Arrangerat av P04 Vallen Nord och P04 Lag 1
Agenda Bakgrund och partner 2018 Presentation av konceptet Vad händer fram till 21/4 Hur gör vi under Spring för Livet Nästa steg för ER Media, happenings mm Efterarbete Övrigt
Bakgrund
Bakgrund Pilotevent 2015 med 18 killar i Vallen Nord. Gav en donation på 18 000kr till Barncancerfonden. Lilla Sportspegeln och Lilla Aktuellt gjorde inslag. 2016 utökade vi till totalt 13 lag som sprang Sollentuna – Barcelona och samlade in 152 000kr till Barncancerfonden. Flera AIK, DIF och Assyriska spelare kom på besök. 2017 var vi totalt 21 lag som sprang, vi hade digital varvräkning med chip för första gången. 126 000kr till Friends som var på plats. DN, Mitt-i mfl skrev om SFL. 2018 blir ännu en nivå till…och en ny partner igen.
BRIS Bris är en barnrättsorganisation. Vi arbetar för att stärka barnets rättigheter genom att stödja, mobilisera samhället och göra barns röster hörda. (från www.bris.se) BRIS kommer på SFL och peppa/stötta våra löpare och bjuda in BRIS idoler (gamla som nya….en var Zlatan).
Konceptet
Varför Spring för Livet? Syfte: ge lagen ett rejält tillskott till lagkassan utan att sälja saker Smartness: extremt liten insats jämfört med andra alternativ Varför: skapa lagkänsla kring ett evenemang som är väldigt roligt och uppskattat och lever hela säsongen. Relevant: ge killarna/tjejerna en fysisk utmaning. Omtanke: stödja en organisation som jobbar för barn. Nytänkande: slippa sälja strumpor, polkagrisar, korvar, tulpaner m.m.
Hur går det till? Vi har bokat hela vallen den 21/4 och kör SFL2018 mellan 13-16 Ca 10 lag delar på en timme, 200 barn startar samtidigt – NYTT FÖR I ÅR Under 1 timme springer/joggar/går alla så många varv som möjligt. Varje varv = pengar till laget genom sponsorer (se nästa sida). Min nivå för att delta – NYTT FÖR I ÅR Föräldrar är med och hejar, peppar och berömmer trötta löpare. Världens drag för att heja fram killarna/tjejerna!
Sponsring från privatperson Varje barn söker sponsring för sina varv av nära och kära. Alla får ett tydligt underlag/kontrakt att jobba med så att vi säkrar att rätt information kommer fram. Man sponsrar varje barn med ett belopp/varv. Exempel: sponsring av 5 kr/varv: 20 varv = 100 kr Exempel: Sponsring av 20 kr/varv: 25 varv = 500 kr Även fast belopp går bra Man kan sälja samma ”produkt” till flera utan att det kostar något extra. Ju fler sponsorer – desto mer insamlat. Alla känner någon med 20 kronor! Låt inte vissa strunta i att engagera sig i laget
Sponsring från företag Föräldrar och barn kan söka sponsring från företag. Företag kan bara sponsra alla barn i gruppen Företagssponsring betyder att alla barn drar in pengar till lagkassan, även de utan sponsorer eller med väldigt få = alla bidrar! T.ex. 10 kr/barn/varv ger 23 barn x 20 varv x 10 kr = 4600 kr. Företagen kan exponera sig i samband med loppet kring det aktuella laget. Smakfullt och utan att störa övriga aktiviteter (t.ex. dela ut godis då klubben har ett tydligt fokus på kost) Vi har löst så företag kan få faktura från SFK
Platinasponsorer Arrangörerna (Vallen Nord och SFK) kommer jobba för att få fram många platinasponsorer. En platinasponsor sponsrar ALLA deltagare i Spring för Livet på något sätt. T.ex. med dryck och förtäring under själva eventet (inte fika), ett belopp / löpare eller något annat, Spring för Livet tröja, små events mm Kom med förslag och koppla ihop
Vi ger tillbaka Av allt insprunget fördelas 70% till laget, 20% till BRIS och 10% till arrangemanget BRIS på plats och hejar och ska bjuda in BRIS idoler. Vi ger barnen en god känsla av att stödja andra och göra något gott! Alla som sponsrat lämnar namn + mailadress och får en inbjudan att vara med och heja under Spring för Livet. Ni har mailadresser till alla sponsorer och kan återkoppla och tacka som ett helt lag. Ni kan dessutom involvera dem under säsongen med bilder, cupreferat, inbjudningar till hemmamatcher m.m. Mer än att bara stödköpa en produkt de inte vill ha!
Varför är detta så smart? Barnen samlar in pengar genom fysisk aktivitet istället för att sälja något. Helt riskfritt då det inte finns någon kostnad i produkten. Barnen ger tillbaks till BRIS. Vi har mailadresser till alla sponsorer och kan hålla dem involverade under säsongen. Insamlade medel är direkt kopplade till prestation. Vi redovisar inte insamlade medel/spelare utan bara antal varv/spelare och totala beloppet. Ingen tävling i pengar, men kanske lite i antal varv
21/4 smäller det!
Större och större 2018 är det hela 34 lag anmälda Över 750 pojkar/flickor 04-08 deltar Spring för Livet är det största loppet i Sollentuna numera
NYTT FÖR 2018 Vi har lärt oss mycket senaste 3 åren. Därför sker följande förändringar till 2018. Masstart istället för spridda skurar = bättre drag på banan och mer folk på Vallen Kortare evenemang 13.00-16.00 mot tidigare 12.00-18.00 Min debitering / lag baserat på resultat från tidigare år. 300kr/anmäld löpare för att generera donation och täcka kostnader. (inget lag 2017 låg under detta så ni behöver inte oroa er) Bättre digital redovisning av varv med erfarenhet av förra året
Hur gör vi 21/4? Det kommer vara ca 700 barn som skall springa under 3 timmar Vi kommer starta ca 200 barn / gång – MÄKTIGT!!! Extremt mycket barn på banan samtidigt – disciplin är viktigt, främst från föräldrar, ledare och syskon Fyra zoner på plats (start, mål, fotografering, förtäring) Varvräkning tar vi hand om med digital varvräkning Events och händelser på plats med sponsorerna Fika/mat säljs av Sollentuna FK – EJ AV GRUPPERNA Barnen är i fokus – ledare får gärna vara med vid start men låter sedan barnen springa själva. Kom och heja hela dagen på andra SFK grupper
Tidsschema Ca 200 löpare per timme som startar samtidigt Stor blandning av killar/tjejer, yngre/äldre Mycket mer drag och folk på Vallen
På dagen Kom minst 45 min innan och samla gruppen, anmäl er till arrangör i kansliet och hämta ut era nummerlappar mm Gruppen skall ha en uttalat ansvarig för gruppen som är med vid start/mål Speaker annonserar start och målgång, annan information mm Peppa under loppet och delta i de små happenings som dyker upp Målgång i zon 2 – få löparna snabbt av banan in på gräsplanen så de inte är i vägen för andra löpare Samla ihop alla i zon 3 för officiell fotografering, medaljer mm Hämta ut dryck, frukt mm i zon 4 Lämna plats åt nästa grupp men stanna gärna och heja på Liverapportering av varvräkningen, uppdatering löpande av resultat Ladda upp bilder i Facebookgruppen, #SFKspringförlivet på Instagram
Nästa steg för er
Nästa steg Håll föräldramöten och förmedla konceptet Viktigt med engagemang hos alla Få med folk i Facebookgruppen – dela dela dela Följ på Instagram Gå igenom sponsorbrev med barnen Ge dem lite tips på hur de kan jobba med dem. ALL känner någon med 20kr! Utse ansvarig i gruppen för sponsorfilen Börja söka sponsorer Ta upp det på träningar så ingen ”glömmer” att samla in sponsorer Starta lite löpning med laget 1 gång/vecka så alla klarar att springa under en längre tid Beställt klistermärken om ni vill enligt underlag (stickerapp.se) bra och prisvärda och många jobbade med dem i år
Underlag till alla Presentationen Länk till filmen 2016 Sponsorfilen – Google Drive, inbjudan kommer i Jan/Feb Underlag för sponsorbrev Underlag för sponsorbrev företag Underlag för företag och faktura Underlag för att förenkla rapporteringen av sponsorer till ansvarig Underlag för betalningsbrev Underlag för klistermärke
Media mm
Media mm Vi jobbar för att få media att lyfta Spring för Livet även 2018 Vi kommer försöka få dit ännu fler namnkunniga spelare, kändisar mm Har ni egna kontakter eller idéer? -> Nicholas
Efter SFL
Vad händer efter Direkt efter sista löpare gått i mål kan vi kommunicera en ungefärlig donation till alla via Facebooksidan Samla ihop de sista sponsorerna och fyll i slutgiltig sponsorfil Skicka ut era Tack brev med betalningsinformation till sponsorerna Sätt in enligt underlag från arrangör 30% till för donation (20%) samt arrangemang (10%) Ladda upp bilder och filmer på Facebook När alla pengar är inbetalda kallar vi alla till en gemensam träff eller liknande när BRIS kan vara med och ta emot donationen inför alla föräldrar, sponsorer mm
TACK!