Att använda källor i text Inför nationella provet och utredande text

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den vetenskapliga rapporten
Advertisements

Vilka källor kan du lita på?
Referat En sammanfattning.
Att tänka på vid källkritik
INTERNET - källkritik Spela Faktasökning Surfa Chatta Bankärenden
Rapportskrivning – rep.
Formellt, skarpt och snyggt
Att skriva PM och rapporter
ayer_embedded Källkritik
DÖDSBRAND OFFRENS HÄMND
Källkritik på Internet
Källkritik på Internet - en presentation från Kolla källan
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Plagiering Att använda andras idéer och ord.
Källkritik på Internet
Källor! Hur gör man egentligen?
Projektarbete – hur skriver man det?
Att skriva källförteckning
Rapport skrivning Rubrik (Times New Roman 26p)
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Skrivarskolan KÄLLHÄNVISNING.
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Att söka information för PA/EE. Else-Britt Hellström Definiera informationsbehov Vad behöver jag för information? Hur ska jag använda den?
Hur man använder och anger källor
Hur skriver jag referensen till ett kapitel i en bok? Lunchseminarium Studieverkstaden, Magnus Olsson, Umeå UB.
Seminarieboken Kapitel 5 – Krav på uppsatsens utformning
Knappar i artikelredaktionen som formaterar texten:
Källkritik på Internet
Informationssökning och källkritik
Källkritik Källkritik är en metod som du använder för att granska den information som du får från olika källor, för att ta reda på om informationen är.
En guide för arbeten i SO
Aranäsgymnasiets bibliotek
Referat Hur och mall.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
CITATTEKNIK.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Referat Vad är det?.
Att referera och ange källa!
Essäprov = uppsats.
Formellt, skarpt och snyggt
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Att referera och ange källa!
Enkel dator teknik Tips och tricks. Välja storlek och radavstånd Här väljer du storlek på texten vi vill att ni använder 14 p till rubriker och 12 p till.
Konsten att vara söksmart ju bättre källor desto bättre slutprodukt.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Informationssökning Källkritik. Centralt innehåll i svenska 1 Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande.
Akademiskt skrivande - konsten att reflektera & omformulera Anette Wahlandt språkhandledare.
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
För att: Sammanfatta Skriva objektivt Skriva med hjälp av källor
Veckans mål: Insamling av fakta och material. Sammanställning av avhandlande del.
KÄLLKRITIK Då man bedömer källor är det viktigt att man är källkritisk. Det blir allt viktigare ju mer information som samlas i molnet, i internet.
Källkritik 101.
KÄLLKRITIK En metod.
Rubrik Förnamn Efternamn (klass)
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Referat och referatmarkörer
Vetenskapligt skrivande
Bli säker på utredande PM
För att: Sammanfatta Skriva objektivt Skriva med hjälp av källor
Att skriva en utredande text
G Anpassa den här banderollen med ditt eget meddelande! Markera bokstaven och lägg till din egen text. Använd en bokstav per bild.
Dag Justin Vilket intryck får du av En? Justin? Rhiannon?
Nya 1177.se
Nya 1177.se
B Anpassa den här banderollen med ditt eget meddelande! Markera bokstaven och lägg till din egen text. Använd en bokstav per bild.
Litteratursökning - referenser
Presentationens avskrift:

Att använda källor i text Inför nationella provet och utredande text

Syfte med källhänvisning Man markerar var man tagit sin information av flera skäl: Det är plagiat att ta någon annans material och hävda att det är ens eget Det ökar ens egen trovärdighet att visa varifrån ens information kommer ifrån. Andra kan kolla upp detta också. Det ökar användbarheten för ens egen källa. All fakta i ens text som man inte är förstahandskälla till måste man markera. Det spelar ingen roll att man vet detta. Det är inte du som kommit på detta.

Hur använder man källor i texten? Två system: Oxford – fotnoter i texten och källhänvisning längst ned i texten Harvard – löpande källhänvisning med parenteser Markera källan i texten där du använder källan. Oavsett system ska du första gången du skriver en källa i texten ha med; Namn på artikeln Namn på författaren Årtal och datum [om det är en artikel] Årtal på boken Andra gången du använder källan räcker det med att ha med författarens namn och datum/årtal i parantes sist i meningen (+ sidnummer om det är en bok).

Harvardsystemet (parenteser) Här använder vi parenteser i löpande text när vi källhänvisar. Exempel: Enligt artikeln Tonåringar behöver sömn av My Fagerstedt (Expressen 2012 – 09 - 12) så behöver tonåringar sova extra mycket. Fagerstedt skriver också att tonåringar ”inte gillar att vakna tidigt”. I artikeln Mobiler stör tonåringen sömn (DN 2012 -09- 17) skriver Per Hansson att ”mobilanvändningen stör sömnen”. Fagerstedt skriver i artikeln att man måste sluta leka med mobilerna. I boken Sömn av Andreas Karlsson (2014:12) skriver han sömnen är ”livsviktig” för oss och att vi ”borde prioritera den mer. Vidare skriver Hansson att tonåringar får för lite sömn (2014:13).

Vidare påstår Fagerstedt att….. Referatmarkörer Författarens efternamn /sidans namn + säger, skriver, berättar, hävdar författaren anser, påstår, tycker, menar undrar, frågar understryker, framhäver, betonar, påtalar, försäkrar förklarar, belyser, diskuterar, utreder visar … My Fagerstedt hävdar i artikeln Skola att barn lär sig mer om de lyssnar (DN 2003 -05 -22). Vidare påstår Fagerstedt att…..

Citera Att citera är att skriva av ordagrant. Man ändrar ingenting i det som står, inte ens stavfelen. ”Sömn behövs för att kroppen och hjärnan ska få vila, återhämta sig och bearbeta intryck.” enligt Sömn för alla av My Fagerstedt (Vårdguiden 2017- 05-22) Man kan försöka se till att ens citat passar in i resten av ens mening. Man vill inte ha stor bokstav mitt i ens citat. Sömn är ”det viktigaste som finns” och man måste ”prioritera den” enligt Anderas Hansson i artikeln Tonåringar (Aftonbbladet 2012-01-19).

Källförteckning på slutet Här visar du vilka källor du använt i texten. Här lägger du även till länkar till internetkällor som inte ska finnas med i löpande text. Var noga med källorna! Bok som källa: Författarens efternamn, förnamn. Boktitel. Förlagsort + tryckår. Khouri, Norma, Förlorad heder. Stockholm 2005. Tidningsartikel som källa: Författarens efternamn, förnamn. Artikelrubrik. Tidningens namn, år, datum och månad för utgivning, sidhänvisning. Exempel: Brändström, Leif . ”Sen behandling av migrän lika bra som tidig”. GöteborgsPosten, 20 augusti 2005, sid. 18. Internetartikel som källa: Helena Norman, ”Positivt att elevens rätt stärks i skollagsförslag”. http://www.skolverket.se/sb/d/822/a/3686 Skolverket, uppdaterad 2005-09-22. Hämtad 2005- 10-05. (man kan behöva ange vilka sidnummer man använt).