Gymnasiegemensamma ämnen Annika Stenberg Sara Selling Lena Åman
Gymnasiegemensamma ämnen Svenska Engelska Matematik Samhällskunskap Historia Religion Naturkunskap Idrott och hälsa
Vilka elever har vi? S – elever med olika språknedsättningar H – elever med olika hörselnedsättningar D – elever med dövhet i olika grad
#detektivarbete Vem är eleven? Vad har eleven med sig? Intressen? Vilka styrkor finns hos eleven? Hur mycket orkar eleven? Individanpassa – hur? Överlämnanden från grundskolor Möta eleven där eleven är
#RGTU Eleven i fokus – teamwork lärarlag och EHT Identifiera och lyfta fram elevens styrkor och utveckling Stärka elevens självkänsla och självförtroende Undersökande förhållningssätt i all undervisning
Om vår undervisning Små grupper - mer lärartid/elev It’s Learning – Lärplattform Möjlighet till information och material på teckenspråk BFL F5 - Feedback var 5:e vecka Kamratbedömning Infärgning Extra anpassningar – hjälpmedel
S-elever Struktur och tydlighet Lugn miljö Korta uppgifter Uppstart och avslut, kommunikation i tal och skrift, tydliga uppgifter Lugn miljö Korta uppgifter Korta arbetspass Hjälpmedel T.ex. Claroread, Stavarex, Spellright, tal till text (olika appar) Inläst material Visuellt stöd Repetition och återkoppling
H-elever Hörselutrustning (lärare och elev) Högtalarljud ut i slingan Nära arbete med hörseltekniker Högtalarljud ut i slingan Alla klassrum utrustade med en indikator Möblering – lugn miljö Teckenspråk som stöd Vänd mot eleverna Turtagning
D-elever Undervisning på teckenspråk Tal som stöd vid behov Turtagning Möblering – lugn miljö Teckenspråk – Svenska
Introduktionsprogram Preparandprogrammet Programinriktat individuellt val Yrkesintroduktion Individuellt alternativ (Språkintroduktion) Arbeta upp grundskolans betyg Fokus på vissa ämnen Individuell planering – eleven i fokus