Undersök och analysera

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

Varför är det viktigt att mäta?
Skriva för att lära – så gör du
Meny •Hem: Visar denna sida. Kan användas för allmän info •ProNavigo visar Modellen, mallar, checklistor •Projektlänkar: visar en undermeny med lämpliga.
Personas, Scenario & Storyboard
Novus Opinion ”Allmänheten om bemanningsföretagen”
Realtidspositionering, rapporter, alarm mm
Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
Kunskaper och förmågor FEK1
Intervju inför ViV-projektet.
Block 4: Att driva företag
Samband mellan kvalitativa variabler Sid
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Olika metoder för ett systematiskt kvalitetsarbete
FL8 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Kapitel 5 Stickprovsteori Sid
FRÅN PROBLEM TILL SLUTSATS
Affärsidé - företagets vägvisare
K3 Att samla information
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Kap 6: Marknadsstrategier
Seminarieboken - att skriva, presentera och opponera Kapitel 6 – Då det finns en uppdragsgivare MARIA BJÖRKLUND ULF PAULSSON.
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Informationssökningsprocessen:
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Fokusgruppsmetoden i Nätmiljö Syfte Metodbakgrund: fördelar/nackdelar Genomförande Erfarenheter av metoden Slutsatser.
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Marknadsundersökning
Undersök och analysera K14. FÖR1. Hur ser marknaden ut? Vilka åsikter har målgruppen?
Samhällsvetenskapliga metoder
Vetenskapsfilosofi En traditionell indelning av vetenskap som ofta används på universitet och högskoler är följande: Naturvetenskap (Exempelvis: Fysik,
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Om skrivande av uppsats
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
732G22 Grunder i statistisk metodik
Marknadsföring av turism
Skolutveckling genom aktionsforskning
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Produktens olika delar
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Present.me Gratis program Skapa konto ”Ett digitalt verktyg på fritidshemmen”
8:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Syften med marknadsundersökningar Marknadskartläggningar Konsument- och köpvanestudier Kunskaps-, motiv-
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
(c) kompetensresurs ab 1 Företagandets grunder Tillgång 100 kkr År 1År 2År 3År n ……… Start Kommentar : Det finns flera skäl varför man startar företag.
Hur arbetet med hållbart företagande kan användas i marknadsföringen.
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Riskhantering! Riskhantering / Bosse Axelson.
Marknadsundersökning Kap 12
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
KAPITEL 13 Marknadsför rätt.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Brukarundersökning 2011
Arbetstyngdsmätning socialsekreterare Barn och Unga
McDonald's 2003 Carolin Ekman, Mårten Håkansson, Daniel Höglind, Linda Kiby, Paulina Modlitba, Jenny Sundén
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Företagets intressenter
Medarbetarenkät 2018 – sammanfattning och analys
Presentationens avskrift:

Undersök och analysera KAPITEL 14 Undersök och analysera

Marknadsundersökningar KAPITEL 14 Marknadsundersökningar Ett hjälpmedel innan en företagare startar en verksamhet under tiden en verksamhet bedrivs kan ge svar på frågor vars resultat kan ligga till grund för beslut

Vilket är syftet? Två metoder Skrivbordsundersökning Fältundersökning KAPITEL 14 Vilket är syftet? Två metoder Skrivbordsundersökning Fältundersökning

Skrivbordsundersökning KAPITEL 14 Skrivbordsundersökning använder befintlig information (all information finns inte) går snabbt att genomföra

Fältundersökning Intervjuer: Enkätundersökningar: Observation: KAPITEL 14 Fältundersökning Intervjuer: tar tid att genomföra resurskrävande  Enkätundersökningar: enkla att genomföra via internet billigare än intervjuer kan inte ställa följdfrågor  Observation: en observatör iakttar exempelvis en kunds beteende resurskrävande

Genomförande av enkätundersökning KAPITEL 14 Genomförande av enkätundersökning Formulera ett tydligt syfte. Välj slutna eller öppna frågor eller en kombination av dessa. Svaren på frågorna ska ge företaget svar på det man vill veta. Undersök en hel population eller gör ett urval. Sammanställ svaren. Analysera resultatet. Tänk på att bortfallet påverkar kvaliteten på resultatet.

KAPITEL 14 Produktlivscykel En modell som används för att analysera ett företags produktsortiment. Nedan framgår cykelns fem stadier. Ett företag bör ha produkter i flera stadier.