Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Övergripande ansvarig: Nicholas Roman

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Övergripande ansvarig: Nicholas Roman"— Presentationens avskrift:

1 Övergripande ansvarig: Nicholas Roman
Arrangör: P04 Lag 1

2 Agenda Bakgrund och partner 2019 Presentation av konceptet
Vad händer fram till 27/4 Hur gör vi under Spring för Livet Nästa steg för ER Vad händer efter Spring för Livet Övrigt & frågor

3

4 Bakgrund

5 Bakgrund Pilotevent 2015 med 18 killar i Vallen Nord. Gav en donation på kr till Barncancerfonden. Lilla Sportspegeln och Lilla Aktuellt gjorde inslag. 2016 utökade vi till totalt 13 lag som sprang Sollentuna – Barcelona och samlade in kr till Barncancerfonden. Flera AIK, DIF och Assyriska spelare kom på besök. 2017 var vi totalt 21 lag som sprang, vi hade digital varvräkning med chip för första gången kr till Friends som var på plats. DN, Mitt-i mfl skrev om SFL. 2018 var det 32 lag och 650 löpare som donerade kr till BRIS. Gladiatorerna och vinnare av Mästarnas Mästare var på plats och vädret var underbart!

6

7 BARNCANCERFONDEN Återigen ska vi donera till Barncancerfonden
Barncancerfonden kommer vara på plats med tält och aktivering Ebba som spelar i F08 säljer armband till förmån för Barncancerfonden Team Rynkeby på plats som samlar in till Barncancefonden Mål på 1000 löpare och 250tkr i donation.

8 Konceptet

9 Varför Spring för Livet?
Syfte: ge lagen ett rejält tillskott till lagkassan utan att sälja saker Smartness: extremt liten insats jämfört med andra alternativ Varför: skapa lagkänsla kring ett evenemang som är väldigt roligt och uppskattat och lever hela säsongen. Relevant: ge killarna/tjejerna en fysisk utmaning. Omtanke: stödja en organisation som jobbar för barn. Nytänkande: slippa sälja strumpor, polkagrisar, korvar, tulpaner m.m.

10 Hur går det till? Vi har bokat hela vallen den 27/4 och kör SFL2019 mellan 13-16 Ca 15 lag delar på en timme, 350 barn startar samtidigt Under 1 timme springer/joggar/går alla så många varv som möjligt. Varje varv = pengar till laget genom sponsrade varv (se nästa sida). Föräldrar är med och hejar, peppar och berömmer trötta löpare. Världens drag för att heja fram killarna/tjejerna!

11 Sponsring från privatperson
Varje barn söker sponsring för sina varv av nära och kära. Alla får ett tydligt underlag/kontrakt att jobba med så att vi säkrar att rätt information kommer fram. Man sponsrar varje barn med ett belopp/varv. Exempel: sponsring av 5 kr/varv: 20 varv = 100 kr Exempel: Sponsring av 20 kr/varv: 25 varv = 500 kr Även fast belopp går bra Man kan sälja samma ”produkt” till flera utan att det kostar något extra. Ju fler sponsorer – desto mer insamlat. Alla känner någon med 20 kronor! Låt inte vissa strunta i att engagera sig i laget

12 Sponsring från företag
Föräldrar och barn kan söka sponsring från företag. Företag kan bara sponsra alla barn i gruppen Företagssponsring betyder att alla barn drar in pengar till lagkassan, även de utan sponsorer eller med väldigt få = alla bidrar! T.ex. 10 kr/barn/varv ger 23 barn x 20 varv x 10 kr = 4600 kr. Företagen kan exponera sig i samband med loppet kring det aktuella laget. Smakfullt och utan att störa övriga aktiviteter (t.ex. dela ut godis då klubben har ett tydligt fokus på kost) Vi har löst så företag kan få faktura från SFK 

13 Vi ger tillbaka Av allt insprunget fördelas 70% till laget, 20% till BCF och 10% till arrangemanget Man samlar till sitt lag, INTE ett eget konto inom laget. Vi ger barnen en god känsla av att stödja andra och göra något gott! Alla som sponsrat lämnar namn + mailadress och får en inbjudan att vara med och heja under Spring för Livet. Ni har mailadresser till alla sponsorer och kan återkoppla och tacka som ett helt lag. Ni kan dessutom involvera dem under säsongen med bilder, cupreferat, inbjudningar till hemmamatcher m.m. Mer än att bara stödköpa en produkt de inte vill ha!

14 27/4 smäller det!

15 Större och större 2019 är det hela 47 lag anmälda
Över 1000 pojkar/flickor deltar Mycket erfarenhet från förra årets succé Spring för Livet är det största loppet i Sollentuna

16 NYTT FÖR 2019 Vi har lärt oss mycket senaste 4 åren. Därför sker följande förändringar till 2018. Ännu större masstart istället för spridda skurar = blev mycket bättre drag Annan lösning kring vätskestationen Bättre digital redovisning av liveresultat med erfarenhet av förra året

17 Hur gör vi 21/4? Det kommer vara ca barn som skall springa under 3 timmar Vi kommer starta ca 300 barn / gång – MÄKTIGT!!! Extremt mycket barn på banan samtidigt – disciplin är viktigt, främst från föräldrar, ledare och syskon Fyra zoner på plats (start, mål, återhämtning, förtäring) Varvräkning tar vi hand om med digital varvräkning Events och händelser på plats med sponsorerna Fika/mat säljs av Sollentuna FK – EJ AV GRUPPERNA Barnen är i fokus – ledare får gärna vara med vid start men låter sedan barnen springa själva. Kom och heja hela dagen på andra SFK grupper

18 På dagen Kom minst 45 min innan och samla gruppen, anmäl er till arrangör i kansliet och hämta ut era nummerlappar mm Gruppen skall ha en uttalat ansvarig för gruppen som är med vid start/mål Speaker annonserar start och målgång, annan information mm Peppa under loppet och delta i de små happenings som dyker upp Målgång i zon 2 –snabbt av banan in på gräsplanen Samla ihop alla i zon 3 för medaljer mm Hämta ut dryck, frukt mm i zon 4 Lämna plats åt nästa grupp men stanna gärna och heja på Liverapportering av varvräkningen, uppdatering löpande av resultat Ladda upp bilder i Facebookgruppen, #SFKspringförlivet på Instagram

19 Nästa steg för er

20 Underlag till alla Presentationen Länk till filmen, hemsidan mm
Sponsorfilen – Google Drive, inbjudan kommer i Jan/Feb Underlag för sponsorbrev privat Underlag för sponsorbrev företag Underlag för företag och faktura Underlag för att förenkla rapporteringen av sponsorer till ansvarig

21 Nästa steg Steg 1 (Jan/Feb) Steg 2 (Mars/April)
Håll föräldramöten förmedla konceptet, viktigt med engagemang hos alla Dela hemsidan, Facebooksidan & Instagram Utse ansvarig i gruppen för sponsorfilen Starta lite löpning med laget 1 gång/vecka Steg 2 (Mars/April) Gå igenom konceptet med barnen Ge dem lite tips på hur de kan jobba med dem. ALL känner någon med 20kr! Börja söka sponsorer runt truppen Ta upp det på träningar så ingen ”glömmer” att samla in sponsorer Peppa och motivera, ställ lite krav = då blir det succé!

22 Efter SFL

23 Vad händer efter Direkt efter sista löpare gått i mål kan vi kommunicera en ungefärlig donation till alla Samla ihop de sista sponsorerna och fyll i slutgiltig sponsorfil Skicka ut era Tack brev med betalningsinformation till sponsorerna Sätt in enligt underlag från arrangör 30% till för donation (20%) samt arrangemang (10%) Ladda upp bilder och filmer på Facebook När alla pengar är inbetalda kallar vi alla till en gemensam träff eller liknande när BcF kan vara med och ta emot donationen inför alla föräldrar, sponsorer mm

24 Frågor?


Ladda ner ppt "Övergripande ansvarig: Nicholas Roman"

Liknande presentationer


Google-annonser