Filmanalys.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
- att läsa & skriva noveller
Advertisements

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
SVENSKA 1. UPPSTART  Diagnos – Läsförståelse  Personligt brev - idag.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Missionsundervisning i skriftskolan Exempel på saker att ta upp under lektionerna om mission.
HFF:s P02 Läsprojektet 2015 Ett samarbete mellan Huskvarna bibliotek och Huskvarna FF.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Allt innehåll innanför ramen Vi har jobbat med cirkelmodellen i ÅK:2.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
1 DRAMATURGI Att berätta dramatiskt för film,TV och multimedia.
Analysera litteratur BERÄTTELSENS INGREDIENSER. Berättelsens ingredienser Intrig (intricare – ”trassla in”) – själva handlingen Inledningen (första raderna),
Novellens uppbyggnad och innehåll
Det ”klassiska” Hollywood- berättandet Utifrån Bordwell/Thompson: Film Art (kap 3) & Per Vesterlund, Högskolan i Gävle.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Inför nationella provet i svenska
Lärobok ”Utkik, religion”
Informationsmöte VA till Varola
Filmanalys.
Insändare Vad kan vi om insändare?
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Rödluvan och vargen.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Narration och dramaturgi
Konsten att läsa skönlitteratur
Titel 92 punkter Av Namn Efternamn, Namn Efternamn, Namn Efternamn och jag förstås allt i 36 punkter Grupp X.
Lösningsförslag för ABB
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
De fyra elementen.
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Företagets namn (ha gärna en logga och en bakgrund som passar ert företag som är genomgående i pp)
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Steg för livet
Säker användning av dator och nättjänster
Iris Rosengren Larsson
Erfarenhetsutbyte 25 november
Vägledande principer för socialtjänsten
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Religion.
Strategier för att förstå det vi läser
5768 visningar på Youtube.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Den klassiska dramaturgiska modellen.
Sagor.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
9...
Nycklar till litteraturen
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Verktyg för att jobba med OSA
Att anlita hjälp för sitt manus
Inkodning och avkodning – av Stuart Hall
SAY CHEESE!.
Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
- Att vara personlig och beröra
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
Textgenrer.
Övergripande struktur för
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Inför nationella provet i svenska
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Presentationens avskrift:

Filmanalys

Ämnesområdets innehåll Genre, stil Motiv, tema Budskap och stämning Dramaturgi

Kursmål som prövas “Centrala motiv, berättarteknik och vanliga stildrag i fiktivt berättande, till exempel i skönlitteratur och teater samt i film och andra medier.” Skolverket, ur kursplan för Svenska 3

Genre Vad gör en genre till en genre? Vilka genrer finns det? Vissa ramar, mönster, symboler som bör uppfyllas/finnas med - Samlar ihop dessa för att hitta delar som är gemensamma och karaktäristiska för en viss genre

Stil - Grundläggande: vad sägs och hur sägs det? - Ligger i betraktarens ögon till stor del och bestäms av läsarens egna egenskaper, kunskaper, erfarenheter osv. - För att “översätta” intrycken av filmen/texten/teaterpjäsen och placera den i ett eller flera fack krävs en närmare analys

Motiv och tema Tema - ämne, budskap (övergripande) Ex. olycklig kärlek, kärlek övervinner allt, makt, mänskligt lidande, sjukdom, död osv. Motiv - karaktärernas ibland motstridiga inriktningar/strävanden (ingående) Ett eller flera motiv Ledmotiv - huvudkonflikt som styr berättelsen framåt

Budskap och stämning - Övergripande budskap/tema/premiss: ge aldrig upp, brott lönar sig inte, kärleken övervinner allt - Stämning kan skapas på flera olika sätt i en film med hjälp av: klippning, ljussättning, musik, kameravinklar mm.

Dramaturgi Handlar om hur en historia är uppbyggd. I de flesta filmer finns en struktur som är lätt att känna igen Anslag - Den första scenen eller de första scenerna. Här presenteras huvudkonflikten/den centrala handlingen. Det är kring denna som filmen kretsar

2. Presentationen av huvudpersonerna: Här presenteras de personer som är inblandade i konflikten, i första hand hon eller han som kommer att sätta igång hela händelseförloppet, “igångsättaren”. Vi möter även igångsättarens motståndare som reagerar på det igångsättaren gör. Igångsättaren och motståndaren brukar vara likadana i hela filmen. Däremot är det inte ovanligt att andra karaktärer utvecklas och kommer till insikt om något.

3. Fördjupning: här får vi reda på mer om personerna och vilken relation de har till varandra. Även filmens sidokaraktärer tar form.

4. Konfliktupptrappning: Här kommer igångsättaren att göra något som gör att motståndaren måste reagera. Konflikten trappas upp.

5. Peripeti - klimax: Konflikten mellan igångsättaren och motståndaren får en upplösning. En av huvudpersonerna segrar.

6. Avrundning: Slutscenerna sammanfattar det som inte har klarats upp 6. Avrundning: Slutscenerna sammanfattar det som inte har klarats upp. Kanske får vi veta hur det går för huvudpersonerna. Upplösningen är till för att vi i publiken ska känna oss nöjda, och känna att vi har förstått allt och fått svar på våra frågor.