Utrullning av Nyps 2020 23 november
Erfarenheter från införandet av Nyps Införandeprojekt På-plats-besök = Tidskrävande Utbildningar inom olika områden och med många deltagare De som utbildades och konfigurerade systemet ledde till personberoenden Kunskapen glömdes bort
Införande av Projektmedel Införande/utbildning för handläggare och lokala administratörer Vi kommer inte att kräva regionala införandeprojekt Det behövs koordinatörer som hjälper sina användare lokalt NypsCentralen ska arbeta med informationspaket och utbildning av koordinatörer Hur snabbt ska man vara på banan lokalt? Ställer krav på att vi kan distribuera systemet smidigt Kan vi smygstarta utrullning i mindre skala innan allt är klart? Vilka skulle i så fall vara intressanta och intresserade? Det skulle innebära att dessa också är med och utformar informationspaket Koordinatörer = Missionärer Behovet kan ändå finnas lokalt och det är bra med inspel om hur vi kan stötta det.
Informationspaket Dokumentation Allt digitalt och samlat på en plats Handledningar Checklistor Filmer Allt digitalt och samlat på en plats Utformat för att självständigt komma igång med systemet i den lokala organisationen Infopaket måste fungera självständigt! Ska vara riktat till HL, BF, Admin och Ekonomi Utvecklas tillsammans med ngr piloter som är med under framtagandet Viktigt att erbjuda att vara med men vi gör urval för att få bäst ”spridning”. Varje koordinator och support ska genomföra webbkurser och läsa informationen Sedan samlas till ett gemensamt till genomgång (ca 75 pers kanske ska delas upp). Bör göras i typ november. Synka ”utrullning” med uppföljningsramverket!!!
Vad behöver vi kunna? Åtkomst till Nyps 2020 Hur Min ansökan fungerar Allmänna funktioner Ärendets delar Ärendets livscykel Roller och behörigheter Konfiguration - Lokalt Supporthantering Ändringshantering
Allmänna funktioner Redan på plats i Nyps 2020 Ärenden Mina ärenden Sök ärenden Tilldela ärenden Organisationsregister Rapporter Ärendets livscykel Ansökan om stöd Ansökan om utbetalning Avsluta Återöppna Checklistor Dokumenthantering Diarieföring Uppföljning Indikatorer Horisontella kriterier Lägesrapportering Återkravshantering Ganska självlärande.
Ärendets livscykel Bereda Besluta Expediera Avsluta Ansökan om stöd Ansökan om utbetalning Lägesrapport Bereda Besluta Expediera Avsluta I väntan
Ärendet Redan i ERUF Ärendeöversikt Projektinformation Handläggningsuppgifter Budget Tid- och aktivitetsplan Kontakter Beslut och övriga händelser Validera inför beslut Hantera Utbetalningsansökningar Förskott
Konfiguration – Lokalt Ekonomisystem (Ja) Behörigheter (Ja) Dokumentmallar (Kanske) Regionala handläggningsuppgifter (Kanske) Regionala checklistor (Kanske) Regionala indikatorer (Kanske)
Support Nytt system = Mer support! Tillgång till hjälpmedel för t.ex. skärmdelning Viktigt att grundläggande kunskap om systemet finns lokalt! Koordinatörer förväntas kunna systemet grundläggande och känna till gången för att få hjälp men också felrapportera eller ge förslag på förbättringar eller förändringar.
Frågor? Vilka förväntningar har Ni? När passar det i tiden? Brytdatum att ta hänsyn till? Nya regioner och synkning till nytt system Vilka behöver inte vara med direkt 1 januari 2019? Kanske färre barnsjukdomar i både systemet och infopaketet Kan nytt uppföljningsramverk påverka som de fattar ettåriga beslut eller inte…? Ej med 1/1 Pga små medel, få beslut etc.