EU-funding creates competitiveness and sustainability amongst SMEs in West Sweden/Region Västra Götaland Lotta Nibell-Keating
West Sweden 49 municipalities 1,5 million inhabitants Car manufacturing Agriculture Tourism 6 universities 75 000 students
West Sweden Tourist Board Publicly owned Mission is to develop and market Västra Götaland (West Sweden) ”West Sweden aims to be Scandinavia’s most visited, appreciated and profitable tourism region” Västsvenska Turistrådet är ett aktiebolag som är helägt av Västra Götalandsregionen. Turistrådet är på regionens uppdrag ansvarigt för turismfrågor och har som huvuduppgift att utveckla och marknadsföra Västra Götaland som turistdestination. Västsvenska Turistrådet är en viktig och naturlig del i Västra Götalandsregionens långsiktiga satsning på regional utveckling. Turistrådets verksamhet kan delas in i tre områden: Marknads och affärsutveckling IT-utveckling, omvärldskunskap, kvalitet och support Regional utveckling genom lokal och regional samverkan Turistrådets uppdrag utgår från regionens ”Vision Västra Götaland – Det goda livet” Visionen som antogs 2005 syftar till att med en samling insatser stärka Västra Götaland som en konkurrenskraftig region i ett nationellt och internationellt perspektiv. Enligt visionen är utmaningen för turismen att: ”Västra Götaland är långsiktigt Skandinaviens mest besökta, uppskattade och inkomstbringande turismregion.” För att fullgöra uppdraget och bidra till att nå målet i utmaningen arbetar turistrådet utifrån affärsidén att stimulera företagande och ekonomisk tillväxt genom att vara en plattform för samverkan mellan privata och offentliga aktörer. I sin affärsplan 2006 – 2007 skriver Västsvenska turistbyrån: ”För att kunna utveckla svensk turism avseende tillväxt, lönsamhet och arbetstillfällen krävs två saker: Ett kraftfullt genomslag för information, bokning och försäljning via nätet. Här utgår vi från en teknisk plattform som dels utgör ett attraktivt alternativ för näringens företag, dels attraherar den svenska marknaden med konkurrenskraftiga och kommersiellt starka erbjudanden som lockar till köp. En dynamisk utveckling av exportmarknaderna. Framgången på den svenska marknaden utgör basen för tillväxt, men en tillväxt på exportmarknaderna är nödvändig för att nå ökad lönsamhet och tillväxt.” Västsvenska Turistrådet har Västra Götalandsregionens uppdrag att utveckla och marknadsföra regionen som turistdestination, ett strategiskt utvecklingsarbete som bygger på kunskap och kompetens om marknader, målgrupper, trender och tendenser. Västsvenska Turistrådet ska bidra till att skapa möjligheter för turismens och turismens företag genom att leverera kunskap, kompetens och konsultativ verksamhet som syftar till att stärka och utveckla turismen som näring.
Strategic Development Areas Accessibility Attraction Co-operation Knowledge Sustainability
Air accessibility + 1% Landvetter Main Airport + 57% Göteborg City Airport Turn over per passenger 550€
Under 2007 arrangerade Västsvenska Turistrådet pressresor för 167 internationella journalister och ett tiotal TV-bolag. Här kommer ett axplock på resultatet. Det som uppfattas som helt unikt av dessa (kräsna beresta personer) är vår kust. Lika ofta är man förvånad över vår fantastiska mat och att det inte är dyrt utan att Sverige snarare står för kvalitet och valuta för pengarna. Vårt PR- och media-arbete bedrivs långsiktigt för att skapa kännedom om och reslust till vår region. Redaktionellt material ger dessutom en högre trovärdighet hos slutkonsumenten än traditionella annonser.
Under 2007 hade www. vastsverige Under 2007 hade www.vastsverige.com ca 3 miljoner unika besök enligt google analytics. Här visas ett axplock av de ca 65 olika sidor vi har fn, både geografiska och tematiska. Arbetet med den nya bokningsportalen och funktionen bedrivs intensivt inför sommaren. 125 bokningsbara boenden finns med. Målsättningen är minst 200 innan årets slut.
Challenge Limited Online booking Majority are Small Businesses Rural Development Fund
Action Plan Inventory Booking System Agreement – City Break Seminars One on one coaching Technical support
Results From 17 to 350 Increased turnover Product development New markets Increase in international bed nights
Other positive effects Better statistics Increased knowledge Spill-over effects city-region 93 percent satisfaction rate
Customer Satisfaction
Recommend to others
MetU – Method to develop sustainable and competitive SMEs Regional structure fund for competitiveness and employment 2007-2013 Section: Co-operation and innovation 200 active SMEs 10 new SMEs 25 new employments 50 new products 20 new packages in co-operation
Cross selling New Zealand model + modern technique Hospitality Co-operation Add on sales Distribution of tourism Benchmark: New Zealand Scotland- Green Business Tourism Scheme
Thank you and Welcome to Catarina Thank you and Welcome to West Sweden!