU Som medlem Sverige kan påverka EU… …men vi måste följa EU:s lagar och regler. EU:s lagar står över Sveriges. Så är det för alla medlemsländer. Varför är det så tror du?

Brexit Varför det? Storbritannien har folkomröstat om att lämna EU. Inget land har lämnat EU förut. Nu förhandlas om hur det ska ske. Storbritannien vill behålla det de tycker är bra… …men slippa det de tycker är dåligt. EU vill inte göra det för bra för Storbritannien. Varför det?

Östersjöländerna Lektion 2 v. 5 Estland, Lettland, Litauen kallas också de baltiska länderna. Var förut en del av Sovjetunionen men fria och självständiga sedan 1991. Polen var förut beroende av Sovjetunionen men är idag en demokrati. Tätbefolkat. Alla är medlemmar i EU. Kalinggrad är en del av Ryssland men är helt avskilt från det stora landet i öster. Ett sådant område kallas enklav. Ansvar: s 32-39 skriva sammanfattning

Östersjöländerna - natur Lektion 2 v. 5 Lång kust med fina sandstränder. Estland, Lettland, Litauen samt norra Polen är till största delen lågland. Gott om våtmarker Södra Polen är bergigt Wisla är största floden – viktig handelsväg. I nordöstra Polen finns Bialowieza – en av Centraleuropas största urskogar. Här finns bl.a. visenter. Kust- och inlandsklimat. Kustklimat = kalla somrar och milda vintrar. Ansvar: s 32-39 skriva sammanfattning

Östersjöländerna – befolkning och näringsliv Lektion 2 v. 5 Estland, Lettland och Litauen är glest befolkade – Polen tätbefolkat. Skogen viktigaste naturresurs Polen är stort jordbruksland. Fisket var förr en viktig näring men har minskat pga miljöförstöringar. Estland är viktigt industriland och ett av Europas främsta IT-länder. Turismen ökar. Ansvar: s 32-39 skriva sammanfattning

Studieteknik: skriv tankekarta Östersjöländerna Lektion 2 v. 5 Titta på tabellen s 39. Vad kan du göra för jämförelser mellan länderna? Vad finns det för likheter och skillnader? Studieteknik: skriv tankekarta Uppgift: Sammanfatta s 32-39 genom att skriva en tankekarta. Du ska kunna använda din anteckningar för att plugga. - Vad är speciellt för regionen? - Natur, befolkning och näringsliv - Likheter/skillnader mellan länderna? Ansvar: s 32-39 skriva sammanfattning