Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
BETYG GYMNASIESKOLAN.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Stat – Huvudman - Profession
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Välkommen till Vikenskolan
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Välkomna till föräldramöte
Välkommen till läsåret 2011/2012! Vi utbildar morgondagens världsmedborgare! Döderhults skolområde.
Legitimation för lärare och förskollärare - Särskolan
Behörighetsförordningen
Föräldramöte 10 april 2014.
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Läroplansträff grundskola + gymnasium Välkomna!
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Världens bästa skola Linda Norberg.
Skollagen 2010:800 Betygens primära funktioner
Hej och välkomna!.
BETYG ÅRSKURS 6 ( - 9).
Välkomna till föräldramöte
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Den individuella utvecklingsplanen
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Klagshamns rektorsområde
Planering och genomförande av undervisningen
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Utbildningsdepartementet Utökad betygsrätt. Utbildningsdepartementet Överlåtande av myndighetsutövning och tillstånd om betygsrätt Redan i dag kan regeringen.
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Dagordning Ny rektor Ny elevhälsa Ledigheter
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Betyg årskurs 6.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg.
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Två legitimationer  En lärarlegitimation  En förskollärarlegitimation.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Specialpedagogiska skolmyndigheten
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 8
Bedömning och betygsättning
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 7
Klagshamns rektorsområde
Varför just ämnet fysik?
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Huvudmannauppdrag 7 maj , 13 maj
Presentationens avskrift:

Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande Daniel och Cilla hälsar välkomna

Kvällens deltagare Undervisande lärare i åk 4-9 Biträdande rektor åk 4-9 Cilla Lewander Rektor Daniel Palm Vårdnadshavare åk 4-9 Daniel och Cilla

Kvällens agenda Daniel Palm inleder med kunskapsprogression och Skollagen Kort enkät via era mobiler Frågestund - ni får tillfälle att prata med lärare, Daniel och Cilla om de olika kunskapskraven och bedömningar. Betygen sätts den 11/12 och vi kan inte svara på enskilda betyg. Vi slutar klockan 19:00.

Kunskapsprogression Åk 9 Slutbetyg Åk 6 Betyg Åk 3 Bedömning Det finns två undantag som det är bra att ni känner till: För att få minst E i Idrott och Hälsa måste eleven kunna simma. Slöjd bedöms som ett ämne (trä- och textillärarna gör en sambedömning)

Vem gör bedömningen och vem sätter betyget Vem gör bedömningen och vem sätter betyget? Vad står det i Skollagen 2010:800? Rektorns ansvar 14 § Rektorn ska se till att betyg sätts i enlighet med denna lag och andra författningar. Information om grunderna för betygssättningen 15 § Eleverna ska informeras om de grunder som tillämpas vid betygssättningen.

forts. Betygssättning Beslut om betyg 16 § Betyg ska beslutas av den eller de lärare som bedriver undervisningen vid den tidpunkt när betyg ska sättas. Om läraren eller lärarna inte är legitimerade, ska beslutet fattas tillsammans med en lärare som är legitimerad. Kan dessa inte enas ska betyget beslutas av den legitimerade läraren under förutsättning att han eller hon är behörig att undervisa i det ämne som betyget avser. I annat fall ska betyget beslutas av rektorn. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar närmare föreskrifter om vem som beslutar betyg när mer än en lärare bedriver undervisningen vid den tidpunkt när betyg ska sättas. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från andra stycket för lärare som saknar legitimation. Lag (2013:823).

Filmer från Skolverket https://www.youtube.com/watch?v=bo5VCTyZ0NA&list=PLA14E4612FC431A75 Det är Skolverkets egen kanal på YouTube. Det finns 24 olika filmer i ämnet Betyg och Bedömning

Likvärdig bedömning “Betygen kan aldrig bli mer tillförlitliga än de bedömningar de grundar sig på “ (s. 7, Betygsskalan och betygen B och D, Skolverket) Planering -skapa goda förutsättningar för bedömningar som ger eleverna möjlighet att visa sina kunskaper Sambedömning/samarbete mellan kollegor Nationella prov och skolverkets bedömningsstöd Cillas punkt

Vad kan du som vårdnadshavare göra? Prata inte om betyg på enskilda uppgifter - de flesta elever sätter redan stor press på sig själva. Prata om vilken fråga/svar som ert barn är mest nöjd med. Fråga varför! Ta aktiv del av hembrev, mail från lärare och planeringar (Dexter, Classroom, pappersform etc.) Gör det tillsammans med ditt barn! Lita på lärarens bedömning - kontakta undervisande lärare vid frågor.