Europeisk utredningsorder Dir

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Europeiska kommissionens förslag till:
Advertisements

EUD:s rättstolkning – problem och principer “En Domare-Magt, självständig under Lagarna, men ej självhärskande över dem”?
Om ursprungsfolk och stamfolk i självstyrande länder
Disposition - Hållbar utveckling
En helhetlig diskrimi-neringslov i Norge?
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Nordisk slutkundsmarknad
Hur länge har vi haft vi regler?
Fjärde järnvägspaketet
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
EU.
PRIVATJURIDIK Internationell rätt (kap 15).
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
EGTS - vad är det? Helena Linde Förbundsjurist, Juridiska avdelningen, SKL.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Intressenter OL108A.
Hur stort är utrymmet för sociala hänsyn?
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Ramverk för patientmedverkan
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Mål Vad skall åstadkommas? Resultat Blev det som vi ville?
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Ansvar och möjligheter Nya Moderaternas Europaplattform.
Miljödepartementet. Meddelande om bättre genomförande av EU:s miljölagstiftning, COM (2012) 95 Hur står det till med genomförandet av vår gemensamma.
Statsrådsberedningen ”Med ökad transparens växer Europa och Sverige!” Spårvägshallarna 12 december 2006 Statssekreterare Håkan Jonsson.
Återvändande i Sverige och Europa Policy, praxis och projekterfarenheter NTG-asyl och integration Emma Cars och Lisa Tönnes
Finansdepartementet Ny lag skapar sund marknad för offentlig information Dan Ericsson Finansdepartementet.
Samarbete i det internationella systemet Kapitel 4.
Regionalpolitik EUROPEISKA KOMMISSIONEN December 2004 SV Förordningar 1 Sammanhållningspolitiken Kommissionens förslag till nya regler 14 juli.
Utredningsprocessen 1.Uppdrag: få, ragga -anställd, eget företag, frilans 2.Utföra uppdraget -övergripande strategi -praktiskt tillvägagångssätt -förhållningssätt:
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Effektivisera havs- och vattenförvaltningen!. Rent vatten – tyvärr ingen självklarhet övergödning och kemikalier konsumtion och handel med varor klimatförändringar.
Myndigheternas ansvar - marknadskontroll
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
2 Trygga säkerheten 1.TRYGGA SÄKERHETEN Åtgärder för att uppnå målsättningen: Genom att sköta brådskande utryckningar och säkerställa viktiga funktioner.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
vt ”Människan i EU” - om förvaltning, medborgarskap och fri rörlighet.
Finansinspektionen Vi övervakar finansmarknaden. Historia.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Om ESMA – European Securities Markets Authority Anna Jegnell Avdelningschef Marknader, Finansinspektionen Stockholm
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Den misstänktes rättigheter vid överföring mellan medlemsstaterna.
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
Sveriges begravningsbyråers förbund EU:s nya arvsförordning Ulf Bergquist Ulrika L. Hedström
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
EG-rätt Germaine Hillerström. Historisk bakgrund Schuman plan 1950 Europeiska kol- och stålgemenskapen Europeiska ekonomiska gemenskapen Europeiska atomenergigemenskapen.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Ramverk för patientmedverkan
Så berörs du av den nya europeiska dataskyddsförordningen
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
Europeiska Åklagarmyndigheten
Hur Sverige styrs eller Vad är det för särskilt med staten?
Dataskyddsförordningen – Small picture
Riksenheten för säkerhetsmål
Geografi / samhällskunskap
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Uppsala Public Management Seminar 14 mars
EUROPEISKA ENHETSAKTEN
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Gnosjö kommuns styrmodell
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Kampen för lika möjligheter för HBTI-personer i EU
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Kampen för lika möjligheter för HBTI-personer i EU
Presentationens avskrift:

Europeisk utredningsorder Dir Europeisk utredningsorder Dir.2014/41/EU om en europeisk utredningsorder på det straffrättsliga området

Presentationens frågeställningar är följande: Hur har utvecklingen av det internationella rättsliga samarbetet i brottmål sett ut och vilka faktorer har lett fram till hur systemet ser ut idag? Vad innebär ömsesidigt erkännande för en utredningsorder? Är syftet med en europeisk utredningsorder uppfyllt ur ett effektivitets- och rättighets- perspektiv?

Disposition Introduktion Utvecklingsperspektiv Unionsrättsligt perspektiv med fokus på ömsesidigt erkännande Europeisk utredningsorder ur ett rättighets-och effektivitetsperspektiv Slutsatser Quiz Frågor

Introduktion till utredningsordern VAD är syftet med europeisk utredningsorder? (Art.1.1) HUR fungerar förfarandet? (Art.1.2) VAD ska en europeisk utredningsorder innehålla? (Art.5) VARFÖR finns det en europeisk utredningsorder? VEM utfärdar en europeisk utredningsorder? (Art.1-2) VILKA villkor krävs för utfärdande? (Art.6) VILKA vägransgrunder finns det? (Art.11) NÄR beräknas direktivet införlivas i medlemsstaterna? VILKA deadlines har en europeisk utredningsorder? (Art.12) Så snart som möjligt, 30 resp. 90

Utvecklingsperspektiv 1959 års europeiska konvention om inbördes hjälp i brottmål 2000 års konvention om ömsesidig rättslig hjälp i brottmål Lag (2000:562) om internationell rättshjälp i brottmål ”LIRB” 2003/577/RIF 2008/978/RIF

Det nya systemet Direktiv 2014/41/EU om en europeisk utredningsorder på det straffrättsliga området Ett samlat instrument Övergripande tillämpningsområde Ds 2015:57 En europeisk utredningsorder

Slutsatser Hur har utvecklingen av det internationella rättsliga samarbetet i brottmål sett ut och hur skiljer sig det gamla från det nya? Principen om ömsesidigt erkännande Förfrågan vs order Skiftat ansvar för prövning Mindre fragmenterat system!

Unionsrättsligt perspektiv Ömsesidigt erkännande Tammerfors 1999 FEUF Tidigare samarbetsformer Förfrågansmodellen Tillgänglighetsmodellen

Unionsrättsligt perspektiv Ömsesidigt erkännande Inre marknaden Inre marknaden  utredningsorder

Slutsatser Ur ett unionsrättsligt perspektiv: Vad innebär ömsesidigt erkännande för en utredningsorder? Direktiv 2014/41/EU = effektivt? Inre marknad  straffrättens inre marknad

Effektivitets – och rättighetsperspektiv Europeisk utredningsorder – ett kontroversiellt förslag Är syftet med en europeisk utredningsorder uppfyllt? Är det ett effektivt förfarande? Beaktar det i tillräcklig utsträckning de grundläggande rättigheterna? Direktiv 2014/41/EU antogs efter mycket om och men 3 april 2014

Några för- och nackdelar med direktivet utifrån ett effektivitets- och rättighetsperspektiv Fördelar Rättslig myndighet (art. 1-2) Vidtagande av annan åtgärd än den begärda (art. 10.5) Ett enda ”instrument” Nackdelar Formuläret (art. 5) Verkställande myndighet (art. 7.3) Vägransgrunder (art.11 f) ?

Slutsatser Direktivets innehåll har förbättrats sedan det första utkastet och många problematiska aspekter har korrigerats. Fortfarande aspekter som behöver förbättras för att en europeisk utredningsorder ska vara ett lämpligt verktyg.

Gemensamma slutsatser Öppna gränser kräver instrument för att stävja brottslighet. Instrumentet är ett steg i rätt riktning och kommer att underlätta det rättsliga samarbetet i straffrättsliga frågor. För Sveriges vidkommande: mindre fragmenterat system. Emma: Instrumentet är ett steg i rätt riktning inom EU och kommer att underlätta det rättsliga samarbetet i straffrättsliga frågor, och kommer att bidra till en effektivare bekämpning av gränsöverskridande brottsbekämpning.

Q U I Z Fråga 1 Vad är syftet med europeisk utredningsorder? 1. Ordern utfärdas i syfte att vidta en utredningsåtgärd. X. Ordern utfärdas i syfte att vidta en eller flera utredningsåtgärder. 2. Ordern utfärdas i syfte att utreda en DNA-profil. Q U I Z

Q U I Z Fråga 2 Hur fungerar förfarandet? 1. Den verkställande staten begär en utredningsåtgärd av den utfärdande staten enligt förfrågansprincipen. X. Den utfärdande staten begär en utredningsåtgärd av den verkställande staten, grundat på ömsesidigt erkännande. 2. Den utfärdande staten begär en utredningsåtgärd av den verkställande staten, grundat på tillgänglighetsprincipen. Q U I Z

Q U I Z Fråga 3 Vad ska en europeisk utredningsorder innehålla? 1. Den måste innehålla en beskrivning av det begärda bevismaterial som ska inhämtas. X. Den måste innehålla utdrag ur brottsregistret. 2. Den måste innehålla en bild på det bevismaterial som efterfrågas. Q U I Z

Q U I Z Fråga 4 Varför finns det en europeisk utredningsorder? 1. Det syftar till att närma sig principen om ne bis in idem. X. Det fanns tidigare inga regler om bevisinhämtning inom EU. 2. Det gamla systemet var för fragmenterat. Q U I Z

Q U I Z Fråga 5 Vem kan utfärda en europeisk utredningsorder? 1. Verkställande myndighet X. Rättslig myndighet 2. Verkställande stat Q U I Z

Fråga 6 Vad krävs för att en europeisk utredningsorder ska kunna aktualiseras? 1. Alla inhemska åtgärder ska vara uttömda. X. Det ska vara nödvändigt, proportionellt och samma åtgärd ska kunna vidtas i den utfärdande staten i ett liknande inhemskt ärende. 2. Det ska vara adekvat, icke-inskränkande och åtgärden ska vara tillgänglig i alla EU-länder. Q U I Z

Fråga 7 När kan en utredningsorder vägras av den verkställande staten? 1. Den kan vägras t.ex. om det är ett politiskt eller militärt brott. X. Den kan vägras t.ex. om det strider mot principen ne bis in idem. 2. Den kan vägras t.ex. om det strider mot tillgänglighetsmodellen. Q U I Z

Q U I Z Fråga 8 När ska direktivet införlivas i medlemsstaterna? 1. Den 22 maj 2017 X. Den 1 maj 2017 2. Den 30 april 2017 Q U I Z

Q U I Z Fråga 9 Vilka deadlines finns det? 1. Snarast möjligt, och lika snabbt som för inhemska förfaranden. Beslut 90 dagar, genomförande 30 dagar. X. Snarast möjligt, och lika snabbt som för inhemska förfaranden. Beslut 60 dagar, genomförande 30 dagar. 2. Snarast möjligt, och lika snabbt som för inhemska förfaranden. Beslut 30 dagar, genomförande 90 dagar. Q U I Z

Fråga 1 Vad är syftet med europeisk utredningsorder? 1. Ordern utfärdas i syfte att vidta en utredningsåtgärd. X. Ordern utfärdas i syfte att vidta en eller flera utredningsåtgärder. 2. Ordern utfärdas i syfte att utreda en DNA-profil.

Fråga 1 Vad är syftet med europeisk utredningsorder? 1. Ordern utfärdas i syfte att vidta en utredningsåtgärd. X. Ordern utfärdas i syfte att vidta en eller flera utredningsåtgärder. 2. Ordern utfärdas i syfte att utreda en DNA-profil.

Fråga 2 Hur fungerar förfarandet? 1. Den verkställande staten begär en utredningsåtgärd av den utfärdande staten enligt förfrågansprincipen. X. Den utfärdande staten begär en utredningsåtgärd av den verkställande staten, grundat på ömsesidigt erkännande. 2. Den utfärdande staten begär en utredningsåtgärd av den verkställande staten, grundat på tillgänglighetsprincipen.

Fråga 2 Hur fungerar förfarandet? 1. Den verkställande staten begär en utredningsåtgärd av den utfärdande staten enligt förfrågansprincipen. X. Den utfärdande staten begär en utredningsåtgärd av den verkställande staten, grundat på ömsesidigt erkännande. 2. Den utfärdande staten begär en utredningsåtgärd av den verkställande staten, grundat på tillgänglighetsprincipen.

Fråga 3 Vad ska en europeisk utredningsorder innehålla? 1. Den måste innehålla en beskrivning av det begärda bevismaterial som ska inhämtas. X. Den måste innehålla utdrag ur brottsregistret. 2. Den måste innehålla en bild på det bevismaterial som efterfrågas.

Fråga 3 Vad ska en europeisk utredningsorder innehålla? 1. Den måste innehålla en beskrivning av det begärda bevismaterial som ska inhämtas. X. Den måste innehålla utdrag ur brottsregistret. 2. Den måste innehålla en bild på det bevismaterial som efterfrågas.

Fråga 4 Varför finns det en europeisk utredningsorder? 1. Det syftar till att närma sig principen om ne bis in idem. X. Det fanns tidigare inga regler om bevisinhämtning inom EU. 2. Det gamla systemet var för fragmenterat.

Fråga 4 Varför finns det en europeisk utredningsorder? 1. Det syftar till att närma sig principen om ne bis in idem. X. Det fanns tidigare inga regler om bevisinhämtning inom EU. 2. Det gamla systemet var för fragmenterat.

Fråga 4 Varför finns det en europeisk utredningsorder? 1. Det syftar till att närma sig principen om ne bis in idem. X. Det fanns tidigare inga regler om bevisinhämtning inom EU. 2. Det gamla systemet var för fragmenterat.

Fråga 5 Vem kan utfärda en europeisk utredningsorder? 1. Verkställande myndighet X. Rättslig myndighet 2. Verkställande stat

Fråga 5 Vem kan utfärda en europeisk utredningsorder? 1. Verkställande myndighet X. Rättslig myndighet 2. Verkställande stat

Fråga 6 Vad krävs för att en europeisk utredningsorder ska kunna aktualiseras? 1. Alla inhemska åtgärder ska vara uttömda. X. Det ska vara nödvändigt, proportionellt och samma åtgärd ska kunna vidtas i den utfärdande staten i ett liknande inhemskt ärende. 2. Det ska vara adekvat, icke-inskränkande och åtgärden ska vara tillgänglig i alla EU-länder.

Fråga 6 Vad krävs för att en europeisk utredningsorder ska kunna aktualiseras? 1. Alla inhemska åtgärder ska vara uttömda. X. Det ska vara nödvändigt, proportionellt och samma åtgärd ska kunna vidtas i den utfärdande staten i ett liknande inhemskt ärende. 2. Det ska vara adekvat, icke-inskränkande och åtgärden ska vara tillgänglig i alla EU-länder.

Fråga 7 När kan en utredningsorder vägras av den verkställande staten? 1. Den kan vägras t.ex. om det är ett politiskt eller militärt brott. X. Den kan vägras t.ex. om det strider mot principen ne bis in idem. 2. Den kan vägras t.ex. om det strider mot tillgänglighetsmodellen.

Fråga 7 När kan en utredningsorder vägras av den verkställande staten? 1. Den kan vägras t.ex. om det är ett politiskt eller militärt brott. X. Den kan vägras t.ex. om det strider mot principen ne bis in idem. 2. Den kan vägras t.ex. om det strider mot tillgänglighetsmodellen.

Fråga 8 När ska direktivet införlivas i medlemsstaterna? 1. Den 22 maj 2017 X. Den 1 maj 2017 2. Den 30 april 2017

Fråga 8 När ska direktivet införlivas i medlemsstaterna? 1. Den 22 maj 2017 X. Den 1 maj 2017 2. Den 30 april 2017

Fråga 9 Vilka deadlines finns det? 1. Snarast möjligt, och lika snabbt som för inhemska förfaranden. Beslut 90 dagar, genomförande 30 dagar. X. Snarast möjligt, och lika snabbt som för inhemska förfaranden. Beslut 60 dagar, genomförande 30 dagar. 2. Snarast möjligt, och lika snabbt som för inhemska förfaranden. Beslut 30 dagar, genomförande 90 dagar.

Fråga 9 Vilka deadlines finns det? 1. Snarast möjligt, och lika snabbt som för inhemska förfaranden. Beslut 90 dagar, genomförande 30 dagar. X. Snarast möjligt, och lika snabbt som för inhemska förfaranden. Beslut 60 dagar, genomförande 30 dagar. 2. Snarast möjligt, och lika snabbt som för inhemska förfaranden. Beslut 30 dagar, genomförande 90 dagar.

FRÅGOR ?