Tertialbokslut 2 2011.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Advertisements

Tertialbokslut Tertialbokslut Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Sjukvårdens kostnader 2030
EKONOMIUTBILDNING 2 OCH 8 DECEMBER 2009
Balanskravsresultat (mkr)
Månadsbokslut maj 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut maj 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Ingen större förändring i förhållandet till T1. Fortsatt fokus.
Månadsbokslut mars 2010 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2009/
Strategiska mål för Tekniska nämnden. SCB undersökning Verksamhetsresultat Övergripande målStrategiskt målLägeNyckeltal Mål värde Utfall God kommunal.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Granskning av årsredovisning 2011 Sunne kommun april 2012.
Oktoberrapport Oktoberrapport
Tertialbokslut 1, 2010 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2009/234/041.
Budgetramar inför 2014 Ekonomin inför 2014 Anvisningar – Ramar Budget 2014 Ekonomisk plan
FFS Bokslut juli 2013.
Tertialbokslut Tertialbokslut Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Månadsbokslut oktober, 2010 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2009/234/041.
Hur gör vi i Upplands Väsby kommun Lena Kanström 1:e vice ordförande i Social- och äldrenämnden.
Ekonomisk information och extern redovisning
SOCIALTJÄNSTEN T1 bokslut 2009 VERKSAMHETSRESULTAT INSATTA RESURSER OK - Fortsatt hög andel nöjda kunder inom socialtjänsten - Fortsatt hög andel nöjda.
SOCIALTJÄNSTEN – Bokslut T2: 2009 VERKSAMHETSRESULTAT INSATTA RESURSER OK -Fortsatt hög andel nöjda kunder inom socialtjänsten -Fortsatt hög andel nöjda.
Tertialbokslut Överförmyndarnämnden. Tertialbokslut Överförmyndarnämnden VERKSAMHETSRESULTATINSATTA RESURSER Analys: Andelen huvudmän.
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
Årsredovisning 2008 Tanums kommun. Omvärld Ekonomisk nedgång ”Finanskris” Ökande arbetslöshet Sänkta räntor.
Kapitel 15 Budgeten.
Tertialbokslut 2 Den samlade bedömningen för Nacka kommun januari-augusti 2008 är att kommunen har brister när det gäller god ekonomisk hushållning Årsprognosen.
Presskonferen s 26 okt God konjunktur och stigande inflation Stark tillväxt i omvärlden och i Sverige Tydlig förbättring på arbetsmarknaden Utlåning.
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Månadsbokslut september, 2010 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2009/234/041.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet.
Julibokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225.
Månadsbokslut maj, 2010 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2009/234/041.
Marsbokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225.
Månadsbokslut Nacka Kommun. Resultaträkning september 2008 MkrUtfall Utfall Periodiserad budget Avvikel se mot per.
Budgetberedningens förslag
Oktoberbokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Mål för God Ekonomisk Hushållning Annika Wallenskog.
Sammanfattning, kommunen Delår Delårsresultatet för augusti 49 Mkr (exklusive återbetalning AFA 15 Mkr)
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
Ett öppet och levande Motala ResultatmålStatusNyckeltal 01 Företagsmiljö i toppklass + 69 arbetsställen 02 Meningsfull sysselsättning Ökad sysselsättning.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Bokslut 2015 Barn- och utbildningsnämnden. Har verksamheten bedrivits inom tilldelad budget, åtgärder? Underskott med -9,5 mkr. Åtgärdsbeting vid befarat.
Översiktlig studie av besparingar och effektivitet inom Stockholms Stadshus AB under år
Brukarenkät Tillfrågade grupper och svarsfrekvens Föräldrar i familjedaghem (35% svar) Föräldrar i förskola (74% svar) Föräldrar i förskoleklass.
Resultat och prognos Maj Maj - Positivt koncernresultat med 709 mnkr Resultat och prognos maj 2016.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Positivas signaler för Vindeln
Riksidrottsförbundet
God ekonomisk hushållning
Framgångsmått Mitt Q
Balanskravsresultat, mkr
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Balanskravsresultat, mkr
Tertialbokslut 1, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Reviderad förskoleutredning och skolutredning
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Barn- och utbildningsnämnden Månadsuppföljning september 2017
Inledning Kostnaderna för de kommunala kärnverksamheterna skiljer sig åt mycket mellan kommunerna. Det finns heller inget statistiskt samband mellan kostnader.
Direktiv till Budget
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla diagram
Septemberbokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
Enkät i gymnasieskolan 2015
Verksamhetsplan med budget 2019:
Brf Stenbocken Genomgång ekonomi
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Tertialbokslut 2 2011

Tertialbokslut 2 2011 Nacka kommun Tjänsteskrivelse 2011-10- 03 DNR KFKS 2010/268-041

Balanskravsresultat (mkr)

God ekonomisk hushållning God ekonomisk hushållning har brister. De flesta av de övergripande målen är uppfyllda men de finansiella målen under målet Kommunal ekonomi i balans uppnås inte. Flera nämnder och verksamheter redovisar underskott: Fastighetskontoret, Förskola Fritid och Skola inom kommunstyrelsen, Tekniska nämnden, Social- o Äldrenämnden, Utbildningsnämnden, och Arbets- och företagsnämnden. Flera investeringsprojekt inom Fastighetskontoret, däribland stadshusprojektet, håller inte budget. En ny styrgrupp för stadshusprojektet har bildats med tydligare fokus på ekonomistyrning. En översyn av hela fastighetsprocessen har startat.

Övergripande mål per tertial 2 2011

Finansiella nyckeltal Övergripande mål Strategiskt mål Nyckeltal Målvärde Prognos/utf all för lån Kommunal ekonomi i balans Ekonomi i balans Resultatandel (Årets resultat, exklusive realisationsvinster i relation till skattenettot), % Förändring soliditet inklusive ansvarsförbidelser, %. Långfristiga lån , mkr (utfall 31/8) >1,5 >0 <1 600 -0,8 -3,7 1476

Sammanfattning Nacka kommun totalt Verksamhetsresultat Insatta resurser Årsprognosen resultat -14 mkr Balanskrav +14 mkr vilket är 47 mkr sämre än budget. Tekniska nämnden - 24mkr varav Gata, Väg & Park -20 mkr. Kostnad för vinterunderhållet 20 mkr över budget. VA verket -7 mkr pga. läckor på vattenledningar på Skogsö och i Älta. Avfallsverket + 3 mkr. Social- äldrenämnden -20 mkr. Den budgeterade minskningen av försörjningsstödet har inte skett, kostnader för person med funktionsnedsättning ökar. Utbildningsnämnden -2 mkr. Fler barn i förskola men färre barn i skolan. Lägre kostnader för likvärdighetsgarantin i skolan men högre för förskolan. Arbets- och företagsnämnden -4 mkr. Högre efterfrågan på Komvux samt tidigare års felaktiga utbetalningar till anordnare. Kulturnämnden -1mkr- högre hyra för Bibliotek Forum Nacka. Skatteunderlagsprognosen +67 mkr Förbättrad konjunktur samt en större befolkningsökning per första november 2010 än prognos. Årsprognosen för nettoinvesteringarna 1010 mkr, (626 mkr i årsbokslut 2010) Låneskuld, per 31 augusti 1476 mkr (804 mkr i årsbokslutet 2010) Sjukfrånvaro 4,5 % (4,5% T2 2010 5,2 % T1 2011). Korttidssjukfrånvaron ökar något men långtid minskar. Social- och äldrenämnden överlag nöjda kunder. Speciellt vad gäller tillgänglighet och delaktiga i handläggningsprocessen. Utbildningsnämndens kundundersökning visar på goda resultat även i jämförelse med andra kommuner Miljö- och Stadsbyggnadsnämndens mål om handläggningstider uppnås förutom för enskilda stadsbyggnadsprojekt. Stockholm Business Alliance (SBA) har genomfört sin Serviceundersökning. Resultatet för bygglov och miljö- och hälsoskydd visar en förbättring jämfört med föregående mätning 2009.

Sammanfattning kommunstyrelsen Insatta resurser Verksamhetsresultat Årsprognos för kommunstyrelsen avviker med -54 mkr mot budget. Förskola Fritid och Skola -37 mkr. Minskat antal elever, högre kostnader för IT samt kapitaltjänst. Stora underskott finns på flera enheter ex. Strandparks- o Stavsborgsskolorna -11 mkr, Fisksätraskolan -9 mkr, Skuru skola -5 mkr, Duvnäs/ Saltängen -6 mkr, Samskolan -5 mkr. Åtgärdsprogram har tagits fram för respektive skola. Sociala stödresurser -2 mkr. Avser intäktsminskningar för personlig assistans samt Seniorcenter Sjötäppan/Älta. Nacka Partner -3 mkr. Lägre intäkter än budget pga omstrukturering/nedläggning av verksamheten. Kommunstyrelsen/Stadsledningskontoret -1 mkr. Fler driftprojekt, högre hyra än budgeterat. Fastighetskontoret -13 mkr, beror på ökade kostnader pga snöröjning och vattenskador från snö och is. Markförvaltning + 3 mkr. Kontaktcenter. -1mkr som avser högre hyra samt högre vikariekostnader än budgeterat. Förskola, Fritid och Skola har mycket goda studieresultat jämfört med hela Sverige. Grundskolan har höga betygspoäng, Meritvärde och SALSA . Resultaten på de nationella proven ligger över genomsnittet i Sverige. Nacka kommer på 8:e plats (14:e plats 2010) i Svensk Näringslivs ranking över bästa näringsklimat i svenska kommuner.

Resultaträkning Tertialbokslut 2 2011

Investeringar, låneskuld och finansnetto Nettoinvesteringarna för perioden uppgår till 554 mkr, att jämföras med 626 mkr för helåret 2010. Pågående investeringar har ökat med 487 mkr sedan årsskiftet. Årsprognos för 2011 för nettoinvesteringar beräknas till 1010 mkr. I beräkningen ingår upprevideringen av prognosen för renoveringen av stadshuset. Långfristiga lån uppgår till 1476 mkr per 31 augusti 2011 (806 mkr årsbokslut 2010) och det mål för 2011 om 1600 mkr, som kommunfullmäktige beslutade om i samband med tertialbokslut1, kommer inte att hålla.  I samband med att Mål&Budget 2012-2014/Investeringsbeslut tertial 2 kommer att behandlas i kommunstyrelsen föreslås ett nytt mål för 2011. Prognosen för finansnettot uppgår till -27 mkr vilket är 12 mkr sämre än budget främst till följd av den snabbare låneskuldsökningen.

Ökad pensionsskuld med 30 mkr p.g.a. sänkt ränta Styrelsen i Sveriges Kommuner och Landsting rekommenderade år 2007 sina medlemmar att beräkna den kommunala pensionsskulden enligt regelverket ”riktlinjer för beräkning av pensionsskuld” RIPS 07. Enligt RIPS07 definieras pensionsskulden som nuvärdet av framtida utfästa pensionsutbetalningar. Eftersom utbetalningar sker långt fram i tiden ska skulden nuvärdesberäknas. En nuvärdesberäknad skuld blir högre ju lägre räntan är och vice versa.   I september beslutade Sveriges Kommuner och Landsting att sänka diskonteringsräntan som innebär att avsättningen till pensioner sammantaget uppskattas öka med ca 8–10 procent. Då engångseffekten återspeglar ett mycket långsiktigt åtagande (ca 40–50 år) och balanskravets regelverk har ett 1–3 års perspektiv bör det enligt Sveriges Kommuner och Landsting vara möjligt att inte räkna med dessa kostnader i en balanskravsavstämning. Redovisningsmässigt gör vi bedömningen att engångseffekten kan klassificeras som en jämförelsestörande post i resultaträkningen. Då förändringen av Rips-räntan har blivit känd under hösten 2011 talar det mesta för att denna effekt bör beaktas i bokslutet för år 2011. Därför redovisar Nacka kommun detta som en jämförelsestörande kostnad på 30 mkr i tertialbokslut 2.

Not nr 9 Långfristig utlåning Mkr 2011-08 2010-12 Nacka Stadshus AB 163,0 10-årig avbetalning VA-anläggningsavgifter och gatukostnadsersättning 3,8 2,4 Lån till Seniorforum Boo Kooperativa hyresrättsförening 7,0 Summa 173,8 172,4 Not 10 Värdepapper, andelar och bostadsrätter Aktier Nacka Stadshus AB 16,0 Aktier övrigt 8,5 Andelar Boo Energi 0,1 Bostadsrätter: 55 lägenheter 18,6 17,3 43,2 41,9