Planera klimatsmart Jämföra områden i Kungsbacka

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Advertisements

Samhällsutvecklingsrapport
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Tillägg till översiktsplanen •Tillägg kan göras för t.ex. en planeringsfråga som tidigare inte har tagits upp i översiktsplanen. •Genom tillägget görs.
Resvaneundersökning Syd 2007
Hammarö GK 2012.
Bilaga 1. till KHR Projekt TillgänglighetB.
En sammanfattning av vad två samhällsklasser kom fram till ht 2010.
Näringsdepartementet Attraktions kraft Sverige - världens bästa land att vistas, verka och växa i.
Svartes framtid? Informationsmöte Svarteskolan.
Cykel i Göteborg Jonas Åker. Vårt Mål •Biltrafiken ska minska till förmån för resande med kollektivtrafik och cykel.
Satsningar på kollektivtrafik för ökat bostadsbyggande
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Stockholm Nordost! – en vision om regionen år 2030
Riksbyggens arbete med ekosystemtjänster
Överbefolkning.
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Anne Kolmodin Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingara och analyser Tillväxtanalys.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
STEHAGSENKÄTEN Stehags intresse- och försköningsförening Leader MittSkånes byutvecklingsprojekt september 2013 – februari 2014 ca 20 % av hushållen.
URBANISERING Kapitel 7 Vad är en stad?  Enligt EU: minst invånare, befolkningstäthet 500inv/km 2  Administrativt område  Område med urban karaktär.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Västra Nacka är en del av den centrala regionkärnan med god potential att fungera som komplement till Stockholms city när Stockholmsregionen växer Plankarta.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
A Tingvar Synpunkter FÖP Södra Sandby Länsstyrelsen Kommunstyrelsen Teknisk nämnd Övriga i urval.
Val av transport till resmålet.
Nya avtal Erstaviks fideikommiss -. Nyttjanderättsavtal -
Kommentarer jag skulle vilja höra - från förtroendevalda
Program Tillväxtverket och Boverket Projekt: ”Strukturer för tillväxtarbete med rumsligt perspektiv” Lunch Attraktiva Storuman Strukturbild Skaraborg.
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
Presentation hållbart byggande Galären PRESENTATION HÅLLBART BYGGANDE Privatägt fastighetsbolag med kontor i Luleå och Stockholm 26 anställda.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Analyser Budget K16 FÖR2 Styrmedel Nytta eller skada?
Miljöspåret En utbildning i tiden!. Två integrerade kurser Miljökunskap (Miljö och energikunskap) Miljöpolitik (Politik och hållbar utveckling)
Bibliotek
Minskat transportbehov Hämta barnen! Träna! Handla mat Till jobbet.
Läkarmedverkan i hemsjukvård
Effekter av Mobility Management Förändrade resvanor i Malmö Linda Medberg, Gatukontoret Malmö stad.
1. Hållbar stadsutveckling Huskvarna 23 okt 2009 Erland Ullstad.
Rapport om resultatet av en medborgarpanel om trygghet i Botkyrka 2015 Ahmad Azizi- demokratiutvecklare kommunledningsförvaltningen.
LINKÖPING Där idéer blir verklighet. Kort om Linköping invånare - landets femte största stad Låg snittålder – 39 år 34 procent har högskoleutbildning.
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
Analysera mera Gunnar Gidenstam, Sveriges Kommuner och Landsting Marcel Moritz, Huddinge kommun Elisabeth Skoog Garås, Sveriges Kommuner och Landsting.
Vision 2030 Resultat från medborgardialog. En vision i sitt sammanhang (schematisk) Vision 2030 Prioriterat område 1 Prioriterat område 3 Prioriterat.
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka Om bibliotek och läsning Projekt Ny biblioteksplan i Botkyrka Anna-Stina Takala, KoF.
Vi bor i sverige Geografi åk 4.
Automatkodade busslinjer på emme-vägnätet: Pilot Skåne
Basbuss Noll-scenario Buss-scenarier Stations-scenario Superbuss
Varför behöver vi politik?
Samrådsförslag.
Landsbygdsutveckling Falu kommun
Översiktsplanering för ett hållbart energisystem
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Hållbart resande i samhällsplaneringen
Patientöversikt & Analysyta
Kurs Hållbart resande i samhällsplaneringen hemuppgift 4/12 Li Hagström & Emma Sjögren, tekniska förvaltningen.
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
1. Hållbar stadsutveckling
CKS -Centrum för Kunskap och Säkerhet-
Hållbart resande Hållbart resande.
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Mobilitet i Umeå - med fokus på kollektivtrafik
Samhällsbyggnadsenheten
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Mittenstyret Erik Mål och Budget 2019.
Export och import.
FAKTA OM MALMÖ Demografi Arbetsmarknad Stadsutveckling.
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

Planera klimatsmart Jämföra områden i Kungsbacka Olivia Hägglöf, olivia.hagglof@kungsbacka.se Karolina Oxfall, karolina.oxfall@kungsbacka.se Agneta Nordström, agneta.nordstrom@kungsbacka.se Andrea Ericsson, andrea.ericsson@kungsbacka.se Olivia Hägglöf, trafikingenjör Karolina Oxfall, trafikplanerare Angeta Nordström, infrastrukturspecialist Andrea Ericsson, planarkitekt Vi fastnade för metoden Planera klimatsmart

Hur kan vi använda verktyget vid planering av nya områden? Jämföra tätorter? ÖP-nivå Vilken tätort är det värt att satsa på/prioritera i utbyggnad? Jämföra planområden? FÖP-nivå Vilket planområde är det värt att satsa på/prioritera? Vi valde att börja med att utvärdera ett aktuellt planområde Åsa 4:144

Åsa Tätort i södra Kungsbacka FÖP 2013 Åsa har potential att växa med fler bostäder och företag Ny tågstation Mål för bostadsbyggande: 25-30 bostäder/år i Åsa 10 hektar pekas ut för verksamheter Centrum ska stärkas Sambanden mellan Åsa centrum/havsbadet och den nya stationen ska stärkas Hållbart resande ska prioriteras

Planområde Busshållplats Tågstation Skola/förskola VC tandläkare Centrum Matbutik Idrott Natur Rekreation

Lokalisering Service- och rekreationsnära Skola & förskola – 200 m Matbutik – 500 m VC/tandläkare – 1 km (Äldreboende 1 km) Natur – 600 m Träning/idrott – 600-800 m Bibliotek & gym saknas! Kollektivnära Tåg – 1 km Buss – 250 m Avgång 30 min i högtrafik Centurmnära Lokalcentrum – 700 m Kungsbacka centrum – 17 km Göteborg centrum – 43 km

Struktur Gång & cykelvänligt Finmaskigt gc-nät Tätt 100 inv / ha Blandade funktioner Inom planområdet finns det blandade funktioner Attraktivt Attraktivitet ur stadsperspektiv: Inget stadsliv Ej klimatsmart Byggnader från olika tidsepoker Attraktivitet ur landsbygdsperspektiv: Nära till natur och hav

Hållbart resande Snabb kollektivtrafik Åsa - Kungsbacka Bil – 20 min Koll – 30 min Åsa – Göteborg Bil – 43 min Koll – 40 min Parkering & stödåtgärder Inga parkering och stödåtgärder

Slutsatser Jobba vidare Vid jämförelse – viktigt att man gör analyserna samtidigt Om man gör analysen på sitt egna projekt – kan visa på vad man borde jobba med Jobba vidare Göra analysen på ett till område och jämföra dem Vi vill gärna prova möjligheten att jämföra tätorter med varandra Kanske måste anpassa parametrarna Går detta att använda till att pedagogiskt visa för politiken för och nackdelar med att satsa på vissa områden/tätorter?