Hastighetsbegränsningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

Sammanställning länsstyrelserna
Stat – Huvudman - Profession
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Fler studentbostäder i Stockholmsregionen 7 december 2012.
Energikartläggning i stora företag
Byte av höjdsystem till RH2000
Kulturmiljöfrågor i PBL
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Miljödepartementet Landsbygdsdepartementet Svensk rovdjurspolitik skall bestämmas i Sverige Onsdagen 17 augusti 2011 Andreas Carlgren, Miljöminister Eskil.
Behov av habilitering och rehabilitering
Samråd Vad en Tävlingsledare bör känna till Fråga: Vad är samråd.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Cykelutredningen Per Öhgren 1. Cykelutredningen Ökad och säkrare cykling – en översyn av regler ur ett cykelperspektiv (SOU 2012:70) Utredare: Kent Johansson.
Skyltar, tillstånd och tillsyn
Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Länsstyrelsens uppgift Länsstyrelsen utövar tillsyn över att kommunerna fullgör sina skyldigheter enligt.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Offentlighet och sekretess
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
Vägverket Sverige NVF 11 NVDB-seminarie februari 2002 Mari-Louise Lundgren Jan-Olof Östlund Vägverket Titel.
Förbifarten.
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
Kulturminneslagen - KML FREDRIK BERG kap 1 § KML Hänsyn Vi har alla ett delat ansvar för att skydda och vårda vår kulturmiljö ”Den som planerar.
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
Energikartläggning i stora företag
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
… i miljömålsarbetet Ylva Rönning.
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Flaggvaktsutbildning för Vätternrundan Sören Wictorsson F.d polis/trafikpolis.
Kort information från årliga revisionen - inför årsredovisningen Anna Lagerkvist, Riksrevisionen
Elledningar, koncessioner och Bärläger Ida Nyberg & Björn Galant, Storvik 20 oktober 2015.
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
Hastighets- mätningar Aktörsmätningar hastighet 2011 En ögonblicksbild Uppmätta hastigheter av bussar, taxibilar och lastbilar med logotyp.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Annika Davidsson Avdelningen för Redovisning och Intern revision 1 Intern styrning och kontroll i den svenska statsförvaltningen Annika Davidsson.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Inrätta tätortsnära, kommunala naturreservat!
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Infrastruktur Marks kommun
Skydd av dricksvattentäkter i Stockholms län
Friidrottens oskrivna regler
Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet.
Trafiksignalföreskrifter
6.1. För de särskilda bevarandeområdena skall medlemsstaterna vidta nödvändiga åtgärder för bevarande, vilket om så krävs innefattar utarbetande av lämpliga.
Miljömålen Emilia Högquist, Miljömålsenheten
Att utvärdera en organisation som är en del av en institution
Nya trafikregler 1 sept Lars A.
Cykelöverfarter och cykelpassager
Miljömålen består av tre slags mål
Utan vägren eller cykel- eller gångbana
Överförmyndar-nämnden
Nationellt genomförande av EU-förordning om invasiva främmande arter
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Bakgrund Efter bildandet av VMF Qbera år 2000 fanns ett flertal olika transporthandledningar och avlastningsinstruktioner från de tidigare virkesmätningsföreningarnas.
Vem vet mest om trafiksäkerhet?
Miljömålen består av tre slags mål
Branschmöte spårväg tunnelbana
InfraKollnätverk 25 januari 2019
Inledande Möte V53 Infart Eskilstuna
Nollvisionen går åt fel håll
Miljömålen Emilia Högquist, Miljömålsenheten
Presentationens avskrift:

Hastighetsbegränsningar Per Öhgren

Hastighetsbegränsningar Regeringens motiv: ” …..Därför är det för närvarande inte aktuellt att genomföra ytterligare långtgående reformer av hastighetssystemet. Det fortsatta arbetet bör ske inom ramen för det befintliga hastighetssystemet, med hänsyn till trafiksäkerhet, miljö och tillgänglighet.” Detta står på sid 21 i bilaga1 till N2012/6395/TE som är regeringens uppdrag till Trafikverket för ”åtgärdsplaneringen”.

Hastighetsbegränsningar Konsekvens av regeringens ställningstagande: Generella regler 50 km/tim inom tättbebyggt område 70 km/tim utom tättbebyggt område 110 km/tim på motorväg

Hastighetsbegränsningar Konsekvens av regeringens ställningstagande (forts): Trafikverket kan föreskriva om 80, 90, 100 eller 110 km/tim och 120 km/tim på motorväg (TrF 3 kap. 17§) Kommunerna kan föreskriva om 30 eller 40 km/tim inom ett tättbebyggt område eller del av tättbebyggt område (TrF 3 kap. 17§).

Hastighetsbegränsningar Konsekvens av regeringens ställningstagande (forts): kommunerna kan genom LTF föreskriva avvikelser från TrF 3 kap. 17 § kommunerna resp. länsstyrelserna kan föreskriva om lägre hastighet än generella enligt TrF 3 kap.17§ eller föreskrifter enligt TrF 3 kap. 17 §

Hastighetsbegränsningar Observera! Föreskrifter enligt TrF 3 kap. 17 § eller LTF ska vara motiverade av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön Gäller inte trafikverkets beslut!

Hastighetsbegränsningar Utmärkning Ingen förändring i förhållande till idag. En trafikregel i en föreskrift ska märkas enligt vad som framgår av föreskriften. en hastighetsbegränsning ska märkas ut på den väg som den avser Gäller inte trafikverkets beslut!