Undersök och analysera KAPITEL 14 Undersök och analysera
Marknadsundersökningar KAPITEL 14 Marknadsundersökningar Ett hjälpmedel innan en företagare startar en verksamhet under tiden en verksamhet bedrivs kan ge svar på frågor vars resultat kan ligga till grund för beslut
Vilket är syftet? Två metoder Skrivbordsundersökning Fältundersökning KAPITEL 14 Vilket är syftet? Två metoder Skrivbordsundersökning Fältundersökning
Skrivbordsundersökning KAPITEL 14 Skrivbordsundersökning använder befintlig information (all information finns inte) går snabbt att genomföra
Fältundersökning Intervjuer: Enkätundersökningar: Observation: KAPITEL 14 Fältundersökning Intervjuer: tar tid att genomföra resurskrävande Enkätundersökningar: enkla att genomföra via internet billigare än intervjuer kan inte ställa följdfrågor Observation: en observatör iakttar exempelvis en kunds beteende resurskrävande
Genomförande av enkätundersökning KAPITEL 14 Genomförande av enkätundersökning Formulera ett tydligt syfte. Välj slutna eller öppna frågor eller en kombination av dessa. Svaren på frågorna ska ge företaget svar på det man vill veta. Undersök en hel population eller gör ett urval. Sammanställ svaren. Analysera resultatet. Tänk på att bortfallet påverkar kvaliteten på resultatet.
KAPITEL 14 Produktlivscykel En modell som används för att analysera ett företags produktsortiment. Nedan framgår cykelns fem stadier. Ett företag bör ha produkter i flera stadier.