Hastighetsbegränsningar Per Öhgren
Hastighetsbegränsningar Regeringens motiv: ” …..Därför är det för närvarande inte aktuellt att genomföra ytterligare långtgående reformer av hastighetssystemet. Det fortsatta arbetet bör ske inom ramen för det befintliga hastighetssystemet, med hänsyn till trafiksäkerhet, miljö och tillgänglighet.” Detta står på sid 21 i bilaga1 till N2012/6395/TE som är regeringens uppdrag till Trafikverket för ”åtgärdsplaneringen”.
Hastighetsbegränsningar Konsekvens av regeringens ställningstagande: Generella regler 50 km/tim inom tättbebyggt område 70 km/tim utom tättbebyggt område 110 km/tim på motorväg
Hastighetsbegränsningar Konsekvens av regeringens ställningstagande (forts): Trafikverket kan föreskriva om 80, 90, 100 eller 110 km/tim och 120 km/tim på motorväg (TrF 3 kap. 17§) Kommunerna kan föreskriva om 30 eller 40 km/tim inom ett tättbebyggt område eller del av tättbebyggt område (TrF 3 kap. 17§).
Hastighetsbegränsningar Konsekvens av regeringens ställningstagande (forts): kommunerna kan genom LTF föreskriva avvikelser från TrF 3 kap. 17 § kommunerna resp. länsstyrelserna kan föreskriva om lägre hastighet än generella enligt TrF 3 kap.17§ eller föreskrifter enligt TrF 3 kap. 17 §
Hastighetsbegränsningar Observera! Föreskrifter enligt TrF 3 kap. 17 § eller LTF ska vara motiverade av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön Gäller inte trafikverkets beslut!
Hastighetsbegränsningar Utmärkning Ingen förändring i förhållande till idag. En trafikregel i en föreskrift ska märkas enligt vad som framgår av föreskriften. en hastighetsbegränsning ska märkas ut på den väg som den avser Gäller inte trafikverkets beslut!