Kommunsamverkan för effektivare stödtjänster

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nyttorealisering på 10 min
Advertisements

Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Test Center – en högre nivå
Det lönar sig!.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Organisera vattentjänsterna för framtiden
Ett arbete med att etablera
VISION Kommunplaner – strategisk planering
En introduktion till SEB Way
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Skapa förutsättningar för e-arkiv och ett digitalt informationsflöde
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö EU:s budget.
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Gemensam HR (PA)- funktion i Hälsingland. Syfte med mötet Komma överens om hur arbetet ska bedrivas i projektet Tydliggöra uppdrag, syfte, mål, roller.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
NULÄGESPRESENTATION SEPTEMBER 2014.
BILDA + SENSUS SENSUS + BILDA. Beslut och vision Utgångspunkter för en vision -att möta en omvärld i förändring -tillsammans är vi så mycket mer -utgångspunkter.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Vård- och.
Välkomna till en dag om eArkiv
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Utveckling och trender inom det Personal- Löneadministrativa området
Anläggningsbranschen
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Viktigt när du upphandlar molntjänster
Information gemensam rutin SVPL
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UC
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Central administration och stab.
Sambruk:s projekt.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
Introduktion till The Rational IT Model
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Tillsammans skapar vi en Inkluderande arbetsmarknad
Anslutningsprocessen, Högskolan i Gävle
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Linköping Samverkan i Söderhamn.
PA2.0 – Utveckling av personal-
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Uppdrag E-hälsa och digitalisering
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Utvärdering Socialfonden
Områdesmöte Vårterminen 2015.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Överförmyndar-nämnden
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
Uppdrag IT-universitet 2018
Framtidens vårdinformationsmiljö
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Kommunsamverkan för effektivare stödtjänster Stenungsund Orust Lilla Edet Tjörn Ale Kungälv Öckerö Kommunsamverkan för effektivare stödtjänster

Bakgrund och uppstart Ägarkommunerna bildade bolaget hösten 2013 och beslutade 2014 om verksamhetsövergång till SOLTAK AB 4 områden för kommunal samverkan i SOLTAK AB: Ekonomiadministration Löneadministration IT-drift IT-support Ytterligare samverkansområden kan bli aktuella om två eller fler ägarkommuner beslutar om verksamhetövergång/samordning

Övergripande uppdrag och syfte ”…Samverkan syftar till att ägarkommunerna ska kunna utföra stöd- och servicetjänster mer kostnadseffektivt än om varje ägarkommun gör det var för sig och därmed ge medborgarna större nytta för skattepengarna, samt att tillföra ägarkommunernas kärnverksamhet mer pengar.” Övergripande mål 2018 SOLTAK AB utvecklade och implementerade nya ekonomi- och lönesystem 2015-16 och gick i skarp drift med dem i 4 kommunern 2017. Det övergripande målet för 2018 är att fintrimma arbetssätt och processer, att gå över till en volymsbaserad och prissatt tjänsteleverans inom alla verksamhetsområdena. Under 2018 går de samverkande IT-kommunerna över till en gemensam PC-klient och en allt större del av kommunernas IT migreras över till den gemensamma IT-miljön.

Så får ägarkommunerna mer värde för pengarna Gemensamma systemupphandlingar Gemensamma behovsanalyser och kravspecifikationer Möjliggör ökad funktionalitet och automatisering – kostnader delas på flera Delade konsultinsatser i samband med upphandling Samordnad drift och support av system Gemensam systemsupport minskar personberoendet Drift- och underhållskostnader delas på fler Flera kommuner i enhetlig och standardiserad IT-miljö Fler delar kostnader för utveckling och implementering Större volymer med fler kommuner gör automatisering mer lönsam Standardisering och konsolidering minskar supportbehovet Högre driftsäkerhet – mindre risk Minskad sårbarhet – högre kompetens Större personalteam möjliggör för kompetenshöjning och specialisering Större team möjliggör effektivare organisering av produktionen och effektivare resursutnyttjande

3 huvudprojekt 2015 - 16 Upphandling och implementering av nya ekonomi- och HR- /personalsystem Uppbyggnad och etablering av SOLTAKs IT-miljö för att i steg 1 ge samverkande kommuner full tillgång till de nya ekonomi- och HR- /personalsystemen Verksamhetsövergång och gemensam lokalisering av personalen

Effekter av gemensam systemupphandling 4 kommuner i samverkan ger delade upphandlingskostnader och delade drift- och systemkostnader 1 gemensamt framtagen behovsanalys och kravspecifikation gemensam drift- och supportorganisation

Uppbyggnad av gemensam IT-miljö i SOLTAK AB Bygger en modern standardiserad Microsoftmiljö, i steg 1 (2015) för implementering av nya ekonomi- och HR-/lönesystem. Steg 2 togs 2017 då ett till stora delar nytt och utökat datacenter togs i drift, med kapacitet att hantera de samverkande kommunernas totala IT-verksamhet Kommunerna binds samman i gemensamt redundany datanät – grävs en kabel av tar signalen annan väg i nätet Mål från 2017 - alla samverkande kommuner använder SOLTAK Abs gemensamm IT-miljö – då uppstår de optimala samordningseffekterna SOLTAKs IT-miljö bygger på ökad automatisering, vilket minskar kostnader och sårbarhet Fortsatt utveckling av och migrering till SOLTAKs IT-miljö har gjorts stegvis från 2017 i nära samverkan med resp kommun. Lilla Edet och Stenungsund har högst prioritet. Alla dataservrar för Lilla Edet och Stenungsund flyttade till SOLTAK Abs nya datacenter hösten 2017.

Verksamhetsövergång - historik Produktionsstart och verksamhetsövergång 2016-01-01 Samlokalisering i Kungälv under 2015 IT-teamen först – 14 april! Ekonomi- och löneteamen i oktober 2015 Från jan -16: etablera och forma de nya verksamhetsteamen Forma processer och lösningar tillsammans innan driftsättning Anpassning av lokaler och ytor för nya verksamheter Process för verksamhetsövergång och produktionsstart 2016-01-01: Skarp produktion av ekonomi, löne- och IT-tjänster i kommunernas ”gamla” system och IT-miljöer 2016-04-01: Successiv implementation av nya ekonomi- och lönesystem i 4 kommuner 2017-01-01: Alla kommuner arbetar i nya system och i gemensamma processer

Nya roller SOLTAK – kommun! - beställarrollen tydliggörs Gränssnitten SOLTAK – kommun måste vara tydliga Vad är SOLTAK Abs uppdrag? Vad är kommunens uppdrag? Tjänstekatalogerna beskriver SOLTAKs erbjudande och förutsätter klart definierade gränsdragningar Samordnad beställarfunktion gentemot SOLTAK i kommunen – säkerställ beställarkompetensen Arbetsgrupper gemensamma processer Gemensamt åtagande att forma och dokumentera processer och arbetssätt Arbetet förutsätter aktivt deltagande från SOLTAK AB och kommunerna!

Vi bygger nytt! Vi formar SOLTAK ABs egen företagskultur Korta beslutsvägar, högt förändringstempo Nya roller och ansvar Bättre möjlighet att specialisera sig, höja kompetensen Kommunens stödtjänster är SOLTAK ABs kärnverksamheter SOLTAK ABskall präglas av dialog och högt i tak SOLTAK AB-teamet skall göra bättre än den enskilda kommunen Utmaningar med många förändringar samtidigt Många visar stort intresse för det vi bygger upp!

Framtiden… När vi har blivit tillräckligt intrimmade med våra nya system, processer och verktyg, då är det dags att titta på fler och utökade samverkansområden. Det finns en lång rad möjliga samverkansområden mellan kommunerna, där SOLTAK AB kan vara gemensam leverantör. Det är kommunerna och bolagets styrelse som tar sådana initiativ och beslut. Vi har inom SOLTAK AB lagt en grund för kommunalt samarbete och vi vill bidra till att bredda och utveckla den kommunala samverkan. Då kan vi hjälpa kommerna att spara pengar.