Inspelad återkoppling vid handledning av självständiga arbeten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Utbildning och stöd i engelska på KTH Rebecca Hincks Lektor, Enheten för språk och kommunikation.
Skolstartspaketet Stats: snabbare, per år, pojke/flicka App för U
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Mål och betygskriterier
Feedback eller feed forward
Dispositif d’Evaluation des moyens et modes de Communication Internationale De l’Entreprise A Leonardo da Vinci project coordinated by the Chalon/Saône,
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Högskola med eller utan forskningsanknytning
Lokal Pedagogisk Planering
Uppsatsförslag Åsa-Karin Engstrand, docent Företagsekonomi
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Extra uppgifter ProjektöProjektöversikt Lärarplanering Exempel och reflektioner Utbildningsresurser Bedömning och standard Utbildningsområden Nivåer Mål.
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Bris Projektöversikt Lärarplanering Exempel och reflektioner Utbildningsresurser Bedömning och standard Utbildningsområden Nivåer Mål Program Beskrivning.
Evolutionen ProjektöProjektöversikt Lärarplanering Exempel och reflektioner Utbildningsresurser Bedömning och standard Utbildningsområden Nivåer Mål Program.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
FRISKOLOR..??. Karl-Filip MOT FRISKOLOR???? STORDRIFT 4/420.
Engelska Människokroppen
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Blodomloppet ProjektöProjektöversikt Lärarplanering Exempel och reflektioner Utbildningsresurser Bedömning och standard Utbildningsområden Nivåer Mål Program.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
På vissa datorer behöver du trycka på F5 för att starta bildspelet.
PEER LEARNING Karin Karlsson Verica Vuckovic
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Tjänsteresa för iKBT Västerbotten. Kontakt 1177.se Kontakt enhet Bedömning Läkare/ psykolog Remittera patient Bedöma/informera/ komma överens med patient.
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka Om bibliotek och läsning Projekt Ny biblioteksplan i Botkyrka Anna-Stina Takala, KoF.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
ATT FÖRSTÅ DESIGNKOMPETENSER utanför examensmålen Pedagogiskt utvecklingsprojekt Sara Gottschalk
Följande presentation ger beskriver hur referenser ska hanteras vid samtliga arbeten för affing/i.e. Referenser skrivs enligt Harvard-metoden. Denna har.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
4 processer att behärska:
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Något att tänka på när man söker pengar
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Svenska som andraspråk 3
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Forskningsprocessen idealt
Presentationer period 1 – en tillbakablick
Test av par 5 på Hål 1 – V29 Bankommitten: Linus Stafner, Daniel Arvidsson, Annika Knutsson och Joakim Lagerkvist Uppdaterad:
Välkommen till Kick off vt 2018.
Flipping the classroom Blended learning
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Studieverkstaden Akademiskt skrivande Presentationsteknik Studieteknik
Adaptive comparative judgement (ACJ) för formativ bedömning
Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Inspelad återkoppling vid handledning av självständiga arbeten

Bakgrund Handledning av självständiga arbeten 7,5 och 15 hp Två närträffar med grupphandledning och en för seminarier. Tidigare skriftliga kommentarer i deras dokument + en övergripande text med fokus på helheten och strukturen (den röda tråden)

Vad ville jag uppnå? Min tanke var att en inspelad muntlig återkoppling som komplement till den skriftliga skulle kunna: öka studenternas förståelse av helheten av arbetet och därmed deras självständighet. vara lättare för studenten att förstå öka studenternas trygghet under processen. göra handledningen mer personlig genom röst och bild

Genomförande Läste och kommenterade i studentens text Gjorde under läsningen egna anteckningar av aspekter att ta upp i den muntliga återkopplingen Gjorde en inspelning av den mer övergripande återkoppling (kan även vara en detalj jag vill förklara) Skickade textdokument och länk till inspelningen till studenten Tidsmässigt egentligen ingen skillnad nu mot tidigare. Det muntliga har ersatt den övergripande skriftliga texten som ofta tog tid att formulera.

Inspelning Spelar in via Kau play (CaptureSpace) Alternativet nedan (väljer del av skärmen – visar studentens text på skärmen och ev. annat dokument + att jag syns i bild) En inspelning varar mellan 7-8 – 15 min beroende på behov.

Exempel http://play.kau.se/media/t/1_rqo1lr5p

+ och - Tar lite tid att komma in i – men man blir van  En del tekniskt ”pyssel” – men man lär sig  + Lättare att muntligt ge generell återkoppling på arbetet i helhet och att förklara vad som behöver åtgärdas + Studenten får möjlighet att åtgärda de skriftliga kommentarerna på ett systematiskt sätt + Studenten kan se den muntliga återkopplingen flera gånger + Bra för studenter med lässvårigheter + Bättre relation till studenten + Varit mycket uppskattat av studenterna !

Jämfört med handledning via Skype, Adobe Connect eller en träff: (fast det ena utesluter inte det andra) Blir inget samtal/dialog i realtid med studenten (men tiden drar ofta iväg) MEN jag råder själv över tiden – behöver inte boka tid Studenten kan i lugn och ro ta del av både de skriftliga och muntliga kommentarerna

Ytterligare möjligheter Vid behov genomgångar där länk mejlas ut – t.ex. inför opponering Generell återkoppling

Forskning Studenters upplevelse: lättare att förstå mer personligt upplevde större engagemang från läraren vill ha både muntliga och skriftliga kommentarer Lärares upplevelse: upplevelse av högre kvalitet mer tillfredsställande tog mer tid/mindre tid

Forskning forts. Skriftlig återkoppling: micro-nivå (språk, ref. hantering etc.) Muntlig återkoppling: macro-nivå (komplexa sammanhang, helhet, organisation, struktur etc) Forskning om effekten av muntlig återkoppling visar ingen skillnad i resultat mot skriftlig återkoppling

Referenser Cavanaugh, A. J., Song, L. (2014). Audio Feedback versus Written Feedback: Instructors’ and Students’ Perspectives. Merlot Journal of Online Learning and Teaching. Vol. 10 No 1. March Ice, P., Swan, K., Diaz, S., Kupczynski, L. and Swan-Dagen, A. (2010). An Analysis of Students’ Perceptions of the Value and Efficacy of Instructors’ Auditory and Text-based Feedback Modalities across Multiple Conceptual Levels. Educational Computing Research, Vol. 43(1) 113-134 Macgregor, G., Spiers, A. & Taylor, C. (2011). Exploratory evaluation of audio email technology in formative assessment feedback. Research in Learning Technology. Vol. 19, No 1, March 2011, 39-59. Trimingham, R. and Simmons, P. (u.å.) Using audio technology for student feedback. Hämtad från: https://www.heacademy.ac.uk/system/files/using-audio-technology-student-feedback.pdf Voelkel, S. & Mello, L. V. (2014). Audio Feedback – Better Feedback? Bioscience Education. Vol. 22, 2014.