Det nya medielandskapet och våra relationer. Om kränkningar på nätet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Advertisements

Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Ett filter i huvet Här följer ett stolpmanus för föreläsningen. Du kan även ladda hem manuset på om du vill ha manuset separat. Om du.
UNGA OCH NÄTET Hur kan vi vuxna, på ett bra sett,
”Vården kände sig drabbad av mig och jag kände mig drabbad av vården”
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Hur bör samhället organiseras
Att hålla en presentation
arbetskooperativ Luleå
Läroplansträff Välkomna.
Ta ställning och handla!
Nätmobbing/Cyberbullying
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Legoknekt, barnamördare eller hjälte?. Undersökning I Vilket stöd upplever soldaterna från allmänheten?
Sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa
Köpa Målningar Online  Så du har börjat fundera på att köpa en målning. Online är rätt ställe att börja leta. Den har några riktigt stora fördelar till.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Språk är makt! Fundera på uttrycket! Enskilt Par Alla.
Normprojektet. Mode, för vem? Hur kan vi med hjälp av mode arbeta för att förändra normer?
Hur viktig är sanningen? Om vår gemensamma verklighet.
Skolår 7, 9 och år 2 gymnasiet
Det nya medielandskapet och våra vanor
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Det nya medielandskapet och demokratin
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Det nya medielandskapet och våra relationer
Emma Arneback Med kränkningen som måttstock – Planerade bemötanden av främlingsfientliga uttryck i gymnasieskolan Emma Arneback
Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.
Vad är okej? Om kränkningar på nätet.
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Artefakter.
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Att våga där men inte här! Om tonen på nätet.
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
Hur tänker du kring medieutvecklingen? Om det nya medielandskapet.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Det där tror jag inte på! Om egenintresse.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Vem ska man tro på? Om att lita på information.
Vem sa det? Om anonymitet.
Nationella proven i svenska
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
Enkätfrågor Ostrukturerade frågor:
Grupprocesser- en introduktion
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
Hur kan du påverka tonen på nätet? Om samtalsklimat.
Vem är det som styr oss? Om konspirationsteorier.
Tillgänglighet Pris Attityd
Normaliseringsprocessen
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Våra relationer och folkbibliotek
Solna stad Brukarundersökning 2017
Det nya medielandskapet och våra relationer
Den som säger sanningen är fri! Om sanningsbegreppet.
Har du som förälder koll?
Workshop Arbetsplatslärande.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Lektion Tid: 200 – 300 minuter 8 övningar
Nätvett Sjökarbyrådet.
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Övning Tid: 40 minuter Problemträdet.
VÄLKOMNA TILL WORKSHOP!
Upphovsrätt – Swefilmermålet
Min vardag som handläggare
Dag Justin Vilket intryck får du av En? Justin? Rhiannon?
De nya svenskarnas röst !
Presentationens avskrift:

Det nya medielandskapet och våra relationer. Om kränkningar på nätet. Övning Tid: 7 minuter

Syfte med övningen Idag har gränsen mellan online och offline suddats ut. Det är lika viktigt att diskutera de kränkningar som sker på nätet som de som sker på skolgården.

Fundera enskilt “Den som är med på nätet får nätet tåla”. Hur känner du för detta påstående? Hur mycket håller du med om påståendet? På en skala där 1 är instämmer inte alls och 6 är instämmer helt.

Diskutera i helgrupp Vad kom ni fram till? Vad får det för konsekvenser om internet är helt fritt från de normer som styr resten av samhället?