- Geografi - Att studera helheten.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Advertisements

KLIMAT OCH VEGETATION. REGNSKOG Regnskogenligger i huvudsak runt ekvatorn.
Historiska flyttmönster – mot en öppen och ömsesidig global nordisk arbetsmarknad Dan Hjalmarsson GD/PhD Tillväxtanalys Utvärderar och analyserar grunderna.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Allra första kameran År 1826 gjordes den allra första kameran av fransmannen Joseph Nicéphore Niépc men det tog åtta timmar att exponera bilden och den.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
Orienteringsteori Dagens lektion Varför ska man lära sig att orientera? Vad ska ni kunna? Hur funkar en karta? Att passa en karta Karttecken Olika begrepp.
Östra Europa Puls Geografi Europa. Länder i östra Europa s  Ryssland  Vitryssland  Ukraina  Rumänien  Bulgarien  Moldavien
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL? HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Södra Europa Puls Geografi Europa s Länder i södra Europa s  Portugal  Spanien  Italien  Slovenien  Kroatien  Bosnien- Hercegovina.
Detta är miljömåltider
Klimat och miljö.
Fossilbränslefritt Kronoberg
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
En snabbkurs i orientering
Europa.
Kort om | skötselråd.
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Kolonialism/Imperialism
De sju intelligenserna
Naturresurser; vatten
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Hållbar utveckling Geografi HT år 6 Catha Glaas, Thomas Smith.
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Hållbar utveckling Geografi HT år 6 Catha Glaas, Thomas Smith.
Kartan.
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Formativt lärande.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Historia.
Vulkaner.
SO Sverige Vi kommer att: Under detta arbetsområde kommer du att
Varför bor vi där vi bor? Vi blir allt fler.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Atlas Vi lär oss hur vi använder atlasen för att hitta information och tolka olika kartor.
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
Kretslopp Vad är ett kretslopp? Vilka ämnen kan ha ett kretslopp?
Upplysningen 1700.
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Miljömålen består av tre slags mål
Den sociologiska blicken
Industriella revolutionen
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Åtgärdswebben.
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Mount Everest.
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Bedömning för lärande 31/10
Mobiltelefonins utveckling
Vad föreställer bilden?
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Mänskliga rättigheter -
Hållbar utveckling måste vara
Industriella revolutionen
Led- och muskelmottagning
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Historia HT 2018 Catharina Glaas, Marlene Sjölander
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Kontinuitetshantering
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Klimatanpassningsspelet
Presentationens avskrift:

- Geografi - Att studera helheten

Vad vi kommer att gå igenom: Behöver inte skriva! Vad geografi handlar om Kartan och dess uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och olika skalor. Topografiska och olika tematiska kartor. Namn och läge på världsdelarnas viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi

Vad är Geografi? Geografi handlar om att beskriva hur världen ser ut Jordens uppbyggnad Jordytan Människor som bor på jorden Man vill förstå helheten och analysera detaljer Geografer letar efter samband & mönster Försöker förklara orsaker och bedöma konsekvenser för livsvillkor

Ett Geografiskt perspektiv 1. Beskriva ett undersökningsobjekt Japan drabbas ofta av tsunamier och jordbävningar Varför drabbas Japan av detta? 2. Förklara orsaker Vad beror det på? Hur påverkas människorna? 3. Bedöma konsekvenser Vad försöker man göra för att skydda sig? Alla dessa steg blir till en helhet

-New York- Ett geografiskt exempel Beskriva ett undersökningsobjekt Behöver inte skriva! Beskriva ett undersökningsobjekt Förklara orsaker Bedöma konsekvenser

1. Beskriv undersökningsobjektet Behöver inte skriva! Varför ligger New York där Hudsonfloden mynnar i Atlanten? Varför bor det så många människor i New York? Varför är människorna i New York av så många olika nationaliteter? Hur påverkas miljön runt New York av att det bor så många människor där?

2. Förklara orsaker Behöver inte skriva! Varför ligger New York där Hudsonfloden mynnar i Atlanten? Här finns bördig jord och ett lämpligt klimat. Här finns en flod som man kan segla uppför och en floddal med bra förutsättningar för jordbruk. Här finns möjligheter till fiske. Här finns en skyddad vik för båtar att gå in och lägga till i.

2. Förklara orsaker Behöver inte skriva! Varför bor det så många människor i New York? Varför är människorna i New York av så många olika nationaliteter? New York var en av de första städerna på östkusten. Växte snabbt på grund av sitt jordbruk och fiske. Eftersom det var bra matproduktion här kunde många överleva och stanna kvar. New York var staden som invandrare kom först till på 1800- och 1900-talet. Många blev kvar här.

3. Bedöma konsekvenser Behöver inte skriva! Hur påverkas miljön runt New York av att det bor så många människor där? Eftersom så många bor i New Yorks storstadsområde (20 miljoner) används transporter i stor utsträckning. Inte bra för miljön. Det leder till höga utsläpp av avgaser som i sin tur leder till luftföroreningar. Många dör av den giftiga luften. Sophanteringen i staden är inte hållbar i längden. Beskriva ett undersökningsobjekt+ Bedöma konsekvenser Förklara orsaker+ = Får en bättre förståelse av New York

Bildanalys -Orsak och Konsekvens- Beskriv vad du ser! Titta på bilden! -> Översvämning, ett katastrofområde … Ge två geografiska förklaringar till vad som kan ha hänt! Monsunregnen har gjort att floden svämmat över En storm har fört med sig vatten långt upp på land En tsunami har drabbat området En damm har brustit och översvämmat området Vilka konsekvenser får det som hänt för individer och samhälle i det drabbade området? Människor blir hemlösa Människor får svårt att få tag i mat och rent vatten Fattiga människor drabbas hårdast vid översvämningskatastrofer eftersom de har svårare att bygga ett nytt hem och överleva

Varför bor människor vid floder? Jorden är bördig tack vare slammet från de näringsrika bergen och vattnet Floden svämmar över, åkrarna får gödning av slammet Skördarna ökar med hjälp av konstbevattning Åkerjorden och maten räcker till många människor, därför bor många längs med floden Fiske & Transport

Två floder som ger olika möjligheter Amazon & Ganges Två floder som ger olika möjligheter

Vid Amazonfloden Klimatet varmt och mycket regnigt Regnskog 10 gånger Sveriges yta Regnet tar med näringen i marken och tas upp av skogen Ingen näring stannar kvar och det blir svårt att ha ett jordbruk Därför bor det så få människor vid Amazonfloden

Vid Gangesfloden Olika livsvillkor vid Ganges jämfört med Amazonas Här finns berget Himalaya som avger näringsrik slam Med hjälp av åar, bäckar och flodern når slammet Ganges I perioder regnar det kraftigt vid Himalaya som når Ganges vid översvämningar Jorden är bördig vid Ganges och därför bosätter sig miljontals människor här Olika livsvillkor vid Ganges jämfört med Amazonas