Nätverksträff för lärare på fritidshemmet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Advertisements

”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Pedagogisk dokumentation
Att skriva projektrapport
Högskoleförberedelse
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Hej och välkomna!.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Läroplansnätverk förskola
SKOLRÅD VÄLKOMNA!. SKOLRÅD Dagordningen – Aktuellt från enheten, kommunen – Aktuella skolfrågor t ex skolinspektionsbesöket, inför.
Läroplansträff fritidshem
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Läroplansträff fritidshem
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
IKT och lärplatta i förskolan
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
Hur kan vi förstå begreppet?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
FFH Fortbildning Fritidshem Haninge 8.30 Välkomna 8.45 EHT Haninge kommun 9.30 Kaffe/Te 9.50 Uppgiften Förhållningssätt/Relation
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
VARMT VÄLKOMNA. 2014/2015 Ett samordningsprojekt mellan Sölvesborg, Olofström och Karlshamns kommun. Projektägare är Karlshamns Kommun Projektledare:
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Förutsättningar för arbetet i fritidshemmet Rektorns pedagogiska ledarskap Lärande i Fritidshemmet vi lägger extra fokus på detta viktiga kapitel hela.
Diskutera anställningsintervju. De här frågorna får man ofta på en anställningsintervju. Hur svarar man? Har du lätt för att lära dig nya saker? Varför.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Station 5 Regional samverkan på riktigt. Workshop Agenda Presentationsrunda Introduktion ca 30 min Gruppvis diskussion: 5-7 st per grupp, redovisning.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
När du tar en gammal sak och ger den ett nytt användningsområde När du tar en trasig sak, kompletterar med nytt material och gör om prylen När du använder.
25/4 Vårfest med drop-in fika Undersöknings period Projektperiod
Hur du kan lära bättre!.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Välkommen till svenska 1
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Fritidshemsnätverk 27/9 Skohuset
anställningsintervju
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
STUDIECIRKEL.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Litteraturseminarium 1
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Välkommen till Kick off vt 2018.
Områdesmöte Vårterminen 2015.
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Kompetensutveckling för alla medarbetare.
Välkomna till Förbundschefsdagar
Dialogmaterial om Arbetstider och arbetsbelastning
NÄTVERK Lärare på fritidshem.
Vill du vara med och bidra till verksamhetens
Presentationens avskrift:

Nätverksträff för lärare på fritidshemmet 20170419 Skohuset

Dagordning 08.30 Hej och välkomna 08.35 Litteraturseminarium 09.10 CodeMonkey - Christian Karlsson berättar 09.40 Fika 10.00 Vår gemensamma uppdragsbank - presentation 10.10 IKT i fritidshem, Charlotte Holmberg delar med sig 10.30 Stop Motion - Erwin berättar 10.55 Avslut, sammanfattning och framåtblick 11.00 Utcheck

Litteraturseminarium Hur använder man egentligen IKT i lärandesyfte, på fritids? Litteraturseminarium Diskutera de tre olika kapitlens fokusområden och förhållandet mellan dem i fritidshemsverksamheten. Finns det motsättningar mellan de olika områdena? Gemensamma delar? Hur samspelar de i en fritidshemsverksamhet? Varje kapitel har diskussionsfrågor (se sid 228, 319 och 327). Utgå från dem när ni diskuterar det ni läst. Seriös och lärorik användning av IKT-verktyg??

CodeMonkey...

FIKA

Nätverkets utmaningsgsbank https://drive.google.com/drive/folders/0B3ZXdStxDM4wWkNEd25pU1h1MU0? usp=sharing

IKT i fritidshemmet - inspiration av en utbildning

Stop Motion Erwin berättar

Nästa tillfälle 18 maj 08.30-11.00 Fokus på matriser för fritidshemmet - göra egna? Enas om en gemensam? Litteraturseminarium? Utvärdering vårterminen - ny digital utvärdering… Ta med Ipad eller dator Planering inför höstterminen Tips: https://urskola.se/Produkter/200454-UR-Samtiden-Fritidshemmet-2017- Trivas-leka-och-lara#Om-serien

Avslutande reflektion Utgå från litteraturseminarium, inspirationsföreläsning om Code Monkey + inspiration från utbildningen IKT i fritidshemmet när du reflekterar över nedanstående frågor. Reflektera först enskilt, skriftligt. Sedan i grupp, muntligt. Vad minns du särskilt från dagens nätverksträff? Vad innebär dagens nätverksträff för dig i din fortsatta roll som lärare på fritidshem? Vad innebär din roll som nyckelperson i fritidshemsnätverket för IKT- arbetet på din enhet?