EU-funding creates competitiveness and sustainability amongst SMEs in West Sweden/Region Västra Götaland Lotta Nibell-Keating.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Hur lockar vi fler besökare till Roslagen? Informationsmöten 11 jan – 3 feb Dan Löfgren.
Mikael Fjällström Affärsutveckling för tillväxt. Affärsutveckling och kommersialisering på energiområdet •Skapa förutsättningar för en ökad kommersialisering.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Vision Göteborgsregionen skall uppfattas som en av Europas mest innovativa och expansiva regioner när det gäller industriell utveckling och utvärderad.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
OWN LOGO CREATING THE MOBILE FUTURE Erik Stenberg, 14 Oktober 2009.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Compare Karlstad Competence Area Karlstad
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Kluster för internationell marknad.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
UPPDRAG OCH PRINCIPER FÖR FINANSIERING FÖR REGISTERCENTRUM- ORGANISATIONERNA
Simrishamnsbanan – från kust till kust under timmen.
Västra Götaland.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Gothenburg.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Territoriell sammanhållning – samarbete över nationsgränser Sverker Lindblad, Näringsdepartementet Europaforum, Östersund
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Gothia Forum för klinisk forskning - Resultatet av ett unikt samarbete.
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Erasmus Ersätter LifeLongLearning Programme (LLP) och består av tre huvudsakliga delar.
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Samarbete mellan företag och universitet med start 2004 Erika Gustafsson.
Biogas Sydost OH 1.
Smart hållbar tillväxt Reglab 8 maj 2012
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
VISION Chalmers – för en hållbar framtid UPPDRAG Chalmers ska vara ett utåtriktat tekniskt universitet med global attraktionskraft som bedriver internationellt.
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
Helen Bålman, Örebro 9 juni 2008 MILJÖDRIVNA MARKNADER.
Framtidsstrategiprocess Dialog med näringen Bokningsbarhet Marknadsföringskampanjer.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Next Generation Incubator Nationell Öppen Plattform
Sveriges exportstrategi
Svenska nationella evenemang
Kraftsamling/nätverk – regionalt och nationellt Konkreta förslag och behovsanalyser Internationella jämförelser Innovation för tillväxt
Local co-operation - achieving results Maria Gardfjell, First Vice Mayor, City Council Björn Sigurdson, Climate Change Strategist, Executive Office to.
CLEANTECH BUSINESS NETWORK SUSTAINABLE BUSINESS HUB OvV7T9HMvgxt1i_WrSJ4jOXD0Lg4F3WS4.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Going Abroad – Connecting business potential across borders Sverige-Tyskland-Litauen juni 2011 – december 2013 Ett projekt inom ramen för Södra Östersjöprogrammet.
Samarbete, nyckelfaktor för framgång inom havsbaserad vindkraft
Studieresan till Skaraborg 15-16/2 2017
@GreaterCph #GreaterCph
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Malmö Innovationsarena
Education for Change Gitte Jutvik, WWF
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Waste management on export
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.

Photo: Richard Ryan SVB
Ekonomisk hållbarhet och ett växande näringsliv !
På väg mot nya riktlinjer för landstingets internationella arbete
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Bild 1: En allmän öppningsbild som kan användas på lite olika sätt,
The Swedish MSP process “The future we want” Better together
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Resurser och genomförare!
Presentationens avskrift:

EU-funding creates competitiveness and sustainability amongst SMEs in West Sweden/Region Västra Götaland Lotta Nibell-Keating

West Sweden 49 municipalities 1,5 million inhabitants Car manufacturing Agriculture Tourism 6 universities 75 000 students

West Sweden Tourist Board Publicly owned Mission is to develop and market Västra Götaland (West Sweden) ”West Sweden aims to be Scandinavia’s most visited, appreciated and profitable tourism region” Västsvenska Turistrådet är ett aktiebolag som är helägt av Västra Götalandsregionen. Turistrådet är på regionens uppdrag ansvarigt för turismfrågor och har som huvuduppgift att utveckla och marknadsföra Västra Götaland som turistdestination. Västsvenska Turistrådet är en viktig och naturlig del i Västra Götalandsregionens långsiktiga satsning på regional utveckling. Turistrådets verksamhet kan delas in i tre områden: Marknads och affärsutveckling IT-utveckling, omvärldskunskap, kvalitet och support Regional utveckling genom lokal och regional samverkan Turistrådets uppdrag utgår från regionens ”Vision Västra Götaland – Det goda livet” Visionen som antogs 2005 syftar till att med en samling insatser stärka Västra Götaland som en konkurrenskraftig region i ett nationellt och internationellt perspektiv. Enligt visionen är utmaningen för turismen att: ”Västra Götaland är långsiktigt Skandinaviens mest besökta, uppskattade och inkomstbringande turismregion.” För att fullgöra uppdraget och bidra till att nå målet i utmaningen arbetar turistrådet utifrån affärsidén att stimulera företagande och ekonomisk tillväxt genom att vara en plattform för samverkan mellan privata och offentliga aktörer. I sin affärsplan 2006 – 2007 skriver Västsvenska turistbyrån: ”För att kunna utveckla svensk turism avseende tillväxt, lönsamhet och arbetstillfällen krävs två saker: Ett kraftfullt genomslag för information, bokning och försäljning via nätet. Här utgår vi från en teknisk plattform som dels utgör ett attraktivt alternativ för näringens företag, dels attraherar den svenska marknaden med konkurrenskraftiga och kommersiellt starka erbjudanden som lockar till köp. En dynamisk utveckling av exportmarknaderna. Framgången på den svenska marknaden utgör basen för tillväxt, men en tillväxt på exportmarknaderna är nödvändig för att nå ökad lönsamhet och tillväxt.” Västsvenska Turistrådet har Västra Götalandsregionens uppdrag att utveckla och marknadsföra regionen som turistdestination, ett strategiskt utvecklingsarbete som bygger på kunskap och kompetens om marknader, målgrupper, trender och tendenser. Västsvenska Turistrådet ska bidra till att skapa möjligheter för turismens och turismens företag genom att leverera kunskap, kompetens och konsultativ verksamhet som syftar till att stärka och utveckla turismen som näring.

Strategic Development Areas Accessibility Attraction Co-operation Knowledge Sustainability

Air accessibility + 1% Landvetter Main Airport + 57% Göteborg City Airport Turn over per passenger 550€

Under 2007 arrangerade Västsvenska Turistrådet pressresor för 167 internationella journalister och ett tiotal TV-bolag. Här kommer ett axplock på resultatet. Det som uppfattas som helt unikt av dessa (kräsna beresta personer) är vår kust. Lika ofta är man förvånad över vår fantastiska mat och att det inte är dyrt utan att Sverige snarare står för kvalitet och valuta för pengarna. Vårt PR- och media-arbete bedrivs långsiktigt för att skapa kännedom om och reslust till vår region. Redaktionellt material ger dessutom en högre trovärdighet hos slutkonsumenten än traditionella annonser.

Under 2007 hade www. vastsverige Under 2007 hade www.vastsverige.com ca 3 miljoner unika besök enligt google analytics. Här visas ett axplock av de ca 65 olika sidor vi har fn, både geografiska och tematiska. Arbetet med den nya bokningsportalen och funktionen bedrivs intensivt inför sommaren. 125 bokningsbara boenden finns med. Målsättningen är minst 200 innan årets slut.

Challenge Limited Online booking Majority are Small Businesses Rural Development Fund

Action Plan Inventory Booking System Agreement – City Break Seminars One on one coaching Technical support

Results From 17 to 350 Increased turnover Product development New markets Increase in international bed nights

Other positive effects Better statistics Increased knowledge Spill-over effects city-region 93 percent satisfaction rate

Customer Satisfaction

Recommend to others

MetU – Method to develop sustainable and competitive SMEs Regional structure fund for competitiveness and employment 2007-2013 Section: Co-operation and innovation 200 active SMEs 10 new SMEs 25 new employments 50 new products 20 new packages in co-operation

Cross selling New Zealand model + modern technique Hospitality Co-operation Add on sales Distribution of tourism Benchmark: New Zealand Scotland- Green Business Tourism Scheme

Thank you and Welcome to Catarina Thank you and Welcome to West Sweden!