En introduktion till Sagornas Värld Det var en gång… En introduktion till Sagornas Värld
Ditt uppdrag Skapa en saga på 1 datorskriven sida Lära in sagan och berätta den
Här är några kända sagor Askungen Mästerkatten i stövlarna Snövit Törnrosa Hans och Greta Tusen och en natt Dessa är folksagor, ingen vet vem som skrev dem eller när de skrevs. Det finns också konstsagor, där man vet vem som skrev dem: Mästerkattens nya stövlar Den fula askungen Prinsessan på ärten
Tid, miljöer och personer Obestämd tid – Det var en gång… Obestämd plats och miljö… Någonstans långt borta i ett land…. Tydliga personer som alltid finns med: Vackra snälla prinsessor Fula troll Onda häxor Hjälpsamma feer
Handlingen Berättas i dåtid (preteritum) Berättas från början till slut utan återblickar – rak kronologi Huvudpersonen ger sig ut på uppdrag och stöter på problem Prinsessan kidnappas och prinsen måste rädda henne Huvudpersonen får hjälp av någon t.ex. fe, djur i skogen, älva, Det onda mot det goda; snälla prinsessan/onda häxan, fula trollet/vackra prinsen Den goda vinner alltid över det onda En sensmoral – läsaren ska lära sig något t.ex. vara snälla, tänka på andra En uppmaning - så tänk nu efter barn när ni ger er in i skogen..
Gott och blandat Magi – övernaturligt Tydliga miljö och personbeskrivningar Sagotal 3 och 7 Overkligt Läsaren ska varnas under resans gång: Snövit borde nog inte ha bitit i äpplet…
SAgokurvan En sagokurva = först är allting bra, sedan är det jobbigt för huvudpersonen och till sist slutar sagan lyckligt Däremellan går handlingen kronologiskt – rakt fram Dåtid Närvarande författare som pratar med läsaren Lösning Orientering Komplikation
Språket Tydliga person och miljöbeskrivningar Gestaltningar av känslor och personer Bildspråk Upprepande språk t.ex. vargen i de tre små grisarna säger samma sak när han kommer till ett nytt hus, bocken i de tre bockarna Bruse säger samma fras varje gång en bock kommer över bron (man byter bara ut samma något ord).