Referenshantering REP002 V16A Aspenäs 28 september 2017

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Källkritik… …är att noggrant granska texter, bilder och andra källor. Det gör man för att bedöma om man kan lita på informationen i källorna.
Seminarieboken Kapitel 1 – Kännetecken på ett akademiskt arbete
Tolken – en kulturell mellanhand Riksbankens jubileumsfond.
Formellt, skarpt och snyggt
Att skriva PM och rapporter
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
källkritik, referenser, akademisk hederlighet
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Vetenskaplig hederlighet! 15 min! Linköpings Universitetsbibliotek.
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Bedömningskriterier för studentrapporter
Skrivarskolan KÄLLHÄNVISNING.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Att söka information för PA/EE. Else-Britt Hellström Definiera informationsbehov Vad behöver jag för information? Hur ska jag använda den?
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskapskrav och matriser
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Informationssökning och källkritik
Att lära sig att analysera
En guide för arbeten i SO
Aranäsgymnasiets bibliotek
Om skrivande av uppsats
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Essäprov = uppsats.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Aktionsforskning och skrivstrimman på Rektorsprogrammet Internat 1 Falkenberg 28/1 Anette Wahlandt Språkhandledare Rapport innehåll struktur formalia.
Skrivstrimman på Rektorsprogrammet internat 3 Aspenäs Anette Wahlandt Språkhandledare Rapport innehåll struktur formalia.
Akademiskt skrivande - konsten att reflektera & omformulera Anette Wahlandt språkhandledare.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Skrivstrimman på Rektorsprogrammet Internat 3 Falkenberg 8/9 Anette Wahlandt Språkhandledare Rapport innehåll struktur formalia.
Informationssökning Informationsresurser och sökstrategi Universitetsbiblioteket Inga-lill Nilsson.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Veckans mål: Insamling av fakta och material. Sammanställning av avhandlande del.
Referenshantering REP002 H15AB Stenungsbaden 1 februari 2017
Rapporten: textstruktur
KÄLLKRITIK Då man bedömer källor är det viktigt att man är källkritisk. Det blir allt viktigare ju mer information som samlas i molnet, i internet.
Svenska som andraspråk 3
I uppgiften examineras följande mål:
Att skriva en resonerande text
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Rapporten: textstruktur
Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare
Att skriva essä.
Referat och referatmarkörer
Att använda källor i text Inför nationella provet och utredande text
Vetenskapligt skrivande
Krönika v.35-v.36 Du lär dig formen för en krönika
Bli säker på utredande PM
Att skriva en utredande text
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Presentationens avskrift:

Referenshantering REP002 V16A Aspenäs 28 september 2017

Mest trovärdig? TILLVÄGAGÅNGSSÄTT Jag har valt att använda diskursanalys (t ex Winther Jörgensen & Phillips 2000) och framför allt inspirerats av den kritiska varianten (Fairclough 1995) för att kunna problematisera självklara strukturer och dekonstruera texten som en del av en större samhällelig kontext. Till min hjälp har jag delvis även tagit den postkoloniala teorin (bl a Said 1997; Hall 2002; Eriksson, Eriksson Baaz & Thörn 1999) som motvikt till mitt eget västerländska perspektiv. TILLVÄGAGÅNGSSÄTT Jag har valt att använda diskursanalys och framför allt inspirerats av den kritiska varianten för att kunna problematisera självklara strukturer och dekonstruera texten som en del av en större samhällelig kontext. Till min hjälp har jag delvis även tagit den postkoloniala teorin som motvikt till mitt eget västerländska perspektiv. Källa: Eilard, A. (2004). Genus oh etnicitet i en ”läsebok” i den mångetniska skolan. Pedagogisk Forskning i Sverige, 9(4), 241-262

En aspekt av vetenskapligt skrivande : skribentrollen Iakttagare Utgå från personliga värderingar och erfarenheter Vardagligt språk Forskare utredare kritiker relatera till andra källor referera värdera jämföra diskutera akademisk textstruktur (Hood, 2004, återgiven i Staaf, 2015)

Akademiskt skrivande – i korthet Precision Sträva efter det mest träffande ordet, uttryckssättet, begreppet Konsekvent användning av begreppen i texten Koncentration: Håll dig till saken Hög innehållspackning Organisation Tydlig huvudtanke Fungerande disposition Tydlig röd tråd Övrigt: Korrekt (innehåll och språk) Formalitet (var återhållsam med ”jag/man”) Relatera till andra källor Utför rätt språkhandlingar i texten Referenshantering Precision Koncentration Organisation Portalen: https://gul.gu.se/public/courseId/69711/coursePath/52 860/ecp/lang-sv/publicPage.do

Referenshantering KIB:S referensguide på webben LIBRIS Zotero

Referenser När? Ange alltid en referens när du uppger fakta som inte är allmänt vedertagna eller allmänt kända. Exempel på allmänt känt: Den svenska grundskolan är obligatorisk. Hur ofta? Läsaren ska alltid kunna skilja på dina och andras tankegångar – det får inte finnas utrymme för missförstånd. I ett stycke med många referenser kan det behövas referenser i nästan varje mening.

Exempel Att elever som går yrkesutbildning respektive högskoleförberedande utbildning möter undervisning som skiljer sig åt vad det gäller innehåll och tempo har bland annat uppmärksammats av Bernstein (2000) och Gamble (2006). Vidare menar Halliday (2000) att kritiskt tänkande såsom reflektion, (konsekvens) –analys och källkritik är mindre vanligt inom yrkesutbildning. I förlängningen menar Wheelahan (2007) att det låser ut yrkeselever från kunskaper som ger makt. Ur: Rosvall, P.- Å. (2012). Yrkesutbildning i förändring? Konsekvenser för undervisningen. I I. Henning-Loeb & H. Korp (Red.), Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram. Lund: Studentlitteratur. (sid. 60)

Referenser påverkar din text på flera plan Operationell kompetens (ex. parentesen på rätt ställe) Diskursiv kompetens (ex. hur du bygger upp kärnmeningar) Kritisk kompetens (ex. hur du analyserar källor och förhåller dig kritiskt)

Korrekt referensparentes (operationell kompetens) Informationen i texten ska vara så utförlig att läsaren utan problem kan hitta referensen i litteraturlistan. Grundregel: Efternamn och År (sida rekommenderas) Det finns två sätt att hänvisa i löpande text: Persson (2017) …vilket framhålls av Persson (2017). (Persson, 2017) … vilket är en central tanke när det gäller lärande (Persson, 2017) Med sidhänvisning: (Persson, 2017, s. 8)

Vanliga frågor Löpande text: Aldrig förnamn i referensen i löpande text enligt APA Kapitel i antologi – kapitelförfattaren anges både i löpande text och i referenslistan Andersson och Persson (2017) menar att… alt. (Andersson & Persson, 2017) Lagtext – lokala anvisningar: se Portalen Personlig kommunikation ex L. Svensson (personlig kommunikation, 11 januari 2017) Anges inte i referenslistan Hänvisning till föreläsning – inga anvisningar i APA men en rekommendation: Skriv L. Svensson (föreläsning, 11 januari 2017) ibid (ibidem “på samma ställe”) : används inte inom APA – skriv alltid ut referensen. Organisation kan stå som författare.

Vanliga frågor forts. Referenslistan: Referenslistan på samma språk som texten är skriven i Kursivering – den enda tillåtna textformateringen i referenslistan. Det som kursiveras är det man använder som sökord i bibliotekskatalogen Alltid & i referenslistan Aldrig förnamn enligt APA Samma författare, flera verk. Det äldsta verket först Länkar till internet: skriv ut länken till exakt rätt ställe – kontrollera att inte en ev. radbrytning lägger till ett bindestreck. Ange datum för nedladdningen om sidan kan förändras Vetenskapliga artiklar: använd DOI.

Det har betydelse var du placerar referensen (diskursiv kompetens) Här nedan följer några exempel på referenser i löpande text. Alla exempel är tagna från Vägar till ett akademiskt skriftspråk (Ask, 2007). Jakobs (2003) menar att den pragmatiska kontexten, skrivsituationen och personliga egenskaper hos skribenten avgör om en text endast reproducerar gammal kunskap eller producerar ny. Om citering i professionell akademisk text skriver Hyland (1999) och visar att skribenter inom humaniora och samhällsvetenskap är mer benägna att citera än naturvetare och ingenjörer. Det handlar om att skilja på fakta, andras åsikter och egna, och att kunna markera skillnaden mellan dessa tre (Myers, 2001).

Referatmarkörer skriver/anser/påpekar/redovisar/betonar/framhåller/hävdar/ Författaren menar att …(Persson, 2017) Persson (2017) skriver att…. Studien visar att … (Persson, 2017)

Att utveckla kritisk analytisk kompetens. Tänk dig en middagsbjudning… Du har organiserat en middag och bjudit in väl valda gäster med kompetens och erfarenhet inom ditt ämnesområde. De sitter nu runt bordet och du leder samtalet. Ni diskuterar ditt ämne och din text och de bidrar till ditt arbete med fakta, teorier och perspektiv. Du kritiserar inte forskarnas arbete eller resultat men du ställer kritiska frågor och problematiserar. Särskilt intressant är att diskutera likheter och skillnader mellan resultat och perspektiv. Det är ämnet som är i centrum – inte författarna/forskarna! Samtalet under middagsbjudningen är utgångspunkten i exempelvis din litteraturgenomgång

Akademisk integritet http://gul.gu.se/public/courseId/63493/langsv/publicPage.do?item=30547222 Denna kurs finns på de öppna sidorna i GUL och är därmed tillgänglig för alla. Kursen är inte poänggivande. Du kommer att lära dig vad akademisk integritet och plagiering är och varför och hur du kan undvika plagiering genom korrekt källhänvisning. Efter avslutad kurs kommer du att kunna använda material från andra källor transparent och källhänvisa korrekt.