VÄXANDE STAD - Hur kommunicerar vi?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Advertisements

Staten och det civila samhällets organisationer
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Exempel utifrån ett antal målområden
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Hej och välkomna!.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Kommunikationsplanens delar
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Medborgardialog… - Vad är det…? - Varför det…?.
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkomna till en dag om eArkiv
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Projektledning.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Lärande utvärdering genom följeforskning
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Kommunikationsplan för ----
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Heby kommuns kvalitetspolicy
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
VÄXANDE STAD - Hur kommunicerar vi?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vad innebär regionbildningen?
Förstudie Friluftslivets år 2020
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Effektkarta för extern webbplats
Introduktion till processen för balanserad styrning
En Relationsbaserad Äldreomsorg
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Förbättra klubbkvalitet
KRUT ATT GE PLATS.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Framtidens fritid och civilsamhälle
Presentationens avskrift:

VÄXANDE STAD - Hur kommunicerar vi? Karlstad växer och står inför den största stadsomvandlingen i modern tid! Att kommunicera förändringar idag i de sociala mediernas tidevarv ställer stora krav på oss som samhällsbyggare. Vi kommer att få en snabb och omedelbar respons på vad vi planerar eller genomför oavsett hur vi har informerat eller kommunicerat i förväg. Har vi dessutom ambitionen att samla in åsikter, synpunkter eller förslag blir utmaningen ändå större. Hur ska man tänka? Hur ska man göra? Förändring

ATT KOMMUNICERA FÖRÄNDRING! Michael Sundholm Kommunikationsstrateg Teknik- och fastighetsförvaltningen Karlstads kommun Förändring – Jag vet inte hur du känner för ordet förändring – för mig en blandning av hopp, nyfikenhet och förväntan blandat med oro, osäkerhet och otrygghet. En lyckad förändringskommunikation bygger på att förändringen ska upplevas meningsfull och begriplig. Tydliga syften och mål. Vad? Varför? Hur? Vem? När? Är frågor som alltid måste kunna hanteras och planeras med. Min roll Brygga/Bro mellan planering, beslut och genomförande mellan beställare/allmänheten och utförare/verksamheten (kommunen)

Karlstad växer och står inför största stadsomvandlingen i modern tid! Hur kommunicerar vi dessa förändringar? Hur kan vi få förståelse och acceptans för beslut och åtgärder? Hur för vi dialogen med de som bor och verkar i staden? Att kommunicera förändring kräver Långsiktighet och kontinuitet – förändringen tar lång tid och genomgår många olika skeenden (plan-genomförandeprocessen) Uthållighet Samordning och samstämdhet Metodik Tydliga mål och syften

Satsa mer på cyklisterna! Fler och billigare bussar! Varför måste alla nya hus vara så fula? Måste dom bygga överallt? Hur tänkte dom här? Alla grönytor försvinner Nu gräver dom i gatan igen Och vart ska vi parkera? Satsa mer på cyklisterna! Fler och billigare bussar! Värna centrumhandeln! Fler hundrastgårdar! Bättre gatuunderhåll Problemställningar Samtliga aktörer: fastighetsutvecklare, byggherrar, kommuner och andra som deltar misslyckas med beskriva sammanhangen för de projekt som bedrivs. Ställ frågan: Hur lyder berättelsen om just de stadsutvecklingsprojekt ni är engagerade i? Varför görs detta? Vad kommer projektet att bidra till? Vad tillför det kvarteret, staden – och människorna i staden? Gör kommunikation till en kärnprocess i varje projekt. På samma sätt som vd alltid är ansvarig för varumärket, på samma sätt måste projektchefen och ledningen ta ansvar för projektets kommunikation. Tänk på att opinioner som inte bemöts tenderar att växa. Människor vill veta vad som händer i deras stad – och har rätt att få svar på frågor som: När, Var, Hur, Vad och Varför staden förändras. Beteendeförändring – hållbart resande mm Arkitektur och attraktivitet – vem tar ordet?

Hur ska man tänka? Hur ska man göra? Varför ska vi kommunicera förändring? Vad vill vi ska hända? Vad är möjligt att påverka? Vilka målgrupper vill ha dialog med? Vad vill dom ska hända? Hur når vi dom? Hur frågar vi? Hur återkopplar vi? Syfte – Varför genomför vi kommunikationen / dialogen? - Vad vill vi uppnå? Form – Vilken form av delaktighet kan bli aktuell? Process – När, var och hur sker möten, aktiviteter och beslut? Spelregler – Vad förväntas deltagarna bidra med? Hur ska deras bidrag användas? Ramar – Vad är möjligt att genomföra med den tid och de resurser vi förfogar över? Finns sådant som redan är fastlagt? Resultat – Vilka resultat kan vi utlova? Vad kan vi inte lova? Ansvar – Vem ansvarar ytterst för medborgar-dialogen? Till vem kan man vända sig med frågor?

Varför dialog? Vad får vi ut av det? Ökad kunskap om medborgarnas behov och prioriteringar Bättre/breddat beslutsunderlag Erbjuda service som möter behoven Ökad kvalitet och måluppfyllelse Färre överklaganden och smidigare processer OCH: Professionalism och yrkesstolthet Brukarinflytande: Människor deltar i rollen som brukare av en specifik verksamhet. I första hand en dialog mellan förvaltning och brukare - Kundnytta Medborgardialog: Människor deltar i rollen som medborgare. I första hand en dialog mellan politiker och medborgare - Samhällsnytta Solen står för växtkraft, värme och gästfrihet En stad med många soltimmar Eva-Lisa Holtz, en glad och driftig servitris Står staty utanför stadshotellet Kommunens symbol är den glada solen Ritad av Lasse Sandberg

Mer nytta! Transparens och ökat förtroende för politiken Ökad legitimitet Möjlighet att påverka Stimulera lärande Medborgerligt engagemang och deltagande Gemensamt ansvarstagande Överbryggande socialt kapital Motverka antidemokratiska krafter Bakgrund : Demokratifrågorna Sjunkande valdeltagande Politiska partier tappar medlemmar Fler medborgare per politiker Minskat förtroende för politiken Samtidigt ett starkt samhällsengagemang Höga krav på individanpassad service

Gemensamma aktiviteter Gemensamt beslutande Gemensamma aktiviteter Utbyte av tankar, flera tillfällen Inhämta synpunkter, punktinsats Envägskommunikation Vår definition av medborgardialog Medborgardialog är dialog med Karlstadsborna på kommunens initiativ i syfte att skapa delaktighet och ge Karlstadsborna inflytande. Det handlar alltså inte om de utbyten vi har ni hör av er till oss med synpunkter och frågor. Medborgardialog handlar inte heller om när vi informerar om vad vi gör. Både den dagliga dialogen om våra verksamheter och information om vad vi gör är viktigt, men det är inte det som vi kallar medborgardialog.

VARFÖR MÅSTE VI VÄXA? Att förklara varför staden måste växa och ha en bra och pedagogisk förklaringsmodell är grunden – Kanske så här? Det är en vanlig fråga idag när vi står inför den största stadsomvandlingen i modern tid. Därför vill vi försöka förklara varför det är viktigt att vår stad fortsätter att växa. Titta på filmen så får du se.

Visualisera var det händer

Visualisera vad som händer! Och När! Och Hur? Så utvecklas Karlstad Karlstad växer och står inför den största stadsomvandlingen i modern tid. Ett resecentrum blir navet för allt resande och Karlstad centrum öppnas upp mot Viken och Inre hamn. Torget blir mer levande, Älvpromenaden utvecklas ytterligare och vi får ett snabbusstråk genom staden. Det blir enklare att cykla och gå i Karlstads centrum. Flera nya bostadsområden och stadsdelar växer fram, 10 000 nya bostäder byggs och tätorterna utvecklas. Framtidens stad Fokusgrupper Vebb-dialog med allmänheten, Interaktiv karta - markera favoritplatser, platser som fungerar dåligt för gående eller cyklister, otrygga platser samt platser för utveckling. omkring 600 personer synpunkter på innehåll, utvecklingsbara platser, favoritplatser etc.

Exempel på dialoger i Karlstad Älvpromenaden Museiplatsens lekplats Stora Torget Vision Skutberget Vision för Tingvallastaden– centrumutveckling Mångfaldsforum Medborgardialog om brottsbekämpning och trygghetsarbete Utveckling av industriområde Ilanda -logistikparken Lekplatser – prioritering Kvarteret Almen Lekplatsen i Museiparken. För att involvera barnen och hitta en utformning som uppfyller deras önskemål har Karlstads kommun under 2014 genomfört två workshoppar med barn och låtit alla intresserade lämna sina förslag

Ex på process där dialogen upplevts komma in för sent Problemställningar Samtliga aktörer: fastighetsutvecklare, byggherrar, kommuner och andra som deltar misslyckas med beskriva sammanhangen för de projekt som bedrivs. Ställ frågan: Hur lyder berättelsen om just de stadsutvecklingsprojekt ni är engagerade i? Varför görs detta? Vad kommer projektet att bidra till? Vad tillför det kvarteret, staden – och människorna i staden? Gör kommunikation till en kärnprocess i varje projekt. På samma sätt som vd alltid är ansvarig för varumärket, på samma sätt måste projektchefen och ledningen ta ansvar för projektets kommunikation. Tänk på att opinioner som inte bemöts tenderar att växa. Människor vill veta vad som händer i deras stad – och har rätt att få svar på frågor som: När, Var, Hur, Vad och Varför staden förändras. Beteendeförändring – hållbart resande mm Arkitektur och attraktivitet – vem tar ordet?

Några exempel på Arena och Metod

Andra Arenor - web och sociala medier

Ex på verktyg – interaktiv karta, appar, analoga formulär

KOMMUNIKATION/DIALOG VAD? VARFÖR? KOMMUNIKATION/DIALOG HUR? VEM/VILKA? sammanfattningsvis

Några framgångsfaktorer Tydlighet och ärlighet Politisk vilja och engagemang Reellt påverkansutrymme Tydligt syfte och mätbara mål Ta fram kommunikationsplan Ta fram tid- och aktivitetsplan Inkluderande process Återkoppla Utvärdering

michael.sundholm@karlstad.se